Köpråd: BMW eller inte?

Mervolic Yawn...
2 mars 2015 · 3 151 Inlägg

Jaderlof skrev:
Tyskt är det garanterat men vilken tysk tycker du då Mervolic?
VW eller BMW?

VW har jag aldrig varit mycket för, så det får någon annan rekommendera.

Om du får tag i en fin E39 så blir du säkert nöjd. Risken är ju dock att den är rätt sönderkörd, så kolla NOGA innan du köper den. Kolla att den är servad ordentligt, och kolla att dom inte har dragit sönder oljefiltret (kåpan dvs). Sedan är det bara vanliga sakerna att kolla. Det är tunga bilar, så bussningar och länkarmar med mera kan slitas bra nog, rost dyker gärna upp under gälarna i huven och längs kanterna på bagageluckan.

E46 kan väl vara ok också, men det är inte alls samma komfort, en E46 känns mycket hoppigare och ostadigare än en E39. För min del så tröttnar jag rätt snabbt på E46 men E39 gillar jag fortfarande, vill gärna ha en E39 igen. Provkör några av varje modell och se vilken du gillar, alla är ju olika.

Jaderlof
2 mars 2015 · 62 Inlägg

Jag funderar skarpt att åka och titta på den här, vad tycker ni?
http://www.blocket.se/orebro/BMW_318_i_ … 13&w=2

Naikon Trummis
2 mars 2015 · 404 Inlägg

Jaderlof skrev:
Jag funderar skarpt att åka och titta på den här, vad tycker ni?
http://www.blocket.se/orebro/BMW_318_i_ … 13&w=2

Har du kollat hur mycket försäkringen skiljer sig mellan t.ex 318 och 320? För annars skulle jag definitivt försökt hitta en med en sexa. 325 vore ju det optimala, men tyvärr brukar de ofta vara sönderkörda och turkstylade.

Evildan
2 mars 2015 ·

DKSS skrev:
Har även haft en Prius enda positiva är väl bränslekostnaden då jag aldrig tankade och 100 mil va inget problem men saknade väldigt mycket ( bekväma stolar ) ja främst komfort men i övrigt fanns de inte överdrivet o gnälla på ( omkörningar och kanske ljudnivå i bilen ...
http://www.garaget.org/?car=374132
När det gäller ägarkostnader på en mindre asiat är det som natt o dag

Lexus är fint i säg och prislappen låg väl på 3-400k i nypris och en tysk e46 320 omkring samma pris lapp sett till nypriset

Och jag tycker personligen att bilen man kör ska man faktiskt tycka om då man spenderar många mil bakom ratten och lite tid i garaget än att spendera mycket på rep kostnader

Annars till ts . Subaru legacy är en jävligt bra bil och är främst en familjebil smile dvs ej slutkörd och ungdomstrimmad  med dekaler och allt från biltema under en hundring smile stort bagage , relativt bekväma stolar ovh bra väghållning

Nä, snåla är dom HSDbilarna, hur det är med komfort och ljudnivå är subjektivt då alla uppfattar saker och ting olika.
Asiater, av vanligt familjebilssnitt är alltjämt totalekonomiska att äga.

En Lexus LS 400 1997 när det är runt 18 år sedan kostade betydligt mer än 300-400000kr, i grundutförande 1997 runt 900000kr. wink

Självklart ska man unna sig en bil man gillar om ekonomin till det finns, med en låg inkomst är saken betydligt annorlunda, då behövs enligt mig en bil man har råd att bruka utan att leva på nudlar, även om det kan vara gott ibland.

Senast redigerat av Evildan (2 mars 2015)

Evildan
2 mars 2015 ·

Vad hände med budgeten? Från tidigare maximala 20000kr till närapå 30000kr, minus prut såklart.

Jaderlof
2 mars 2015 · 62 Inlägg

Då räknade jag inte in försäkringen big_smile
Men jag vet inte, men den där e46an såg galet fin ut enligt mig men ni kanske har andra åsikter?

Naikon Trummis
2 mars 2015 · 404 Inlägg

Jaderlof skrev:
Då räknade jag inte in försäkringen big_smile
Men jag vet inte, men den där e46an såg galet fin ut enligt mig men ni kanske har andra åsikter?

Den ser i alla fall på bilderna ut att vara i fint skick. Tycker det är lite tråkigt utan någon extrautrustning alls, men du kanske nöjer dig smile

Tror 318i ska vara en ganska stabil konstruktion, har inte så bra koll på BMW's fyror. Har för mig att den haft lite problem med kamkedjan och knackande motor. Googla runt lite på det!

Rekommenderar också att läsa begagnatguiden på Autopower innan du provkör: http://autopower.se/Guider/begagnatguiden/E46/

Jaderlof
2 mars 2015 · 62 Inlägg

Jag måste bara säga att jag läste fel som f*n på priset! Jag trodde jag hade markerat max pris 20k på blocket och så läste jag bara 9 900 och missade 2an xD

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 mars 2015 · 17 486 Inlägg

Jaderlof skrev:
Jag måste bara säga att jag läste fel som f*n på priset! Jag trodde jag hade markerat max pris 20k på blocket och så läste jag bara 9 900 och missade 2an xD

Hehe... Det var synd för den var fin.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jaderlof
3 mars 2015 · 62 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Jaderlof skrev:
Jag måste bara säga att jag läste fel som f*n på priset! Jag trodde jag hade markerat max pris 20k på blocket och så läste jag bara 9 900 och missade 2an xD

Hehe... Det var synd för den var fin.

jag håller med dig!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang