Opel Kapitän P2 1960 - Besiktning till våren 2015?

Målet var att få bilen genom besiktning under våren 2015, det gick inte som tänkt men nu är den besiktad och i stridbart skick. Dessutom 12V konverterad så nu är det bättre sting i lampor, torkare och startmotor. Projektet fortgår.
  • 39 Följare
  • 133 137 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 juli 2019
HG_
7 november 2015 · 2 484 Inlägg

big_smile Då går det åt rätt håll nu då. Va trevligt.
Om det blir problem med framhjulslagret så är det någon på tradera som säljer ett. smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
HG_
9 december 2015 · 2 484 Inlägg

big_smile Något nytt som hänt med bilen? Fått iordning på bromsarna?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
9 december 2015 · 294 Inlägg

Nja, något nytt... Har laddat batteriet, räknas det smile Nä, har bytt jobb och så har familjebilen pajjat. Så jag har fått prova på att packa om gasregulatorn och löda stegmotorn på en V70 Bi-fuel istället. Har plockat ut mattan fram. Tänkte se om den gick att tvätta eller färga på något sätt. Såg inte så bra ut, får nog bli att köpa lite ny matta och klippa och sy. Fast då får man ju fundera över färger och annat. Skall bilen fortsätta vara Bavariablå? Bör sätena kläs om, skall de fortsätta vara tråkigt grå?

HG_
9 december 2015 · 2 484 Inlägg

RobbanGBG skrev:
Nja, något nytt... Har laddat batteriet, räknas det smile Nä, har bytt jobb och så har familjebilen pajjat. Så jag har fått prova på att packa om gasregulatorn och löda stegmotorn på en V70 Bi-fuel istället. Har plockat ut mattan fram. Tänkte se om den gick att tvätta eller färga på något sätt. Såg inte så bra ut, får nog bli att köpa lite ny matta och klippa och sy. Fast då får man ju fundera över färger och annat. Skall bilen fortsätta vara Bavariablå? Bör sätena kläs om, skall de fortsätta vara tråkigt grå?

Har kollat runt vad sadelmakare skulle ta för & klä om säten (Fram- & baksoffa.) & det hamnar på ca 40 000:-
ungefär. Så det blir att gräva djupt i fickorna. hmm Om man inte ska försöka göra det själv & få si-så-där kvalité.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
9 december 2015 · 294 Inlägg

Jo har väl insett att klädsel kostar krösus, 40 lax är inte aktuellt för min del. Det är pengar jag inte tror jag skulle få tillbaka om jag la dem på min bil i alla fall. Får nog satsa på en mer modest budget i mina reparationer. En fräsch bonnalack skulle jag dock gärna lägga på även om det antagligen är pengar rätt ner i sjön smile

HG_
9 december 2015 · 2 484 Inlägg

smile Tyvärr så är det ju så. Kolla om du kan få tag på industri färg istället för billack, visserligen så är den grövre i strukturen, men billigare.
Den blir som apelsinskal när den har torkat men man kan slipa ner den & lägga klarlack & blir ganska hygglig.
(Det är så jag har gjort med Caprin.)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
vEight Baronen
10 december 2015 · 1 434 Inlägg

Man får inte vara så rädd! Jag vet en som inte sytt sen skolan. Han rev ur klädseln ur sin MGA och köpte sig en symaskin. Bara man är lugn och noga så går det bra sa han. Han sprättade upp alla sömmar och mallade efter. Köpte vinyl och sydde ihop. Hade han inte berättat om det så hade jag aldrig gissat på att han gjort allt själv! Det är ju arbetskostnaden som blir dyr när en inredning ska sys upp. Materialet är inte så dyrt om man inte prompt ska ha äkta läder. Kör hårt Robban! tongue

Elbilar kan dra åt helvete.
deleva
11 december 2015 · 85 Inlägg

HG_ skrev:

RobbanGBG skrev:
Nja, något nytt... Har laddat batteriet, räknas det smile Nä, har bytt jobb och så har familjebilen pajjat. Så jag har fått prova på att packa om gasregulatorn och löda stegmotorn på en V70 Bi-fuel istället. Har plockat ut mattan fram. Tänkte se om den gick att tvätta eller färga på något sätt. Såg inte så bra ut, får nog bli att köpa lite ny matta och klippa och sy. Fast då får man ju fundera över färger och annat. Skall bilen fortsätta vara Bavariablå? Bör sätena kläs om, skall de fortsätta vara tråkigt grå?

Har kollat runt vad sadelmakare skulle ta för & klä om säten (Fram- & baksoffa.) & det hamnar på ca 40 000:-
ungefär. Så det blir att gräva djupt i fickorna. hmm Om man inte ska försöka göra det själv & få si-så-där kvalité.

40 000 låter väldigt dyrt för fram & baksäte HG.
Fick pris på sätena i min desoto tidigare i höstas av
M&S i Skara 15-18000 och ifrån Magnus bilsadelmakeri i
Jönköping ungefär samma.

HG_
11 december 2015 · 2 484 Inlägg

hmm jaha, det lät ju överkomligt. När jag frågade tapetserar som varit på dom marknaden som man varit på så skulle dom ha ungefär 35-40, nu vet inte jag om dom drog till med ett j---a bud för att slippa ta jobbet men detta låter som jag behöver gräva vidare i detta ämne. Jag kan återkomma med detta när jag har letat upp någon med ett vettigare erbjudande.
M&S i Skara. Där kan man ju börja kanske. big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
deleva
11 december 2015 · 85 Inlägg

HG_ skrev:
hmm jaha, det lät ju överkomligt. När jag frågade tapetserar som varit på dom marknaden som man varit på så skulle dom ha ungefär 35-40, nu vet inte jag om dom drog till med ett j---a bud för att slippa ta jobbet men detta låter som jag behöver gräva vidare i detta ämne. Jag kan återkomma med detta när jag har letat upp någon med ett vettigare erbjudande.
M&S i Skara. Där kan man ju börja kanske. big_smile

M&S tror jag bara håller på med inredning å detaljer
till Mopar men skadar ju inte att fråga. Annars finns ju
stylechart inredningar, säljs av usa trading i Vargön.
7-8000 för fram & baksäte. Är ju ett alternativ.

RobbanGBG
12 december 2015 · 294 Inlägg

deleva skrev:

HG_ skrev:
hmm jaha, det lät ju överkomligt. När jag frågade tapetserar som varit på dom marknaden som man varit på så skulle dom ha ungefär 35-40, nu vet inte jag om dom drog till med ett j---a bud för att slippa ta jobbet men detta låter som jag behöver gräva vidare i detta ämne. Jag kan återkomma med detta när jag har letat upp någon med ett vettigare erbjudande.
M&S i Skara. Där kan man ju börja kanske. big_smile

M&S tror jag bara håller på med inredning å detaljer
till Mopar men skadar ju inte att fråga. Annars finns ju
stylechart inredningar, säljs av usa trading i Vargön.
7-8000 för fram & baksäte. Är ju ett alternativ.

Aha, 7-8 lök låter ju avsevärt rimligare! tongue Detta alternativ måste jag undersöka! Google, "stylechart inredningar" , here I Come smile

HG_
12 december 2015 · 2 484 Inlägg

RobbanGBG skrev:

deleva skrev:

HG_ skrev:
hmm jaha, det lät ju överkomligt. När jag frågade tapetserar som varit på dom marknaden som man varit på så skulle dom ha ungefär 35-40, nu vet inte jag om dom drog till med ett j---a bud för att slippa ta jobbet men detta låter som jag behöver gräva vidare i detta ämne. Jag kan återkomma med detta när jag har letat upp någon med ett vettigare erbjudande.
M&S i Skara. Där kan man ju börja kanske. big_smile

M&S tror jag bara håller på med inredning å detaljer
till Mopar men skadar ju inte att fråga. Annars finns ju
stylechart inredningar, säljs av usa trading i Vargön.
7-8000 för fram & baksäte. Är ju ett alternativ.

Aha, 7-8 lök låter ju avsevärt rimligare! tongue Detta alternativ måste jag undersöka! Google, "stylechart inredningar" , here I Come smile

Ja, det är ett bra alternativ. Tyvärr så är klädseln borta på mitt baksätet. roll Men denna sida är ju ett alternativ. tongue
http://www.uswebbutik.se/
Bra priser på stoppning. Då kan man ju förbereda innan klädseln, om man lejer bort omklädsel arbetet.
7-8000:- Är ju ett väldigt bra pris annars, då slipper man alltihop.
Jag ska ringa till M&S i skara, ligger inte så långt ifrån där jag bor. smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
13 december 2015 · 294 Inlägg

Ja jag har faktiskt surfat runt en del på http://www.uswebbutik.se/ tidigare, det är ju egentligen ganska enkla former på kapitänens stolar och baksäte... Har dock inte hittat någon style chart inredning för Kapitän. Annars hade man ju kunnat hoppas att det fanns folk med vana att sy inredningar till Sveriges pilsnerbil nummer ett för en vettig peng någonstans där ute.

HG eller annan Kapitänägare smile , om du hittar något vettigt alternativ så hör av dig.

RobbanGBG
13 december 2015 · 294 Inlägg

Kollade in M&S Bilklädsel Skara på Facebook. Någonstans på sidan skriver han: "Ett billigare alternativ till orginalinredning. Finns att beställa, ej att jämföra med style chart." undrar om han har något sådant för våra stiliga Kaptener? Antingen väntar jag på att HG hör sig för eller så skickar jag en fråga på fejan...

HG_
13 december 2015 · 2 484 Inlägg

big_smile Uppdatera gärna på ämnet. Kommer att kolla runt här där jag bor & ser vad dom har att erbjuda. smile
En sida är denna åxå:
http://www.hoogstapetseri.se/

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
13 december 2015 · 294 Inlägg

M&S i Skara hade inga "mallar" för Kapitän, men verkade inte helt mot att göra annat än bara Mopar i alla fall. Så det kanske kan vara ett alternativ. Skall bli spännande att se vad de säger när du pratar med honom till veckan HG_.

RobbanGBG
14 december 2015 · 294 Inlägg

vEight skrev:
Man får inte vara så rädd! Jag vet en som inte sytt sen skolan. Han rev ur klädseln ur sin MGA och köpte sig en symaskin. Bara man är lugn och noga så går det bra sa han. Han sprättade upp alla sömmar och mallade efter. Köpte vinyl och sydde ihop. Hade han inte berättat om det så hade jag aldrig gissat på att han gjort allt själv! Det är ju arbetskostnaden som blir dyr när en inredning ska sys upp. Materialet är inte så dyrt om man inte prompt ska ha äkta läder. Kör hårt Robban! tongue

Fan, surfade egentligen efter mattor till bilen men kom in på http://www.topntrim.nu/skinn/skinn_hudar.php Rätt rimliga priser även på äkta läder... Hade varit riktigt najs att smäcka in en hemmagjord läderklädsel smile Undrar om morsans gamla Singer duger för att sy läder eller om man måste ha en special. Risken är väl att det är så mycket stretch i orginalklädseln att det inte går att malla något stumt som läder eller vinyl efter den... Vilka tokiga ideer man kan få framåt natten smile

vEight Baronen
14 december 2015 · 1 434 Inlägg

Gamla symaskiner funkar bättre än nya smile Köp en rejäl nål bara! Det enda som stoppar dig är dit eget huvud smile

Elbilar kan dra åt helvete.
RobbanGBG
18 december 2015 · 294 Inlägg

Ja, nu har jag i alla fall googlat på bilsadelmakare i göteborgstrakten och det verkar ju finnas en hel del.

Men mattan får jag ta först i alla fall och den kan jag nog knåpa ihop själv. Någon som vet vad det är för typ av matta i original? Den som jag tycker verkar mest lik är Daytona weave som GM införde på sina bilar nån gång i mitten av femtiotalet. Alternativt 80/20 loop men den ser inte lika strikt ut som orginalmattan (och Daytona) gör. Nån som vet?

HG_
18 december 2015 · 2 484 Inlägg

smile Mårten på opusmotor kanske vet.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang