Knäppande ljud från högtalare. Felet är löst!

Schvampen
11 mars 2015 · 100 Inlägg

Får ett knäppande ljud från mina främre högtalare, låter som den plockar upp tändningsgnistan. De knäppande ljud är bara bär bilen är igång. Är den avstängd fungerar allt fel fritt.

Ljudet kommer från mina 5,25 med separata skrikare och delningsfilter som är kopplade på ett steg. Basen är kopplad på samma steg men den plockar inte upp störningen. De 4st 4" som är kopplade i stereon plockar inte upp störningen.

Stereon är jordad direkt i karossen likaså steget. Använder 20 kvadrats kablar till steget. lågnivå kopplad till line in, sedan har jag dragit en extra lågnivå från "line out" på steget till "line in". Alltså dubbla ingångar på steget.
Har provat att dra en annan lågnivå på utsidan av bilen likadant ändå. Har kopplat in störningsfilter på både stereon och lågnivå. Har även provat med en annan stereo men de vart ingen skillnad. Generatorn laddar som den ska om de skulle ha någon betydelse. De är i en Volvo 142 -74.

Tack på förhand

Senast redigerat av Schvampen (21 mars 2015)

Nu ska vi se sa den blinde te den döve när den lame skulle hoppa höjdhopp.
Volvo Amazon "Las dos puertas" (1966)
Volvo V70 (2010)
Schvampen
11 mars 2015 · 100 Inlägg

Har provat lite till. Men ljudet fortsätter om man drar ur lågnivå kablarna ur stereon så knäpper de fortfarande. Är de strömkabeln till steget som plockar upp ljudet? Jorden till steget är draget till bälteshållarn med renslipad plåt under. Strömkablen och lågnivå är draget på varsin sida av bilen. Huvudenhetens jord är skruvad i kardantunneln.

Nu ska vi se sa den blinde te den döve när den lame skulle hoppa höjdhopp.
Volvo V70 (2010)
Volvo V70 (2010)
Volvo Amazon "Las dos puertas" (1966)
Fjong
12 mars 2015 · 1 494 Inlägg

Testa byt jordpunkt på steget smile

Schvampen
21 mars 2015 · 100 Inlägg

Lite sent att skriva nu. Provade att byta jord som du sa Fjong provade även att flytta strömkabeln men ljudet försvann inte. Men hittade felet till slut.

Men tänkte dela med mig vad felet var smile De var faktiskt tändkablarna som var felet! bytte dom mot några lite mer avstörda så försvann ljudet smile

Nu ska vi se sa den blinde te den döve när den lame skulle hoppa höjdhopp.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang