Hej! 1.Kommer det fram soppa till förbränningsrummen? 2. blir det gnista? 3. Finns det luft?
Dessa tre saker fodras för att en förbränningsmotor ska fungera. Den tredje grejen, luft kan man oftast oftast bortse från men hur är det med de övriga, fungerar de?
Jag skulle gissa på antingen tändspolen som när den blir varm,lägger av! Eller att någon av bensinpumparna inte fungerar (oftast den bakre). Ofta är det inte bakre pumpen som fallerar utan lödningarna under "plastpluppen" på tankens stora plåtlock. alltså tanklocket som sitter på tanken, under golvet, inte tanklocket du öppnar för att tanka. Denna "plastplupp" måste tas bort och sladdarna lödas om.
Det vanligaste problemet när bilen går bra för att sedan tvärdö är vevaxelgivaren på LH2.4 och hallgivaren i fördelaren på LH2.2. När givaren blir varm så slutar den ge signal, motorn får då ingen varvtalssignal och skickar varken gnista eller soppa. När givaren då blir kall igen så startar bilen som vanligt och går tills givaren blir varm.
har haft lös bränslepumpen i tanken å får faan inte tillbaka den gummi packningen så man får fast den stora palstmuttern nån som kan ge nå tips hur man får tillbaka den...
har haft lös bränslepumpen i tanken å får faan inte tillbaka den gummi packningen så man får fast den stora palstmuttern nån som kan ge nå tips hur man får tillbaka den...
Ghurra skrev: Lite smörjmedel typ 5-56 funkar, det räcker med att smörja lite på packningen. Du ska ju inte fylla tanken med sånt... Å sen lirka lite! :-)
Använd med försiktighet, gummi brukar svälla efter en dusch med 5-56. Kanske går bättre med olja? När jag skulle få dit packningen så tog det lite tid, men det kan vara lättare att börja försöka få in undersidan och se till att det inte fastnar någonstans runt om. Ta det försiktigt, man blir lätt irriterad. Man önskar nästan att den vore något hårdare.
jag tog våld och vasselin så då jäklar kom den dit där den skulle men nu är det igen det här att den knappt går har kollat kompet det e hur bra som helst 1500 visar mätaren och var på grön vet ej om det är psi? men tändstiften e lite svarta men torra..
nä har inte det.. men den får gnista å bränslerelät och spridarrelät funkar när jag provar och mäta på lmm:en på 5 stiftet. pumparna går den får upp tryck till bränslerören men det e som att den inte får soppa...
nu kom den igång gick säkert 30 min sen börja den hoppa lite å smäller i avgasröret sen kommer den igen å går bra.. men undrar om bränslefiltret under bilen kan vara igensatt? eller?
Hej! Är du säker på att bakre pumpen verkligen fungerar? På Brorsans 745:a -87:a så fungerade den till och från. Felet var inte pumpen i sig utan elanslutningarna under den lilla "plastplupp" som sitter på "tanklocket". Dessa anslutningar hade ärgat!!