Rquired
Allmänt envis
30 mars 2015
· 12 512 Inlägg
Jag vill inte märka ord men som kuriosa är BMW M3 flaggskeppet med 343Hk i BMW´s 3-serie, övriga modeller med tresiffriga beteckningar skiljer sig markant från den oavsett utrustning. Ett M-paket är ett kryss i utrustningslistan som inte skall blandas ihop med flaggskeppet och om du letar efter begagnade BMW så kontrollera listan för många bilar på blocket har ett emblem på bakluckan, en front eller hjul monterade i efterhand eller liknande och det blir inte rätt hur envist säljaren än hävdar att det 'är en M'.
Utrustning kan du kontrollera här: http://www.bmwarchiv.de/vin/bmw-vin-decoder.html
Och det gör du med hjälp av chassinumret som du kan hämta från Transportstyrelsens tjänst på följande länk:
https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx
Som exempel skall en bil med M-paket ha kod P337A M Sportpaket med tillhörande M Aerodynamikpaket, M sportfjädring, svart innertak och så vidare men det är många som fuskar när de säljer sina bilar.
Du lär märka skillnaden mellan en S40 2.0 och en 320i, den silkeslena sexan är en helt annan motor och sticker ut positivt på många vis men även negativt i form av lite högre förbrukning. Är totalekonomin viktig blir 318i med fyra cylindrar ett bättre val och om du väljer den nyare med Valvetronic (143Hk) lär den upplevas som både piggare, starkare och mer bränslesnål än din S40. En BMW med sexa är trevligare och ekonomiskt försvarbar trots något högre driftkostnader men 320i blir lite av en mellanmodell och den lägre utväxlingen gör den surrig i högre farter, 325i och 330i är mer motor till ungefär samma driftkostnader men försäkringspremien kan bli högre.
E46 är en mysig bil att färdas i och jag har aldrig upplevt dem som varken bullriga eller mer högröstade än konkurrenterna men det är inte knäpptyst som i en större bil, särskilt inte med breda hjul monterade. BMW kan generellt vara lite känsliga för vilken typ av däck som sitter på då bilen kan upplevas som nervös och bullrig med fel samt stadig och bekväm med rätt däck så det är värt att lägga ner lite tid innan man köper en uppsättning.
Jag har alltid upplevt att stereo och högtalare inte är BMW´s starka sida, standardpaketen låter okej men inte mer och i E46 är inte ens det största paketet från Harman Kardon något att hurra för, men på andra modeller och i andra paket har de lyckats bättre. Om du har höga krav får du nog ordna något själv och det finns många beprövade lösningar men om du skall skruva i en BMW märker du att det är en så kallad premiumbil på gott och ont.
Tyskarna har många fina och genomtänkta lösningar men där det på somliga bilar bara är att rycka loss en list och peta ner kabeln under mattan är det femtioelva skruvar, nästan lika många klipps och ett par paneler innan du kommit lika långt i en BMW. Ta det lugnt och metodiskt så går det fint men var noga när du monterar tillbaka interiören så undviker du oljud framöver.
Lycka till med köpet!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.