Vad är det för skillnad mellan luftmängds och luftmassamätare?

Ludde82
11 december 2006 · 40 Inlägg

Vad är det för skillnad på en luftmassamätare och en luftmängdmätare? Är det någon skillnad eller är det bara olika namn på samma sak?

Sharky
11 december 2006 · 10 287 Inlägg

Mängd = Mäter volymen på passerad luft. Dvs lufthastighet gånger mätrörets area gånger tid.

Massa = mäter mängd gånger specifik vikt, dvs massa.

För att mäta massa måste man veta temperatur, därför sitter en temperaturgivare i massamätaren för att kompensera för temperatur.

Allmänna gaslagen ger: pV =nRT vilket efter omskyffling ger att massan är proportionell mot inversen på absoluta temperaturen i Kelvin. Dvs låg temperatur = hög massa per volymsenhet, hög temperatur = låg massa. Kompensationen blir också då cirka 3% per 10 grader.

Att man vill mäta massa beror på att bränsle, tex bensin, skall blandas i massförhållande med optimalt 14.7 kg luft till 1 kg bensin för bästa förbränning.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Ludde82
11 december 2006 · 40 Inlägg

Tack för genomgången...

Har man båda sakerna i bilen eller är det antingen eller?

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
11 december 2006 · 365 Inlägg

Peter_J_H skrev:

Sharky skrev:
Mängd = Mäter volymen på passerad luft. Dvs lufthastighet gånger mätrörets area gånger tid.

Massa = mäter mängd gånger specifik vikt, dvs massa.

För att mäta massa måste man veta temperatur, därför sitter en temperaturgivare i massamätaren för att kompensera för temperatur.

Allmänna gaslagen ger: pV =nRT vilket efter omskyffling ger att massan är proportionell mot inversen på absoluta temperaturen i Kelvin. Dvs låg temperatur = hög massa per volymsenhet, hög temperatur = låg massa. Kompensationen blir också då cirka 3% per 10 grader.

Att man vill mäta massa beror på att bränsle, tex bensin, skall blandas i massförhållande med optimalt 14.7 kg luft till 1 kg bensin för bästa förbränning.

/Göran

Jättebra skrivet.. Kan ju tillägga vad pV=nRT betyder!

p = Trycket
V = Volymen
n = Substansmängd
T = Temperaturen mätt i Kelvin, K
R = Allmänna gaskonstanten som är 8.31447 (J/mol*kelvin)

Äntligen fick man nytta av alla Kemi B lektioner wink

Bra fakta! kan vara bra att veta, inte för att man behöver veta det kanske. Men för att man vill veta det?!

Ludde82:
Antagligen har du en massemätare eller en mängdmätare. Första nämnda är vanligast och sitter på nya bilar, eller ja flesta 90-talare och uppåt. En massaemätare är oftast kompaktare i konstruktionen om man skulle vilja identifiera den.
Sen finns det andra styrsystem som oxå är aktuella.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
Ludde82
11 december 2006 · 40 Inlägg

Jag har en Mondeo 98 med  2l motor. Har jag en massamärare då? Det är ett ca 1dm långt rör med en kontakt i mellan luftburken och motorn. Hur kan man kolla om den är trasig?

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
11 december 2006 · 365 Inlägg

Den har du en luftmassemätare i ja.

Hur man kan kolla om den är trasig: (generella frågor)

Varför misstänker du luftmassemätaren,symptom?
Alltid första frågan.

Om man vill testa om luftmassemätaren är def kan man dra ur kontakten, går bilen bättre än innan är den def. Ibland kan det dock luftmassemätaren vara def ändå.
MEN drar du ur kontakten kommer motorlampan att tändas och sätta en permanent felkod vilket kommer att sedan bli intermentent tills den blir raderad vilket resulterar att motorlampan kan fortsätta lysa även att du har satt tilbaka kontakten.
Men på FORD brukar det räcka att starta och stänga av ett par gånger, dock ligger felkoden kvar.

Senast redigerat av _TiNcO_ (11 december 2006)

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
Ludde82
11 december 2006 · 40 Inlägg

Anledningen till att jag tror att den kan vara trasig är svaren i en annan tråd om ojämn gång på en ford mondeo 98

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=30245

Jag har testat att dra ur kontakten en gån när bilen gick på tomgång. Ingen lampa lyste efter och jag märkte ingen skillnad på tomgången.

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
11 december 2006 · 365 Inlägg

Du märkte alltså ingen skillnad på tomgången?
Det är just det som är det lite luriga med det hela, att när den går lika "dåligt" så är det svårt att avgöra om det är lmm eller inte.
Har du testa att köra den utan lmm inkopplad?
Går den likadant då med så ligger den redan på nödsystem (troligtvis) och det kan bero på lmm.
Men det lyser ingen lampa alltså?

Har du lagt av batteri polerna? Om inte, bra gör inte det. För jag skulle rekomendera att du läser av felkoderna och interesantast är om den "gammla" felkoden finns. Den som sattes när du kopplade bort lmm första gången.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
Ludde82
11 december 2006 · 40 Inlägg

Jag har inte testat att köra den utan lmm. Får ta o göra det ikväll o se hur det verkar.

Hur läser jag av felkoderna på bilen?

Sushikocken Sleeper
11 december 2006 · 3 084 Inlägg

Peter_J_H skrev:

Sharky skrev:
Mängd = Mäter volymen på passerad luft. Dvs lufthastighet gånger mätrörets area gånger tid.

Massa = mäter mängd gånger specifik vikt, dvs massa.

För att mäta massa måste man veta temperatur, därför sitter en temperaturgivare i massamätaren för att kompensera för temperatur.

Allmänna gaslagen ger: pV =nRT vilket efter omskyffling ger att massan är proportionell mot inversen på absoluta temperaturen i Kelvin. Dvs låg temperatur = hög massa per volymsenhet, hög temperatur = låg massa. Kompensationen blir också då cirka 3% per 10 grader.

Att man vill mäta massa beror på att bränsle, tex bensin, skall blandas i massförhållande med optimalt 14.7 kg luft till 1 kg bensin för bästa förbränning.

/Göran

Jättebra skrivet.. Kan ju tillägga vad pV=nRT betyder!

p = Trycket
V = Volymen
n = Substansmängd
T = Temperaturen mätt i Kelvin, K
R = Allmänna gaskonstanten som är 8.31447 (J/mol*kelvin)

Äntligen fick man nytta av alla Kemi B lektioner wink

hehe det var i kemi A jag lärde mig det iaf ^^, (sry onödigt inlägg varning!)

Senast redigerat av Sushikocken (11 december 2006)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
11 december 2006 · 365 Inlägg

Ludde82 skrev:
Jag har inte testat att köra den utan lmm. Får ta o göra det ikväll o se hur det verkar.

Hur läser jag av felkoderna på bilen?

Problemet är ju att du inte kan läsa av felkoderna själv. Det får du låta en verkstad göra.
Men testa att köra bilen en kort sväng och se om den går likadant. Det garanterar ju inte att det är den det är fel på ändå, men det är bra att veta hur den beter sig. Och om man lämnar in den på verkstad underlättar det mycket när man har en diagnos att utgå ifrån.

Men lyser inte lampan när du har kört utan lmm inkopplad är det något som inte stämmer.
Har du noterat att den drar förhållandevis mycket bränsle? Isåfall kan det indikera att bilen redan ligger i "limp home mode" Vilket förklarar att motorlampan inte lyser när du drar ut lmm, men ligger bilen dock i "limp home mode" (nöd program) så borde lampan lysa för den skull.
Men börja att testa om den går likadant utan lmm, men det borde dock märkas tydligt när man drar ut lmm:en på tomgång, vissa bilar reagerar så kraftigt att dom nästan dör inann styrsystemet hinner reglera.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
Drönirettab
11 december 2006 · 21 761 Inlägg

När det gäller luftmassa-/luftmängdmätare på tex Volvo 240/740 så har alltså K-Jetronic en luftmängdmätare som gummibälgen och bränslemängdmätaren sitter på.

LH-Jetronic har luftmassamätare som innehåller en uppvärmd tråd, den sitter på slangen mellan luftfilter och insugningsrör.

Detta har iof inget med Ford Mondeo att göra men är ändå en förklaring på skillnaden mellan dessa mätare när det gäller äldre Volvo.

Ludde82
11 december 2006 · 40 Inlägg

Nu har jag testat bilen utan att ha lmm inkopplad. Bilen beter sig lika som när den är ikopplad. Det lyste ingen lampa när jag var ute och körde...Vilken lampa är det som ska lysa. Har letat instruktionsboken men inte hittat någon "motorfelslampa" Det finns ingen sådan på instrumentpanelen. Om den drar mer bränsle än vanligt vet jag inte än. Har precis köpt bilen.

Senast redigerat av Ludde82 (11 december 2006)

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
11 december 2006 · 365 Inlägg

Det är det som jag tycker är konstigt, att det inte lyser någon lampa och att det inte gör någon skillnad.
"Motorelektronik" lampa kanske det heter, ska lysa när du barar vrider på tändningen. Gul lampa med konturer av en motor. Kanske bara finns på nyare modeller.

Det är väldigt svårt att skaffa sig en uppfattning så här.
En ren spontan gissning med de fakta som du har skrivit skulle jag kunna tänka mig att en styrbox har hängt sig. Och då utgår jag ifrån att bilen har en lmm och en motorelektronik lampa och ett styrsystem med nödprogram. Det är väldigt långsökt dock

Du skulle nog behöva läsa ut ev felkoder på en verkstad för att lösa problemet. om du nu har en motorelektronik lampa, berätta att du har dragit ut lmm utan att lampan har tänds.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
Ludde82
11 december 2006 · 40 Inlägg

Hmmm...Hittar ingen sådan lampa på instrumentpanelen. Om det skulle vara lmm räcker det då med att byta ut den eller måste man fixa andra saker efter det? Hmmm...Blir nog till att åka till Ford iaf. Tack för all hjälp.

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
11 december 2006 · 365 Inlägg

Nej du behöver inte fixa andra saker när du har bytt lmm, bara det är en likadan så är det bara att sätta dit.

Nybliven Personbilstekniker, har jobbat lite med Ford dock mest bara vanligt mekande. Jag ska kolla lite efter egetinteresse på jobbet imorn hittar jag något interessant skriver jag det. Annars skriv gärna vad det var för fel sen när du har fått ordning på bilen, kan vara interessant att veta.

Mvh Adam

Senast redigerat av _TiNcO_ (11 december 2006)

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
Ludde82
11 december 2006 · 40 Inlägg

Okej...Kanske ska testa med att byta lmm. kostar väl samma som att mäta vad som är fel. Det vore jättesnällt om du ville fråga runt lite imorrn. Ska skriva vad det var som var fel om jag nån gång lyckas komma på vad det kan vara för nått...

Tacksam för all hjälp.

Ludde82
11 december 2006 · 40 Inlägg

Är det samma lmm på alla bensinmotorerna i samma modell. Går det bra att testa med en lmm från en 1.8 eller en 1.6?

Ludde82
12 december 2006 · 40 Inlägg

Hej hej

Jag har fått reda på att en bekant har en likadan motor i sin mondeo. Är det nån risk för hans del att jag lånar hans lmm för att testa med?

Jag har upptäckt en annan sak idag också...I fördelaren så hade en tändkabel suttit lite på sniskan så det har kommit lite gnistor på fel ställen i det hålet. Detta har medfört att det börjat gröpas ur lite, precis ovanför den metallbeklädda delen i botten. Jag har rengjort så gott det gått och metalldelen är hel och fin. Kan denna fungera optimalt trots detta eller mäste jag byta den också...Symptomen finns fortfarande kvar.

Senast redigerat av Ludde82 (12 december 2006)

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
12 december 2006 · 365 Inlägg

Hej igen.

Om det är så att fördelarlocket är lite skadat rekomenderar jag att du byter det.

Pratade lite med min käre ford kollega idag. Han sa att din bil borde ha en motorlampa, dock var det inte säkert att lampan skulle börja lysa när du drar ut lmm och den borde inte gå mycket sämre utan lmm. Så det förklarar ju gårdagens huvudbry.
Däremot skulle jag kunna tipsa om tomgångsmotorn/tomgångsventil, exakt vad den sitter vet jag inte men den borde sitta i närheten av spjällhuset. Den är ju till för att släpa genom luft när spjället är stängt. dvs när motorn går på tomgång.
Rent teoretiskt kan den ge alla dina symptom dvs vandrande tomgång, försämrad motor effekt vid belastning och höjt HC värde pga felaktig bränsle/luftblandnig

Senast redigerat av _TiNcO_ (12 december 2006)

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang