Köpråd BMW 320i E46 eller liknande

Certify
30 mars 2015 · 5 Inlägg

Tjenare gubbar och gummor! Har börjat kolla lite på bilar igen då jag vill ha nåt lite mindre bullrigt och med lite mer fjutt i så att säga. Har för nuvarande en Volvo s40 -01a med 2.0l motor. Letar bil under 50k helst närmare 40. Den bilen som falligt mig mest i intresse är en bmw m3 e46 (02 fram) och undrar då:

Hur bullriga är dom när man är ute och kör? min är i mitt tycke väldigt bullrig och detta stör jag mig på.

Är okunnig om bilar kommer jag märka skillnad mellan 170hk(som det är i BMWn) och 127 som jag har i min nu

Hur mycket jobb är det att få in lite vättigare högtalare och blir det nå bra ljud? det vibrerar och låter konstigt från alla möjliga ställen i min nuvarande.

finns det andra bättre alternativ för mig? letar efter sedan modeller.

Tacksam för svar! kommer försöka att vara hyfsat aktiv (kommer hålla små koll från 3-9 kvällstid)och svara på eventuella frågor ni har!

MVH Erik!

_Thor_
30 mars 2015 · 512 Inlägg

En 320 E46:a med 170hk är rätt pigg.

Ljudet i basmodellerna är helt OK, men många monterar baslåda i bak.

Det tråkiga med E46:orna är rosten... hoppas du kan leva med den eller är duktig och kan svetsa.

Certify
30 mars 2015 · 5 Inlägg

Rost har jag lagat så det kan jag i värsta fall kan farsan hjälpa till också han är rätt duktig på sånt.

högtarna hade jag tänkt byta ut vad är det för dimensioner på dom? lätt/svårt att exxpandera för att få i större högtalare.

har en baslåda med 2 12or (några år gammla GAS) och ett steg på 2000w

men stor frågan är hur bullrig är bilen? är den som s40n eller är den mer som en s60/80?

_Thor_
30 mars 2015 · 512 Inlägg

E46:orna är inte lika väl ljudisolerade som en Volvo S60.

Men har du inte breda lågprofildäck så kanske det blir bättre.

Certify
30 mars 2015 · 5 Inlägg

Hmm.. Ok får försöka leta upp någon man kan provåka/köra en. Finns det några andra allternativ som är tystare? typ saab 9 3an?`

Har läst att folk gjort om för att få in 6.5or i framdörrarna hur mycket jobb är det?

Rquired Allmänt envis
30 mars 2015 · 12 512 Inlägg

Jag vill inte märka ord men som kuriosa är BMW M3 flaggskeppet med 343Hk i BMW´s 3-serie, övriga modeller med tresiffriga beteckningar skiljer sig markant från den oavsett utrustning. Ett M-paket är ett kryss i utrustningslistan som inte skall blandas ihop med flaggskeppet och om du letar efter begagnade BMW så kontrollera listan för många bilar på blocket har ett emblem på bakluckan, en front eller hjul monterade i efterhand eller liknande och det blir inte rätt hur envist säljaren än hävdar att det 'är en M'.

Utrustning kan du kontrollera här: http://www.bmwarchiv.de/vin/bmw-vin-decoder.html
Och det gör du med hjälp av chassinumret som du kan hämta från Transportstyrelsens tjänst på följande länk:
https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx

Som exempel skall en bil med M-paket ha kod P337A M Sportpaket med tillhörande M Aerodynamikpaket, M sportfjädring, svart innertak och så vidare men det är många som fuskar när de säljer sina bilar.

Du lär märka skillnaden mellan en S40 2.0 och en 320i, den silkeslena sexan är en helt annan motor och sticker ut positivt på många vis men även negativt i form av lite högre förbrukning. Är totalekonomin viktig blir 318i med fyra cylindrar ett bättre val och om du väljer den nyare med Valvetronic (143Hk) lär den upplevas som både piggare, starkare och mer bränslesnål än din S40. En BMW med sexa är trevligare och ekonomiskt försvarbar trots något högre driftkostnader men 320i blir lite av en mellanmodell och den lägre utväxlingen gör den surrig i högre farter, 325i och 330i är mer motor till ungefär samma driftkostnader men försäkringspremien kan bli högre.

E46 är en mysig bil att färdas i och jag har aldrig upplevt dem som varken bullriga eller mer högröstade än konkurrenterna men det är inte knäpptyst som i en större bil, särskilt inte med breda hjul monterade. BMW kan generellt vara lite känsliga för vilken typ av däck som sitter på då bilen kan upplevas som nervös och bullrig med fel samt stadig och bekväm med rätt däck så det är värt att lägga ner lite tid innan man köper en uppsättning.

Jag har alltid upplevt att stereo och högtalare inte är BMW´s starka sida, standardpaketen låter okej men inte mer och i E46 är inte ens det största paketet från Harman Kardon något att hurra för, men på andra modeller och i andra paket har de lyckats bättre. Om du har höga krav får du nog ordna något själv och det finns många beprövade lösningar men om du skall skruva i en BMW märker du att det är en så kallad premiumbil på gott och ont.

Tyskarna har många fina och genomtänkta lösningar men där det på somliga bilar bara är att rycka loss en list och peta ner kabeln under mattan är det femtioelva skruvar, nästan lika många klipps och ett par paneler innan du kommit lika långt i en BMW. Ta det lugnt och metodiskt så går det fint men var noga när du monterar tillbaka interiören så undviker du oljud framöver.

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Certify
30 mars 2015 · 5 Inlägg

Rquired skrev:
Jag vill inte märka ord men som kuriosa är BMW M3 flaggskeppet med 343Hk i BMW´s 3-serie, övriga modeller med tresiffriga beteckningar skiljer sig markant från den oavsett utrustning. Ett M-paket är ett kryss i utrustningslistan som inte skall blandas ihop med flaggskeppet och om du letar efter begagnade BMW så kontrollera listan för många bilar på blocket har ett emblem på bakluckan, en front eller hjul monterade i efterhand eller liknande och det blir inte rätt hur envist säljaren än hävdar att det 'är en M'.

Utrustning kan du kontrollera här: http://www.bmwarchiv.de/vin/bmw-vin-decoder.html
Och det gör du med hjälp av chassinumret som du kan hämta från Transportstyrelsens tjänst på följande länk:
https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx

Som exempel skall en bil med M-paket ha kod P337A M Sportpaket med tillhörande M Aerodynamikpaket, M sportfjädring, svart innertak och så vidare men det är många som fuskar när de säljer sina bilar.

Du lär märka skillnaden mellan en S40 2.0 och en 320i, den silkeslena sexan är en helt annan motor och sticker ut positivt på många vis men även negativt i form av lite högre förbrukning. Är totalekonomin viktig blir 318i med fyra cylindrar ett bättre val och om du väljer den nyare med Valvetronic (143Hk) lär den upplevas som både piggare, starkare och mer bränslesnål än din S40. En BMW med sexa är trevligare och ekonomiskt försvarbar trots något högre driftkostnader men 320i blir lite av en mellanmodell och den lägre utväxlingen gör den surrig i högre farter, 325i och 330i är mer motor till ungefär samma driftkostnader men försäkringspremien kan bli högre.

E46 är en mysig bil att färdas i och jag har aldrig upplevt dem som varken bullriga eller mer högröstade än konkurrenterna men det är inte knäpptyst som i en större bil, särskilt inte med breda hjul monterade. BMW kan generellt vara lite känsliga för vilken typ av däck som sitter på då bilen kan upplevas som nervös och bullrig med fel samt stadig och bekväm med rätt däck så det är värt att lägga ner lite tid innan man köper en uppsättning.

Jag har alltid upplevt att stereo och högtalare inte är BMW´s starka sida, standardpaketen låter okej men inte mer och i E46 är inte ens det största paketet från Harman Kardon något att hurra för, men på andra modeller och i andra paket har de lyckats bättre. Om du har höga krav får du nog ordna något själv och det finns många beprövade lösningar men om du skall skruva i en BMW märker du att det är en så kallad premiumbil på gott och ont.

Tyskarna har många fina och genomtänkta lösningar men där det på somliga bilar bara är att rycka loss en list och peta ner kabeln under mattan är det femtioelva skruvar, nästan lika många klipps och ett par paneler innan du kommit lika långt i en BMW. Ta det lugnt och metodiskt så går det fint men var noga när du monterar tillbaka interiören så undviker du oljud framöver.

Lycka till med köpet!

Mitt fel ang M3 är inte så insatt och blockets app i mobilen räknade alla 3XX modeller under M3.

Tack för ett väldigt utförligt svar och får kolla vidare på vad som dyker upp på blocket då dom flesta inom min budget och krav har varit 320i har jag fokuserat in mig på den men kan självklart tänka mig en 325i om en sådan skulle dyka upp.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang