BlueScreen's V70R awd -98 - [Det eviga sliparbetet]

Har alltid gillat R, och nu kom ett tillfälle att köpa en billigt, fast med knackande motor så fick bara lov att lägga fingrarna på den. Motor ska renoveras då en stake troligtvis är krökt. Sedan blir de en uppfräschning med polering och lite smått och gott bland nya delar. Såklart så kommer det även att kastas lite färg ;)
  • 128 Följare
  • 315 957 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 februari 2018
Diio
18 juni 2015 · 570 Inlägg

youtube länken funkar inte hmm

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
amoreex
18 juni 2015 · 2 712 Inlägg

videon fungerar ej för mig hmm

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
BlueScreeen
18 juni 2015 · 2 030 Inlägg

https://www.youtube.com/watch?feature=p … jOLHVQcaqE

Beror på att jag klantat mig och "förstört" länken roll
Men det är samma video som tidigare i tråden, kopierade inlägget från ett inlägg jag gjorde i NordicR på FB smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
amoreex
19 juni 2015 · 2 712 Inlägg

Hmm asså det låter ju inte som ventil tick då det är för grovt..

Hade jag varit du hade jag nog rivit ner sumpen och kollat efter metall spån och sen i värsta fall dubbelkollat allt.


Vore surt om de rasa efter 10 mil för dig.

Ingen remskiva som är lös och slår?
Hade liknande ljud på min förta Saab..

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
BlueScreeen
19 juni 2015 · 2 030 Inlägg

Ja det är ett grovt tickande, det var en bra beskrivning! Men det kommer ju som sagt tyvärr inte från toppen.

Den är körd 29mil, och stått på tomgång 30-40min innan de och inte nå metallspån. Fick bort nästintill allt från att jag fräst ur fodrena lite. Har en magnet på oljepluggen och den lilla metall där är som "finmalen svartpeppar" och det är jag säker på att det är från att kolvringarna nöts in.

Jag har lyssnat med mejsel lite snabbt på bottendelen och ljudet kommer därifrån, det är det jag vet tongue
Men det blir nog som du säger att riva ner tråget under helgen och kolla vevstakslagren och om bultarna är åtdragna ordentligt.

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
amoreex
19 juni 2015 · 2 712 Inlägg

Bäst att vara på säkra sidan ju!

Hur är vevaxelns remskiva?
Bara en tanke.

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
BlueScreeen
19 juni 2015 · 2 030 Inlägg

Javisst! Man ser ju nån R-bil ibland och blir bra sugen på att få köra sin egen! smile

Jag har inte rört den så den ska nog sitta fast, men ska slå ett öga på den!

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
19 juni 2015 · 2 030 Inlägg

Testade att ruckla lite på den och den är stum iaf! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
21 juni 2015 · 2 030 Inlägg

En liten update här då så ni vet att det faktiskt börjar hända nånting igen! smile

Tänkte ta bort tråget igen för och se vad som döljer sig därbakom.
Och för att få bort tråget under lättar det ju en del om man tömmer ur oljan först! För jag har då iaf inte lust å få den över mig när man lirkar ur tråget wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-e486a00d8c762fb3c2e7c99b5a87aa62.jpg

När jag börjat tömt oljan så fick jag reda på att det var majstångsresning i en by där min kompis har anor från som vi brukar vara varje år. Trodde det var nästa helg men så var tydligen inte fallet utan det var idag, så det var bara kasta sig över V40n med tvättgrejorna och sen åka iväg! Inte kan man åka i skitig bil hlr wink Men det var trevligt att träffa lite folk! smile

Så imorn har jag planerat att fortsätta med R'en igen!

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Mack Forum- och sitemoderator
21 juni 2015 · 26 187 Inlägg

Hoppas du hittar felet snart så du kan inrikta dig på sånt som är kul!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
BlueScreeen
21 juni 2015 · 2 030 Inlägg

Ja jag hoppas ju kunna hitta felet när tråget är borta iaf!
Sen väntar till en början en välförtjänt tvätt! Ställdes av i augusti förra året och är inte tvättad sen dess.. Så det blir en rejäl dusch i avfettning!
Sedan ska den få sig en polering också, välbehövligt! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
21 juni 2015 · 2 030 Inlägg

Nu kommer en update om läget och en liten "guide" på hur man tar bort tråget!

Som jag skrev i förra inlägget så börja med att tömma ur oljan och ta bort oljefiltret. Du vill ogärna ha oljan över dig själv sen wink Och tråget blir ju att väga mindre utan all olja.

Sen är det bara börja skruva bort det som är i vägen.

Fästet för styrservorören och motorfästet mellan balk och växellåda ska bort. Jag hade skruvat bort de först innan jag tog bild så de är bara dit hängda nu. (Gula ringar = styrservo, Röda = motorfäste) Sitter även en klämma en bit upp på styrservo röret man lossar, skruva inte lös hela skruven för den är inte rolig att få tillbaka! Och en till bult av stlk 12,  i andra änden av röret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-f908d77f41527ad86c1912b3c7b33c5d.jpg

Sedan ska en riktigt jävlig bult bort som håller rören till oljetermostaten. Jag tog även bort ena bulten till fästet för AC-kompressorn för att komma åt. Bulten som är till vänster i bild då.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-6384640230f491c21963b5f10e45f95a.jpg

Sedan ska själva oljetermostaten bort, sitter i 2torx. (Jag har redan lossat min på bild)
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-486bcd5c671e463943a05f153f2d2437.jpg

Skruva sedan bort alla bultar till tråget utom 2, som håller upp det den sista stunden.
Lossa endast de 2bultarna en bit och knacka/slå på tråget så det släpper.

Sedan är det fram med spännband och dra styrservorören åt sidan så tråget kan komma ner.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-22e742bc02da45b23963a11fa49c2dbf.jpg

Sen drog ja ner tråget med sidan mot växellådan först och sen är det klart! smile

Så det första jag såg när tråget var nere var att det var lite skit i silen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-f06e73808339c17101b7166bcab9b4b6.jpg

Sen testade jag att ställa momentnyckeln på 35Nm, och dra på samtliga vevstaksbultar. Skaftet klicka direkt på alla vilket innebär att de är momentdragna. Så då kan jag avfärda teorin om att en bult inte skulle vara åtdragen.

Kollade även fodren där jag slipat ur, och det var bara på cyl4(mot torpedväggen) man kunde misstänka att de tagit i, med det syntes inget märkvärt på själva staken. Så jag tror det bara är annan nyans från när jag fräste ur.

Så nästa steg imorn blir att ta loss överfallen och se hur lagren ser ut.

En bild på hur dammig hon är får avsluta denna update. En tvätt behövs som sagt efter att ha stått still för länge!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-3467c2e818e944b773cdc89e68c115ab.jpg

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
22 juni 2015 · 2 030 Inlägg

Dags för en summering av dagens undersökningar! Inte mycket bilder idag utan mest text, så hoppas ni orkar läsa! smile

Började med att testa hur mycket marginal mellan vevstake och foder jag hade, och det var som minst 2,5-3mm så det är då ingen fara att det skulle ta i där iaf! Testade genom att sätta fast häftmassa på staken och sen dra runt motorn. Inte den bästa metoden då häftmassan inte ville fästa ordentligt pga oljan, men jag fick ju iaf reda på att det inte tar i! smile

Såg då även att det var som ett jack/flisa i fodret där jag fräst ur, vilket jag tror skulle kunna tagit i kolven och därmed kanske detta tickande, men är högst osäkert då den inte såg ut att sitta tillräckligt lång ut. I vilket fall så tog jag filen och putsade bort skiten! smile

Nästa steg var en översyn på vevlagrena.

Cyl4.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-ce1ef462bdbe90feb66878e3cdd6a870.jpg

Cyl4 & 3(4a till vänster.)
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-31e15d590ecb599a64569d42bf19869d.jpg

Cyl3
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-e87cad78ab336a0e1a52db7fc604f956.jpg

Cyl2.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-97a11a86b6f111db24acdd0c479db99f.jpg

La upp bilderna på NordicR's Facebook-sida och dom fick godkänt! Bifogade även en video på tickandet i inlägget. smile Passade då även på att ställa frågan vad mer jag kan kolla så fick lite förslag. Så en var trodde det fortfarande var en stake som tog i, så studsade ut i garaget och kollade, inga spår av nått sådant.

Sedan var det en annan som tyckte det var tryckare som lät, men dom är splitt nya och ljudet kommer underifrån. Har också kollat oljekanalerna och dessa var ju öppna och fina. Nästa steg om inte denna undersökning hjälper så blir de sätta i de gamla tryckarna igen.
OM de går att använda, lade nämligen bara i de i burkarna jag fick de nya i. Och jag har för mig att jag läst att tryckarna ska hållas oljiga under förvaring?

Sist så frågades det vad för vevlager jag hade. Det är från Professional Parts som i sin tur köpt från NPR Europe (stog det på kartongen iaf). Så en teori var ett det är ett litet litet glapp som gör tickandet och att jag bör köra på Volvo originallager som är matchade mot motorn.

Så så är läget just nu! Ska ringa Volvo imorn och kolla pris på lager och troligtvis köper jag. Lite bökigt att byta lager med stakarna kvar i motorn, men det ska då iaf gå! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Diio
22 juni 2015 · 570 Inlägg

fan vad tröttsamt sad imponerande med energi du har! jag hade nog blivit bra sne om jag skulle behöva byta lager två gånger!

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
BlueScreeen
23 juni 2015 · 2 030 Inlägg

Vill ju ha ut den på vägarna igen wink men det är ju också kul att skruva och göra lite småpyssel jobb smile
Att byta lager var väll kanske inte det jag var sugen på, men det känns bäst å köra originallager och ifall det skulle vara där felet är. Men om det skulle vara felet så borde inte tickandet vara konstant utan mer som om ett vevlager vore slut, och synas på lagret till och med. Menmen, konstiga fel finns det i villet fall wink

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Skruvar till det
24 juni 2015 · 1 702 Inlägg

Nu minns jag inte om du har kollat lagerspelet med plastigage, men det är ju ett bra sätt att veta så du ligger rätt i toleranserna på veven.

Du säger ju att ljudet kommer efter ett tag typ 10 sek, kolla oljetrycket såfort du kan med mätare så kan även det uteslutas i felsökningen.
Oljetrycket byggs ju upp snabbt men man vet aldrig.
Även så ska hydrauliska lyftare snabbt fyllas av oljetrycket.
Fråga: I toppen så färdas ju oljan i mitten och ut till varje lyftare eller hur är det på volvon, de kanske fylls upp underifrån.
Men om de fylls från sidan så kan det vara värt att kolla upp hur dom hålen är i förhållande till oljans väg i toppen.

Nu säger du att ljudet kommer från botten men ljud kan ju vara svårt att höra exakt varifrån det kommer.

Bara lite tips på felsökning.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
BlueScreeen
24 juni 2015 · 2 030 Inlägg

hmm.. Det har jag inte gjort. Men ska åka förbi motorrenoveringsfirman idag och kolla om de har! smile
Var påväg att montera en oljetrycksmätare men hade inte en tillräckligt stor blocknyckel för att få loss givaren som sitter där nu roll Men har köpt större blocknyckel så ska kasta dit den mojängen! smile

Har tagit en bild från Google, ventilkåpan är bortplockad. De röda linjerna är oljekanaler i som sitter i kåpan, och de gula är då de kanaler(tunnlar) ner till respektive lyftare
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-0e73611386bf165825b68ac9b85608e7.jpg

Så de både de röda och gula  har jag kollat så de är rena!

Ja exakt varifrån det kommer ifrån är svårt att höra, men iom att jag tagit mejsel mot örat och lyssnat blocket och toppen så kommer iaf ljudet från botten nånstans. Men det var som en skrev i en kommentar på fb-inlägget, att ljudet kan vandra, och så kan det ju vara! Så därför tänkte jag efter jag kollat botten byta till de gamla tryckarna igen och se om det hjälper.
Om inget av detta hjälper så är det nog troligtvis ramlager och då lä jag böka ur motorn ur bilen.
Men en sak ska ni då ha klart för er(!!) och det är att denna bilen SKA ut på vägarna, envis som jag är wink

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Djo
24 juni 2015 · 10 163 Inlägg

Kan inte släppa det men kan toppen ha planats för mycket så när allt börjar mjukna upp tar kolvarna i toppen ?

Så himla svårt säga hoppas hursom att det löser sig smidigt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
edinZ
24 juni 2015 · 409 Inlägg

Helt jävla sjukt att ljudet fortsätter komma när du nästan har undersökt allt haha!! då jag inte har någon erfarenhet av detta läser jag i tystnad istället wink

BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BlueScreeen
25 juni 2015 · 2 030 Inlägg

Djo skrev:
Kan inte släppa det men kan toppen ha planats för mycket så när allt börjar mjukna upp tar kolvarna i toppen ?

Så himla svårt säga hoppas hursom att det löser sig smidigt smile

Det är en teori det också! Men vettefan hur jag smidigt kollar de bara smile


edinZ skrev:
Helt jävla sjukt att ljudet fortsätter komma när du nästan har undersökt allt haha!! då jag inte har någon erfarenhet av detta läser jag i tystnad istället wink

Ja vissa fel är bra frustrerande wink Men problem är till för att lösas! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang