Köpråd: BMW eller inte?

Jaderlof
1 mars 2015 · 62 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:
Mitt svar på den ursprungliga frågan: Inte.

Köp istället en bil som är billig att äga på alla de vis som förstabil.

och vad skulle det vara för nått?^

Mazda 323, 626, Avensis, Corolla, Civic, Accord, mfl driftsäkra asiater med billig försäkring och skatt samt övriga ägandekostnader såsom förbrukning och reservdelskostnader även om BMWdelar hos fuldelshandlaren inte är apdyrt, precis som hos eftermarknadswokdelskrängaren.
En gammal BMW är inte har aldrig och kommer aldrig att bli ett totalekonomiskt bilägande.

Problemet är ju också att man ska gilla bilen man kör också och jag skulle aldrig i hela mitt liv köpa en mazda eller toyota. Annars bra förslag men jag är rätt kräsen när det kommer till bilar.

Naikon Trummis
1 mars 2015 · 404 Inlägg

Evildan skrev:
Mitt svar på den ursprungliga frågan: Inte.

Köp istället en bil som är billig att äga på alla de vis som förstabil.

Trådskaparen är ändå 20 år och har då förmodligen börjat jobba. Visst, hade han varit tonåring och tänkt att försörja både sig själv och bilen på ett studiebidrag, då hade man kanske fått nöja sig med det billigaste tänkbara.

Att äga en äldre BMW som 20-åring är absolut inget problem. Det är säkert billigare med en gammal Golf eller Toyota, men man får väl samtidigt överväga om det är värt att betala lite mer för en roligare bil. Det absolut billigaste är att inte äga någon bil alls och t.ex ta cykeln istället.

Jag var 17 år när jag köpte min 528 E39, och det var inga konstigheter där. Då använde jag visserligen inte bilen till någon regelbunden pendling, men har svårt att tänka mig att det skulle vara några konstigheter att senare äga den som 20-åring med ett jobb. Är själv tjugo nu och har inga problem att få ekonomin att gå ihop med min 540.

Till trådskaparen: vill du ha den absolut billigaste bilen med minsta ägandekostnaderna så är BMW INTE något för dig. Vill du dock ha en prisvärd bil med mycket nöje för pengarna, så kollar du på rätt märke.

Jaderlof
1 mars 2015 · 62 Inlägg

Naikon skrev:

Evildan skrev:
Mitt svar på den ursprungliga frågan: Inte.

Köp istället en bil som är billig att äga på alla de vis som förstabil.

Trådskaparen är ändå 20 år och har då förmodligen börjat jobba. Visst, hade han varit tonåring och tänkt att försörja både sig själv och bilen på ett studiebidrag, då hade man kanske fått nöja sig med det billigaste tänkbara.

Att äga en äldre BMW som 20-åring är absolut inget problem. Det är säkert billigare med en gammal Golf eller Toyota, men man får väl samtidigt överväga om det är värt att betala lite mer för en roligare bil. Det absolut billigaste är att inte äga någon bil alls och t.ex ta cykeln istället.

Jag var 17 år när jag köpte min 528 E39, och det var inga konstigheter där. Då använde jag visserligen inte bilen till någon regelbunden pendling, men har svårt att tänka mig att det skulle vara några konstigheter att senare äga den som 20-åring med ett jobb. Är själv tjugo nu och har inga problem att få ekonomin att gå ihop med min 540.

Till trådskaparen: vill du ha den absolut billigaste bilen med minsta ägandekostnaderna så är BMW INTE något för dig. Vill du dock ha en prisvärd bil med mycket nöje för pengarna, så kollar du på rätt märke.

Jag kan säga att jag är 20 år och går i skolan pga personliga anledningar. Men jag fick i förra veckan reda på att jag ska få aktivitetsersättning så det blir studiebidrag och aktivitetsersättningen vilket blir ungefär 6000kr i månaden.
Och jag säger som jag sagt till mina föräldrar, jag vill inte ha en genom sunkig 740 med kapade fjädrar och allt sånt 740 raggare får för sig utan jag vill ha en bil som jag personligen gillar och trivs med. Och så får den gärna vara bekväm för ryggen är inte den bästa. Men tank för ditt svar där!

Squidspeed #GoodToBeBad
1 mars 2015 · 856 Inlägg

Det går att sabba en BMW 318 precis lika sorgligt som en Volvo 740, och i övrigt ser jag inte poängen med att skriva att man är kräsen med sina bilval om man tittar på just en 318... tongue

Oavsett så tycker jag du ska köra på BMW:n om det är den du känner att du vill ha! Jag har aldrig ägt en BMW men om man tittar på kostnader/månad så är det vare sig mer eller mindre än många andra modeller. Driftsäkerheten låter jag vara osagd dock, för där har jag ingen koll på modellen i fråga.. smile

Lycka till!
mvh //

Jaderlof
1 mars 2015 · 62 Inlägg

Squidspeed skrev:
Det går att sabba en BMW 318 precis lika sorgligt som en Volvo 740, och i övrigt ser jag inte poängen med att skriva att man är kräsen med sina bilval om man tittar på just en 318... tongue

Oavsett så tycker jag du ska köra på BMW:n om det är den du känner att du vill ha! Jag har aldrig ägt en BMW men om man tittar på kostnader/månad så är det vare sig mer eller mindre än många andra modeller. Driftsäkerheten låter jag vara osagd dock, för där har jag ingen koll på modellen i fråga.. smile

Lycka till!
mvh //

Haha det beror väl på hur man ser det. Men jag kör ju hellre en 318 än en Corolla om man säger så då smile
Tack!

Mervolic Yawn...
1 mars 2015 · 3 151 Inlägg

Enligt min erfarenhet så är tyska bilar betydligt dyrare att äga än asiatiska bilar. Jag skulle säga att en Mitsubishi Galant vore ett bra alternativ, de är rätt snygga också i mitt tycke. Billiga som fan att äga, både i bränsle, försäkring och reparationer. Har haft några BMW i min ägo (känner flera som har BMW också) och jag har även haft en Audi och en av mina vänner har haft en Passat. De senare nämnda tyskarna hade fler problem under samma tidsrymd som de asiatiska bilarna haft i min ägo, och det har varit betydligt dyrare att laga dom. Tyskarna har en tendens att dra mer soppa också, möjligtvis är Passaten med sin 1,8t likvärdig i förbrukning med de asiatiska bilar jag haft/kört.

Enligt mina erfarenheter är försäkringen betydligt dyrare på t ex BMW och Audi, särskilt helförsäkring (även om jag inte brukar helförsäkra mina bilar så är det alltid intressant att fråga om priset på helförsäkring också).

Min röst ligger på Toyota/Mitsubishi/Honda om du vill ha ett billigt ägande.
BMW/Audi om du vill ha mer körglädje, men till ett dyrare pris. Komforten i tyskarna är svårslagen.

Jaderlof
1 mars 2015 · 62 Inlägg

Mervolic skrev:
Enligt min erfarenhet så är tyska bilar betydligt dyrare att äga än asiatiska bilar. Jag skulle säga att en Mitsubishi Galant vore ett bra alternativ, de är rätt snygga också i mitt tycke. Billiga som fan att äga, både i bränsle, försäkring och reparationer. Har haft några BMW i min ägo (känner flera som har BMW också) och jag har även haft en Audi och en av mina vänner har haft en Passat. De senare nämnda tyskarna hade fler problem under samma tidsrymd som de asiatiska bilarna haft i min ägo, och det har varit betydligt dyrare att laga dom. Tyskarna har en tendens att dra mer soppa också, möjligtvis är Passaten med sin 1,8t likvärdig i förbrukning med de asiatiska bilar jag haft/kört.

Enligt mina erfarenheter är försäkringen betydligt dyrare på t ex BMW och Audi, särskilt helförsäkring (även om jag inte brukar helförsäkra mina bilar så är det alltid intressant att fråga om priset på helförsäkring också).

Min röst ligger på Toyota/Mitsubishi/Honda om du vill ha ett billigt ägande.
BMW/Audi om du vill ha mer körglädje, men till ett dyrare pris. Komforten i tyskarna är svårslagen.

Tyskt är det garanterat men vilken tysk tycker du då Mervolic?
VW eller BMW?

DKSS
1 mars 2015 · 67 Inlägg

Förstå mig rätt nu

De går o få ner alla kostnader men samtidigt får man tänka på om man bor mitt i city eller på landet i en lugn miljö

Tyska bilar är högriskbilar ... Bräns ofta i förorten med försäkringsbedrägeri därför är se pissdyrt

JBeam
1 mars 2015 · 201 Inlägg

CHEEVA skrev:

DKSS skrev:

Bimmerguy skrev:

Jag poängterade ut det bara för att det blev billigt att äga E39'an när den var skenförsäkrad. Det är väldigt dyrt att skriva en äldre BMW på sitt namn när man är ung och jag tog nu för givet att trådskaparen är ung, så det var därför som jag skrev det. Det bästa är ju naturligtvis att skriva bilen på sitt eget namn, men vill man betala 2000 kronor i månaden bara för försäkring för en gammal bil så kan man ju naturligtvis göra det.

Är 25 och jag betalar 1600 kr / mån för min 7 serie ( halvförsäkring )

tycker det låter sjukt ! ser inte att det skulle vara försvarbart på något vis, då den inte är SÅ mycket bekvämare att köra än tillexempel en 540... en 540 kostar 9800 i hel försäkring på mig, jag ä 23

Jag betalar 170kr i månaden för min 318

Hur är det ens möjligt ? Min 540 kostar ca 35.000:- helförsäkring på mig, jag är 24.

dawwe ...has left the building...
1 mars 2015 · 4 474 Inlägg

Köp en Prius, världens bästa bil. Snabb, tyst o en riktig "blickfångare". Snål o det enda som går sönder på de är att tanken töms på nåt konstigt höger-vänster med jämna mellanrum, men det löses genom att tanka igen...

Du hittar rimliga E39 för 20', låt gå att begärt pris är kanske uppåt 30'. Jag antar att du "bara" skall trafikförsäkra, o då kan det funka med att låta nån förälder äga bilen, eftersom "ekonomiskt intresse" kan inte anses finnas för någon som endast trafikförsäkrar, en försäkring det är lag på. Halv eller hel -försäkring är tillval, o där kommer det "ekonomiska intresset" in i bilden på riktigt...Men helt klart allra bäst är det väl om du äger och försäkrar bilen själv, men jag har full förståelse för att man vill inte betala mer än man måste speciellt om man bor hemma o tänker endast trafik försäkra....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Jaderlof
1 mars 2015 · 62 Inlägg

dawwe skrev:
Köp en Prius, världens bästa bil. Snabb, tyst o en riktig "blickfångare". Snål o det enda som går sönder på de är att tanken töms på nåt konstigt höger-vänster med jämna mellanrum, men det löses genom att tanka igen...

Du hittar rimliga E39 för 20', låt gå att begärt pris är kanske uppåt 30'. Jag antar att du "bara" skall trafikförsäkra, o då kan det funka med att låta nån förälder äga bilen, eftersom "ekonomiskt intresse" kan inte anses finnas för någon som endast trafikförsäkrar, en försäkring det är lag på. Halv eller hel -försäkring är tillval, o där kommer det "ekonomiska intresset" in i bilden på riktigt...Men helt klart allra bäst är det väl om du äger och försäkrar bilen själv, men jag har full förståelse för att man vill inte betala mer än man måste speciellt om man bor hemma o tänker endast trafik försäkra....

Jag har planerat att skriva bilen på mamma då det blir billigare då och då blir det antingen hel eller halvförsäkring. Vi får se på det senare, jag hade hittat en galet fräsch e39 523 förut och den skulle de bara ha 14 tusen för, synd bara att jag måste övertala mamma till att låta mig köpa en BMW först, haha hon är världens största Volvo fantast.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 mars 2015 · 17 486 Inlägg

Jaderlof skrev:

dawwe skrev:
Köp en Prius, världens bästa bil. Snabb, tyst o en riktig "blickfångare". Snål o det enda som går sönder på de är att tanken töms på nåt konstigt höger-vänster med jämna mellanrum, men det löses genom att tanka igen...

Du hittar rimliga E39 för 20', låt gå att begärt pris är kanske uppåt 30'. Jag antar att du "bara" skall trafikförsäkra, o då kan det funka med att låta nån förälder äga bilen, eftersom "ekonomiskt intresse" kan inte anses finnas för någon som endast trafikförsäkrar, en försäkring det är lag på. Halv eller hel -försäkring är tillval, o där kommer det "ekonomiska intresset" in i bilden på riktigt...Men helt klart allra bäst är det väl om du äger och försäkrar bilen själv, men jag har full förståelse för att man vill inte betala mer än man måste speciellt om man bor hemma o tänker endast trafik försäkra....

Jag har planerat att skriva bilen på mamma då det blir billigare då och då blir det antingen hel eller halvförsäkring. Vi får se på det senare, jag hade hittat en galet fräsch e39 523 förut och den skulle de bara ha 14 tusen för, synd bara att jag måste övertala mamma till att låta mig köpa en BMW först, haha hon är världens största Volvo fantast.

Min mamma hade (har) en e39 523. Numera obesiktigad och står och ser ledsen ut i garaget. Men den startar alltid! Går som den vore ny trots sina +30000 mil. Som nämnts innan så kolla över kylsystemet. Är detta i gott skick så går den inte varm vilket inte är och rekommendera på denna bil.

Termostathuset är tillverkat av plast... Inte en kanonbra lösning som i vårt fall innebar en tok-kokning med byte av detta. Motorn överlevde utan några som helst problem.

Jo du, övertala morsan kan vara nog så svårt... Lustigt nog kräver min mamma att 523:an ska repareras eller bytas ut till en 540 för hon hatar den V70 D5 som används just nu...

Prius? Det är ju världens bästa bil. Det vet både jag och Evildan :-) Kört 4 veckor på en tank nu...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
2 mars 2015 · 7 232 Inlägg

JBeam skrev:

CHEEVA skrev:

DKSS skrev:

Är 25 och jag betalar 1600 kr / mån för min 7 serie ( halvförsäkring )

tycker det låter sjukt ! ser inte att det skulle vara försvarbart på något vis, då den inte är SÅ mycket bekvämare att köra än tillexempel en 540... en 540 kostar 9800 i hel försäkring på mig, jag ä 23

Jag betalar 170kr i månaden för min 318

Hur är det ens möjligt ? Min 540 kostar ca 35.000:- helförsäkring på mig, jag är 24.

oj tongue så mycket betalade inte ens en polare till mig när han var 18

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Jaderlof
2 mars 2015 · 62 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Jaderlof skrev:

dawwe skrev:
Köp en Prius, världens bästa bil. Snabb, tyst o en riktig "blickfångare". Snål o det enda som går sönder på de är att tanken töms på nåt konstigt höger-vänster med jämna mellanrum, men det löses genom att tanka igen...

Du hittar rimliga E39 för 20', låt gå att begärt pris är kanske uppåt 30'. Jag antar att du "bara" skall trafikförsäkra, o då kan det funka med att låta nån förälder äga bilen, eftersom "ekonomiskt intresse" kan inte anses finnas för någon som endast trafikförsäkrar, en försäkring det är lag på. Halv eller hel -försäkring är tillval, o där kommer det "ekonomiska intresset" in i bilden på riktigt...Men helt klart allra bäst är det väl om du äger och försäkrar bilen själv, men jag har full förståelse för att man vill inte betala mer än man måste speciellt om man bor hemma o tänker endast trafik försäkra....

Jag har planerat att skriva bilen på mamma då det blir billigare då och då blir det antingen hel eller halvförsäkring. Vi får se på det senare, jag hade hittat en galet fräsch e39 523 förut och den skulle de bara ha 14 tusen för, synd bara att jag måste övertala mamma till att låta mig köpa en BMW först, haha hon är världens största Volvo fantast.

Min mamma hade (har) en e39 523. Numera obesiktigad och står och ser ledsen ut i garaget. Men den startar alltid! Går som den vore ny trots sina +30000 mil. Som nämnts innan så kolla över kylsystemet. Är detta i gott skick så går den inte varm vilket inte är och rekommendera på denna bil.

Termostathuset är tillverkat av plast... Inte en kanonbra lösning som i vårt fall innebar en tok-kokning med byte av detta. Motorn överlevde utan några som helst problem.

Jo du, övertala morsan kan vara nog så svårt... Lustigt nog kräver min mamma att 523:an ska repareras eller bytas ut till en 540 för hon hatar den V70 D5 som används just nu...

Prius? Det är ju världens bästa bil. Det vet både jag och Evildan :-) Kört 4 veckor på en tank nu...

Jag kan gärna ta v70n istället big_smile

Gamer
2 mars 2015 · 130 Inlägg

jag har nu 3 st olika bilar stående på mig och betalar med den rabatten jag ha hos länsförsäkringar

Min -10 Bmw 118D helförsäkring+mertillägg max 2500mil. per år ca 8400kr
Min -94 Bmw 740ia trafikförsäkring max 1000mil. per år ca 2850kr halvförsäkring skulle jag gissa på ligger kring 4-5000kr per år
tjejens Peugeot 406 St 3,0 Sport(LOL tongue) halvförsäkring max 1500mil. per år ca 3650kr

är 24 och bor i Västerbotten en bit utanför Umeå

så tror att var man bor kan göra en hel del skillnad

har alltid haft mina bilar ståendes på mig för att om det nu mot förmodan skulle hända något behöver jag inte hålla på att bråka och förstöra mina föräldrars försäkringar. risken finns alltid, även om det nu inte skulle vara just ditt fel!

anledningen att jag har tjejens bil ståendes på mig är för att vi är sambo och har en hund modell större så vi får byta bil mellan varandra ibland och då spelar det inte lika stor roll att den står på mig.

Senast redigerat av Gamer (2 mars 2015)

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
Evildan
2 mars 2015 ·

CHEEVA skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:
och vad skulle det vara för nått?^

Mazda 323, 626, Avensis, Corolla, Civic, Accord, mfl driftsäkra asiater med billig försäkring och skatt samt övriga ägandekostnader såsom förbrukning och reservdelskostnader även om BMWdelar hos fuldelshandlaren inte är apdyrt, precis som hos eftermarknadswokdelskrängaren.
En gammal BMW är inte har aldrig och kommer aldrig att bli ett totalekonomiskt bilägande.

på vilket vis är en 318 från tidigt 2000tal dyr att äga ?!

Var skrev jag att den är dyr att äga?

Den är dock inte totalekonomisk jämförd med jämngamla Asiater i samma storleksklass med liknande effekt.

Jämför dom totala kostnaderna, såsom försäkring, skatt, delar, förbrukning osv mellan den av dig föreslagna E46 318i och en 626 1.8 -03 eller Avensis 1.8 VVTi genII, dock är bägge Asiaterna lika stora på utsidan men rymligare på insidan där E46 mer spelar i samma klass som 323 eller Corolla.

Senast redigerat av Evildan (2 mars 2015)

DKSS
2 mars 2015 · 67 Inlägg

Att jämnföra en japansk bil från säg 01 med en tysk bil är inte rättvist alls min 18 år gamla bil känns mer bekväm än en ny asiatisk bil och det är ej bekvämt att köra långa sträckor i en japansk bil ( körde min skyline från Ystad - Gävle och visst sportstolar är inte bekvämt men mör i ryggen var jag

IceEyes Varningar: För många..
2 mars 2015 · 2 552 Inlägg

DKSS skrev:
Att jämnföra en japansk bil från säg 01 med en tysk bil är inte rättvist alls min 18 år gamla bil känns mer bekväm än en ny asiatisk bil och det är ej bekvämt att köra långa sträckor i en japansk bil ( körde min skyline från Ystad - Gävle och visst sportstolar är inte bekvämt men mör i ryggen var jag

Din 18 år gamla bil golvar med andra ord en modern Lexus LS komfortmässigt? Och när du påstår att japanska bilar inte komfortabla vid längre färder så utgår jag naturligtvis från att du har provkört samtliga japanska bilar en längre sträcka? wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Evildan
2 mars 2015 ·

DKSS skrev:
Att jämnföra en japansk bil från säg 01 med en tysk bil är inte rättvist alls min 18 år gamla bil känns mer bekväm än en ny asiatisk bil och det är ej bekvämt att köra långa sträckor i en japansk bil ( körde min skyline från Ystad - Gävle och visst sportstolar är inte bekvämt men mör i ryggen var jag

Du har helt rätt, det är orättvist att jämföra Asiaten mot tysken då tysken faller bort på saker som är mätbara i siffror, inte subjektiva.
Nu var det totalekonomi som diskuterades inte huruvida du sitter obekvämt i en Skylines sportstolar en längre sträcka.
Att påstå alla japanska bilar från 2001 är obekväma påvisar något helt annat då det finns betydligt fler Japsar än skyline att jämföra med. ska det jämföras med ett "premiumship" som BMW E38 anses vara så ska väl även Japanaren vara av samma klass, exempelvis Lexus LS420?

DKSS
2 mars 2015 · 67 Inlägg

Har även haft en Prius enda positiva är väl bränslekostnaden då jag aldrig tankade och 100 mil va inget problem men saknade väldigt mycket ( bekväma stolar ) ja främst komfort men i övrigt fanns de inte överdrivet o gnälla på ( omkörningar och kanske ljudnivå i bilen ...
http://www.garaget.org/?car=374132
När det gäller ägarkostnader på en mindre asiat är det som natt o dag

Lexus är fint i säg och prislappen låg väl på 3-400k i nypris och en tysk e46 320 omkring samma pris lapp sett till nypriset

Och jag tycker personligen att bilen man kör ska man faktiskt tycka om då man spenderar många mil bakom ratten och lite tid i garaget än att spendera mycket på rep kostnader

Annars till ts . Subaru legacy är en jävligt bra bil och är främst en familjebil smile dvs ej slutkörd och ungdomstrimmad  med dekaler och allt från biltema under en hundring smile stort bagage , relativt bekväma stolar ovh bra väghållning

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang