Bromsar skrapar Volkswagen Polo - 12

Volvocalle
7 mars 2015 · 72 Inlägg

Vi har lite problem med bromsarna på vår Polo.
Det hörs ett svagt skrapande ljud när man bromsar. Speciellt märkbart är det vid lägre hastigheter.
Har varit och spolat rent med högtryck i tron att det var salt och skit som satt där, och har även tvärnitat några gånger om det skulle vara rost på skivorna.
Problemet består dock.

Bilen är en årsmodell 2012 och har bara rullat 4400 mil, så att det skulle vara nedslitna belägg tror jag inte. Dessutom indikerar inte lampan att det skulle vara det heller.

Vad tror ni?
Behöver de bara smörjas upp eller kan det vara något annat?

MVH Carl

Pavva
7 mars 2015 · 1 215 Inlägg

Plocka av hjulen och kolla.

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
Volvocalle
7 mars 2015 · 72 Inlägg

Pavva skrev:
Plocka av hjulen och kolla.

Hade jag kunnat göra om jag hade vetat HUR det ska se ut, men det vet jag inte.
Därför jag ber om hjälp.
Men tack ändå för tipset.

Pavva
7 mars 2015 · 1 215 Inlägg

Ingen kan svara på vad det är utan att kolla på din bil och vad du än får för svar här så kommer det sluta med att du får plocka av hjulen och titta.

Är du så osäker så kan du ju plocka isär och ta kort på sakerna, t.ex beläggen och bromsskivans in/utsida och visa här.

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
Volvocalle
7 mars 2015 · 72 Inlägg

Pavva skrev:
Ingen kan svara på vad det är utan att kolla på din bil och vad du än får för svar här så kommer det sluta med att du får plocka av hjulen och titta.

Är du så osäker så kan du ju plocka isär och ta kort på sakerna, t.ex beläggen och bromsskivans in/utsida och visa här.

Tänker mer om det är någon som har haft samma problem som kan ge tips på vad det möjligen kan bero på för jag har ingen aning. Är inte speciellt kunnig.

mb_pucken
7 mars 2015 · 5 087 Inlägg

Provat att åka lite och dra ett par gånger i handbromsen? Blir ofta skit i bakbromsarna :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Pavva
7 mars 2015 · 1 215 Inlägg

p-bromsen går på färdbromsoken smile

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
Volvocalle
7 mars 2015 · 72 Inlägg

mb_pucken skrev:
Provat att åka lite och dra ett par gånger i handbromsen? Blir ofta skit i bakbromsarna :-)

Tack för ett vettigt svar!
Har inte provat detta nej men ska absolut göra det.
Skulle vara skönt om det bara är det.

Cupra_
7 mars 2015 ·

Det brukar fastna grus i de där oken.. Pröva ovanstående tips med handbromsen, annars kan du backa halvfort och bromsa till så brukar det släppa.

Beläggen kan mycket väl vara på väg att ge upp, det beror ju helt på hur du kör. Du har ju två belägg per ok, och slitagesensorn sitter ju bara på det ena belägget..Och oftast på ett ok per axel.

Senast redigerat av Deception (7 mars 2015)

Volvocalle
7 mars 2015 · 72 Inlägg

Deception skrev:
Det brukar fastna grus i de där oken.. Pröva ovanstående tips med handbromsen, annars kan du backa halvfort och bromsa till så brukar det släppa.

Beläggen kan mycket väl vara på väg att ge upp, det beror ju helt på hur du kör. Du har ju två belägg per ok, och slitagesensorn sitter ju bara på det ena belägget..Och oftast på ett ok per axel.

Varit ute och kört en runda nu och dragit till några gånger med handbromsen.
Ljudet uppträder klart tydligare när jag drar i handbromsen och kommer helt klart från bakbromsarna.

Tveksam till att beläggen skulle sjunga på sista versen då bilen har gått väldigt många motorvägsmil med få inbromsningar.
Jag får prova backningen också och trampa till bromsen ordentligt.

Cupra_
7 mars 2015 ·

Volvocalle skrev:

Deception skrev:
Det brukar fastna grus i de där oken.. Pröva ovanstående tips med handbromsen, annars kan du backa halvfort och bromsa till så brukar det släppa.

Beläggen kan mycket väl vara på väg att ge upp, det beror ju helt på hur du kör. Du har ju två belägg per ok, och slitagesensorn sitter ju bara på det ena belägget..Och oftast på ett ok per axel.

Varit ute och kört en runda nu och dragit till några gånger med handbromsen.
Ljudet uppträder klart tydligare när jag drar i handbromsen och kommer helt klart från bakbromsarna.

Tveksam till att beläggen skulle sjunga på sista versen då bilen har gått väldigt många motorvägsmil med få inbromsningar.
Jag får prova backningen också och trampa till bromsen ordentligt.

Men om nu handbromsen går på de bakre oken (skivor bak och ej separata handbromsbackar/belägg) så måste de antingen vara nåt skit som sitter fast eller skiva/belägg som är skadat/slut.

Har du separata hanbromsbackar på insidan av skivan kan det vara att slitytan på dem släppt från själva backarna. Men då borde det inte låta så illa vid normal inbromsning.

Har du trummor bak kan samma sak hända där. Inte helt ovanligt att själva slitytan på belägg släpper från stålet.

Volvocalle
7 mars 2015 · 72 Inlägg

Deception skrev:

Volvocalle skrev:

Deception skrev:
Det brukar fastna grus i de där oken.. Pröva ovanstående tips med handbromsen, annars kan du backa halvfort och bromsa till så brukar det släppa.

Beläggen kan mycket väl vara på väg att ge upp, det beror ju helt på hur du kör. Du har ju två belägg per ok, och slitagesensorn sitter ju bara på det ena belägget..Och oftast på ett ok per axel.

Varit ute och kört en runda nu och dragit till några gånger med handbromsen.
Ljudet uppträder klart tydligare när jag drar i handbromsen och kommer helt klart från bakbromsarna.

Tveksam till att beläggen skulle sjunga på sista versen då bilen har gått väldigt många motorvägsmil med få inbromsningar.
Jag får prova backningen också och trampa till bromsen ordentligt.

Men om nu handbromsen går på de bakre oken (skivor bak och ej separata handbromsbackar/belägg) så måste de antingen vara nåt skit som sitter fast eller skiva/belägg som är skadat/slut.

Har du separata hanbromsbackar på insidan av skivan kan det vara att slitytan på dem släppt från själva backarna. Men då borde det inte låta så illa vid normal inbromsning.

Har du trummor bak kan samma sak hända där. Inte helt ovanligt att själva slitytan på belägg släpper från stålet.

Som sagt jag ska testa backa och bromsa till imorgon.
Blir det inte bättre så får jag hissa upp den och fotografera imorgon.
Återkommer.
Tack för tipsen så länge.

shogun
8 mars 2015 · 2 117 Inlägg

Kan ju sitta skrapplåtar på beläggen som skvallrar om att klotsarna börjar bli slitna.
Lyft upp med domkraft, bort med hjulet och kolla hur det ser ut.

Olika varianter
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Slitagev … elägg

Lite inspiration för gör det självaren

http://fixarfarsan.se/2013/05/byta-brom … -polo.html

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Volvocalle
8 mars 2015 · 72 Inlägg

Har nu haft av samtliga däck och kollat hur det ser ut samt fotograferat.
Vad jag kan se så ser allt ut som det ska. Skivorna ser bra ut och beläggen är det mycket kvar på.
Lägger upp bilderna så kan kanske ett mer tränat öga se om det är något som inte ser ut som det ska.

motorraZ
8 mars 2015 · 578 Inlägg

Inte sten som dom brukar sprida ut under vinter halvåret som fastnat ? Haft många kundbilar de hänt på

Nybergrobin
8 mars 2015 · 2 381 Inlägg

kollade på dina bilder nu i galleriet men jag såg bara ena sidan på samtliga ok!  Det sitter som sagt dubbla belägg på oken och du visade bara beläggen ut mot fälgen.  Bakre belägget kan vara slut ifall det tex har kärvat fast och legat an.

Volvocalle
8 mars 2015 · 72 Inlägg

Nybergrobin skrev:
kollade på dina bilder nu i galleriet men jag såg bara ena sidan på samtliga ok!  Det sitter som sagt dubbla belägg på oken och du visade bara beläggen ut mot fälgen.  Bakre belägget kan vara slut ifall det tex har kärvat fast och legat an.

Jag kollade bakre beläggen också. De såg bra ut de också. Jag kom inte åt att fota riktigt så jag skippade det.
Lutar väl att det sitter en liten sten någonstans och stör...Suck

shogun
9 mars 2015 · 2 117 Inlägg

Jag hade i ditt läge tagit loss ett ok i taget och tittat på beläggens yta.
Sitter en sten inbäddad kan du pilla bort den och även dra beläggen ett par vändor mot ett sandpapper.
Smörj alla glidytor (obs inte kontaktytan mellan belägg/skiva) med kopparpasta.
Du ska även smörja ytorna bakom beläggen där de ligger an mot kolv och hållare (stål mot stål).
Den båda okhalvorna glider på styrpinnar (de med små gummidamasker). Kärvar de kan du ta ett fint sandpapper och finputsa pinnarna samt smörja in dem med kopparpasta.

Gör du detta kommer gnissel och skrap försvinna samt oken glida finfint utan att kärva.
Passa även på att lufta bromsarna och ev byta bromsoljan när du ändå skitat ned dig smile

En översiktlig video

http://youtu.be/4QO2Z9AZaeY

Senast redigerat av shogun (9 mars 2015)

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Volvocalle
14 mars 2015 · 72 Inlägg

shogun skrev:
Jag hade i ditt läge tagit loss ett ok i taget och tittat på beläggens yta.
Sitter en sten inbäddad kan du pilla bort den och även dra beläggen ett par vändor mot ett sandpapper.
Smörj alla glidytor (obs inte kontaktytan mellan belägg/skiva) med kopparpasta.
Du ska även smörja ytorna bakom beläggen där de ligger an mot kolv och hållare (stål mot stål).
Den båda okhalvorna glider på styrpinnar (de med små gummidamasker). Kärvar de kan du ta ett fint sandpapper och finputsa pinnarna samt smörja in dem med kopparpasta.

Gör du detta kommer gnissel och skrap försvinna samt oken glida finfint utan att kärva.
Passa även på att lufta bromsarna och ev byta bromsoljan när du ändå skitat ned dig smile

En översiktlig video

http://youtu.be/4QO2Z9AZaeY

Tack, men det är dessvärre nog inget jag behärskar eller vågar mig på att göra själv.
Jag har bokat in en tid hos en verkstad som får ta sig en kik på det.
När jag beskrev det för honom trodde han att något skit hade letat sig in och sitter och skrapar.

Jag återkommer med vad som var felet när det år åtgärdat nästa helg.
Tack för hjälpen alla!

ErsdaHL
14 mars 2015 · 600 Inlägg

Volvocalle skrev:

shogun skrev:
Jag hade i ditt läge tagit loss ett ok i taget och tittat på beläggens yta.
Sitter en sten inbäddad kan du pilla bort den och även dra beläggen ett par vändor mot ett sandpapper.
Smörj alla glidytor (obs inte kontaktytan mellan belägg/skiva) med kopparpasta.
Du ska även smörja ytorna bakom beläggen där de ligger an mot kolv och hållare (stål mot stål).
Den båda okhalvorna glider på styrpinnar (de med små gummidamasker). Kärvar de kan du ta ett fint sandpapper och finputsa pinnarna samt smörja in dem med kopparpasta.

Gör du detta kommer gnissel och skrap försvinna samt oken glida finfint utan att kärva.
Passa även på att lufta bromsarna och ev byta bromsoljan när du ändå skitat ned dig smile

En översiktlig video

http://youtu.be/4QO2Z9AZaeY

Tack, men det är dessvärre nog inget jag behärskar eller vågar mig på att göra själv.
Jag har bokat in en tid hos en verkstad som får ta sig en kik på det.
När jag beskrev det för honom trodde han att något skit hade letat sig in och sitter och skrapar.

Jag återkommer med vad som var felet när det år åtgärdat nästa helg.
Tack för hjälpen alla!

min passat är ju mycket äldre men tror nog det är samma, Just bytt belägg fram för inre beläggen var obefintliga var bara plattan kvar, varnade inte heller. utsidan såg fin ut men insidans belägg var väck

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang