Började dagen med att inköpa en micrometer från Clas Ohlson för att mäta så tjockleken på kolvringarna är lika på nya och gamla. Var även du in på Feltema och köpte värmefärg och engånghandskar, perfekt att ha när man ska hålla på med olja och liknande.
Sen blev det lite strul med kolvringarna som vanligt.. Satte i endast ringarna i cylindern en i taget för att kolla ändgapen, står specat i Heynes gds vad det ska vara, och mitt var på översta ringen 0.6mm, andra ringen 0.5mm och oljeringen 0.4mm.
Enligt boken ska det vara dessa värden: Översta & andra; 0.2-0.4mm, oljering 0.25-0.5mm.
Ajfan! Mina gap var för stora på kompringarna (de två översta), men oljeringen var inom spec.
Jahapp, vad göra nu då? Vill ju inte sätta ihop det och riskera försämrat komp.. Så drog iväg ett mejl till Autotech och förklarade detta. Efter 15min(!!) hade jag fått ett svar! Och det löd så att Heynes böckerna brukar vara fel på en del saker och inte att lite 100% på. Men dom körde med ändgapen på 0.5-0.6mm när man börjar trimma lite grann, så mina värden var helt OK! Så snacka om att jag blev lycklig!
Så svarade med ett mejl om att dom är guld värda med deras service!
Då var det bara kasta på ringarna då!
Men under väntetiden på mejlet så slängde jag dit vattenröret bakom motorn, och väldans vad stiligt det blev med nymålade rör och ny slang och slangklämmor!
Och Mack, här är den lilla slangen du undrar över! Kommer fixa en bild till åt dig när turbon är monterad sen! (lilla slangen vid lambdan)
När man monterar kolvringarna så börjar man nedifrån med oljeringen. Dessa var tunna och lätta att få dit, men säkert lätta att ha sönder också så var försiktiga när kolvringarna ska på plats!!!
Jag hade köpt en sådan här kolvringstång
från Feltema, men på sista kolven testa jag utan den och tyckte det var lättare att försiktigt dra isär dom för hand och trä på. Så det är en smaksak vad man föredrar, men man ska vara försiktigt i båda fallen
Sen var oljeringarna på plats!
Det är alltså två tunna ringar med en kugghjulsring i mitten.
Andra kompressionsringen på plats.
Tredje kompressionsringen på plats. Då var första kolven klar!
Så här låg kolvringarna som i en påse med tre fack. Och det står även tydligt på påsen vilken ring som ska sitta vart.
Sedan var alla fem klara!
Grenröret blev målat lite emellanåt också! Skillnad blev det
Sen var det bara 20min kvar innan jag skulle gå in och äta så att börja trycka i kolvarna i blocket var inte på menyn, istället satte jag dit andra lilla slangstumpen på vattenröret.
Och tvättade även av röret till oljestickan i etanol med slipduken då det var väldigt skitigt! Så det ska också få sig lite färg imorn! Ingen bild på det men det kommer imorn i vilket fall!
Då blir det även montering utav kolvarna! Så hoppas pappa jobbar eftermiddag och att vi hinner lägga på toppen innan han lä åka!
Senast redigerat av BlueScreeen (26 mars 2015)
Kolla gärna in mitt
V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här:
Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.