Opel Kapitän P2 1960 - Besiktning till våren 2015?

Målet var att få bilen genom besiktning under våren 2015, det gick inte som tänkt men nu är den besiktad och i stridbart skick. Dessutom 12V konverterad så nu är det bättre sting i lampor, torkare och startmotor. Projektet fortgår.
  • 39 Följare
  • 133 243 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 juli 2019
RobbanGBG
29 april 2015 · 294 Inlägg

lol Det tror jag inte! Jag ser det mer som att besöket kommer att generera en arbetsorder på ytterligare förbättringsområden smile


HG_ skrev:
big_smile Hoppas bilen går igenom bes. utan problem sen.

HG_
29 april 2015 · 2 485 Inlägg

RobbanGBG skrev:
lol Det tror jag inte! Jag ser det mer som att besöket kommer att generera en arbetsorder på ytterligare förbättringsområden smile


HG_ skrev:
big_smile Hoppas bilen går igenom bes. utan problem sen.

Nä, nu får du se det på den ljusa sidan. big_smile Nu får du kvittens på vad som är dåligt & bra. big_smile
& passa på att titta under bilen när den är upphissad & titta om det är något annat som behöver fixas. big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
3 maj 2015 · 294 Inlägg

Lite bilder från meckandet med frambromsen som inte tog alls...

Ooo rost var det här!
https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-d335dc4ab2b2a6925f3d4644340b9e9d.jpg

Undrar varför den här bromsen inte funkade? Rosten var i alla fall gedigen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-b06e70696998841cd1868f0d49b59cd1.jpg

Jo men det är ganska roligt att slipa rost med borrmaskin och roterande stålborste.. NOT! Gud, ge mig en sandbläster mad
https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-54fcb3a305d693f2f072d3e169584a36.jpg

Förzinkat och fint smile fräschare blev det i alla fall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-15e57a29ebeb557a433fe6af8970046c.jpg

HG_
4 maj 2015 · 2 485 Inlägg

big_smile Se på den, den blev som ny ju. Tappa inte orken nu. big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Wolf_89 Wolf_89
5 maj 2015 · 446 Inlägg

Har aldrig set en liknande setup på bromsar förut. Håller med HG. Blev ju riktigt bra det där. Ser nästan ut som att du köpte nytt smile Du fixar vell båda sidorna hoppas jag.

Senast redigerat av Wolf_89 (5 maj 2015)

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
RobbanGBG
9 maj 2015 · 294 Inlägg

Eehhh båda sidorna.... Den andra bromsen funkar ju hmm tongue Nä vet ni vad, bilprovningen får kolla om bromsarna tar jämt sen fixar jag det som måste lösas. Ska man fixa allt blir de inget finåkande i sommar cool

Kromsargen runt grillen såg dock helt otroligt ful ut. Var som om den stått på driving-rangen på en golfbana de senaste 50 åren, full av stora bucklor. Nu har jag dock plockat loss den och försökt bonka ut bucklorna så gott jag kunnat. Blev väl inte helt perfekt men den ser bättre ut i alla fall. Exakt hur detta påverkar besiktningen är oklart... Men ville göra nåt åt detta innan jag skruvade fast blinkers'arna eftersom de håller fast sargen. Idag skall jag göra nåt åt bilen. Får se vad det blir. Några av de "clips" (ser ut som metallplattor med en skruv på) som man fäster ihop sagen och grillen med gick sönder, så om jag lyckas "tillverka" nya så blir det att skruva dit grill och blinkers. 

Ska dock ta med mobilen (kameran) denna gång så det blir nån piffig bild.

HG_
9 maj 2015 · 2 485 Inlägg

tongue var det någon som nämnde bilder? tongue

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
11 maj 2015 · 294 Inlägg

Nä, sablar så drygt. Jag har insett att bromsbackarna är för dåliga. Tyckte att bromsbanden såg riktigt sopiga ut, rätt tjocka men liksom torra och sprickiga. Så jag kände lite lätt på dem, ärligt talat bara med fingrarna. Och tro fan om halva bandet inte trillade loss... Je je, kanske bättre att det hände när jag stog där med backen i handen vid arbetsbänken och inte ute i trafiken ändå hmm

Nån som känner en bra bromsgubbe som kan limma/nita bromsband och svarva trummor i närheten av Göteborg? Jag får väl ta båda sidor lik förbenat nu då... Jag tänker i alla fall kolla vad www.btle.se och www.bilbromsar.se kan tänkas ta för ett sånt ingrepp. Stockholmsfirman verkar funka med frakt...  Blir det för dyrt nitar jag på nya band själv. Lyckligtvis köpte jag fyra nya bromsband med nitar från Opus motor bara utifall att...

Mina hemmagjorda clips funkade bra i alla fall, så nu är grillen ihopsatt igen. Helgen var alltså inte en total förlust.

RobbanGBG
12 maj 2015 · 294 Inlägg

Fick lite tid att meka ikväll. Grill, kofångare fram och blinkers fastskruvade. Efter en del övertalning så vaknade blinkersrelät till. Så nu blinkar det som det ska på alla sidor och både fram och bak smile Snart bara dessa förbenad bromsar kvar nu... Kanske gör en fuling och provar att bara byter banden på ena sidan...

RobbanGBG
13 maj 2015 · 294 Inlägg

Fick hem ett set bussningar för den långa bulten mellan krängningsämmare och resten av mankemanget. Mårten på Opus motor skickade ta mig tusan snabbare än blixten den här gången. Jag hoppas verkligen det går att byta dessa utan att lossa fjädern smile

RobbanGBG
13 maj 2015 · 294 Inlägg

Har någon provat att nita bromsband med solidnitar på egen hand?

HG_
13 maj 2015 · 2 485 Inlägg

RobbanGBG skrev:
Fick hem ett set bussningar för den långa bulten mellan krängningsämmare och resten av mankemanget. Mårten på Opus motor skickade ta mig tusan snabbare än blixten den här gången. Jag hoppas verkligen det går att byta dessa utan att lossa fjädern smile

RobbanGBG skrev:
Har någon provat att nita bromsband med solidnitar på egen hand?

Ska du byta bussningar & bultarna till krängningshämmaren så behöver du inte lossa på fjädrarna.
Jag nitade om mina bromsband med hjälp av en hydraliskpress & det fungerade rätt ok.
Fick förstås bygga en egen liten tryckpinne & mothåll förstås.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
13 maj 2015 · 294 Inlägg

Härliga nyheter! Jag har dock ingen press utan tänkte nita med handslägga mothåll och dorn...

HG_
13 maj 2015 · 2 485 Inlägg

Det fungerar säkert, se bara till att inte trycka till nitarna för hårt för då spricker bandet.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
18 maj 2015 · 294 Inlägg

Nita bromsband var både lättare och roligare än väntat:
https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205450/205450-8bf695546342dafc76970fc509dc4d9a.jpg

Den lilla "plupp" som sticker upp ur brädan är toppen av ett dorn som både vilar mot skruvstycket i botten och sitter fastklämt i käkarna, stumt och bra. Med denna enkla hemmasnickrade lösning gick det att nita på egen hand cool

Nu sitter de nya banden tight och fint! Efter bilden togs har jag även fasat av kanterna på banden lite för att undvika eventuella missljud innan bromsarna sliter in sig. Nu börjar det närma sig... big_smile

HG_
18 maj 2015 · 2 485 Inlägg

big_smile Detta blev ju bra. Med bild & allt tongue

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
20 maj 2015 · 294 Inlägg

Började mecka ihop bromseriet i natt. Kan nog komma en bild eller två på inledningen av ihopsättandet men sen kom burken med SKF's  hjullagerfett fram och då blev det för kladdigt för att fota...

Finns där förresten nån Kapitän guru som vet hur hårt man egentligen skall dra centrummuttern?

HG_
20 maj 2015 · 2 485 Inlägg

big_smile Fick tipset att dra fast muttern hårt & sedan lossa ett kvarts varv så ska det bli bra.
Pga värmen så expanderar lagret & är det hårt åtdraget så nyper det.
Detta har fungerat för min del. wink

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
RobbanGBG
20 maj 2015 · 294 Inlägg

Hmm, hårt. Hur hårt då? Som satan med långt skaft eller typ som en vanlig hjulmutter, eller kanske mittemellan?

below_ slappt&fint
20 maj 2015 · 376 Inlägg

Du ska dra åt muttern o snurra hjulet samtidigt o när det nyper så ska du banka på trumman med plast/gummi klubba så brukar de gå att snurra lite till, upprepa processen tills det inte går o snurra nå mera sen ska du släppa en kvarts varv, då ska man kunna snurra på trumman åxå. hoppas du fattar .

Chrysler Windsor "Stjärtfenan" (1957)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang