Clio 1.4 8V -00 går på 3 burkar!

chrullin Yrkeschaffis
30 mars 2015 · 4 Inlägg

Tjena,

Har alltså bytt topplockspackning på ovanstående efter att den gick på 3 cyl, bolmade vitt och vattnet gick rakt ned i oljetråget.

Har plockat ihop den igen, dragit i rätt ordning, med rätt moment, men får den inte att gå på alla.

Komptest
1:an 12.8 bar, (den som inte vill vara med)
2:an 12
3:an 10.7
4:an 12

Det jag märkt är att den går på alla precis vid kallstart, och svarar som den ska, men lägger av på 1:an efter typ 5-10 sek, sen är den död. (har ryckt hatten på 1:an och den reagerar inte på det, så vet att det är den cylindern)

Har skiftat tändkabel från 2:an till 1:an å vice versa, cyl 1 ändå död.

Har hällt i STP svart injection cleaner, tänkte att det kan ha lagt igen spridaren på 1:an, hade ingen effekt.

Imorgon ska jag skifta spridare mellan 1:an och 2:an och kolla om det får 1:an att hoppa igång, och 2:an att dö.. om inte det ger några svar, så har man slut på ideer för tillfället...

Någon vänlig själ härinne som kanske känner igen detta och har något tips?

(med 1:an menar jag cyl längst till höger sett framifrån etc...)

ultimatemartin
30 mars 2015 · 111 Inlägg

Har du kollat fördelarlocket?

Volvo S70 (2000)
chrullin Yrkeschaffis
30 mars 2015 · 4 Inlägg

ultimatemartin skrev:
Har du kollat fördelarlocket?

Hej,

Sitter inget fördelarlock på den, Tändspolen ser ut såhär:
http://www.mekonomen.se/Document/Image?fileName=18%5c18-245105%5c00.jpg&size=product

Bilel är inte riktigt min avdelning, men har funderat på om det går att mäta om tändspolen är frisk med multimetern, men har ingen aning om hur man går tillväga. Det kommer gnista på 1:an, men det är ju inte säkert att den är frisk...

Senast redigerat av chrullin (30 mars 2015)

ultimatemartin
30 mars 2015 · 111 Inlägg

chrullin skrev:

ultimatemartin skrev:
Har du kollat fördelarlocket?

Hej,

Sitter inget fördelarlock på den, Tändspolen ser ut såhär:
http://www.mekonomen.se/Document/Image? … ze=product

Bilel är inte riktigt min avdelning, men har funderat på om det går att mäta om tändspolen är frisk med multimetern, men har ingen aning om hur man går tillväga. Det kommer gnista på 1:an, men det är ju inte säkert att den är frisk...

Jag skulle iaf kollat in den närmare, men jag vet inte hur man kollar en sån med multimeter, känns som att det borde vara så enkelt som att hålla plus på 1:an och jorda nånstans, denn kanske funkar i början men den blir väl varm som allt annat och så slutar den funka, vad vet jag tongue bilar är ett mysterium ibland smile får hoppas nån som är mer kunnig svarar här smile

Volvo S70 (2000)
chrullin Yrkeschaffis
30 mars 2015 · 4 Inlägg

Tack för den goda viljan i.a.f! smile

Ryckte bort spridarna nu och hittade denna snygging:

http://oi61.tinypic.com/2jeuvwl.jpg

Sprutade rent med kontaktspray, går inte helt 100 på tomgång, men annars är den med, så det får duga för en bruksbil! smile

Senast redigerat av chrullin (30 mars 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang