Volvo 740 1988 dör efter ett tag sen startar först efter ca 30 min? b230f

Volvo740simon
27 mars 2015 · 32 Inlägg

hej har ett problem med 740in den går ett tag sen dör den helt plötsligt sen startar den först efter ca 30 min.. vad kan de vara för fel?

Senast redigerat av subaru1997 (27 mars 2015)

SLG
27 mars 2015 · 498 Inlägg

Jag kan gissa smile Tändspolen tror jag. När den är kall så fungerar det och när blir varm så lägger den av.

När den lägger av så kolla om du har gnista eller bränsle.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
RemJohan
27 mars 2015 · 73 Inlägg

Hade en tralla me b230f å när lambdan och tempgivaren var trasig så vart det likadant för mig.

Så byt lambda och tempgivare så ska den gå som en raket igen smile

Volvo 745 gl/t-pak "Falurött Turboskåp" (1989)
Volvo740simon
27 mars 2015 · 32 Inlägg

okej ska prova! smile

240bns
27 mars 2015 · 1 008 Inlägg

Jag tror snarare att det är spruckna lödningar i bränslepumpsrelät eller i spridarrelät.

jaka54
27 mars 2015 · 5 733 Inlägg

Hej!
1.Kommer det fram soppa  till förbränningsrummen?
2. blir det gnista?
3. Finns det luft?

Dessa tre saker fodras för att en förbränningsmotor ska fungera. Den tredje grejen, luft kan man oftast oftast bortse från men hur är det med de övriga, fungerar de?

Jag skulle gissa på antingen tändspolen som när den blir varm,lägger av!
Eller att någon av bensinpumparna inte fungerar (oftast den bakre). Ofta är det inte bakre pumpen som fallerar utan lödningarna under "plastpluppen" på tankens stora plåtlock. alltså tanklocket som sitter på tanken, under golvet, inte tanklocket du öppnar för att tanka. Denna "plastplupp" måste tas bort och sladdarna lödas om.

Volvo740simon
27 mars 2015 · 32 Inlägg

vi har bytt bränslepumps reläet å kollat bränslepumpen bakre å den fungerar som den ska

jaka54
29 mars 2015 · 5 733 Inlägg

Hej!
Okay!
Men fungerar pumpen under stolen?

simlar
29 mars 2015 · 5 525 Inlägg

Det vanligaste problemet när bilen går bra för att sedan tvärdö är vevaxelgivaren på LH2.4 och hallgivaren i fördelaren på LH2.2.
När givaren blir varm så slutar den ge signal, motorn får då ingen varvtalssignal och skickar varken gnista eller soppa.
När givaren då blir kall igen så startar bilen som vanligt och går tills givaren blir varm.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volvo740simon
1 april 2015 · 32 Inlägg

har haft lös bränslepumpen i tanken å får faan inte tillbaka den gummi packningen så man får fast den stora palstmuttern nån som kan ge nå tips hur man får tillbaka den... smile

Volvo740simon
1 april 2015 · 32 Inlägg

har haft lös bränslepumpen i tanken å får faan inte tillbaka den gummi packningen så man får fast den stora palstmuttern nån som kan ge nå tips hur man får tillbaka den... smile

Ghurra
2 april 2015 · 61 Inlägg

Lite smörjmedel typ 5-56 funkar, det räcker med att smörja lite på packningen.
Du ska ju inte fylla tanken med sånt...
Å sen lirka lite! :-)

<passing side - suicide>
Mazda 1300 (1975)
Samuel3
2 april 2015 · 360 Inlägg

Ghurra skrev:
Lite smörjmedel typ 5-56 funkar, det räcker med att smörja lite på packningen.
Du ska ju inte fylla tanken med sånt...
Å sen lirka lite! :-)

Använd med försiktighet, gummi brukar svälla efter en dusch med 5-56. Kanske går bättre med olja? När jag skulle få dit packningen så tog det lite tid, men det kan vara lättare att börja försöka få in undersidan och se till att det inte fastnar någonstans runt om. Ta det försiktigt, man blir lätt irriterad. Man önskar nästan att den vore något hårdare.

simlar
2 april 2015 · 5 525 Inlägg

Silikonfett rekommenderar jag att smörja gummi med, såvida det nu inte är något gummi som tål olja t.ex packboxar där funkar olja som smörjmedel bra.

Så antingen kleta på silikonfett på tub eller spraya på lite silikonspray på gummipackningen så ska den glida dit lätt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volvo740simon
2 april 2015 · 32 Inlägg

jag tog våld och vasselin så då jäklar kom den dit där den skulle smile men nu är det igen det här att den knappt går har kollat kompet det e hur bra som helst 1500 visar mätaren och var på grön vet ej om det är psi? men tändstiften e lite svarta men torra..

jaka54
2 april 2015 · 5 733 Inlägg

Hej!
Har du kollat Hallgivaren?

Volvo740simon
4 april 2015 · 32 Inlägg

nä har inte det.. men den får gnista å bränslerelät och spridarrelät funkar när jag provar och mäta på lmm:en på 5 stiftet. pumparna går den får upp tryck till bränslerören men det e som att den inte får soppa...

Volvo740simon
4 april 2015 · 32 Inlägg

nu kom den igång gick säkert 30 min sen börja den hoppa lite å smäller i avgasröret sen kommer den igen å går bra.. men undrar om bränslefiltret under bilen kan vara igensatt? eller?

jaka54
4 april 2015 · 5 733 Inlägg

Hej!
Är du säker på att bakre pumpen verkligen fungerar? På Brorsans 745:a -87:a så fungerade den till och från.
Felet var inte pumpen i sig utan elanslutningarna under den lilla "plastplupp" som sitter på "tanklocket".
Dessa anslutningar hade ärgat!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang