Audi 2.3E NG -89 Går varm. (Löst en gång för alla!)

Framhjulsspinn
26 mars 2015 · 45 Inlägg

Hej. Det var bukplåten som lossnade i vintras som behövdes för att styra luften genom kylaren och inte under den...

Aja. Har en ny fräsch bil med alla delar bytta iaf smile




Jag har rivit motorn och bytt ALLT.  T.o.m tempgivare igen. Börjar få slut på idéer

Nytt: Vattenpump, termostat x3, kylare, kylarslangar, topplockspacking + bultar, kylarlock x3, tempgivare x2, luftat, spolat systemet..

Blir galen! Vad har jag missat? finns det någon kontroll att göra för att se att alt står rätt till?

MVH




Delar med mig av problemet ifall någon annan får liknande problem i framtiden. (Borde vara lag på detta när man startar en forumtråd)

Såhär såg min topplockspackning ut när toppen lyftes av:
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212179/212179-fdab8fa3280c509117776d8ac0953769.jpg

Det bruna är kylarcement av ett välkänt märke som slogs i bilen för många herrans år sen p.g.a läckande kylare. Om det är handhavande fel eller produkten i sig kan jag inte svara på. Jag kan bara konstatera att kylkanalerna i hela toppen var igenbäckad. Aldrig mera kylarcement i mina bilar smile

Har skrivit på NA forum men provar här också. Jag saxar rakt av med lätta modifikationer:

Har under hela vintern kört med en trasig tempgivare, och har därför aldrig vetat hur varm motorn varit under färd.
Tänkte att det vore bra om den fungerar. Så jag tog och beställde en ny multigivare och monterade.

Efter bytet så fungerar mätaren och jag blir givetvis jätteglad att det inte var mätarhuset som var trasigt. MEN temperaturen stiger sakta men säkert förbi 90 och klättrar vidare, och förbi 100 grader enligt mätaren och jag blir tvungen att stänga av.

Konstaterar att termostaten inte öppnar då hela kylaren och undre kylarslangen är iskalla trots att övre slangen är brännhet och mätaren visar 100 i bilen. Köper en NY termostat och monterar utan resultat. Fortfarande stängd

Om jag kör med en termostat som alltid är halvt öppen så blir både kylare och exp.kärl varmt och bilen överhettar inte så länge fartvinden kyler.

Kan det vara så "enkelt" som en envis luftficka, eller kan toppen ha rykt trots allt? Blir galen snart!

*Har testat 2 nya termostater av olika fabrikat. (båda provkokad och ska fungera)
*Har bra värme i kupén
*masserat och klämt och försökt luftat.
*Ny kylare
*exp.kärl-locket håller tryck (rätt hårda slangar vid 100 garder, Släpper även in luft vid undertryck)
*Inget konstigt i oljan varken på stickan eller i locket
*inget konstigt i kylarvätskan heller vad jag kan se. Försvinner inget heller
*ryker inte i avgasröret vad jag kan se. Helt färglöst vid varm motor


Bilen går i övrigt mycket bra och är lättstartad

Tacksam för svar!

*Edit: Har nu provkokat tempgivaren och jämfört med nålen i bilen. Den verkar stämma och står stadigt på 100 när vattnet kokar i kastrullen.

*Testade att lufta igen med bilen helt kall. Fyllde upp skapligt med kylarvätska och startade bilen med locket av. Efter en stund, ca 40 grader på mätaren så stiger nivån i kärlet upp till mynningen och vill rinna över. Tyder detta på luft eller expanderar verkligen vätska så mycket på endast 40 grader i motorn? Bubblar inget i kärlet och ser/luktar inget konstigt heller.

*Rivit kamrem och tömt allt på vatten. Pumpen glappar inte och impellern verkar vara av metall. Snart åker dunken och tändstickan fram.

Senast redigerat av Framhjulsspinn (7 juli 2015)

jaka54
26 mars 2015 · 5 733 Inlägg

Hej!
Så beter sig inte min -89:a (Audi 100 Avant 2,0E). Där varierar inte vattennivån i expansionskärlet alls.
Det du beskriver att vattnennivån stiger tyder på att topplockspackningen är trasig! Brorsan hade samma symptom på sin Volvo 745-87 och där steg vattennivån i expasionskärlet men ingen brunfärgning av vattnet förekom.
Vi tog bort toppen och kunde konstatera en hårstrådstunn spricka i topplockspackningen. Efter byte av packningen var vattennivån i expansionskärlet konstant från kall till varm motor.

Framhjulsspinn
26 mars 2015 · 45 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Så beter sig inte min -89:a (Audi 100 Avant 2,0E). Där varierar inte vattennivån i expansionskärlet alls.
Det du beskriver att vattnennivån stiger tyder på att topplockspackningen är trasig! Brorsan hade samma symptom på sin Volvo 745-87 och där steg vattennivån i expasionskärlet men ingen brunfärgning av vattnet förekom.
Vi tog bort toppen och kunde konstatera en hårstrådstunn spricka i topplockspackningen. Efter byte av packningen var vattennivån i expansionskärlet konstant från kall till varm motor.

Hej!  Låter inte helt otroligt!

Vattnet är dock konstant, både varm som kall när locket på kärlet är ditskruvat.

Det som gör mig så himla förvirrad är att vattnet vägrar cirkulera i genom kylaren hur varm motorn än är.
Har luftat som en galning och man misstänker ju pumpen eller packningen direkt. Vad är det som gör att motorn kokar när toppen går?

Pumpen verkar ju fungera då jag har testat att låta fläkten snurra i kupén med avstängd motor tills elementet blir kallt. sedan startar jag bilen, och det dröjer knappt 2 sekunder innan det väller varmluft ur fläkten igen.

Nedre slangen och kylaren är iskall oavsett vad jag gör. Bortsett från när den trasiga termostaten som är öppen hela tiden är monterad. Då cirkulerar det och bilen mår bra...

valle22 Smidd i rostigt stål
28 mars 2015 · 933 Inlägg

Låter rätt troligt med en spricka eller cylhuvudpackning. Kolla med en verkstad om de kan göra ett "Block-test" sk mäta om du har avgaser i kylvattnet. Kostar inte mycket men värt tiden & besväret

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Framhjulsspinn
28 mars 2015 · 45 Inlägg

valle22 skrev:
Låter rätt troligt med en spricka eller cylhuvudpackning. Kolla med en verkstad om de kan göra ett "Block-test" sk mäta om du har avgaser i kylvattnet. Kostar inte mycket men värt tiden & besväret

Tack för tipset! Jag vill helst inte tro att det är packningen men man vet ju aldrig...

Vad är det som gör att bilen vill koka med trasig packning? Saken är som den att tempmätaren flamsar inte eller så, utan den stiger bara i takt med att motorn blir varmare oavsett vad jag gör. Kallstart eller varmstart spelar ingen roll.

När jag upptäckte problemet så stod mätaren stadigt på 110 grader i 90 knyck. Det efter att jag satt i en fungerande tempgivare. Troligen har motorn varit denna temp hela tiden under vinterhalvåret med mig lycklig och ovetandes.

Termostaten är helt stängd och vägrar att släppa in kallvatten från kylaren och jag blir tokig.

Vattenpumpen kommer jag åt från termostathuset och innanför kamremskåpan. Den glappar inte det minsta och alla vingar sitter kvar och följer med axeln. Dock snurrar den en aningen "tungt".  Inte våldsamt trögt utan ungefär som ett nytt hjullager känns. Lite seg med följer lättsamt med. 

Borde inte bilen koka med öppen termostat också, om det vore packningen? Eller är det avgaserna som ställer till med luft runt termostaten?

Alla tips uppskattas!

jaka54
29 mars 2015 · 5 733 Inlägg

Hej!
Du säger att nedre kylarslangen är kall trots att du kört motorn länge! Det tyder ju på att vattnet inte cirkulerar.
Ta bort termostaten och se vad som händer! Antagligen kommer det att vara precis som tidigare.

Misstänker att vattenpumpen inte fungerar vilket har lett till att motorn har gått varm vid något tillfälle (du har ju inte haft en fungerande tempmätare) vilket har lett till att du har fått liten spricka i topplockspackningen eller skev topp.
-Det ena ger det andra! -Tyvärr!

Framhjulsspinn
29 mars 2015 · 45 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du säger att nedre kylarslangen är kall trots att du kört motorn länge! Det tyder ju på att vattnet inte cirkulerar.
Ta bort termostaten och se vad som händer! Antagligen kommer det att vara precis som tidigare.

Misstänker att vattenpumpen inte fungerar vilket har lett till att motorn har gått varm vid något tillfälle (du har ju inte haft en fungerande tempmätare) vilket har lett till att du har fått liten spricka i topplockspackningen eller skev topp.
-Det ena ger det andra! -Tyvärr!

Står i trådstarten och i mitt senaste inlägg, att pumpen är hel och att motorn inte blir varm/kokar när jag kör utan termostat. Värme i kupén ger hon mig så mycket det bara går. Oavsett med eller utan termostat.

Mvh

Framhjulsspinn
5 juni 2015 · 45 Inlägg

Bilen har nu gått i 2 månader sen jag startade tråden med nämnda symptom utan bekymmer, men har nu bytt vattenpump och lite annat. Den gamla såg just gammal ut. Men inget glapp eller så.

Något bättre cirkulation. Kylaren börjar bli varm på tomgång strax efter 90 grader när termostaten har öppnat men bilen håller fortfarande 102 grader vid körning. Tempen är konstant även om jag kör hårt.

Inget konstigt i oljan eller vattnet ännu....

Idéer?

jaka54
5 juni 2015 · 5 733 Inlägg

Hej!
102 grader låter på tok för högt vid körning när det bara är 15-20 grader ute (eller mindre).
Min Audi 100 Avant 2,0E -89 ligger på ca 85-90 grader under körning. 100 grader kan motorn gå upp till momentant i stilastående bilköer när det är 25-30 grader på sommaren en det sjunker direkt man får fart.

Varierar forfarande vattennivån i expansionskärlet??
Det ska det inte göra. Det ska bara höras ett lätt pysande när du öppnar locket efter en körning  med motorn varm.

Framhjulsspinn
21 juni 2015 · 45 Inlägg

Se trådstart för bifogad bild på problemet smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juni 2015 · 17 483 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
102 grader låter på tok för högt vid körning när det bara är 15-20 grader ute (eller mindre).
Min Audi 100 Avant 2,0E -89 ligger på ca 85-90 grader under körning. 100 grader kan motorn gå upp till momentant i stilastående bilköer när det är 25-30 grader på sommaren en det sjunker direkt man får fart.

Varierar forfarande vattennivån i expansionskärlet??
Det ska det inte göra. Det ska bara höras ett lätt pysande när du öppnar locket efter en körning  med motorn varm.

När vattnet blir varmt expanderar det så att nivån stiger i exp.kärlet lite är fullt normalt. Ett lite lätt pysande när man öppnar locket på en driftsvarm motor är -enligt min mening- en klar underdrift. Det borde vara rejält tryck i systemet. Om inte: Läcka.

Vad Jaka54 grundar sina åtaganden på vet jag inte. Vid 4+ grader är vattnet som tätast, vid nära 100 grader tar det 3-4% mer plats. Därför heter det expansionskärl. Vattnet måste tillåtas expandera i moderna bilar. Under sådant tryck ligger kokpunkten på nära 120 grader. Fullt normalt.

Men visst bör inte motorn överstiga ca 100 grader. Men är den så varm så ska du bli helt nerduschad med skållhett vatten när du öppnar locket då trycket sjunker och vattnet kan tillåtas koka ur exp.kärl.

Nu har du tydligen löst det men äldre Audi brukar ha problem med att elfläkten lägger av, de är rätt känsliga för detta. Bör kollas att den går igång.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Framhjulsspinn
22 juni 2015 · 45 Inlägg

Fläkten går, men bara på högsta läget vid 100+. Har hört talas om något fläktmotstånd. Vart sitter dessa?

Evildan
22 juni 2015 ·

Hybridsmurfen skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
102 grader låter på tok för högt vid körning när det bara är 15-20 grader ute (eller mindre).
Min Audi 100 Avant 2,0E -89 ligger på ca 85-90 grader under körning. 100 grader kan motorn gå upp till momentant i stilastående bilköer när det är 25-30 grader på sommaren en det sjunker direkt man får fart.

Varierar forfarande vattennivån i expansionskärlet??
Det ska det inte göra. Det ska bara höras ett lätt pysande när du öppnar locket efter en körning  med motorn varm.

När vattnet blir varmt expanderar det så att nivån stiger i exp.kärlet lite är fullt normalt. Ett lite lätt pysande när man öppnar locket på en driftsvarm motor är -enligt min mening- en klar underdrift. Det borde vara rejält tryck i systemet. Om inte: Läcka.

Vad Jaka54 grundar sina åtaganden på vet jag inte. Vid 4+ grader är vattnet som tätast, vid nära 100 grader tar det 3-4% mer plats. Därför heter det expansionskärl. Vattnet måste tillåtas expandera i moderna bilar. Under sådant tryck ligger kokpunkten på nära 120 grader. Fullt normalt.

Men visst bör inte motorn överstiga ca 100 grader. Men är den så varm så ska du bli helt nerduschad med skållhett vatten när du öppnar locket då trycket sjunker och vattnet kan tillåtas koka ur exp.kärl.

Nu har du tydligen löst det men äldre Audi brukar ha problem med att elfläkten lägger av, de är rätt känsliga för detta. Bör kollas att den går igång.

Hej!
Njae, jag instämmer inte riktigt!

Vid atmosfäriskt tryck mätt vid vår havsnivå 1ATM eller om så önskas 101.325kPa är vattens kokpunkt 99.97grader, vid lägre tryck såsom på Mars med 75.00kPa i runda slängar är kokpunkten betydligt lägre och därav kan det vara som så att en i forumet förekommande AUDI 100 faktiskt kan antas koka tidigare när den är parkerad hemmavid.

Framhjulsspinn
22 juni 2015 · 45 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
102 grader låter på tok för högt vid körning när det bara är 15-20 grader ute (eller mindre).
Min Audi 100 Avant 2,0E -89 ligger på ca 85-90 grader under körning. 100 grader kan motorn gå upp till momentant i stilastående bilköer när det är 25-30 grader på sommaren en det sjunker direkt man får fart.

Varierar forfarande vattennivån i expansionskärlet??
Det ska det inte göra. Det ska bara höras ett lätt pysande när du öppnar locket efter en körning  med motorn varm.

När vattnet blir varmt expanderar det så att nivån stiger i exp.kärlet lite är fullt normalt. Ett lite lätt pysande när man öppnar locket på en driftsvarm motor är -enligt min mening- en klar underdrift. Det borde vara rejält tryck i systemet. Om inte: Läcka.

Vad Jaka54 grundar sina åtaganden på vet jag inte. Vid 4+ grader är vattnet som tätast, vid nära 100 grader tar det 3-4% mer plats. Därför heter det expansionskärl. Vattnet måste tillåtas expandera i moderna bilar. Under sådant tryck ligger kokpunkten på nära 120 grader. Fullt normalt.

Men visst bör inte motorn överstiga ca 100 grader. Men är den så varm så ska du bli helt nerduschad med skållhett vatten när du öppnar locket då trycket sjunker och vattnet kan tillåtas koka ur exp.kärl.

Nu har du tydligen löst det men äldre Audi brukar ha problem med att elfläkten lägger av, de är rätt känsliga för detta. Bör kollas att den går igång.

Hej!
Njae, jag instämmer inte riktigt!

Vid atmosfäriskt tryck mätt vid vår havsnivå 1ATM eller om så önskas 101.325kPa är vattens kokpunkt 99.97grader, vid lägre tryck såsom på Mars med 75.00kPa i runda slängar är kokpunkten betydligt lägre och därav kan det vara som så att en i forumet förekommande AUDI 100 faktiskt kan antas koka tidigare när den är parkerad hemmavid.

Bilen har ju ett eget litet ekosystem i kylsystemet som inte påverkas av yttre omständigheter.

Så länge du inte lyfter kylarlocket på Mount Everest och jämnar trycket med aktuellt atmosfärstryck så bör kokpunkten vara samma som vid havsytan. Skulle någon nu lyfta locket så är det bara att fylla på med kylvätska och minska volymen vattnet kan expandera i så är det löst. (förutsatt att du inte överstiger övertrycksventilens 1.3 Bar)

Har jag missat något?

Evildan
22 juni 2015 ·

Framhjulsspinn skrev:

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:
När vattnet blir varmt expanderar det så att nivån stiger i exp.kärlet lite är fullt normalt. Ett lite lätt pysande när man öppnar locket på en driftsvarm motor är -enligt min mening- en klar underdrift. Det borde vara rejält tryck i systemet. Om inte: Läcka.

Vad Jaka54 grundar sina åtaganden på vet jag inte. Vid 4+ grader är vattnet som tätast, vid nära 100 grader tar det 3-4% mer plats. Därför heter det expansionskärl. Vattnet måste tillåtas expandera i moderna bilar. Under sådant tryck ligger kokpunkten på nära 120 grader. Fullt normalt.

Men visst bör inte motorn överstiga ca 100 grader. Men är den så varm så ska du bli helt nerduschad med skållhett vatten när du öppnar locket då trycket sjunker och vattnet kan tillåtas koka ur exp.kärl.

Nu har du tydligen löst det men äldre Audi brukar ha problem med att elfläkten lägger av, de är rätt känsliga för detta. Bör kollas att den går igång.

Hej!
Njae, jag instämmer inte riktigt!

Vid atmosfäriskt tryck mätt vid vår havsnivå 1ATM eller om så önskas 101.325kPa är vattens kokpunkt 99.97grader, vid lägre tryck såsom på Mars med 75.00kPa i runda slängar är kokpunkten betydligt lägre och därav kan det vara som så att en i forumet förekommande AUDI 100 faktiskt kan antas koka tidigare när den är parkerad hemmavid.

Bilen har ju ett eget litet ekosystem i kylsystemet som inte påverkas av yttre omständigheter.

Så länge du inte lyfter kylarlocket på Mount Everest och jämnar trycket med aktuellt atmosfärstryck så bör kokpunkten vara samma som vid havsytan. Skulle någon nu lyfta locket så är det bara att fylla på med kylvätska och minska volymen vattnet kan expandera i så är det löst. (förutsatt att du inte överstiger övertrycksventilens 1.3 Bar)

Har jag missat något?

Nej då, du har inte missat något och förefaller ha din hemadress på den här planeten. wink

Angående din fläkt så vill jag minnas att det är i kontakten som hela styrningen utav den sker.
Kontakten sitter på kylaren, dvs om jag minns rätt. Var länge sedan jag pillade på en 100 eller VAG-produkt överhuvudtaget.

Framhjulsspinn
22 juni 2015 · 45 Inlägg

Evildan skrev:

Framhjulsspinn skrev:

Evildan skrev:
Hej!
Njae, jag instämmer inte riktigt!

Vid atmosfäriskt tryck mätt vid vår havsnivå 1ATM eller om så önskas 101.325kPa är vattens kokpunkt 99.97grader, vid lägre tryck såsom på Mars med 75.00kPa i runda slängar är kokpunkten betydligt lägre och därav kan det vara som så att en i forumet förekommande AUDI 100 faktiskt kan antas koka tidigare när den är parkerad hemmavid.

Bilen har ju ett eget litet ekosystem i kylsystemet som inte påverkas av yttre omständigheter.

Så länge du inte lyfter kylarlocket på Mount Everest och jämnar trycket med aktuellt atmosfärstryck så bör kokpunkten vara samma som vid havsytan. Skulle någon nu lyfta locket så är det bara att fylla på med kylvätska och minska volymen vattnet kan expandera i så är det löst. (förutsatt att du inte överstiger övertrycksventilens 1.3 Bar)

Har jag missat något?

Nej då, du har inte missat något och förefaller ha din hemadress på den här planeten. wink

Angående din fläkt så vill jag minnas att det är i kontakten som hela styrningen utav den sker.
Kontakten sitter på kylaren, dvs om jag minns rätt. Var länge sedan jag pillade på en 100 eller VAG-produkt överhuvudtaget.

Skönt att höra! smile

Kontakten på kylaren har jag bytt redan för innan så fungerade inte fläkten alls. Men jag har för mig att det ska vara 2 lägen. 1 lågfart vid 95 i runda slängar och en på full fart när bilen når 100+?

Min är heldöd tills bilen når 103 grader, och när det händer så vrålar det till och allt inom 2 meters radie slukas in i grillen som ett svart hål. Dock endast i ett par sekunder då termokontakten som sitter vid inloppet har sjunkit en grad.

Den pulserar liksom med 10sekunders intervaller för att hålla bilen "kall". D.v.s runt 103 grader.

*Edit*

Hur skrev får toppen vara? Och ser man lätt om den är skev/sne med en stållinjal?

Har mätt åt alla håll och kanter med en sprillans stållinjal på högkant, men jag ser ingen tydlig glipa någonstans. Det lilla ojämna jag kan hitta känns som om det är inom "margin of error"

Senast redigerat av Framhjulsspinn (22 juni 2015)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juni 2015 · 17 483 Inlägg

Framhjulsspinn skrev:

Evildan skrev:

Framhjulsspinn skrev:
Bilen har ju ett eget litet ekosystem i kylsystemet som inte påverkas av yttre omständigheter.

Så länge du inte lyfter kylarlocket på Mount Everest och jämnar trycket med aktuellt atmosfärstryck så bör kokpunkten vara samma som vid havsytan. Skulle någon nu lyfta locket så är det bara att fylla på med kylvätska och minska volymen vattnet kan expandera i så är det löst. (förutsatt att du inte överstiger övertrycksventilens 1.3 Bar)

Har jag missat något?

Nej då, du har inte missat något och förefaller ha din hemadress på den här planeten. wink

Angående din fläkt så vill jag minnas att det är i kontakten som hela styrningen utav den sker.
Kontakten sitter på kylaren, dvs om jag minns rätt. Var länge sedan jag pillade på en 100 eller VAG-produkt överhuvudtaget.

Skönt att höra! smile

Kontakten på kylaren har jag bytt redan för innan så fungerade inte fläkten alls. Men jag har för mig att det ska vara 2 lägen. 1 lågfart vid 95 i runda slängar och en på full fart när bilen når 100+?

Min är heldöd tills bilen når 103 grader, och när det händer så vrålar det till och allt inom 2 meters radie slukas in i grillen som ett svart hål. Dock endast i ett par sekunder då termokontakten som sitter vid inloppet har sjunkit en grad.

Den pulserar liksom med 10sekunders intervaller för att hålla bilen "kall". D.v.s runt 103 grader.

*Edit*

Hur skrev får toppen vara? Och ser man lätt om den är skev/sne med en stållinjal?

Har mätt åt alla håll och kanter med en sprillans stållinjal på högkant, men jag ser ingen tydlig glipa någonstans. Det lilla ojämna jag kan hitta känns som om det är inom "margin of error"

På min första 100 hade jag problem med just fläkten. Det slutade med att jag kopplade in den på tändningen med en kontakt i kupé. Fungerade utmärkt. Men så ska det inte vara. Gjorde som dig, bytte grejer men nix, ingen respons. Nästa Audi, en 80 1.8s var problemet samma. Sålde den som den var. Nästa 100, en -90 2.0E är det nu samma sak då en kompis köpte den. Vi kopplade fläkten till 30 på tändningslåset.

Verkar vara generalfel på dessa bilar. Är inte helt förtjust i märket som ni förstår... Bor dock på Venus. Kan ha med saken att göra?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Framhjulsspinn
5 juli 2015 · 45 Inlägg

Det var inte topplockspackningen. Kan det vara den "billiga" kylaren som inte håller måttet? tempen går saaakta ner till 45-50c med full fläkt på tomgång..

Framhjulsspinn
7 juli 2015 · 45 Inlägg

Det var bukplåten som lossnade i vintras som behövdes för att styra luften genom kylaren och inte under den...

Aja. Har en ny fräsch bil med alla delar bytta iaf smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang