Stänga av dieselvärmare Saab 9-3 1.9TiD

Jollen
18 mars 2015 · 68 Inlägg

Halloj! Som rubriker säger så undrar jag ifall det är möjligt att få dieselvärmaren att inte starta automatiskt när jag startar bilen.

Jag är medveten om att den startar av sig själv om temperaturen faller under 8 grader och sedan går den konstant.

Men nu är situationen som så att jag gör i allra största mån korta sträckor med bilen, sällan längre än 3-5 min körning från start till stopp. Detta resulterar i att utblåset ifrån värmaren kletar igen av avgaser, vilket i sin tur resulterar i den där upplevelesen när omgivningen tror att bilen brinner och hon skickar ut ett rökmoln likt ett pappersbruk wink

Är det möjligt att få till det så att dieselvärmaren enbart startas genom att jag väljer alternativet i displayen "SID" "starta värmare (på/av)" ? och helt ta bort funktionen att den startas av sig själv vid uppstart av bilen.

Var in med värmaren på service i höstas där den fick sig en total genomgång för dryga 7000kr, detta är något jag är mycket litet intresserad av att låta den genomgå igen.

Tack på förhand för era goda tankar!

Mack Forum- och sitemoderator
18 mars 2015 · 26 149 Inlägg

Förlåt men, vilken transportsträcka motiverar en sådan kort körning som bara ett par minutrar?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Jollen
18 mars 2015 · 68 Inlägg

Mack skrev:
Förlåt men, vilken transportsträcka motiverar en sådan kort körning som bara ett par minutrar?

Jadu en resa till gymmet eller att åka och handla till att hälsa på bekanta. Du kommer som sagt ganska så långt om du sätter dig i en bil och åker i 50 km/h i 5 minuter...

Cykeln tar jag när det är sommar, men det löser inte problemet när en väl tar bilen.

Rensvinf
19 mars 2015 · 528 Inlägg

Jag förstår ditt dilemma; och det här hjälper dig inte alls,  men vissa biltillverkare med dieselmotorer avråder till och med från att köpa dieselbil om den vanligaste sträckan är så pass kort.  Vill minnas en artikel någonstans där bmw sålt en dieselbil till en kund, varpå batteriet ständigt laddas ur och det konstateras att körsträckan helt sonika generellt varit för kort.. så batteriet inte laddars.
Dina korta rundor.. får mig att anta att det också kommer bli ett problem?

Jollen
19 mars 2015 · 68 Inlägg

Tanken med bilköpet var att ha en diesel då jag låg borta i traktjobb, då var pendlingssträckan minst 20 enkel väg. Då gjorde den sitt esse som diesel, men pga arbetsplatsolycka så jobbar jag på hemorten och bilen har hängt med.

Faktiskt så laddar inte batteriet ur, har ett mycket starkt batteri. Men som du säger så mår ju inte heller batteriet bra utav att köras så korta sträckor att det inte får ladda upp sig.

Det jag hört är att en ska kunna mata in data ifrån en bensinare i systemet och få den att inte starta automatiskt vid nyckelvrid. Utan enbart vid knapptryckning i SID'en. Någon som kan bekräfta ?

Jollen
20 mars 2015 · 68 Inlägg

Har vi ingen teknisk individ som kan tänka sig att ha en lösning på denna egenhet ?

xXSammy
22 mars 2015 · 6 571 Inlägg

Du kan ju göra en sådan enkel grej att dra ur säkringen till den.

De/Dem
Jollen
22 mars 2015 · 68 Inlägg

Malheus skrev:
Du kan ju göra en sådan enkel grej att dra ur säkringen till den.

Skulle en kunna göra det så enkelt att en kopplade en "switch" strömbrytare efter säkringen för dieselvärmaren.

cyberk2
22 mars 2015 · 214 Inlägg

Finns ett "sommarläge" man kan koppla in genom att jorda ett stift på värmaren t.ex via en knapp. Finns på både eberspächer och webasto. Då kommer inte värmaren starta alls. Misstänker att du har en eber d5ws i din bil. Finns elschema om du googlar lite smile Lycka till

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 mars 2015 · 13 742 Inlägg

i en volvo kan man iallfall stänga av värmaren från att starta automatiskt.  borde vara samma på alla bilar som har original monterad värmare.

är jhu nice när det ryker lite smile  har problem med värmaren på min buss jag kör och jävlar vilka röksignaler den kastar ur sig ibland smile  brukar fungera när det är minus ute men när man ska starta den under dagen är den död.  har endå alltid kört den varm då bussen alltid är igång minst 1.5timme i stöten och oftast med värmaren igång konstant hela dagen så att varmköra värmaren hela tiden hjälper tyvärr inte

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Peter_5565
22 mars 2015 · 326 Inlägg

Hur går det med regenereringen av partikelfiltret  om du bara kör några minuter åt gången? Min Cittra brukar behöva uppåt 10minuter för hela cykeln och då lär  jag hålla mig över 2000rpm hela tiden för att det ska ramla på. Stannar jag så avbryts det och den får göra om det nästa gång jag kör iväg. Dessutom måste motorn vara driftsvarm för att regenereringen överhuvudtaget ska starta. Om det aldrig blir klart så sätter ju filtret igen sig förr eller senare. Det är ju en av anledningarna till att man aldrig ska köra en modern diesel så där korta sträckor enbart.

Borde väl vara ungefär lika på Saab?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 mars 2015 · 13 742 Inlägg

Peter_5565 skrev:
Hur går det med regenereringen av partikelfiltret  om du bara kör några minuter åt gången? Min Cittra brukar behöva uppåt 10minuter för hela cykeln och då lär  jag hålla mig över 2000rpm hela tiden för att det ska ramla på. Stannar jag så avbryts det och den får göra om det nästa gång jag kör iväg. Dessutom måste motorn vara driftsvarm för att regenereringen överhuvudtaget ska starta. Om det aldrig blir klart så sätter ju filtret igen sig förr eller senare. Det är ju en av anledningarna till att man aldrig ska köra en modern diesel så där korta sträckor enbart.

Borde väl vara ungefär lika på Saab?

vadå partikelfilter? det är väll det första man plockar bort.. går mycket bättre och snålare utan det där skiten..
puckofilter off i programvaran sen så slipper man alla problem smile   dessa går nämligen sönder på löpande band på saabarna

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang