Har haft problem med tomgången på min a4 i princip sen jag köpte den i höstas. tomgången ligger på ca 900-1000rpm när bilen är kall och när motortempen går till 90 grader så stiger tomgången till 1300-1500rpm. Bilen går helt klockrent i övrigt. har bytt i princip allt som går att byta men felet kvarstår. Har bytt: Avlasningsventil (dumpventilen) Rengjort och nollat gaspjället Ny Bosch Luftmassemätare alla vacumslangar. vevhusventilationen tempgivaren till styrenheten Kollat felkoder utan resultat.
Har beställt back ventilen som sitter i vevhusventilationen mellan t-kopplet och insuget. Givaren som mäter lufttemperaturen i insuget efter gaspjället har jag också beställt. Dom kommer på Måndag
har klämt på alla vacumslangar som jag hittat utan att tomgången ändras. har även spräyat motorn med startgas 2-3 gånger utan resultat. vet att det sitter någon sorts luftpump till avgasreningen är det något som kan ge hög tomgång? har även haft lös alla slangar mellan turbon och insuget å alla var ok.
sen så vet jag at det sitter någon sorts svamp på slangen från luftburken till turbon som sitter ihop med vevhusventilationen å den har jag obytt men tror inte att den har nå att göra med tomgången. har ett lätt övertryck i motorn vid tomgång å det ska man ha på 1.8t motorerna har jag hört så vevhusventilationen ska ju vara ok.
ibland så kan tomgången falla ner till 800rpm i ca 2 sekunder när motorn år varm för att sedan stiga till 1400 igen. händer dock väldigt sällan. tveka inte att skriva om ni har någon teori eller tips på felkälla! börjar bli ganska less på fanskapet nu...