BlueScreen's V70R awd -98 - [Det eviga sliparbetet]

Har alltid gillat R, och nu kom ett tillfälle att köpa en billigt, fast med knackande motor så fick bara lov att lägga fingrarna på den. Motor ska renoveras då en stake troligtvis är krökt. Sedan blir de en uppfräschning med polering och lite smått och gott bland nya delar. Såklart så kommer det även att kastas lite färg ;)
  • 128 Följare
  • 314 501 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 februari 2018
BlueScreeen
3 maj 2015 · 2 030 Inlägg

Bilen har ett visst tickande ljud, trodde det skulle försvinna efter en stunds körning, men icke!
Så bytte olja idag och den var tyst och fin i 5-10sekunder och sen började tickandet igen, och det kom mer och mer å efter ett tag så var det precis lika som igår..

Här har ni en video som fångar upp ganska bra!



Slog ett litet öga på oljeläckaget ocks, och det var GANSKA oljigt under.. Men tror returen läcker lite och sen packboxen till avgaskammen bakom kamdreven, såg lite spår på kamremskåpan, men hann inte fullfölja spårningen innan jag fick lov å åka hem.

Fick nyss tips genom NordicR att tickandet kanske kunde vara läckage vid insug/grenrör.
Och det är mycket möjligt iom att det kommer från bakre delen av motorn så ska slå ett öga på det! Isåfall blir det av med turbon och sen nya packningar för turbo och grenrör.
Grenrörspackningarna är nämligen använda 2ggr, fick nämligen lov att ta av det från toppen under monteringen av toppen då en bult till grenrörets stag tog i. Och använde då packningarna igen och momentdragningen blev ett fiasko då jag inte hade långhylsa, och med den korta förlängaren tog momentskaftet i plasten vid vindrutan.. Så det var nog en tabbe jag ev fick betala för nu! hmm

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
4 maj 2015 · 2 030 Inlägg

tänkte skruva idag men efter jag hämtat packningarna på Volvo efter jobbet så tyckte jag det skulle bli lite för sent, så det blir imorn istället!
Men jag åkte förbi pappa och startade bilen för att lyssna lite, och samma visa igen. Tyst i 5-10sekunder innan tickandet börjar komma smygande. Men detär så svårt att avgöra specifikt varifrån det kommer hmm Men jag kan nästan säga att det inte är lyftare iaf, utan det låter nånstans bakom motorn in mot torpedväggen

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
5 maj 2015 · 2 030 Inlägg

Japp det var förmodligen bara skit saker!
Tog isär det idag och 2muttrar till grenröret satt inte åt ordentligt! smile Men jag tog av det ändå för att få dit de nya packningarna. Men självklart ska de hålla på å jävlas.. När jag tog av turbon så gick en av bultarna av, så försökte få ur den resterande delen genom att borra, men kom genom halva innan jag kört sönder/slitit ut alla borrar vi hade..

Sen tog jag även av kamremskåpan och som sagt så tror jag fortfarande det är lite oljeläckage där.
Och så hade jag rätt att det var ett läckage vid oljereturen å! Dock var det o-ringen ner i tråget, men det var nog inte för jag använt mejseln utan för jag använts "lite" för mycket våld när turbon skulle dit roll Så får bli att beställa ny o-ring från Volvo imorn, kommer köpa två bara utifall att.


Fick lov att jävlas lite mer också.. Tappade en hylsa med förlängare på(lilla spärrskaftet) in bakom framskärmen.. Så har en magnetpenna från feltema, perfekt vid sådana tillfällen, dock slet jag sönder den... Så efter det blev jag så trött så då sket jag i resten å åkte t Feltema för att bunkra upp med borrar inför morgondagen.
Köpte även ett kamlåsningsverktyg till Volvo, på feltema. Tänkte inte göra det förut då det är ganska dyrt, men tänkte att det kommer nog användas sen iaf. Så nu ska kammarna bli riktigt nollade iaf!

Hoppas ni överlevde text updaten, nå bilder togs inte då det inte fanns så mkt kul att fota under dagen. Hoppas på en bättre dag imorn för denna dag var inte kul i garaget!

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
5 maj 2015 · 2 030 Inlägg

Ja länga sen man hade en sån här dag då allt bara ville jävlas, menmen hoppas på bättre lycka imorn!
Då ska jag smälla dit turbon, med lite mindre våld kanske roll Och trycka till packboxen till avgaskammen så den håller tätt.

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
6 maj 2015 · 2 030 Inlägg

Var i garaget idag också som planerat! Men blev en tur till Volvo för att hämta ut o-ringarna till oljereturen. Köpte två stycken nu, så finns en i reserv.
Men får fortfarande inte bort bultjäveln! Borrar och borrar men det händer ingenting... Så nu tänkte jag göra en annan lösning, vill helst inte men eftersom jag inte får bort bulten så blir nog detta utvägen..

Testade med metallpackningen som hör mellan turbo och grenrör, och hålet passar perfekt med hålet ut till downpipe, det enda som behövs fixas då är att skära ut en liten liten av packningen så de 2 skruvarna kan gå i.
Original sitter det ingen packning där, då det är utformat så att det precis passar, och med tanke på att jag måste ta bort dp med spännband från turbon så tror jag att det kan hålla tätt med en packning och endast 2 bultar.
Känns inte som en seriös lösning, men jag får ju inte ut bulten..

Kollade även packboxen vid avgaskammen, och ja där va som sagt oljeläckan! Så testade att trycka dit den lite extra nu så får vi se om de hjälper, gör det inte det får jag byta den..
Hade tagit en bild där det syntes lite olja runt packboxen, men när jag la in bilden i datorn nyss ås har den helt plötsligt försvunnit hmm

Fortsättning blir imorn då jag monterar turbon. Och åker ut till Volvo IGEN... blir en resa på 1,5mil enkel resa bara för att åka dit och sedan tillbaks till bilen...

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
7 maj 2015 · 2 030 Inlägg

Tog tag i tipset om bättre borrar!
Så stack iväg till swedol och frågade och fick med mig ett par borrar hem, de fungerade bättre än biltemas i vilket fall MEN borrarna drog ju bara snett. Jag som var vindögd från början tror jag.. Så jag sket  i detta med att borra!

Självklart hade inte Volvo turbopackningen på lager.. men dom får den imorn så jag får väll åka till Volvo imorn igen. Då har jag vart dit varje dag denna vecka! cool Tror de är jag som håller deras butik rullande wink

Hittade förövrigt bilderna från igår nu! Dom låg tydligen kvar på telefonen...

Bulten som sitter kvar i turbon
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-6f2af6213bff2672478f084422f3e142.jpg

Skuggan nere vid packboxen, det är olja..
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-8f94814cd2cb15d31e09b557d2b5221b.jpg


Och sen bilder från idag
Bilder på den borrade bulten! Nej det är tamejfan inte snyggt! hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-4e7a15fd92bc37476c424e3c8a140366.jpg

Turbon på plats igen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-1d7fc57cf8574fff07f446b5c3a53003.jpg

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
8 maj 2015 · 2 030 Inlägg

Djo skrev:
Den där bulten borde ha gått och svetsat ditt en mutter så det glöder ordentligt och sedan kunna skruva ur menmen hoppas det funkar för dig som du gjorde annars är det svetsa som gäller.

Det hade säkert gått, men jag har tyvärr inte tillgång till svets hmm

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
8 maj 2015 · 2 030 Inlägg

En liten update då!

Åkte till pappa efter jobbet idag och petade ihop mojängen! Volvo hade såklart tappat bort min packning på vägen från Örebro och Volvo i Leksand hade ingen på hyllan... Så jag bestämde att köra utan packningen ändå.
Fick ihop den och den startade och gick 20-30sek sen kom det förbannade tickandet igen!!! Lät den gå i 3-4min för att se om det kom nån olja, men det verkade inte läcka, men lär testa mer sen.
Efter det orkade jag inte med bilen mer utan gick in och pratade med pappa istället innan jag körde iväg han till tåget.

Så resan ner till Skåne och Österlenrundan med NordicR blir inställd för min del sad Får tyvärr bli så då jag inte orkar hålla på just nu och jag vill inte köra ner den utan att den är ordentligt inkörd..

Tråkigt men tyvärr sant. Försöker höra runt lite i NordicR om vad problemet kan vara, och just nu lutar det åt sprickor i turbon = dyrt! Och vill inte köpa en ny turbo bara för att det KAN vara det utan ska vara helt säker på det innan jag byter. Skulle helst vilja ha en annan turbo bara för att testa med

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
8 maj 2015 · 2 030 Inlägg

Japp blev ganska matt när jag hörde att det fortfarande tickade..
Men sitter och skriver lite på NordicR's facebook-sida där jag gjorde ett inlägg om problemet, och nån tror spricka i turbon och en annan är säker på att det är lyftarna då det var precis lika på hans morsas 850. Ska gå att köra med, men jag vill att den ska vara tyst innan jag börjar köra den, spec om den ska ner t skåneland(enkel resa 71mil)

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
8 maj 2015 · 2 030 Inlägg

Mack skrev:
Klart man vill att det ska vara tyst.
Jag hade också tickande lyftare efter att jag hade råkat kört halvtomt på olja.
Ett par minuters körande efter påfyllning av olja löste problemet.

Om det man ändå haft det så enkelt!
Hur ju gått 29mil så dom borde blivit tysta.. Men undre kommentar kan mycket väl ha rätt också!





Marlboroman skrev:
Det är inte så att du la på för mycket lim när du skulle på med överdelen av toppen? Kladdar man på för mycket så sätta igen dem små kanalerna och oljeflödet blir inte som tänkt med knack från lyftarna som följd. Samma sak gäller i olika mån för alla ställen där man ska använda det där limmet, man ska sikta på att använda så lite som möjligt.

Vet tyvärr inte vad som är "lagomt" så visst kan det mycket väl ha blivit för mycket! På tråget hade jag på för mycket, men hade på en del mindre på ventilkåpan men kan inte säga om det var för mkt elr ej.
Men som det ser ut nu så kommer ventilkåpan att lyftas av för en undersökning av vad som döljer sig där under. Trist men problemet lär hittas innan jag tänker börja köra den.

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
10 maj 2015 · 2 030 Inlägg

Det blev som sagt så att jag lyfte av ventilkåpan, och det hände igår!

Kåpan av. Det var faktiskt mindre arbete än jag tänkt mig.. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-c41c31b141ef3ce9689cd57a1882a689.jpg

Inget lim som hade täppt igen nån kanal vad jag kunde se. Men det jag kunde se var att ena oljekanalen till en avgaslyftare i cyl3 var fylld i olja, i alla andra så hade oljan runnit ner i lyftaren. Så lyfte upp lyftaren och kollade, men då rann oljan ner. Kollade samtliga oljekanaler till lyftarna och dessa var helt rena (sitter i toppen, som firman gjort rent)
Så jag tror att det har kommit in nån skit i lyftaren som gör att den inte tar oljan och blåser upp sig.
Så jag kommer beställa en eller två nya imorn på Volvo och hoppas att dom får hem dom under dagen. Så får vi kasta ihop allt igen och hoppas på det bästa! Givetvis så kommer alla packningar bytas till nya, så som runt tändstifthålen och packboxarna till kamaxlarna. Det är något jag inte fuskar med då jag inte har lust att riva allt för de läcker olja pga att jag var klantig och inte bytte packningarna wink

Här syns det att det är olja i kanalen vid den övre lyftaren i bild.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-38b2798761ba62471d85423e8716f222.jpg

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
10 maj 2015 · 2 030 Inlägg

Hoppas det jag med! Men jag tror som sagt på den där lyftaren där det låg olja kvar i kanalen.
Och att det var mittersta cylindern kan ju förklara en del varför jag hade så svårt att avgöra vilket håll det kom ifrån.

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
15 maj 2015 · 2 030 Inlägg

Har jobbat med denna bil hela veckan med en hel del motgångar(som vanligt). Men en update dröjer tills jag sitter vid min stationära dator, denna laptop vägrar ladda upp bilder nämligen... Men en update utlovas iaf under helgen!
Har heller inte haft tid å uppdatera i veckan då jag har skruvat, jobbat, sovit bara. Å ätit nån gång å för den delen wink

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
22 maj 2015 · 2 030 Inlägg

För er som trott att jag kört bilen till skroten så kan jag säga att så är inte fallet! Har inte haft tid med den då jag i helgen flyttade hem till pappa, vilket även betyder att jag har ca. 3-4meter till garaget wink
Så i veckan har jag städat ur lägenheten, eftersom jag och tjejen inte hittat en ny, så fick vi flytta hem istället tills vi hittat nått annat. Sen har jag även under veckan jobbat kväll så det har inte blivit nån tid över.

Jag hade ju lovat en update under helgen som var.. För be om ursäkt för det inte blev av hmm Men jag har som sagt inte haft tid, och större updates måste jag göra från min stationära dator (som står hos pappa nu) då min laptop jävlas med att Chrome ska krascha när jag laddar upp bilder..

Jag var in på biltema idag och köpte en oljetrycksmätare så under helgen ska iaf oljetrycket undersökas!

Men nu kommer iaf updaten wink

Eftersom att det var olja i en kanal till en av lyftarna så misstänkes det att det var luft i den. Så det fick bli ett oljebad i ultraljudstvätten jag köpte. Det bubblade lite om lyftaren så jag antar att det hjälpte något iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-12a02022f5b584710988afcd8f51be05.jpg

Rengjort från packningsklister och redo att lägga på ventilkåpan igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-704316b093eaf0bf9f568143356d3235.jpg

Ventilkåpan på plats igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-c9e8559302720b82f39aa894051c9935.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-edc524f861deef253ed4e7a912ccc4fc.jpg

Dock är den inte åtdragen ordentligt.. Det man som mekaniker inte fasar för fick ju lov att hända(min vanliga tur med andra ord). Jo det blev självklart gängpaj! I fler än ett hål också..
Grunden till detta problem var att jag läst fel i Heynes och har dragit åt med 25Nm när det egentligen ska vara 17Nm(!!!) det i kombination med Alu vart inge bra..
Jag hade råkat läsa på raden under, vilket var tändstiften som skulle dras med 25Nm. Men lär sig den hårda vägen..

Så hur gör vi nu då? Jo, vi gör som tjejerna är bra på, går in och surar wink
För att lösa detta fick det bli att sätta i V-coils(insatsgängor). Och detta är M7 vilket inte var vanligt.. Biltema hade inte, inte Mekonomen osv.. Så fick åka till Borlänge Motorrenovering (där jag lämnade in toppen) och fråga. Dom hade som tur var och jag fick även låna deras verktyg för att montera! smile Åkte dock runt i hela Borlänge i 3timmar och letade efter en 7.3mm borr vilket inte fanns.. Så tillbaks till Motorrenoverarn och fick låna en 7.4mm.

Dagen efter var det hem och borra ur alla gängor.. Utom tre där jag inte kom åt. Det är lika bra att sätta i nya gängor överallt medans jag ändå ska göra det, för annars blir de bara gängpaj på resten(jag vet vilken "tur" jag har..)

Dålig bild.. De svarta prickarna är alltså då bultarna till ventilkåpan(totalt 40st) och de med kryss över är det då alltså gängpaj i (14st om jag räknat rätt)
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-09f2f00ae964f7ef7f1be8f4a79f6bed.jpg

När vi nu ska borra ur de gamla gängorna vill vi då verkligen inte ha ner nå metallspån i toppen. Så göra rent ordentligt å lägga på maskeringstejp blev min lösning. Och sedan medans jag borrade fick pappa hålla dammsugarn. Var som att borra i smör! smile Nu är vi på onsdag kväll. Jag gick av jobbet onsdag morgon och är nu ledig till måndag eftermiddag. Österlenrundan med NordicR går av stapeln på lördag (jag tänkte rulla ner till Skåne på fredagen)
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-8903e489ee194c4627a2caddebb41d77.jpg

Sedan var det fram med gängtappen och gänga upp alla 37st, tog sin tid!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-4f2c54cf3f9be4939026c2ce0800071f.jpg

Så här ser de nya gängorna ut, sitter på monteringsverktyget (ett skaft med ett snitt i)
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-391b82122f9661d072802b296e1572bf.jpg

Sedan ska de nya gängorna i, så på med lite klet från Loctite och sedan gänga i dom i hålen jag gängat upp. När Jag gängat i dom lagom (så gängar inte är "över ytan" så tar jag hammarn och slår till på verktyget så tappen på gängan går sönder, och då sitter gängan där den sitter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-f93b9d5af5a6587d3a3f5139c3c0b333.jpg

Då var de nya gängorna på plats!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-29d583a3ba56b2b360623ecb27d641a6.jpg


Vi är fortfarande på onsdags natten mot torsdag.

Så lite packningsklister på ventilkåpan. Och torka bort spillet som blir bredvid ytan som ska ligga mot toppen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-300d640256be60ca19db750ed7b8e2aa.jpg

Ventilkåpan på plats och åtdragen med 17Nm(!!!!!) Fick köpa en ny mindre momentnyckel för att kunna dra 17Nm. Så här avslutade jag detta arbetspass vid strax för 02.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-42246a2f1b12fac635b9697698e4c5b5.jpg

Under torsdagen stod det på schemat att peta ihop resten av bilen så den kan startas. Tanken om den startar och fungerar är att åka iväg till Stockholm för en korv med bröd! cool för att få lite mil på bilen.
Starten ägde rum strax före kl. 15.

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-f3591e67e759e6ef6972ed30b0527048.jpg
Såhär slutade torsdagen, muppen fick stå i garaget och sura! Alltså ingen träff för min del, som jag hade sett fram emot.. Medans de andra R-bilarna gled runt på lördagen så passade jag på att flytta istället. Så nu bor jag iaf alldeles intill bilen wink Men som jag nämnde i början av detta långa inlägg så blir det nya tag i helgen!

När jag startat den och hör att det tickar än så fick jag ta skruvmejseln och lyssna runt överallt, tyckte inte det var nått märkvärt tickande från ventilkåpan, lät lite mer från förarsidan men inget överdrivet tyckte jag.
Dock tycket jag att ljudet hörs mer ovanifrån motorn än under när man bara står vid bilen och lyssnar.
Men jag testade men mejlseln mitt på tråget. Inget ljud där.
Nästa ställe för provning var bultarna till oljetråget mot fronten, inget ljud.
Testa även oljetrågsbultarna mot torpenväggen. Hoppsan, här hade vi nått!
Vid testerna på oljetrågen så var samtliga på mitten vid cyl3.

Jag fortsatte inte lyssna nå mer. Men tycker att ingenting hänger ihop! Eftersom att ljudet börjar ca 10sek efter start och har fullt tickande vid 30sek. Oavsett om den är varm eller kallstartad! Om det skulle vara ramlager tycker jag att det borde låta på båda sidor av tråget också!

Här nedan har ni två videos som tar upp tickandet. Ljudet tas upp lite för bra på filmen men själva ljudets tickande har samma "ton".




Så en tävling, gissa ticket? wink

Det jag annars kan tänka mig är att jag tagit ur för lite ur fodrena och att staken bara nuddar. Hade den tagit i ordentligt hade jag inte fått runt motorn och det hade vart ett hål där och jag startat den så. Men fortfarande så börjar inte ticket direkt vid start och det är inget knackande ljud.

EDIT: Endast en video ville komma med så den andra ligger i nästa kommentar.

Senast redigerat av BlueScreeen (22 maj 2015)

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
22 maj 2015 · 2 030 Inlägg

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
22 maj 2015 · 2 030 Inlägg

Mack skrev:
Vilken otur du ska ha med allt!
Beundrar din ork dock..även om man såklart förstår att det ibland inte är långt till att köra ner hela bilen i närmsta sjö..ehm.

Haha ja visst har sjön vart nära ett par gånger! Tur jag inte har nån i närheten! lol

Diio skrev:
ush vilket tråkigt jobb men gängorna hmm sitter och ryser i kroppen när man läser sad hoppas det blir bra! och keep up the good work!!!!

Jo gängpaj är ju det sista man vill åka på! Men nu är det fixat och ska hålla mycket bättre smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
22 maj 2015 · 2 030 Inlägg

Djo skrev:
Då var det dig jag mötte påvägg från Biltema igår precis vid infarten (tyckte jag kände igen v40)

Tycker ljudet låter som ventilerna (men hopplöst säga på en film)

Vad gjordes åt toppen ?

Det kan det nog ha varit då wink
Ja det är svårt att avgöra ljud utifrån film tyvärr!
Dock fick plana den, kolla igenom den och byta ventiltätningar


Diio skrev:
filmen, har du sett något spår av metall i oljan? för skulle ex staken gå emot så blir det ju skav som ger metall i oljan?

även sett på x40nordic forumet en kille som fick så att vevaxeln gick emot och skavde men vet dock inte hur det lät på hans bil.

Nepp inge metall spån, förutom de lilla efter första oljebytet men de kom från när jag fräste ur fodrena.
Har ju plugg med magnet i. Och det har inte vart nå spån de senaste bytena.

Vevaxeln har jag ju dock inte haft lös så det kändes lite långsökt, men tål att tänkas på!

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
27 maj 2015 · 2 030 Inlägg

Blir en liten snabbupdate om läget här! Har inte gjort nå mer under helgen med denna då det på söndagen blev en dagsutflykt till fjollträsk(Stockholm) för att kolla in starten på Gumball3000 smile
Sen så gick avgasröret av på min V40 i måndags så nu lä jag faktiskt prioritera den eftersom bes går ut på söndag..
Så jag tar mig tid till denna när jag har tid sen! smile Jag vill väldigt gärna ha igång den så snabbt de går men man måste prioritera vissa gånger.

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
18 juni 2015 · 2 030 Inlägg

Nu har jag börjat ta tag i R'en igen efter jag fått min V40 besiktad! smile
Så nu ska detta förbannade tickande/knackande väck! wink
Och kom och tänka på en sak nyss när jag var ute i garaget, kan man få detta oljud ifall en bult till vevstaken inte är ordentligt momentdragen? Jag är säker på att jag drog åt alla dock men det är iaf en teori.
Kan ta beskrivningen av ljudet igen för er som glömt wink
När jag startar bilen börjar det efter ca. 10sek och sen ökar succesivt under 30sek tills det är konstant. Spelar ingen roll om bilen startas kall elr varm utan samma visa oavsett.
https://www.youtube.com/watch…
Gjorde ett försök nyss att installera en oljetrycksmätare men får inte bort givarn för har bara en blocknyckel stlk 22 som störst..

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
18 juni 2015 · 2 030 Inlägg

https://www.youtube.com/watch?feature=p … jOLHVQcaqE

Beror på att jag klantat mig och "förstört" länken roll
Men det är samma video som tidigare i tråden, kopierade inlägget från ett inlägg jag gjorde i NordicR på FB smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang