Passat 98 tdi, svampig bromspedal, dålig verkan och skrapande ljud vänsterfram

ErsdaHL
3 mars 2015 · 600 Inlägg

Köpte en passat i somras tyckte pedalen var lite svampig då men vart nästan lite värre tror jag eller iallafall sämre bromsverkan gradvis. Skulle igår testa att lufta så upptäckte jag på högerbak kunde jag dra runt hjulet när kompis stog på bromsen men kunde inte när handbromsen var i? högerbak ok ser ny bytt ut. I helgen började även vänster fram låta illa vid broms i lågfart, misstänker dåliga belägg men baksidan på skivorna känns lite repig. Kan det räcka med att lufta och byta belägg eller kan det vara bromsservon? Pumpar jag tryck när bilen är avstängd blir pedalen stenhård och sjunker ej. samt tycker jag det var en jäkla djungel att beställa belägg till vag. Tror jag har pr nr lb1 men finns både med och utan slitagevarnare ?

Senast redigerat av ErsdaHL (3 mars 2015)

Haglund_90
3 mars 2015 · 192 Inlägg

Handbromsen går på vajer så den fungerar.
Belägg med eller utan slitagevarnare ser du om det sitter en kabel eller gammal slitagevarnare i mitten av oket.
du har så kallade glidok. dvs. att den har en kolv som trycker ena belägget mot skivan så tvingar den det andra att glida på dom två pinnarna och trycka från andra sidan.
Det vanligaste felet är då att pinnarna har blivit torra så oket kan orkar inte och glida på dom och då bromar du därför med endast det inre belägget.
kontrollera först om oket rör sig när någon klämmer på bromsen. gör den inte det får du plocka ner oket fetta in glidpinnarna och sedan "motionera" oket. dvs. att du drar isär beläggen och sen bromsar om och om igen tills oket går lätt.

BMW 525i "e34 touring" (1994)
ErsdaHL
4 mars 2015 · 600 Inlägg

Haglund_90 skrev:
Handbromsen går på vajer så den fungerar.
Belägg med eller utan slitagevarnare ser du om det sitter en kabel eller gammal slitagevarnare i mitten av oket.
du har så kallade glidok. dvs. att den har en kolv som trycker ena belägget mot skivan så tvingar den det andra att glida på dom två pinnarna och trycka från andra sidan.
Det vanligaste felet är då att pinnarna har blivit torra så oket kan orkar inte och glida på dom och då bromar du därför med endast det inre belägget.
kontrollera först om oket rör sig när någon klämmer på bromsen. gör den inte det får du plocka ner oket fetta in glidpinnarna och sedan "motionera" oket. dvs. att du drar isär beläggen och sen bromsar om och om igen tills oket går lätt.

försökt hitta någon kabel men ser inte har kollat bilder på andra passater ser ut att ska sida på undersidan av belägget men inte hittat något, skulle lufta igår och råkade gängmosa nippeln på förarbak så ska köpa ett beggat till helgen sedan ta reda på varför bromsarna tar så dåligt och varför det skrapar vänster fram, beläggen ser sneslitna ut på bäggefram och fått en ganska stor kant längst ut så tror det är dax att byta skivor och helägg fram, bak ser bromsarna ny repade ut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang