Sär skrivningar.

FreddeK
10 december 2006 ·

Det finns en undersökning som hävdar att alla i Sverige födda 1967 eller senare är så indoktrinerade av engelskan att det har svårt att se om orden ska vara hopskrivna eller inte. Vilken är din generation?

Pressbyråns nya reklamkampanj i tunnelbanan: HUNGRIG?VI HAR SNABB MAT.
Hur mäter man farten på mat? Hekto i minuten eller kilo i timmen?

En affär nära Linnegatan i Göteborg säljer bl.a oliver och fårost. PÅ deras skylt kan man läsa den intressanta upplysningen:OLIVER FÅR OST
Då blir Oliver säkert glad!

I en affär i Tyresö kan man köpa en RAK APPARAT.
Undra om dom säljer böjda också?

På en kaffeautomat återfinns det en fin särskrivning längst ner i instruktionerna: "växel i retur skål" Skål på er själva!

I godiskiosken kan man vid juletid inhandla skum tomte

En härlig särskrivning, hittad på Domus i Lund:"djupfryst kyckling lever"

"Student plakat, monterat och klar" Verkar rationellt. Antagligen lämnar man in sin student på morgonen och hämtar ut honom eller henne på kvällen färdigfestad och klar!

Särskrivning sedd på skylt utanför en restaurang: VILT BORD
Gäller att hålla i tallriken..

Sett på en skylt på en korvkiosk:"Vi tar inte emot 1000 lappar"
Upp till 999 samer går alltså bra?

Läst i ett skyltfönster:"sten tvättade Levis jeans!"
Det var ju snällt av Sten!

En ung civilingenjör skriver om sina arbetsuppgifter: "jag arbetar en hel del med fel analys"
Det verkar ju onödigt.

Sett på en skylt i centrala Lund: Sjuk gymnastik
Man frågar sig vad de sysslar med på ett sådant ställe...

På ett kondis Jakobsberg kan man köpa en både munter och berusad smörgås: Glad packad räkmacka 35.00kr

Sett på en skylt utanför en djuraffär i Katrineholm: JÄTTEFINA SMÅDJUR DVÄRG VÄDUR MARSVIN KANIN
Man får lust att gå in och fråga vad dvärgarna kostar.

Hur undviker man att drabbas av musarm? Aftonbladet IT har svaret: "Försök att vila under armarna mot bordet" Låter invecklat.

Sett på en reklamtavla på Ullevi: Mässa för små företagare.
Barn eller dvärgar?

Hos en cykelförsäljare: BILLIGA BARN CYKLAR
Hur gör andra barn då?

Den här skylten, vars erbjudande man inte vill spekulera om, brukar runt Halloween sitta utanför pressbyrån i Kristianstad: Pumpa gubben 29 kr.


Tack för mig! Freddeponken!

Hamilton
10 december 2006 · 8 869 Inlägg

Ser att du har klippt och klistrat, synd att du inte anger källan.

Fotograf på tierpidag.se
FreddeK
10 december 2006 ·

bara budskapet går fram så är det bra!

FL3JM Inga konstigheter
10 december 2006 · 2 064 Inlägg
c0nne
10 december 2006 · 401 Inlägg

JapMax skrev:
Sär skrivningar? tongue
Snacka om självägd

bara liiite tongue

If you have a problem,
if no one else can help
and if you can find them...
Maybe you can hire THE A-TEAM!
VictorD Med Jetplan i generna
10 december 2006 · 413 Inlägg

Hoppas topic var ironisk tongue

Senast redigerat av VictorD (10 december 2006)

"There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up."
THEBADGUY Gorgilus addictus
10 december 2006 · 4 737 Inlägg

JapMax skrev:
Sär skrivningar? tongue
Snacka om självägd

pwnage is the shit... tongue

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
FreddeK
10 december 2006 ·

men självklart skrev jag ju sär skrivningar fel! jag vet att det heter särskrivningar. jösses!

Hellquist
10 december 2006 · 499 Inlägg

Bra! Slå ett slag för att folk ska skriva ihop. Självklart var det ironi i topicen. Det framgår ju om du läser. Ett inlägg som är för att folk ska spara lite med space-tagnenten så..

FreddeK
10 december 2006 ·

Hellquist skrev:
Bra! Slå ett slag för att folk ska skriva ihop. Självklart var det ironi i topicen. Det framgår ju om du läser. Ett inlägg som är för att folk ska spara lite med space-tagnenten så..

Japp en som förstår att det var ironi...annars hade jag redigerat för länge sedan! Men det är ju genomskinligt vilka som tar åt sig=)

jonesono Personal- och beteendevetare
11 december 2006 · 1 082 Inlägg

Freddeponken skrev:

Hellquist skrev:
Bra! Slå ett slag för att folk ska skriva ihop. Självklart var det ironi i topicen. Det framgår ju om du läser. Ett inlägg som är för att folk ska spara lite med space-tagnenten så..

Japp en som förstår att det var ironi...annars hade jag redigerat för länge sedan! Men det är ju genomskinligt vilka som tar åt sig=)

Ett ganska effektivt praktexempel på att tyda vilka som varit effektiva i skolan och vilka som inte har det. smile

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
alxalx fresh'n'clean
11 december 2006 · 147 Inlägg

Jag har betydligt större problem med dom som hänger upp sig så otroligt på särskrivare än de som särskriver. Folk som tycker att det är så jääävla anmärkningsvärt att det står fel i något skyltfönster och inte ger sig förän de får bekräftelse för deras upptäckt.. något saknas uppenbarligen i deras liv.

Riktat till alla som tar åt sig.

"Svenskt uppslagsord
sport|bil [²sp'år_t:bi:l Uttal] -bilen -bilar subst.
liten snabb bil (för nöjeskörning)"
FreddeK
12 december 2006 ·

JapMax skrev:

jonesono skrev:

Freddeponken skrev:

Japp en som förstår att det var ironi...annars hade jag redigerat för länge sedan! Men det är ju genomskinligt vilka som tar åt sig=)

Ett ganska effektivt praktexempel på att tyda vilka som varit effektiva i skolan och vilka som inte har det. smile

Ska jag känna mig träffad?
Isåfall vill jag att ni läser igenom alla mina 2050 inlägg och försöker hitta en särskrivning.

´

Haha du är bra rolig mannen....det stod inga namn där men du tog åt dig som en svamp...jösses. Har inte sagt att du särskriver eller något annat! Det är du som kaxar bara!

opelmtx
12 december 2006 ·

Jag tycker iall afall dett var liter oligt !!smile

FreddeK
12 december 2006 ·

JapMax skrev:
Jag känner mig inte träffad.. vill bara bevisa min oskuld i ämnet =P
Inga namn säger du, ändå ganska uppenbart vad som menas och jag tog illa vid mig!

Du känner dig inte träffad men du tog illa vid dig? hmm...

Enok
12 december 2006 · 1 Inlägg

ja vissa är smarta-.

psittacus
12 december 2006 · 533 Inlägg

Enok skrev:
ja vissa är smarta-.

Jag fortsätter att addera klockrena förstainlägg på min lista...!!

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se
BMW 316i (1997)
TMW-Performance Avstängd
12 december 2006 · 914 Inlägg

HUr orkar ni snacka? Om någon är nazist, va fan ska ni göra åt det då?

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
jonesono Personal- och beteendevetare
12 december 2006 · 1 082 Inlägg

Saab900Racing skrev:
HUr orkar ni snacka? Om någon är nazist, va fan ska ni göra åt det då?

Tvinga denne på en resa till Auschwitz.. kanske han/hon vaknar upp då.

Särskrivningar = Försöka få folk att prioritera skolan i första hand och kanske det ger resultat i hur man brukar det svenska språket.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Sandman
12 december 2006 · 873 Inlägg

jonesono skrev:
Särskrivningar = Försöka få folk att prioritera skolan i första hand och kanske det ger resultat i hur man brukar det svenska språket.

Tycker det allmänt accepteras ganska värdelös svenska både i skolan och i övriga samhället.

Och då syftar jag inte främst på stavning, för det handlar ofta om petitesser eller slarvfel.
Jag menar grammatik. Felaktig ordföljd, med mera. Fel som inte "går" att få fel om man kan språket.
Exempelvis att orden "honom" och "henne" helt suddats ut ur svenska språket för att ersättas av "Han sa till han att gå och hämta han." och andra underliga meningar man hör varje dag.

Jag vet att mitt eget språkbruk inte är perfekt.
Men det är förbannat svårt att lära sig bättre när det dagligen skrivs fel i tidningen, sägs fel på TV och andra media.
Man blir ju bombarderad med det. Och inte ens lärarna bryr sig för det mesta.

Jag har hur länge som helst genom grund och gymnasieskola försökt fråga "Ser det här bra ut? Är detta en korrekt mening? Använder jag punkt och komma fel?"
Får man som svar "Njae... men jämfört med medel är det skitbra!" är det ganska svårt att lära sig något...

Och många går aldrig vidare för att läsa vid universitetsnivå där sådana här krav börjar ställas.
Men det borde de väl inte behöva för att lära sig att bruka sitt modersmål heller?

Så...
Jag försöker bara acceptera det istället, för det mesta.
Det blir lättare om man bara accepterar alla andras brister.
För att inte tala om att det är svårt att rätta andra när man själv gör en del fel ibland.
(Låt oss vara ärliga. Folk som klagar på språket online har ofta egna språkfel i sina klagobrev wink )

Särskrivningar är dock ofta humoristiska.
Min personliga favorit har länge varit "Skum Tomte: 9:90:-" som nämns i första posten smile

Don't get mad, get even.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang