2510
Sök

Bensinsnål bil.

356 Inlägg
9 mars 2015
Trådstartare
#21
DiwraZ skrev:
moopith skrev:
DiwraZ skrev:

Så du åker gärna direkt till bårhuset utan att passera gå sålänge det bara gäller dig själv? Att ligga och pölja mil dag ut och dag in vill man göra säkert och bekvämt. Givetvis inte i något som drar 1.5liter milen. Men att åka skokartong så mycket går fetbort i min värld. Korta svängar inom stan kan man tänka sig att åka småbil, möjligen. En -15 årsm småbil är säkert lika krocksäker som tex din 9000 men inte en 90tals småbil... Never

Jo lite så tänker jag inte lika rädd om mig som om min familj ähum låter kanske knäppt men jaja tongue Blir nog helt enkelt att pendla med saaben iaf till en början så får man se sen smile

Din familj kommer säkert ha full förståelse för din bortgång pga de insparade 100lapparna per månad i soppa. Börja du åka i SAABen så blir det nog alla tiders. Ta det lugnt i trafiken

Kommer dem nog säkert inte tongue Adå ska göra det smile

Hasselstrom skrev:
Saaben kör du aldrig på 0, 7.. 2,3an med turbo drar snarare 0, 9,  1,0 vid normal körning.. För vem faan orkar eco-köra konstant..

Men dom har rätt i det dom säger.. Det blir inte billigare om saaben står hemma på gården och är påställd också.

Sen finns det ju lite modernare bilar som drar lite också.. En opel astra ecotech tex.. 10000- 15000 tusen för en 99-03 typ. Airbags och en inte allt förliten bil. En sån kör du på 0,6 - 0,65 utan vidare ansträngning.. Billigare i skatt o försäkring osv än saaben..

Kanske skulle tjäna lite på de om du ställer av saaben vintertid osv..

Saaben körde jag 40mil på en dag 10mil landsväg och 30mil motorväg och då hamna ja på 0.81 och körde inte så extremt snålt som ja hade kunnat låg ständigt 130-140 på motorvägen och 100-110 på landsvägen. Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag jobbar på bilverkstad och jag är rädd om saaben att ja inte vill skita ner den med oljiga kläder osv så kanske kan vara värt att köpa en liten nissan micra och betala 120kr i månaden mer för försäkring och skatten är ju inget att prata om nästan på dem bilarna men men de är ju som sagt ljusår emellan komfort och körglädje m.m


1 192 Inlägg
9 mars 2015
#22
Allt bottnar ju i vad du känner är värt att betala. Kommer alltid bli dyrare att äga två bilar än en, men vill du verkligen använda din fina hobbybil till att pendla till verkstan med? Sedan kan det vara ett plus om den nya bilen du köper är bensinsnål men det tycker jag är mindre viktigt. Man vill ju slippa tanka en tråkig bil så mycket som möjligt.

Själv körde jag Renault Clio 1.2 04 för något år sedan och den gick kanon i alla väder. Hade aldrig ett enda problem med den (haft långt många fler problem med Saaben, Golfen och Audin som jag har på garaget). Dock hade den bara gått 4000 mil så den kändes som ny.

Finns fullt av Clio på blocket för 10-15 000 och tittar du på en så försök hitta någon med lite lägre miltal och var noga med att kamremmen är bytt. Intervallet är 12 000 (tror jag) mil eller 5 år. De är inte så flashiga med lyx prylar så det är inte så mycket som kan gå sönder men kolla även noga så all el i bilen fungerar! Sedan är det viktigt att lyssna efter oljud i framvagnen också.

Exempel:
http://www.blocket.se/landskrona/Renaul … 21&w=2
http://www.blocket.se/jonkoping/Renault … 21&w=2


Kan tillägga att skatten på Clion låg på 800:- då, men har väl gått upp ett par hundralappar sedan höjningen, försäkringen låg på som du säger, ca 120:- i månaden och jag lyckades sällan få förbrukningen över 0,8 på en tank och då är ren stadskörning med många start och stopp och starka gaspådrag inräknat. Landsväg i 90 kommer man lätt ner i 0,5 och förmodligen ännu snålare.
Senast redigerat av Cracksoup (9 mars 2015)


Fri fart för ett fritt folk!
14 083 Inlägg
9 mars 2015
#23
vi har jhu en liten "skit" bil  inne på våran andra lilla skitbil (har kvar den första också)

räknade lite på vad den kostat oss på 5000mils körning 
räknade då på  Service och reservdelar jag köpt under dessa mil och däck osv.  alltså ALLT som gått åt under drygt 5000mil. inkl bränsle skatt försäkring

så våran Seat Arosa 1.4 60hk 1998  kostade 10Kr/mil
svårt att räkna hem det på så många andra bilar.

nu köpte jag en lite finare bil som vi åker i nu.och ett  år nyare och har bara gått drygt 8000mil.
dock köpt en större bil som används som pendlar bil just nu.

men ett inköp på 3500kr på förra bilen gjorde att den liksom aldrig tappar något värde.
billiga delar i tex tyskland  även i Sverige då det är samma delar som Golf mk2/3 polo mfl

så mitt tips är just en Seat Arosa.  titta inte på det yttre enbart utan provkör så inser man snart att man får en liten bil med ett stort inre.  är 183 och väger över 100kg och får utan problem plats får t.o.m in ungarna och kärringen i bilen också smile har åkt på semester i den utan problem då var ungarna 9 och 12 bast

Kör fort så hinner inget hända...

4 130 Inlägg
9 mars 2015
#24
Jag har en clio-1999 från skatten ska ligga runt 1400:- efter höjningen
bilen är ingalunda rep. eller servicefri
man måste upp i minst 20.000:- för ett någorlunda vettigt objekt

Fordonsskattepliktigt: Ja     Trängselskattepliktigt: Ja
Årsskatt, kr: 1343
Återbetalning vid avställning, kr: 0
Betalningsmånad/er: mars
Vägtrafikregisteravgift: 60 kr ska betalas samtidigt med årsskatten

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

4 141 Inlägg
9 mars 2015
#25
Om du skiter i vad bilen drar och kostar och köper en trevlig bil istället så blir turen till och från jobbet varje dag höjdpunkten på dagen. Så är det iaf för mig som älskar bilar och bilkörning.

När man är tvungen att köra en skitbil/skokartong så är det ju en riktig plåga. Jag tycker att om man skall köra bilen mer än 10 minuter om dagen så kan man gott kosta på sig att köra något fin som man trivs med.

Sedan om du har en 9000 så lär ju det vara en ganska billig bil att köra, kostar ju i princip bara bensinpengarna då man bara har trafikförsäkring och reparerar själv osv. Så gillar du din 9000 så tycker jag du skall fortsätta köra den.

Saab 9-5 är ju snuskigt billiga nu annars så gillar du saab kanske du skall passa på att byta upp dig innan din 9000 har rostat bort helt:)


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 mars 2015
#26
zemet skrev:
Om du skiter i vad bilen drar och kostar och köper en trevlig bil istället så blir turen till och från jobbet varje dag höjdpunkten på dagen. Så är det iaf för mig som älskar bilar och bilkörning.

När man är tvungen att köra en skitbil/skokartong så är det ju en riktig plåga. Jag tycker att om man skall köra bilen mer än 10 minuter om dagen så kan man gott kosta på sig att köra något fin som man trivs med.

Sedan om du har en 9000 så lär ju det vara en ganska billig bil att köra, kostar ju i princip bara bensinpengarna då man bara har trafikförsäkring och reparerar själv osv. Så gillar du din 9000 så tycker jag du skall fortsätta köra den.

Saab 9-5 är ju snuskigt billiga nu annars så gillar du saab kanske du skall passa på att byta upp dig innan din 9000 har rostat bort helt:)

Väl talat. Dock funkar det ju inte att åka Van från 80talet. Men som exempel 9000 är ju en helt ok pendlarbil

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

356 Inlägg
9 mars 2015
Trådstartare
#27
Intressant läsning smile Ska kolla runt lite!

Zemet min 9000 ska skötas om ska laga all rost på den osv osv så den kommer aldrig få rosta bort ! smile


4 130 Inlägg
9 mars 2015
#28
Om du rostskyddsbehandlar den så mininmerar ni risken att behöva laga/fixa rost:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 55&p=2

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

4 141 Inlägg
9 mars 2015
#29
DiwraZ skrev:
zemet skrev:
Om du skiter i vad bilen drar och kostar och köper en trevlig bil istället så blir turen till och från jobbet varje dag höjdpunkten på dagen. Så är det iaf för mig som älskar bilar och bilkörning.

När man är tvungen att köra en skitbil/skokartong så är det ju en riktig plåga. Jag tycker att om man skall köra bilen mer än 10 minuter om dagen så kan man gott kosta på sig att köra något fin som man trivs med.

Sedan om du har en 9000 så lär ju det vara en ganska billig bil att köra, kostar ju i princip bara bensinpengarna då man bara har trafikförsäkring och reparerar själv osv. Så gillar du din 9000 så tycker jag du skall fortsätta köra den.

Saab 9-5 är ju snuskigt billiga nu annars så gillar du saab kanske du skall passa på att byta upp dig innan din 9000 har rostat bort helt:)

Väl talat. Dock funkar det ju inte att åka Van från 80talet. Men som exempel 9000 är ju en helt ok pendlarbil

Egentligen så fungerar det ju att åka van ifrån 80 talet också. Eftersom dom dricker ganska friskt så lär man ju ha en milkostnad på runt 30 kr?

Det är ju inte många bilar som är yngre än 5 år som kostar under 30 kr/mil med värdeminskning osv? Och en van lär du inte heller behöva ha något lån på osv.

Har man jobb och inte urusel ekonomi så bör man ju ha råd att lägga iaf 5-6000 kr i månaden på bilen. Då kan man för 30 kr/mil köra 200 mil i månaden. Och det täcker ju in dom flesta som pendlar.

Så en van blir ju helt klart mycket dyrare än en saab 9000 men skall man spendera mycket tid i bilen och just älskar sin 80 tals van så kan det nog vara värt det ändå.


Evildan
9 mars 2015
#30
DiwraZ skrev:
Mervolic skrev:
DiwraZ skrev:
Att stirra sig blind på förbrukningen blir oftast helt tokigt. Ville bara ventilera mina tankegångar. Ts får gärna svara på hur det ligger till

Givetvis, det är helheten man får kolla på, men att ha två bilar blir ju allt som oftast dyrare än att ha en bil.

Min tes ang bilägande är att det blir ungefär lika dyrt att äga en bil oavsett modell. En ny fin bil kostar inte mycket i reparationer men är dyr i inköp medans rn Opel Kadett från 87 är det precis tvärt om med.

Min andra tes är att grejjar man själv så är en Volvo 945 det mest ekonomiska valet om man ser på totalkostnad. Många håller inte med mig men det kräver jag inte heller.

Jag är väl en utav dom som inte delar din uppfattning gällande ägandekostnader just gällande en 700/900 kontra en 2008 Toyota Prius.
Jag gjorde för en tid sedan en uträkning vad den kostade mig över ett år jämfört med vad det hade kostat att köra en 740 automat.
Priusen stod då i runt 75-90k, och jag länkar nedanför även vad en sådan står i dagsläget då värdeminskningen på den nyare bilen är ett ofta återkommande argument hos dom som anser att en äldre bil är billigare.

http://www.blocket.se/hela_sverige/bila … =1&w=3

http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=127666

Ett år med en 80000kr -08 Prius, vad har hänt på den tiden?   

Inte ett skit, den har fungerat problemfritt de 13337 km jag kört, inga reparationer eller ens glödlampor har behövt bytas.

Vid inköp: 121154km.
I dag vid fulltankning: 134491km.
Bränsleförbrukning: På 1333.7mil har jag hällt i den 572.13 liter. (0,4289l/10km.)

Service: 1687kr. (1,265kr/10km.)

Spolarvätska: 4 liter oblandad vätska har gått åt, blandar själv för gällande säsong. (109kr.)

Bensinpriset i dag 14.48*572.13 = 8284,44kr.

Kostnad: 8248,44+1687+109 = 10080,44kr på ett år.

Då lägger vi till en förmodad värdeminskning på 5000kr.
Ränta: 2088kr.
Försäkring: 3793kr. (helförsäkring)
Vägskatt: 360kr.+ registerhållningsavgift 65kr = 425kr.

Totalkostnad år 1 med en Prius -08:
21386,44kr/år.
1782,20kr/månad.
eller 16,07kr/mil inklusive bränsle, försäkring, spolarvätska och service, allt som behövs för att driva en bil.


Som jämförelse räknar jag även ut vad det kostar att åka en fin Volvo 740 automat -90 lika långt under samma år,  räknar på 1.1l/mil, vilket jag anser är ganska snällt räknat, då dom oftast förbrukar mer.
Inköp: 10000kr.
Skatt: 1930kr + 65kr = 1995kr.
Försäkring: 1732kr. (halvförsäkring)
Bränsle: 21243,17kr.
Spolarvätska: 109kr.

Detta ger utan några reparationer eller värdeminskning en årlig kostnad om:
25079,17kr eller per mil 18,80kr/mil.

356 Inlägg
9 mars 2015
Trådstartare
#31
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:
Mervolic skrev:

Givetvis, det är helheten man får kolla på, men att ha två bilar blir ju allt som oftast dyrare än att ha en bil.

Min tes ang bilägande är att det blir ungefär lika dyrt att äga en bil oavsett modell. En ny fin bil kostar inte mycket i reparationer men är dyr i inköp medans rn Opel Kadett från 87 är det precis tvärt om med.

Min andra tes är att grejjar man själv så är en Volvo 945 det mest ekonomiska valet om man ser på totalkostnad. Många håller inte med mig men det kräver jag inte heller.

Jag är väl en utav dom som inte delar din uppfattning gällande ägandekostnader just gällande en 700/900 kontra en 2008 Toyota Prius.
Jag gjorde för en tid sedan en uträkning vad den kostade mig över ett år jämfört med vad det hade kostat att köra en 740 automat.
Priusen stod då i runt 75-90k, och jag länkar nedanför även vad en sådan står i dagsläget då värdeminskningen på den nyare bilen är ett ofta återkommande argument hos dom som anser att en äldre bil är billigare.

http://www.blocket.se/hela_sverige/bila … =1&w=3

http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=127666

Ett år med en 80000kr -08 Prius, vad har hänt på den tiden?   

Inte ett skit, den har fungerat problemfritt de 13337 km jag kört, inga reparationer eller ens glödlampor har behövt bytas.

Vid inköp: 121154km.
I dag vid fulltankning: 134491km.
Bränsleförbrukning: På 1333.7mil har jag hällt i den 572.13 liter. (0,4289l/10km.)

Service: 1687kr. (1,265kr/10km.)

Spolarvätska: 4 liter oblandad vätska har gått åt, blandar själv för gällande säsong. (109kr.)

Bensinpriset i dag 14.48*572.13 = 8284,44kr.

Kostnad: 8248,44+1687+109 = 10080,44kr på ett år.

Då lägger vi till en förmodad värdeminskning på 5000kr.
Ränta: 2088kr.
Försäkring: 3793kr. (helförsäkring)
Vägskatt: 360kr.+ registerhållningsavgift 65kr = 425kr.

Totalkostnad år 1 med en Prius -08:
21386,44kr/år.
1782,20kr/månad.
eller 16,07kr/mil inklusive bränsle, försäkring, spolarvätska och service, allt som behövs för att driva en bil.


Som jämförelse räknar jag även ut vad det kostar att åka en fin Volvo 740 automat -90 lika långt under samma år,  räknar på 1.1l/mil, vilket jag anser är ganska snällt räknat, då dom oftast förbrukar mer.
Inköp: 10000kr.
Skatt: 1930kr + 65kr = 1995kr.
Försäkring: 1732kr. (halvförsäkring)
Bränsle: 21243,17kr.
Spolarvätska: 109kr.

Detta ger utan några reparationer eller värdeminskning en årlig kostnad om:
25079,17kr eller per mil 18,80kr/mil.

Intressant läsning må jag säga. Dock är prius en bil som jag hatar så till den milda grad men det hör inte hit fortfarande intressant läsning och det ligger en hel del i det. Nu skulle ju jag dock aldrig välja en "ny" bil som pendlarbil speciellt inte när man jobbar på bilverkstad och ska köra massa reservdelar i bilen o sitta med skitiga arbetskläder m.m i bilen då vill man ha en bil man inte behöver vara rädd om tongue en nissan micra är ju ett bra exempel på detta tycker jag en sån behöver man inte va rädd över om man får en oljefläck på sätet t.ex tongue


Random Hero
4 047 Inlägg
9 mars 2015
#32
Mervolic skrev:
DiwraZ skrev:
Min tes ang bilägande är att det blir ungefär lika dyrt att äga en bil oavsett modell. En ny fin bil kostar inte mycket i reparationer men är dyr i inköp medans rn Opel Kadett från 87 är det precis tvärt om med.

Min andra tes är att grejjar man själv så är en Volvo 945 det mest ekonomiska valet om man ser på totalkostnad. Många håller inte med mig men det kräver jag inte heller.

Absolut, så är det.

en 80 tals toyota är långt mycket mer ekonomiskt. jag har ägt ett flertar 80 tals toyotor och kört 740/745/945 ett par vintrar. toyotorna bara gick och gick, volvo bilarna drog 30% mer bensin, var dyrare att äga och mer slitagedelar behövdes bytas ( det är olika från bil till bil förvisso...)

Dog food lid. Backwards

Evildan
9 mars 2015
#33
moopith skrev:
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:

Min tes ang bilägande är att det blir ungefär lika dyrt att äga en bil oavsett modell. En ny fin bil kostar inte mycket i reparationer men är dyr i inköp medans rn Opel Kadett från 87 är det precis tvärt om med.

Min andra tes är att grejjar man själv så är en Volvo 945 det mest ekonomiska valet om man ser på totalkostnad. Många håller inte med mig men det kräver jag inte heller.

Jag är väl en utav dom som inte delar din uppfattning gällande ägandekostnader just gällande en 700/900 kontra en 2008 Toyota Prius.
Jag gjorde för en tid sedan en uträkning vad den kostade mig över ett år jämfört med vad det hade kostat att köra en 740 automat.
Priusen stod då i runt 75-90k, och jag länkar nedanför även vad en sådan står i dagsläget då värdeminskningen på den nyare bilen är ett ofta återkommande argument hos dom som anser att en äldre bil är billigare.

http://www.blocket.se/hela_sverige/bila … =1&w=3

http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=127666

Ett år med en 80000kr -08 Prius, vad har hänt på den tiden?   

Inte ett skit, den har fungerat problemfritt de 13337 km jag kört, inga reparationer eller ens glödlampor har behövt bytas.

Vid inköp: 121154km.
I dag vid fulltankning: 134491km.
Bränsleförbrukning: På 1333.7mil har jag hällt i den 572.13 liter. (0,4289l/10km.)

Service: 1687kr. (1,265kr/10km.)

Spolarvätska: 4 liter oblandad vätska har gått åt, blandar själv för gällande säsong. (109kr.)

Bensinpriset i dag 14.48*572.13 = 8284,44kr.

Kostnad: 8248,44+1687+109 = 10080,44kr på ett år.

Då lägger vi till en förmodad värdeminskning på 5000kr.
Ränta: 2088kr.
Försäkring: 3793kr. (helförsäkring)
Vägskatt: 360kr.+ registerhållningsavgift 65kr = 425kr.

Totalkostnad år 1 med en Prius -08:
21386,44kr/år.
1782,20kr/månad.
eller 16,07kr/mil inklusive bränsle, försäkring, spolarvätska och service, allt som behövs för att driva en bil.


Som jämförelse räknar jag även ut vad det kostar att åka en fin Volvo 740 automat -90 lika långt under samma år,  räknar på 1.1l/mil, vilket jag anser är ganska snällt räknat, då dom oftast förbrukar mer.
Inköp: 10000kr.
Skatt: 1930kr + 65kr = 1995kr.
Försäkring: 1732kr. (halvförsäkring)
Bränsle: 21243,17kr.
Spolarvätska: 109kr.

Detta ger utan några reparationer eller värdeminskning en årlig kostnad om:
25079,17kr eller per mil 18,80kr/mil.

Intressant läsning må jag säga. Dock är prius en bil som jag hatar så till den milda grad men det hör inte hit fortfarande intressant läsning och det ligger en hel del i det. Nu skulle ju jag dock aldrig välja en "ny" bil som pendlarbil speciellt inte när man jobbar på bilverkstad och ska köra massa reservdelar i bilen o sitta med skitiga arbetskläder m.m i bilen då vill man ha en bil man inte behöver vara rädd om tongue en nissan micra är ju ett bra exempel på detta tycker jag en sån behöver man inte va rädd över om man får en oljefläck på sätet t.ex tongue

Många som ogillar Prius, speciellt dom som aldrig kört någon eller enbart tagit en provsväng med gasen i botten för att konstatera att bilen är högvarvig och drog mycket bränsle. big_smile

Gjorde denna uträkning just för att motbevisa det ofta förekommande påståendet att "jag åker billigare i min gamla 740" eller vad någon nu valt att köra från -90 talet med en förbrukning på runt 10l/100km.
Jag arbetar även jag med mekaniska ting, byter om och duschar på jobbet så slipper jag förstöra min privatbil med arbetsrelaterad smuts.
Finns bra överdrag också, slipper du sabba Micran eller vaddetnumåbli du tänker rulla omkring uti.

1 436 Inlägg
9 mars 2015
#34
Evildan skrev:
Jag gjorde för en tid sedan en uträkning vad den kostade mig över ett år jämfört med vad det hade kostat att köra en 740 automat.
Totalkostnad år 1 med en Prius -08:
21386,44kr/år.

Som jämförelse räknar jag även ut vad det kostar att åka en fin Volvo 740 automat -90 lika långt under samma år,  räknar på 1.1l/mil, vilket jag anser är ganska snällt räknat, då dom oftast förbrukar mer.
Detta ger utan några reparationer eller värdeminskning en årlig kostnad om:
25079,17kr eller per mil 18,80kr/mil.

För bara 3700kr extra kan man köra en riktig bil som går att laga med slägga och tejp istället för en japansk rymdmaskin gjord i plast där man är helt utlämnad till Toyota när något går sönder!

...eller var det inte den slutsatsen du önskade av läsarna? wink

Men visst är Prius förnuftig ur ett ekonomiskt perspektiv... Precis som buss och tåg.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Evildan
9 mars 2015
#35
Caffe skrev:
Evildan skrev:
Jag gjorde för en tid sedan en uträkning vad den kostade mig över ett år jämfört med vad det hade kostat att köra en 740 automat.
Totalkostnad år 1 med en Prius -08:
21386,44kr/år.

Som jämförelse räknar jag även ut vad det kostar att åka en fin Volvo 740 automat -90 lika långt under samma år,  räknar på 1.1l/mil, vilket jag anser är ganska snällt räknat, då dom oftast förbrukar mer.
Detta ger utan några reparationer eller värdeminskning en årlig kostnad om:
25079,17kr eller per mil 18,80kr/mil.

För bara 3700kr extra kan man köra en riktig bil som går att laga med slägga och tejp istället för en japansk rymdmaskin gjord i plast där man är helt utlämnad till Toyota när något går sönder!

...eller var det inte den slutsatsen du önskade av läsarna? wink

Men visst är Prius förnuftig ur ett ekonomiskt perspektiv... Precis som buss och tåg.

Nu råkar ju inte Priusägarna vara utlämnade åt Toyotaverkstaden då det mesta på bilen hör och häpna är precis lika normal teknologi som på vilken Corolla som helst.
Var och en är fri med ens egna förmåga att dra logiska och förnuftiga slutsatser.
Den är även i jämförelsen ett förnuftigt val när du möter en utav dessa gamla bottsänkta slädar lagade med slägga och silvertape på fel sida av vägen då föraren tappat kontrollen i hopp om att få till ett ställ med sina 116hk och krocken är ett faktum, då är det rätt skönt att kunna kliva ur rymdmaskinen och ringa efter ambulans åt den fastklämda föraren i den gamla Volvon.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 mars 2015
#36
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:
Mervolic skrev:

Givetvis, det är helheten man får kolla på, men att ha två bilar blir ju allt som oftast dyrare än att ha en bil.

Min tes ang bilägande är att det blir ungefär lika dyrt att äga en bil oavsett modell. En ny fin bil kostar inte mycket i reparationer men är dyr i inköp medans rn Opel Kadett från 87 är det precis tvärt om med.

Min andra tes är att grejjar man själv så är en Volvo 945 det mest ekonomiska valet om man ser på totalkostnad. Många håller inte med mig men det kräver jag inte heller.

Jag är väl en utav dom som inte delar din uppfattning gällande ägandekostnader just gällande en 700/900 kontra en 2008 Toyota Prius.
Jag gjorde för en tid sedan en uträkning vad den kostade mig över ett år jämfört med vad det hade kostat att köra en 740 automat.
Priusen stod då i runt 75-90k, och jag länkar nedanför även vad en sådan står i dagsläget då värdeminskningen på den nyare bilen är ett ofta återkommande argument hos dom som anser att en äldre bil är billigare.

http://www.blocket.se/hela_sverige/bila … =1&w=3

http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=127666

Ett år med en 80000kr -08 Prius, vad har hänt på den tiden?   

Inte ett skit, den har fungerat problemfritt de 13337 km jag kört, inga reparationer eller ens glödlampor har behövt bytas.

Vid inköp: 121154km.
I dag vid fulltankning: 134491km.
Bränsleförbrukning: På 1333.7mil har jag hällt i den 572.13 liter. (0,4289l/10km.)

Service: 1687kr. (1,265kr/10km.)

Spolarvätska: 4 liter oblandad vätska har gått åt, blandar själv för gällande säsong. (109kr.)

Bensinpriset i dag 14.48*572.13 = 8284,44kr.

Kostnad: 8248,44+1687+109 = 10080,44kr på ett år.

Då lägger vi till en förmodad värdeminskning på 5000kr.
Ränta: 2088kr.
Försäkring: 3793kr. (helförsäkring)
Vägskatt: 360kr.+ registerhållningsavgift 65kr = 425kr.

Totalkostnad år 1 med en Prius -08:
21386,44kr/år.
1782,20kr/månad.
eller 16,07kr/mil inklusive bränsle, försäkring, spolarvätska och service, allt som behövs för att driva en bil.


Som jämförelse räknar jag även ut vad det kostar att åka en fin Volvo 740 automat -90 lika långt under samma år,  räknar på 1.1l/mil, vilket jag anser är ganska snällt räknat, då dom oftast förbrukar mer.
Inköp: 10000kr.
Skatt: 1930kr + 65kr = 1995kr.
Försäkring: 1732kr. (halvförsäkring)
Bränsle: 21243,17kr.
Spolarvätska: 109kr.

Detta ger utan några reparationer eller värdeminskning en årlig kostnad om:
25079,17kr eller per mil 18,80kr/mil.

Ja när du ställer upp det så kan jag ju inte säga att det är fel. Men om ett tag kommer även din Prius haverera/få driftsstörningar. Då spricker ditt resonemang. Eller behärskar du alla reparationer på denna vagn? Utan att sticka ut hakan för mycket vågar jag nog säga att jag löser allt på en 945 utan att uppsöka verkstad. Finns inget som nytt/begagnat kostar mer än 500kr att ersätta på en 945. Att man sedan slipper ligga ute med pengar i 100000krklassen. Det är ju inte alla som vill/kan det. Så jag står fast vid att en 945 utan turbo och med man vxllåda är det bästa valet ur totalekonomisk synvikel.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Evildan
9 mars 2015
#37
DiwraZ skrev:
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:

Min tes ang bilägande är att det blir ungefär lika dyrt att äga en bil oavsett modell. En ny fin bil kostar inte mycket i reparationer men är dyr i inköp medans rn Opel Kadett från 87 är det precis tvärt om med.

Min andra tes är att grejjar man själv så är en Volvo 945 det mest ekonomiska valet om man ser på totalkostnad. Många håller inte med mig men det kräver jag inte heller.

Jag är väl en utav dom som inte delar din uppfattning gällande ägandekostnader just gällande en 700/900 kontra en 2008 Toyota Prius.
Jag gjorde för en tid sedan en uträkning vad den kostade mig över ett år jämfört med vad det hade kostat att köra en 740 automat.
Priusen stod då i runt 75-90k, och jag länkar nedanför även vad en sådan står i dagsläget då värdeminskningen på den nyare bilen är ett ofta återkommande argument hos dom som anser att en äldre bil är billigare.

http://www.blocket.se/hela_sverige/bila … =1&w=3

http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=127666

Ett år med en 80000kr -08 Prius, vad har hänt på den tiden?   

Inte ett skit, den har fungerat problemfritt de 13337 km jag kört, inga reparationer eller ens glödlampor har behövt bytas.

Vid inköp: 121154km.
I dag vid fulltankning: 134491km.
Bränsleförbrukning: På 1333.7mil har jag hällt i den 572.13 liter. (0,4289l/10km.)

Service: 1687kr. (1,265kr/10km.)

Spolarvätska: 4 liter oblandad vätska har gått åt, blandar själv för gällande säsong. (109kr.)

Bensinpriset i dag 14.48*572.13 = 8284,44kr.

Kostnad: 8248,44+1687+109 = 10080,44kr på ett år.

Då lägger vi till en förmodad värdeminskning på 5000kr.
Ränta: 2088kr.
Försäkring: 3793kr. (helförsäkring)
Vägskatt: 360kr.+ registerhållningsavgift 65kr = 425kr.

Totalkostnad år 1 med en Prius -08:
21386,44kr/år.
1782,20kr/månad.
eller 16,07kr/mil inklusive bränsle, försäkring, spolarvätska och service, allt som behövs för att driva en bil.


Som jämförelse räknar jag även ut vad det kostar att åka en fin Volvo 740 automat -90 lika långt under samma år,  räknar på 1.1l/mil, vilket jag anser är ganska snällt räknat, då dom oftast förbrukar mer.
Inköp: 10000kr.
Skatt: 1930kr + 65kr = 1995kr.
Försäkring: 1732kr. (halvförsäkring)
Bränsle: 21243,17kr.
Spolarvätska: 109kr.

Detta ger utan några reparationer eller värdeminskning en årlig kostnad om:
25079,17kr eller per mil 18,80kr/mil.

Ja när du ställer upp det så kan jag ju inte säga att det är fel. Men om ett tag kommer även din Prius haverera/få driftsstörningar. Då spricker ditt resonemang. Eller behärskar du alla reparationer på denna vagn? Utan att sticka ut hakan för mycket vågar jag nog säga att jag löser allt på en 945 utan att uppsöka verkstad. Finns inget som nytt/begagnat kostar mer än 500kr att ersätta på en 945. Att man sedan slipper ligga ute med pengar i 100000krklassen. Det är ju inte alla som vill/kan det. Så jag står fast vid att en 945 utan turbo och med man vxllåda är det bästa valet ur totalekonomisk synvikel.

Alla bilar slits, med dom pengarna jag då sparat in gentemot att köra 940 så kan bilen lämnas på verkstad för den ointresserade bilägaren. Jag vågar påstå att det finns inget på en Prius jag inte kan byta ut, bilen är otroligt nog väldigt lättmekad, om man vet hur man gör. Dock brukar det inte hända mer än normalt slitdelsutbyte på Priusen, såsom bromsar, stötdämpare i en avlägsen framtid, någon lykta kanske efter elakt stenskott osv. Hybriddetaljerna är inte dyra om man köper begagnat från någon krockad taxi på skroten.

Jo, herregud en 940 kan vilken idiot som helst laga om inte tummen sitter monterad i armhålan.
Jag vidhåller att du har fel gällande ekonomin. wink
Vi låter det vara där anser jag för att inte förstöra TS tråd.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 mars 2015
#38
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:
Evildan skrev:

Jag är väl en utav dom som inte delar din uppfattning gällande ägandekostnader just gällande en 700/900 kontra en 2008 Toyota Prius.
Jag gjorde för en tid sedan en uträkning vad den kostade mig över ett år jämfört med vad det hade kostat att köra en 740 automat.
Priusen stod då i runt 75-90k, och jag länkar nedanför även vad en sådan står i dagsläget då värdeminskningen på den nyare bilen är ett ofta återkommande argument hos dom som anser att en äldre bil är billigare.

http://www.blocket.se/hela_sverige/bila … =1&w=3

http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=127666

Ett år med en 80000kr -08 Prius, vad har hänt på den tiden?   

Inte ett skit, den har fungerat problemfritt de 13337 km jag kört, inga reparationer eller ens glödlampor har behövt bytas.

Vid inköp: 121154km.
I dag vid fulltankning: 134491km.
Bränsleförbrukning: På 1333.7mil har jag hällt i den 572.13 liter. (0,4289l/10km.)

Service: 1687kr. (1,265kr/10km.)

Spolarvätska: 4 liter oblandad vätska har gått åt, blandar själv för gällande säsong. (109kr.)

Bensinpriset i dag 14.48*572.13 = 8284,44kr.

Kostnad: 8248,44+1687+109 = 10080,44kr på ett år.

Då lägger vi till en förmodad värdeminskning på 5000kr.
Ränta: 2088kr.
Försäkring: 3793kr. (helförsäkring)
Vägskatt: 360kr.+ registerhållningsavgift 65kr = 425kr.

Totalkostnad år 1 med en Prius -08:
21386,44kr/år.
1782,20kr/månad.
eller 16,07kr/mil inklusive bränsle, försäkring, spolarvätska och service, allt som behövs för att driva en bil.


Som jämförelse räknar jag även ut vad det kostar att åka en fin Volvo 740 automat -90 lika långt under samma år,  räknar på 1.1l/mil, vilket jag anser är ganska snällt räknat, då dom oftast förbrukar mer.
Inköp: 10000kr.
Skatt: 1930kr + 65kr = 1995kr.
Försäkring: 1732kr. (halvförsäkring)
Bränsle: 21243,17kr.
Spolarvätska: 109kr.

Detta ger utan några reparationer eller värdeminskning en årlig kostnad om:
25079,17kr eller per mil 18,80kr/mil.

Ja när du ställer upp det så kan jag ju inte säga att det är fel. Men om ett tag kommer även din Prius haverera/få driftsstörningar. Då spricker ditt resonemang. Eller behärskar du alla reparationer på denna vagn? Utan att sticka ut hakan för mycket vågar jag nog säga att jag löser allt på en 945 utan att uppsöka verkstad. Finns inget som nytt/begagnat kostar mer än 500kr att ersätta på en 945. Att man sedan slipper ligga ute med pengar i 100000krklassen. Det är ju inte alla som vill/kan det. Så jag står fast vid att en 945 utan turbo och med man vxllåda är det bästa valet ur totalekonomisk synvikel.

Alla bilar slits, med dom pengarna jag då sparat in gentemot att köra 940 så kan bilen lämnas på verkstad för den ointresserade bilägaren. Jag vågar påstå att det finns inget på en Prius jag inte kan byta ut, bilen är otroligt nog väldigt lättmekad, om man vet hur man gör. Dock brukar det inte hända mer än normalt slitdelsutbyte på Priusen, såsom bromsar, stötdämpare i en avlägsen framtid, någon lykta kanske efter elakt stenskott osv. Hybriddetaljerna är inte dyra om man köper begagnat från någon krockad taxi på skroten.

Jo, herregud en 940 kan vilken idiot som helst laga om inte tummen sitter monterad i armhålan.
Jag vidhåller att du har fel gällande ekonomin. wink
Vi låter det vara där anser jag för att inte förstöra TS tråd.

Jepp det råder ju åsiktsfrihet som tur är...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

4 141 Inlägg
9 mars 2015
#39
Evildan, tappar verkligen inte en prius mer i värde än 5000 kr på ett år och 1000 mil?
Då skulle din prius vara värd runt 40000 kr om tio år och 10k mil. Det låter osannolikt eller?

Sedan 740 automat drar över litern men dom flesta har ju manuell och då drar dom runt 0.8 om man kör försiktigt.

Dom brukar ju dock gå sönder men är man kunnig så kostar det inte många hundralappar att laga oavsätt fel sålänge det inte är en turbomotor med M90 växellåda.

Men om man inte är händig och har tillgång till verktyg osv så blir det nog absolut dyrare med gammelvolvo.

Men det spelar ingen roll för den är bakhjulsdriven och det är det absolut viktigaste:)


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 mars 2015
#40
zemet skrev:
Evildan, tappar verkligen inte en prius mer i värde än 5000 kr på ett år och 1000 mil?
Då skulle din prius vara värd runt 40000 kr om tio år och 10k mil. Det låter osannolikt eller?

Sedan 740 automat drar över litern men dom flesta har ju manuell och då drar dom runt 0.8 om man kör försiktigt.

Dom brukar ju dock gå sönder men är man kunnig så kostar det inte många hundralappar att laga oavsätt fel sålänge det inte är en turbomotor med M90 växellåda.

Men om man inte är händig och har tillgång till verktyg osv så blir det nog absolut dyrare med gammelvolvo.

Men det spelar ingen roll för den är bakhjulsdriven och det är det absolut viktigaste:)

0.8 lyckas man inte med under bland körning. Strax under litern är närmare sanningen

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!


Sök