Ingooo skrev:
C-max och S-max är två fullständigt olika bilar. Personligen gillar jag inte alls c-max. C-Max är budget s-max är till stor del en riktigt påkostad bil vad gäller chassit inte minst som delas med Volvo S80..
Pruta ska du ALLTID göra men du ska görs det på ett smidigt sätt för bilförsäljare vill göra snabba och okomplicerade affärer inte stå och tugga i evigheter.. ☺
Fördel om du kan köpa rakt av utan "krångel" 10% är min egen tumregel för prut. Är det svårprutat kan man försöka med nya däck, Extra ljus, full tank eller andra bra tillbehör.
Nu äger jag själv en s-max sen 500 mil tillbaka och jag är supernöjd med utrymmen, komfort samt väghållning och körglädje. Visst är bilen ganska stor och bred men inte så farligt ändå. Man sitter ju också högt och har fantastisk sikt.
Mindre bra som jag upplevt är vissa inredningsdetaljer som krom som i själva verket är tejp som faller isär med tiden, iaf på
min som dock är 8 år gammal nu. Sen ska du noga syna bakdörrar
vid hundbenen så de inte är blästrade. Positivt om det sitter skyddande plastfolie där. Min har folie och är helt oskadad trots
11500 mil men jag har sett smax på 5000 mil med grava lacksläpp där. Annars absolut ingen rostbenägen bil vad jag märkt av iaf. Stolsvärmen går gärna sönder pga kabelbrott i sitsen om man sätter exvis ett knä i sätet för att sträcka sig in i bilen för att nå något vilket troligt beror på att man sitter högt. Gissar att det inte är billigt att laga/felsöka.
Går väl an klara sig utan värmen där om man inte har skinnklädse förstås.1.6 dieseln är en bra motor. Inget fartvidunder förstås men väldigt förnuftig. Har dock inte kört den dieseln i smax men sitter ju i många V70 som den fungerar utmärkt i. I verkligheten skulle jag tippa att du hamnar på 0.6-0.65 i förbrukning.
Klart ni ska ha en smax! ☺ klart roligaste bilen av de som nämnts hittills i tråden och de har ofta bra utrustning! Tror inte ni blir missnöjda och jag tycker det låter som ni behöver utrymmet