Bygga in en Biltema-stereo för 399 i en Passat 1,8t Variant -98 - vad tänka på?

Sebastian_85
2 april 2015 · 24 Inlägg

Hejsan!

Första bil köpt, är väldigt mycket av en nybörjare på allt som har med bilar att göra, men jag är väldigt nyfiken och villig att lära mig. Första projektet för min nya, mörkblåa Passat är alltså att bygga in en stereo med USB. Den från biltema verkar helt okej.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … ereo-24665 (verkar som om deras server har problem dock)

Såsom jag förstår det måste jag alltså vara noga med följande:

* Konverterare till ISO-anslutning - detta  har den förra ägaren redan byggt in. Det finns två kablar där de flesta uttagen finns samlade, verkar vara ganska plug & play om stereon har sådana där ISO-anslutningar.
* Antennuttaget verkar vara något "kort" för den radion som tidigare ägaren har använt, stickkontakten når inte riktigt fram och verkar behöva någon form av adapter. Likadant på Biltemas modell kanske?
* Efter att ha pratat med en bilhandlare sa han att Passaten inte riktigt "Känner igen" moderna stereos, vilket leder till att om man inte är noga med att stänga av dem manuellt så laddas batteriet ur även om man stängt av bilen - stämmer detta? Hur, om det går, kan jag lösa detta?
* Något annat jag glömt? smile

Tack på förhand!

it_mutt Avstängd
2 april 2015 · 10 388 Inlägg

Sebastian_85 skrev:
Hejsan!

Första bil köpt, är väldigt mycket av en nybörjare på allt som har med bilar att göra, men jag är väldigt nyfiken och villig att lära mig. Första projektet för min nya, mörkblåa Passat är alltså att bygga in en stereo med USB. Den från biltema verkar helt okej.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … ereo-24665 (verkar som om deras server har problem dock)

Såsom jag förstår det måste jag alltså vara noga med följande:

* Konverterare till ISO-anslutning - detta  har den förra ägaren redan byggt in. Det finns två kablar där de flesta uttagen finns samlade, verkar vara ganska plug & play om stereon har sådana där ISO-anslutningar.
* Antennuttaget verkar vara något "kort" för den radion som tidigare ägaren har använt, stickkontakten når inte riktigt fram och verkar behöva någon form av adapter. Likadant på Biltemas modell kanske?
* Efter att ha pratat med en bilhandlare sa han att Passaten inte riktigt "Känner igen" moderna stereos, vilket leder till att om man inte är noga med att stänga av dem manuellt så laddas batteriet ur även om man stängt av bilen - stämmer detta? Hur, om det går, kan jag lösa detta?
* Något annat jag glömt? smile

Tack på förhand!

Ser väl bra ut.

Gällande det bilhandlaren sagt, så låter det spontant som svammel i nattmössan. Det som möjligen kan bli problem är om stereon inte stänger av när du slår av tändningen/drar ut nyckeln. Då är stereon fortfarande igång och tömmer då givetvis batteriet. Vanligt på vag är att man får byta plats på "gul och röd" i isokablaget. Har du då redan haft en eftermarknadsstereo i bilen som fungerat som "den ska", tror jag inte du behöver oroa dig för det heller.

Vad du menar med antennen där blir jag dock inte riktigt klok på.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Sebastian_85
2 april 2015 · 24 Inlägg

it_mutt skrev:

Sebastian_85 skrev:
Hejsan!

Första bil köpt, är väldigt mycket av en nybörjare på allt som har med bilar att göra, men jag är väldigt nyfiken och villig att lära mig. Första projektet för min nya, mörkblåa Passat är alltså att bygga in en stereo med USB. Den från biltema verkar helt okej.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … ereo-24665 (verkar som om deras server har problem dock)

Såsom jag förstår det måste jag alltså vara noga med följande:

* Konverterare till ISO-anslutning - detta  har den förra ägaren redan byggt in. Det finns två kablar där de flesta uttagen finns samlade, verkar vara ganska plug & play om stereon har sådana där ISO-anslutningar.
* Antennuttaget verkar vara något "kort" för den radion som tidigare ägaren har använt, stickkontakten når inte riktigt fram och verkar behöva någon form av adapter. Likadant på Biltemas modell kanske?
* Efter att ha pratat med en bilhandlare sa han att Passaten inte riktigt "Känner igen" moderna stereos, vilket leder till att om man inte är noga med att stänga av dem manuellt så laddas batteriet ur även om man stängt av bilen - stämmer detta? Hur, om det går, kan jag lösa detta?
* Något annat jag glömt? smile

Tack på förhand!

Ser väl bra ut.

Gällande det bilhandlaren sagt, så låter det spontant som svammel i nattmössan. Det som möjligen kan bli problem är om stereon inte stänger av när du slår av tändningen/drar ut nyckeln. Då är stereon fortfarande igång och tömmer då givetvis batteriet. Vanligt på vag är att man får byta plats på "gul och röd" i isokablaget. Har du då redan haft en eftermarknadsstereo i bilen som fungerat som "den ska", tror jag inte du behöver oroa dig för det heller.

Vad du menar med antennen där blir jag dock inte riktigt klok på.

Tjena, tack för svaret! Ja, det skulle man ju väntat sig att han ljög då, på grund av att HAN hade en passat som han ville sälja som verkade ha mer än ett fel...tack för att du klarnade upp den biten!

Här är lite bilder som visar vad jag menar

http://i.imgur.com/5hEUpp6.jpg <---- antennkontakten i bilen
http://i.imgur.com/g53CJH7.jpg <--- pluggen i stereon, dock inte biltemas. Det är en gammal Centrum-cdspelare jag fick med på köpet. Är det kanske den som är lite mysko smile.

Caffe
2 april 2015 · 1 436 Inlägg

Finns antennadapter på biltema, fick köpa en av varje eftersom bilen med nya stereon hade gamla kontakten och tvärt om. tongue

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
it_mutt Avstängd
2 april 2015 · 10 388 Inlägg

Sebastian_85 skrev:

it_mutt skrev:

Sebastian_85 skrev:
Hejsan!

Första bil köpt, är väldigt mycket av en nybörjare på allt som har med bilar att göra, men jag är väldigt nyfiken och villig att lära mig. Första projektet för min nya, mörkblåa Passat är alltså att bygga in en stereo med USB. Den från biltema verkar helt okej.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … ereo-24665 (verkar som om deras server har problem dock)

Såsom jag förstår det måste jag alltså vara noga med följande:

* Konverterare till ISO-anslutning - detta  har den förra ägaren redan byggt in. Det finns två kablar där de flesta uttagen finns samlade, verkar vara ganska plug & play om stereon har sådana där ISO-anslutningar.
* Antennuttaget verkar vara något "kort" för den radion som tidigare ägaren har använt, stickkontakten når inte riktigt fram och verkar behöva någon form av adapter. Likadant på Biltemas modell kanske?
* Efter att ha pratat med en bilhandlare sa han att Passaten inte riktigt "Känner igen" moderna stereos, vilket leder till att om man inte är noga med att stänga av dem manuellt så laddas batteriet ur även om man stängt av bilen - stämmer detta? Hur, om det går, kan jag lösa detta?
* Något annat jag glömt? smile

Tack på förhand!

Ser väl bra ut.

Gällande det bilhandlaren sagt, så låter det spontant som svammel i nattmössan. Det som möjligen kan bli problem är om stereon inte stänger av när du slår av tändningen/drar ut nyckeln. Då är stereon fortfarande igång och tömmer då givetvis batteriet. Vanligt på vag är att man får byta plats på "gul och röd" i isokablaget. Har du då redan haft en eftermarknadsstereo i bilen som fungerat som "den ska", tror jag inte du behöver oroa dig för det heller.

Vad du menar med antennen där blir jag dock inte riktigt klok på.

Tjena, tack för svaret! Ja, det skulle man ju väntat sig att han ljög då, på grund av att HAN hade en passat som han ville sälja som verkade ha mer än ett fel...tack för att du klarnade upp den biten!

Här är lite bilder som visar vad jag menar

http://i.imgur.com/5hEUpp6.jpg <---- antennkontakten i bilen
http://i.imgur.com/g53CJH7.jpg <--- pluggen i stereon, dock inte biltemas. Det är en gammal Centrum-cdspelare jag fick med på köpet. Är det kanske den som är lite mysko smile.

Jag har aldrig varit med om en bil där stereon tömt batteriet om allting varit "rätt kopplat" iaf. Inte hört talas om "Passat vs Ny Stereo" som något problem heller.

Ah. Då var det som jag trodde. Inte helt ovanligt i "äldre vagkärror" (ser likadant ut i min A3:a ex.vis). Precis som Caffe skriver, så har Biltema adapter för det. Sök på "antennadapter" eller liknande på deras hemsida så hittar du det. Springer lös på 30-40:- smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Sebastian_85
3 april 2015 · 24 Inlägg

Hej - tack för alla svar! Otroligt hjälpsamt, nu vet jag hur jag ska gå till väga.


En fråga till bara - kan jag se någonstans vilken högtalareffekt bilens högtalare har? Har gått igenom instruktionsmanualen samt reparationsboken som jag köpte på biltema, men antingen står det inte eller så har jag missat detta. Känns onödigt att köpa en stereo som ger 4x40W om högtalarna bara ger 15 eller så - kan man ju köpa den billigare för 200 spänn istället.

Om någon vet, feel free!

it_mutt Avstängd
3 april 2015 · 10 388 Inlägg

Sebastian_85 skrev:
Hej - tack för alla svar! Otroligt hjälpsamt, nu vet jag hur jag ska gå till väga.


En fråga till bara - kan jag se någonstans vilken högtalareffekt bilens högtalare har? Har gått igenom instruktionsmanualen samt reparationsboken som jag köpte på biltema, men antingen står det inte eller så har jag missat detta. Känns onödigt att köpa en stereo som ger 4x40W om högtalarna bara ger 15 eller så - kan man ju köpa den billigare för 200 spänn istället.

Om någon vet, feel free!

Det är nog inget du behöver vara sådär överdrivet orolig för. De "4x40w" (exempelvis) som stereon ger ut, är sällan några "ärliga" watt. Högtalarna är säkerligen (näst intill garanterat) "klenare" än så, men, jag hade inte gått på deras billigaste. Det är bara en princip jag har; jag köper aldrig den billigaste varianten av något, om det finns fler att välja på, så det har iosf inget med Biltema att göra

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Nausea Avstängd
4 april 2015 · 598 Inlägg

Sebastian_85 skrev:
Hej - tack för alla svar! Otroligt hjälpsamt, nu vet jag hur jag ska gå till väga.


En fråga till bara - kan jag se någonstans vilken högtalareffekt bilens högtalare har? Har gått igenom instruktionsmanualen samt reparationsboken som jag köpte på biltema, men antingen står det inte eller så har jag missat detta. Känns onödigt att köpa en stereo som ger 4x40W om högtalarna bara ger 15 eller så - kan man ju köpa den billigare för 200 spänn istället.

Om någon vet, feel free!

Demontera högtalren, det kan stå på baksidan nånstans. Ofta är det inte mer än 15-20 w, men effekten har INGENTING med ljudkvalitet att göra!

Lanjin
4 april 2015 · 757 Inlägg

jag har för mig att direktplus och tändningsplus är omkastade på passaten så den tappar minne hela tiden. detta läste jag med att byta på röd och gul kabel på passatens isokablage.
men har nån redan kluddat med stereon tidigare kan ju detta vara åtgärdat.
om man ska byta plats på dom så tog jag en minimal borr och borrade i det svarta stiftat som satt på ena kortsidan. dock bara så det blir sp man kan dra ut plinten sen byter man bara plats på gul och röd.
men som sagt peta i huvudenheten först och kolla så du har minne i stereon

spillolja
4 april 2015 · 4 025 Inlägg

Om antennen är aktiv dvs. har inbyggd förstärkare kan en sådan här mojäng behövas:
http://www.caraudio24.de/Zubehoer/Anten … 13476.html

För att ta ur kontakthylsorna ur iso-kontakten ska man skjuta ut en en pinne som går igenom isokontakten en liten bit och hylsorna petas ur med hjälp av ett utvikt gem

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
it_mutt Avstängd
6 april 2015 · 10 388 Inlägg

spillolja skrev:
Om antennen är aktiv dvs. har inbyggd förstärkare kan en sådan här mojäng behövas:
http://www.caraudio24.de/Zubehoer/Anten … 13476.html

För att ta ur kontakthylsorna ur iso-kontakten ska man skjuta ut en en pinne som går igenom isokontakten en liten bit och hylsorna petas ur med hjälp av ett utvikt gem

Ptja, det stora problemet med vag är ju inte att antennen är aktiv utan att det envisas med att mata förstärkaren genom antennkabeln. Men ja det kan behövas.

Biltema har även sin variant (som fungerar och ser ut som "många andras" varianter)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang