Opel Kapitän P2 1960 - Besiktning till våren 2015?

Målet var att få bilen genom besiktning under våren 2015, det gick inte som tänkt men nu är den besiktad och i stridbart skick. Dessutom 12V konverterad så nu är det bättre sting i lampor, torkare och startmotor. Projektet fortgår.
  • 39 Följare
  • 133 128 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 juli 2019
Power-krille
25 december 2016 · 672 Inlägg

RobbanGBG skrev:
God jul alla Kapitänälskare! smile

Har inte riktigt haft tid att hänge mig åt bilen på slutet på grund julstök och annat. Men var nere i går och tittade till den och noterade då att en del av "oljan" som sprutat i motorrummet verkar ha torkat till rostbrunt damm... Kanske är det smutsigt kylarvatten som sprutat... Jag fyllde ju faktiskt på en del innan jag åkte ut på min tur senast, kanske blev det lite för mycket...

Dock så har jag något sorts problem med olja (riktig och inte vatten) kring ventilkåpan. Jag kände på bulten närmast där det  låg mest olja, och den kunde jag dra åt ett halvt var med två fingrar på bultskallen. Visst skall man inte tokdra ventilkåpan men detta kan inte vara OK. Tog en 10mm lednyckel och höll med "pennfattning" alltså rakt upp som en skruvmejsel och kunde med två fingrar (utan att ta in) dra åt alla bultar minst ett kvarts varv. Vet ej hur hårt den skall dras eller hur många Nm man utöver med en slapp två fingrars pennfattning... Nu funderar man naturligtvis på om det är bättre att dra åt den "rätt" och  försöka få tid till en motortvätt idag för att se om det löser oljeproblemet. Eller om man istället skall ta väck kåpan och kolla ventilspelen. Jobbiga beslut.

Fick förresten Biltemas kompressionsprovare i julklapp. Får ta och titta om jag har jämn komp framöver smile

Försök få tag på en ny/oanvänd packning, den gamla är nog hård o svår att få tät
Men lite packningsmassa ordnar nog det bekymret, den ska ju inte dras så förfärligt hårt!
Snart är den i nyskick.

"Väx inte upp! det är en fälla"
HG_
25 december 2016 · 2 484 Inlägg

RobbanGBG skrev:
God jul alla Kapitänälskare! smile

Har inte riktigt haft tid att hänge mig åt bilen på slutet på grund julstök och annat. Men var nere i går och tittade till den och noterade då att en del av "oljan" som sprutat i motorrummet verkar ha torkat till rostbrunt damm... Kanske är det smutsigt kylarvatten som sprutat... Jag fyllde ju faktiskt på en del innan jag åkte ut på min tur senast, kanske blev det lite för mycket...

Dock så har jag något sorts problem med olja (riktig och inte vatten) kring ventilkåpan. Jag kände på bulten närmast där det  låg mest olja, och den kunde jag dra åt ett halvt var med två fingrar på bultskallen. Visst skall man inte tokdra ventilkåpan men detta kan inte vara OK. Tog en 10mm lednyckel och höll med "pennfattning" alltså rakt upp som en skruvmejsel och kunde med två fingrar (utan att ta in) dra åt alla bultar minst ett kvarts varv. Vet ej hur hårt den skall dras eller hur många Nm man utöver med en slapp två fingrars pennfattning... Nu funderar man naturligtvis på om det är bättre att dra åt den "rätt" och  försöka få tid till en motortvätt idag för att se om det löser oljeproblemet. Eller om man istället skall ta väck kåpan och kolla ventilspelen. Jobbiga beslut.

Fick förresten Biltemas kompressionsprovare i julklapp. Får ta och titta om jag har jämn komp framöver smile

Kåpan hade jag bara dragit åt så att det sitter ordentligt. Något åtdragningsmoment tror jag inte du behöver fundera på,
börja dra från mitten & gå utåt så man får jämnt tryck på kåpan.
Men det är ju aldrig fel att kolla upp åtdragningsmomentet. smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
29 december 2016 · 294 Inlägg

Provar att dra åt ventilkåpan lite lätt då. Gamla volvo motorers kåpor skall väl dras med typ 10Nm siktar på det  ungefär smile

Har tänkt tvätta motorn så jag kan se var oljan kommer ifrån.

Gåtan om vad den bruna sörjan som sprutat runt i motorrummet är och var det kommer ifrån är dock löst.
https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-237f6050835177be55a651be365da1aa.jpg
Tydligen har jag fyllt på för mycket vatten i kylare. Skall bli skönt att skölja ur systemet och fylla nytt.

Dock verkar jag ha förstört mitt 6V batteri... Skulle dra iväg till en GDS hall för att byta olja och filter (samt kylarvätska om det hanns med) men batteriet var helt slut. Har provat att ladda och dona men en cell verkar helt död. Endast om jag kör med starthjälp laddaren på maxström kan jag se lite bubbel i den...

Får se vad jag vill göra åt batterisituationen.

1, Köpa ett redigt Varta 6V batteri från Tyskland denna gång (nu har jag ett 77Ah som känns lite tunt).

2, Köpa ett 6V Optima Yellow-top 55Ah, ser klent ut men verkar kunna leverera rejäla startströmmar och tål djupurladdning (som mina startförsök tydligen kan bli...)

3, Hitta 12V startmotor som passar Opelmotorn och installera extra 12V generator så kan jag köra Start och billjud på 12V och resten på 6V (sen kan jag ju även migrera över andra komponenter till 12V i lugn och ro)

Någon som har några tankar kring detta, finns det 12V startmotorer som passar bolt-on? Kanske från nån lite senare Admiral, Commodore eller Kapitän? Rent av denna kanske http://www.tradera.com/item/301906/2717 … h-rekord-c ?

HG_
29 december 2016 · 2 484 Inlägg

RobbanGBG skrev:
Provar att dra åt ventilkåpan lite lätt då. Gamla volvo motorers kåpor skall väl dras med typ 10Nm siktar på det  ungefär smile

Har tänkt tvätta motorn så jag kan se var oljan kommer ifrån.

Gåtan om vad den bruna sörjan som sprutat runt i motorrummet är och var det kommer ifrån är dock löst.
http://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-237f6050835177be55a651be365da1aa.jpg
Tydligen har jag fyllt på för mycket vatten i kylare. Skall bli skönt att skölja ur systemet och fylla nytt.

Dock verkar jag ha förstört mitt 6V batteri... Skulle dra iväg till en GDS hall för att byta olja och filter (samt kylarvätska om det hanns med) men batteriet var helt slut. Har provat att ladda och dona men en cell verkar helt död. Endast om jag kör med starthjälp laddaren på maxström kan jag se lite bubbel i den...

Får se vad jag vill göra åt batterisituationen.

1, Köpa ett redigt Varta 6V batteri från Tyskland denna gång (nu har jag ett 77Ah som känns lite tunt).

2, Köpa ett 6V Optima Yellow-top 55Ah, ser klent ut men verkar kunna leverera rejäla startströmmar och tål djupurladdning (som mina startförsök tydligen kan bli...)

3, Hitta 12V startmotor som passar Opelmotorn och installera extra 12V generator så kan jag köra Start och billjud på 12V och resten på 6V (sen kan jag ju även migrera över andra komponenter till 12V i lugn och ro)

Någon som har några tankar kring detta, finns det 12V startmotorer som passar bolt-on? Kanske från nån lite senare Admiral, Commodore eller Kapitän? Rent av denna kanske http://www.tradera.com/item/301906/2717 … h-rekord-c ?

Det var ju trevligt att du hittade problemet med "oljan" i motorutrymmet. Du har inte funderat över om du ska konvertera till 12 volts system i hela bilen istället?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
30 december 2016 · 294 Inlägg

Jo visst har jag det. Finns ju fördelar med det också, slippa ett extra batteri, slippa fabricera nåt att montera en extra generator i osv. Blir ju dock fler grejer att byta:

- Ny generator, laddregulator och relä helst allt i ett
- Ny startmotor
- Nytt startrelä
- Tändspole
- Ny fläkt
- Nya blinkers reläer
- Göra nåt åt eller byta torkarmotorer
- Alla lampor (ser inte fram emot att byta lamporna bakom instrumentpanelen)
- Klockan

Egentligen är det ju bara startmotor,  tändsystem (för jag vill ha en ny tändspole och det verkar lättare att få tag på en vettig 12V smile ), huvudstrålkastare (för bättre ljus) och billjud jag vill ha tolv volt till. Resten funkar ju på 6 volt (och det är dessutom just grejerna jag egentligen inte vill byta som är extra dryga att byta...).

Om man skulle konvertera startmotor, huvudstrålkastare och tändsystem till 12V, hur mycket skulle egentligen resterande små-komponenter (fläkt, klocka, vindrutetorkare, smålampor) dra? Kan väl inte vara mycket. Man kanske kunde stoppa in ett litet 6v batteri (eller 6,6V Lithium Ferrit pack) som man laddade (med en laddare såklart) från tolv-volten när dess laddrelä är draget. Eller en sån laddare kanske får spunk om man samtidigt drar ström ur 6 volten... Får nog tänka över detta en gång till.

Gick dock att starta och köra bilen på mitt trasiga 6V batteri även om det var väldig dålig sprutt i startmotorn så gick den igång. Det är kul att köra Kapitän, det tråkiga är att inte veta om den kommer att starta igen om man stannar smile

Jag har googlat på 12V konvertering av Kapitäner och hittat en del trådar men inte lyckats hitta nån nyttig info om vilka komponenter som faktiskt används. Jag har hittat två lämpliga startmotorkandidater, någon som vet om nån av dem passar en Kapitän P2.6?

Startmotor från en kapitän anno 1965

Startmotor till Opel Commodore A och Rekord C

Bildelsbasen verkar även ha en 12 generator från en 65'a... Hmm undrar om det kan passa rakt av?

HG_
1 januari 2017 · 2 484 Inlägg

RobbanGBG skrev:
Jo visst har jag det. Finns ju fördelar med det också, slippa ett extra batteri, slippa fabricera nåt att montera en extra generator i osv. Blir ju dock fler grejer att byta:

- Ny generator, laddregulator och relä helst allt i ett
- Ny startmotor
- Nytt startrelä
- Tändspole
- Ny fläkt
- Nya blinkers reläer
- Göra nåt åt eller byta torkarmotorer
- Alla lampor (ser inte fram emot att byta lamporna bakom instrumentpanelen)
- Klockan

Egentligen är det ju bara startmotor,  tändsystem (för jag vill ha en ny tändspole och det verkar lättare att få tag på en vettig 12V smile ), huvudstrålkastare (för bättre ljus) och billjud jag vill ha tolv volt till. Resten funkar ju på 6 volt (och det är dessutom just grejerna jag egentligen inte vill byta som är extra dryga att byta...).

Om man skulle konvertera startmotor, huvudstrålkastare och tändsystem till 12V, hur mycket skulle egentligen resterande små-komponenter (fläkt, klocka, vindrutetorkare, smålampor) dra? Kan väl inte vara mycket. Man kanske kunde stoppa in ett litet 6v batteri (eller 6,6V Lithium Ferrit pack) som man laddade (med en laddare såklart) från tolv-volten när dess laddrelä är draget. Eller en sån laddare kanske får spunk om man samtidigt drar ström ur 6 volten... Får nog tänka över detta en gång till.

Gick dock att starta och köra bilen på mitt trasiga 6V batteri även om det var väldig dålig sprutt i startmotorn så gick den igång. Det är kul att köra Kapitän, det tråkiga är att inte veta om den kommer att starta igen om man stannar smile

Jag har googlat på 12V konvertering av Kapitäner och hittat en del trådar men inte lyckats hitta nån nyttig info om vilka komponenter som faktiskt används. Jag har hittat två lämpliga startmotorkandidater, någon som vet om nån av dem passar en Kapitän P2.6?

Startmotor från en kapitän anno 1965

Startmotor till Opel Commodore A och Rekord C

Bildelsbasen verkar även ha en 12 generator från en 65'a... Hmm undrar om det kan passa rakt av?

12 volts konvertering är nog inte så extremt farligt.
torkarmotorn klarar av 12 volt. (Min klarade av det innan jag plockade ner bilen.)
kupèfläkten kan jag inte säga så mycket om eftersom den var urkopplad innan jag plockade ner bilen.
Har planer på att ta en duett fläkt som är likt origianalet, är på 12 volt & är bara 4 mm längre.
klockan sa urmakaren som jag lämnade in för en kostnadsförfrågan, att den ska kunna klara av 12 volts system. (Vet ej än om detta är sant.)
mätaren för värme/bensin vet jag ej . (Fungerade inte vid köp av bilen)
Kommer att skaffa en eller kanske två voltreducerare. Som reducerar från 12 volt ner till 6 volt.
Finns några att välja på, men denna är det jag syftar på:
https://www.stickobrinn.se/heavyduty-vo … c-105.aspx
Startmotor antar jag att du får byta, men vilken som passar är ju ett frågetecken än så länge,
så den frågan kan ju vara öppen till någon som vet svaret. smile
Fördelaren borde klara 12 volts systemet annars blir det ju att byta ut den åxå.
inner/instrument belysning är ju bara att byta ut till 12 volts lampor.
Men du har så mycket att vinna på att konvertera till 12 volts system.
12 volts systemet är ju lite mer pålitligare.
Du slipper beställa t ex en lampa (eller två) när dom går i sönder (Tar ju ett par dagar.),
blir bara att åka till närmaste ställe & köpa en (2) när det behövs.
Du kan koppla in stereon utan att fundera på om strömmen räcker till,
samtidigt slipper du slänga in ett extra batteri när du konstaterat att 6 volts batteriet inte räcker till på
långa vägar. Dessutom så blir det att byta 2 st batterier när dom är förbrukade alltså dubbel utgift.
Finns ju fler fördelar. big_smile
Men detta är ju bara en smaksak. Gör det ordentligt från början så slipper du massa konstiga inkopplingar med massa extra sladdar. smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
-m
1 januari 2017 · 172 Inlägg

Konvertera det tunga till 12V. Behåll det krångliga på 6V. Dvs ha 12V som huvudspänning. Sätt in en DC/DC omvandlare till 6V. t.ex. http://www.ebay.com/itm/SMAKN-Dc-dc-Con … 2206546089 (Inga garantier för att just den omvandlaren är bra)

RobbanGBG
8 januari 2017 · 294 Inlägg

-m skrev:
Konvertera det tunga till 12V. Behåll det krångliga på 6V. Dvs ha 12V som huvudspänning. Sätt in en DC/DC omvandlare till 6V. t.ex. http://www.ebay.com/itm/SMAKN-Dc-dc-Con … 2206546089 (Inga garantier för att just den omvandlaren är bra)

Tack för tipset! Efter mycket velande fram och tillbaka så är tänker jag prova på detta.

Har handlat stuff på Tradera för att påbörja tolv-volten. Nu får vi se om Commodore A prylar passar eller ej smile

RobbanGBG
14 januari 2017 · 294 Inlägg

Har äntligen fått rensa ur kylsystemet. Glömde ta en före-bild så den riktiga svartsoppan fick jag inte med, men man kan ju nästan se vilken som är work-in-progress och när det är "klart" (i dubbel bemärkelse om jag får vitsa lite smile )

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-2637301c7690364662b3b3737a490aba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-56288dd25a7f2426a05410f0d364643c.jpg

HG_
14 januari 2017 · 2 484 Inlägg

RobbanGBG skrev:
Har äntligen fått rensa ur kylsystemet. Glömde ta en före-bild så den riktiga svartsoppan fick jag inte med, men man kan ju nästan se vilken som är work-in-progress och när det är "klart" (i dubbel bemärkelse om jag får vitsa lite smile )

http://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-2637301c7690364662b3b3737a490aba.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-56288dd25a7f2426a05410f0d364643c.jpg

big_smile ser ju ut som en mumsig öl. Det gör gott med lite rengöring ibland.
En liten rapport på nästa provkörning vill nog alla läsare ha. smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
15 januari 2017 · 294 Inlägg

Åhhh stön, hur lossar man egentligen torkarmotorn från mekanismen av stag som åker fram och tillbaka? Är det bara att bita i det sura äpplet och skruva loss de fyra bultarna?

Och varför i hela friden kör Opel med 9mm bultskalle på allt som har med torkare att göra, jag har ju inga vettiga hylsor spärrskaft eller sånt för så smått mad

Nä nu går det dåligt. Reglaget för värme går trögt. Tänkte att jag skulle dra det fram och tillbaka och samtidigt "hjälpa till" lite med en tång på armen. Gissa vad som hände... Tydligen är armen gjord i någon ytterst mjuk metall.. Har någon ett löst värmepaket och kan ta en bild på hur armen (som vajern från värmereglaget kopplas till) är fäst mot värmepaket/kran? Kan man lossa den och fabricera en ny utan att ta ner värmepaketet?

Senast redigerat av RobbanGBG (15 januari 2017)

RobbanGBG
21 januari 2017 · 294 Inlägg

Om nu någon i framtiden ställer sig frågan: kan man använda en torkarmotor från Commodore A till en Kapitän P2.6?

- Nej, nej, det kan man ej. En Commodore A torkarmotor passar ta mig tusan inte alls i en Kapitän. Totalt olämplig om man tänkt sig en enkel 12V konvertering i alla fall.

Jaha vad skall man nu hitta på för nåt. Ingen som vet av någon torkarmotor som kan passa?



Har i alla fall nu fått hem ett par olika generatorer som enligt ryktet skall kunna passa.

- Commodore A generator inkl fäste.

- Ford Granada generator.

deleva
21 januari 2017 · 85 Inlägg

RobbanGBG skrev:
Om nu någon i framtiden ställer sig frågan: kan man använda en torkarmotor från Commodore A till en Kapitän P2.6?

- Nej, nej, det kan man ej. En Commodore A torkarmotor passar ta mig tusan inte alls i en Kapitän. Totalt olämplig om man tänkt sig en enkel 12V konvertering i alla fall.

Jaha vad skall man nu hitta på för nåt. Ingen som vet av någon torkarmotor som kan passa?



Har i alla fall nu fått hem ett par olika generatorer som enligt ryktet skall kunna passa.

- Commodore A generator inkl fäste.

- Ford Granada generator.

Torkarmotor ifrån opel manta A passar.

RobbanGBG
23 januari 2017 · 294 Inlägg

Tack Deleva! Får hålla utkik efter Manta A torkare då wink


Har ju ett par generatorer att prova nu. Sitter och funderar på vad jag skall skaffa till att börja med för att kunna prova dem. All elektronik är ju minst 20 år gammal så en del mår säkert bra av att bytas ut men är det inte nödvändigt så känns det ju dumt...

Enklast hade varit att dra ner till Biltema som ligger nära och bra till och har öppet till åtta på kvällen. Men duger deras grejer till en så här exklusiv Opel smile ?

Vad bör man i så fall skaffa:

- Tändspole, med förkopplingsmotstånd (kromad) eller en utan (blå)?
- Startmotor är bara att byta, har ju införskaffat en 12V nu smile
- Tändkablar, avstörda (de blå) eller vanliga av koppar, eller skippa detta ock kör med de gamla?
-  Något mer för att kunna köra motorn lite? (lampor, torkare,m fläkt, blinkers & ljus relä kan jag ju byta senare om jag tar bort säkringar... eller så köper jag det med om jag ändå åker till BT blir ju inte många hundringar...)

Senast redigerat av RobbanGBG (23 januari 2017)

RobbanGBG
23 januari 2017 · 294 Inlägg

Ja  just de, bör jag byta till en 24V ladd lampa? Skall ju tydligen sitta en 12V där nu,,, Bör man undvika LED isf?

deleva
23 januari 2017 · 85 Inlägg

RobbanGBG skrev:
Tack Deleva! Får hålla utkik efter Manta A torkare då wink


Har ju ett par generatorer att prova nu. Sitter och funderar på vad jag skall skaffa till att börja med för att kunna prova dem. All elektronik är ju minst 20 år gammal så en del mår säkert bra av att bytas ut men är det inte nödvändigt så känns det ju dumt...

Enklast hade varit att dra ner till Biltema som ligger nära och bra till och har öppet till åtta på kvällen. Men duger deras grejer till en så här exklusiv Opel smile ?

Vad bör man i så fall skaffa:

- Tändspole, med förkopplingsmotstånd (kromad) eller en utan (blå)?
- Startmotor är bara att byta, har ju införskaffat en 12V nu smile
- Tändkablar, avstörda (de blå) eller vanliga av koppar, eller skippa detta ock kör med de gamla?
-  Något mer för att kunna köra motorn lite? (lampor, torkare,m fläkt, blinkers & ljus relä kan jag ju byta senare om jag tar bort säkringar... eller så köper jag det med om jag ändå åker till BT blir ju inte många hundringar...)

Oj det var måga frågor. Jag har biltemas kromade med motstånd i min, utan motsånd så smälte mina brytarspetsar. Startmotorn är orginal 6v men den har klarat 6 år hittils. Blinkersrelän kommer ifrån biltema (2st) säkringshållare med säkringar orginal. Tändkablar orginaltyp ifrån Opus motor, så dina gamla duger nog gott. Kupefläkt ifrån volvo duett.
Torkarmotorn är inte jätte smidig att byta. Man får vara lite akrobat.
Glöm inte att plocka bort den gamla 6v laddningsregulatorn.

Senast redigerat av deleva (23 januari 2017)

deleva
23 januari 2017 · 85 Inlägg

http://goto.glocalnet.net/opel-p1/trix_covert.htm

Denna kanske kan vara till hjälp.

-m
23 januari 2017 · 172 Inlägg

Koppla bort allt som inte är absolut nödvändigt för att köra bilen på 12V. Sedan när systemet är stabilt kan man lägga till annat som tormarmotor etc.

RobbanGBG
25 januari 2017 · 294 Inlägg

Tack för tipsen!

Har plockat ut torkarmotor, generator och laddregulator. Så nu är det bara att köra på smile

Har anskaffat en generator från Commodore A med fäste, passar inge vidare sad

Granada generatorn som jag också köpt (en Bosch 70A växelströmmare) passar inte riktigt men ser ut att gå att använda om jag sätter den på en gängad stång. Då fäster jag den som tänkt i framkant och tänker låsa det bakre fästet lite mitt på stången med två muttrar. Vet ej om det blir för svajigt eller ej. Vi får se. Lär behöva lite längre fläktrem också då den är rätt fet, men vore ju nice med 70A. Lite billjud kanske smile

Vad har ni andra konvertörer använt för generatorer?

RobbanGBG
29 januari 2017 · 294 Inlägg

Provade att hänga in Granada generatorn på en 8mm gängstång. Vad tycks?

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-f3f354b5b2cb49574c351ad14072e81b.jpg

Tejpen är för att jag skall kunna markera innerdiameter på kilremmen. 960 mm visade  det sig vara.

Enligt Optibelts Katalog så borde då ny fläktrem ha en ytterdiameter på 960 + 51 = 1011mm:

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-e4958eecfeed06b9b834f149378635f6.jpg

Den kilrem som nu sitter där är en Optibelt 9,5x 950 La. Den var inte i helt gott skick som synes så ett byte är nog på tiden smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-5124a495e83b5ff08c336782cf2535a6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-cf1d67e48b70df536a91c8947aa88616.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-92876752ffb2319628d96f1d3730059e.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang