Köpa Saab 95

CryptoN
25 mars 2015 · 38 Inlägg

Hejsan,

Jag ska iväg och kolla på följande bild: http://www.blocket.se/kronoberg/Saab_95 … 21&w=1

Nu skulle jag vilja veta vad det är jag bör kolla noga på innan jag köper bilen? Finns det några kända fel och brister och vad är det man skall akta sig för?

JourneymanX
25 mars 2015 · 645 Inlägg

Bilen är ju ngra år men visst den ser ok ut!Prata med tidigare ägaren.kolla alla bes papper.Stötdämparna ok?Däck ok?Ser allt ok ut under huven?Inge grov rost?Går vxlarna i ?Provkör altid ngra mil wink
Kända fel?Tror mera är den bra servad och inte hård körd inge större fara..

Lycka till!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 mars 2015 · 17 478 Inlägg

Det är en "SAAB 9-5 SE 2.3T LAUNCH" och ägs inte av ett AB utan en mindre firma då. Viktigt att du kollar allt själv! Räkna inte med garantier!

Inte Saab-kunnig men många här är det så det ger sig under kvällen nu.

EDIT: Letat efter Växjö Bilhus och inte hittat något negativt? Verkar lovande faktiskt!

Senast redigerat av Hybridsmurfen (25 mars 2015)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
marcus80 Sir
25 mars 2015 · 935 Inlägg

Kamkedjan, är den bytt? Turbon? Vevhusvent uppgraderad till senaste versionen?

Jag rasade kamkedjan och turbo vid 18000mil på min 9-5 jag hade. Mycket jobb men inte så farligt dyrt dock.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Evildan
25 mars 2015 ·

Ääääh, jag trodde det var en SAAB 95 det gällde.
sad

SAAB 9-5 har förutom det som skrevs ovan även en förmåga att rosta i bakre skärmakanter som syns på bilderna samt i nederkant där tröskeln möter skärmen.
Växelspaksknoppens sömmar spricker gärna, inte någon stor grej men tråkigt att byta.
Stötdämpare bak vet jag har läckt på några jag ägt, inte dyrt men trist att behöva åtgärda.
Att den heter LAUNCH beror på att det är ett paket som ingick vid premiären av 9-5 hösten 1997.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 mars 2015 · 17 478 Inlägg

Evildan skrev:
Ääääh, jag trodde det var en SAAB 95 det gällde.
sad

SAAB 9-5 har förutom det som skrevs ovan även en förmåga att rosta i bakre skärmakanter som syns på bilderna samt i nederkant där tröskeln möter skärmen.
Växelspaksknoppens sömmar spricker gärna, inte någon stor grej men tråkigt att byta.
Stötdämpare bak vet jag har läckt på några jag ägt, inte dyrt men trist att behöva åtgärda.
Att den heter LAUNCH beror på att det är ett paket som ingick vid premiären av 9-5 hösten 1997.

Jo, bakskärmarna var inte gulliga. En del jobb där. Men det är en billig bil så... En fördel är om ACC kyler men samma där: gammal bil.

Strålkastartorkarna sitter mitt uppe i "ljuset" Det måste åtgärdas så du ser något på kvällarna.
Inga Gummimattor i bilen? Billigt på Biltema förvisso men nämn detta när du prutar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang