Köpråd: Betald gammal Alfa Romeo vs snål men dyr Toyota Prius.

caromania Forummoderator
5 april 2015 · 9 296 Inlägg

Blacken skrev:

Rquired skrev:

Blacken skrev:
Okej då, fål välan ta det mera infantilt för vissa. : vi talar om ett fordons TOTALA miljöpåverkan/kostnad. dvs vilket av fordonen är det lättast för naturen/miljön/allt annat skit som ingår i det konceptet att bryta ner?
1: ett som är totalt konstruerat av icke naturliga (syntetiska) material och som INTE är nedbrytbara i naturen.
2: ett som är byggt utav material som GARANTERAT är naturliga och som naturen INTE har problem att bryta ner (återvinna).

Det har vi nosat på tidigare men vilket scenario tänker du dig? Att bilarna skall lämnas vind för våg tills naturen har tagit hand om dem?

Nej, vem har ens nämnt det? ursprungsfrågan är/var vilken är igentligen miljövänligast utan en massa trädkramarjidder. Fast förstås, vem farao vill äga och köra en prius? Någon självrespekt ska man väl ha?

Det är faktiskt inte alls ursprungsfrågan. Du envisas med att prata om olika materials förmåga att brytas ner i naturen. Om vi nu ska prata miljöpåverkan så är det de facto så att det är utsläpp av växthusgaser man vill dra ner på då växthuseffekten anses vara det absolut största klimathotet just nu. Man=forskningen och politisk styrning av skatter etc. Att du sedan är kvar på 80talet och vill undvika försurning av tyska barrskogar och att pilgrimsfalkarnas ägg är så tunna i skalet pga pcb-utsläpp är absolut nobelt, det erkännandet ger jag dig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
5 april 2015 ·

Blacken skrev:

Rquired skrev:

Blacken skrev:
Okej då, fål välan ta det mera infantilt för vissa. : vi talar om ett fordons TOTALA miljöpåverkan/kostnad. dvs vilket av fordonen är det lättast för naturen/miljön/allt annat skit som ingår i det konceptet att bryta ner?
1: ett som är totalt konstruerat av icke naturliga (syntetiska) material och som INTE är nedbrytbara i naturen.
2: ett som är byggt utav material som GARANTERAT är naturliga och som naturen INTE har problem att bryta ner (återvinna).

Det har vi nosat på tidigare men vilket scenario tänker du dig? Att bilarna skall lämnas vind för våg tills naturen har tagit hand om dem?

Nej, vem har ens nämnt det? ursprungsfrågan är/var vilken är igentligen miljövänligast utan en massa trädkramarjidder. Fast förstås, vem farao vill äga och köra en prius? Någon självrespekt ska man väl ha?

Nåväl, jag försöker igen att skriva något du kan ta till dig då tidigare texter och länk tydligen inte nådde fram.

Du skriver något om GARANTERAT naturliga material och bilen det handlade om är Volvo Amazon som innehåller både fenol och formaldehyd som under tryck med trämjöl bildar fenolformaldehyd eller mer känt under namnet Bakelit, det är ingalunda ett naturligt eller ogiftigt material.
Amazonen innehåller också en stor mängd vinyl PVC (polyvinylklorid) i dörrsidorna samt galon i stolarna. Galon tillverkas utav en tygväv överdragen med PVC eller PU (polyuretan) och är även det väldigt skadligt för både levande organismer och växtlighet vid tillverkning samt vid återvinning.
Då kommer vi vidare till bilens exteriör, krom detta är även det skadligt för både levande organismer och växtlighet vid tillverkning samt vid återvinning.
Amazonen har även en lack som inte är vattenbaserad, även den ger ifrån sig giftiga ämnen vid destruktion.

Priusen som då är konstruerad för att kunna återvinnas innehåller mindre mängder onaturliga material som då deponeras eller återvinns på olika vis.

Jag vidhåller utan något svårbegripligt trädkramarjidder som du tydligen ansåg att några skribenters välbeskrivande utförliga texter var att Priusen är överlägsen Amazonen ur miljösynpunkt totalt sätt till nedsmutsning.
Var detta svar tydligt nog för dig?

En person med självrespekt har förstånd nog att förstå när denne är ute och promenerar på marker den inte tryggt klarar av att beträda.

Rquired Allmänt envis
5 april 2015 · 12 512 Inlägg

Blacken skrev:

Rquired skrev:

Blacken skrev:
Okej då, fål välan ta det mera infantilt för vissa. : vi talar om ett fordons TOTALA miljöpåverkan/kostnad. dvs vilket av fordonen är det lättast för naturen/miljön/allt annat skit som ingår i det konceptet att bryta ner?
1: ett som är totalt konstruerat av icke naturliga (syntetiska) material och som INTE är nedbrytbara i naturen.
2: ett som är byggt utav material som GARANTERAT är naturliga och som naturen INTE har problem att bryta ner (återvinna).

Det har vi nosat på tidigare men vilket scenario tänker du dig? Att bilarna skall lämnas vind för våg tills naturen har tagit hand om dem?

Nej, vem har ens nämnt det? ursprungsfrågan är/var vilken är igentligen miljövänligast utan en massa trädkramarjidder. Fast förstås, vem farao vill äga och köra en prius? Någon självrespekt ska man väl ha?

Du frågade vilket fordon som är enklast för naturen att bryta ner (återvinna) men återvinning är en aktiv process som inte är synonymt med biologisk nedbrytning, under din punkt 2 verkar du antyda motsatsen. Du har även nämnt syntetmaterial flera gånger och om jag har tolkat dig rätt hävdar du att icke naturliga syntetmaterial per automatik är sämre ur miljösynpunkt än råämnen hämtade från naturen vilket är inkorrekt.

Sedan vill du diskutera vidare utan trädkramarjidder vilket blir svårt eftersom det är några av deras favoritämnen vi berör, så kort sammanfattat har jag lite svårt att förstå vad du vill.

Jag äger inte och har aldrig ägt någon Toyota Prius så jag kan inte svara på din näst sista fråga. Men din sista fråga är även den lite otydlig för om modellen hade tilltalat mig och jag hade velat äga en så hade jag köpt och kört en Prius utan att bry mig om vad andra tycker, det är självrespekt såvitt jag förstår.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
_______
8 april 2015 · 107 Inlägg

"en stor mängd" ? undrar jag vem som mest ska ta till sig yttrandet "En person med självrespekt har förstånd nog att förstå när denne är ute och promenerar på marker den inte tryggt klarar av att beträda."
Vidhåller att en prius innehåller mera giftiga och ej nedbrytbara ämnen än vad en Amason innehåller. Så dess sk: "miljövänlighet" är mest en chimär för trädkramarmaffian att yra över.

Jag äger inte och har aldrig ägt någon Toyota Prius så jag kan inte svara på din näst sista fråga. Men din sista fråga är även den lite otydlig för om modellen hade tilltalat mig och jag hade velat äga en så hade jag köpt och kört en Prius utan att bry mig om vad andra tycker, det är självrespekt såvitt jag förstår.

Ehhh? surrade mest generellt, men det kunde du inte se, sorry inte menat som individuellt påhopp utan mest en generell reflektion över det hela.

Senast redigerat av Blacken (8 april 2015)

-jimmy
8 april 2015 · 377 Inlägg

Köp en ny Prius och en Amazon i "nyskick", ställ dom i skogen bredvid varann. Ställ 2 stolar där, sätt er ner, håll gärna handen och vänta, och vänta.

Senast redigerat av -jimmy (8 april 2015)

Rquired Allmänt envis
9 april 2015 · 12 512 Inlägg

Blacken skrev:
"en stor mängd" ? undrar jag vem som mest ska ta till sig yttrandet "En person med självrespekt har förstånd nog att förstå när denne är ute och promenerar på marker den inte tryggt klarar av att beträda."
Vidhåller att en prius innehåller mera giftiga och ej nedbrytbara ämnen än vad en Amason innehåller. Så dess sk: "miljövänlighet" är mest en chimär för trädkramarmaffian att yra över.

Jag äger inte och har aldrig ägt någon Toyota Prius så jag kan inte svara på din näst sista fråga. Men din sista fråga är även den lite otydlig för om modellen hade tilltalat mig och jag hade velat äga en så hade jag köpt och kört en Prius utan att bry mig om vad andra tycker, det är självrespekt såvitt jag förstår.

Ehhh? surrade mest generellt, men det kunde du inte se, sorry inte menat som individuellt påhopp utan mest en generell reflektion över det hela.

Du är fri att påstå vad som helst men borde backa upp dina påståenden med fakta för att framstå som trovärdig, men hittills har du inte hänvisat till mycket mer än en artikel om en rapport som var ett av de dummaste försöken att bedra allmänheten från amerikanskt håll sedan ett antal höga chefer inom tobaksindustrin stod inför senaten och påstod av dem veterligen var deras produkter varken beroendeframkallande eller farliga.

Lyckligtvis drabbades en annan hög chef av samvetskval och presenterade bevis för att företagen mycket väl var medvetna om tobakens effekter, de gjorde till och med allt de kunde för att förstärka dem. På samma vis visade det sig CNW´s rapport inte var mer än ett genomskinligt försök att skada försäljningen av hybridbilar i landet.

Mitt inlägg försöker förmedla följande:
1. Jag äger inte en Toyota Prius.

2. Om jag hade velat äga en Prius hade jag köpt en, utan att bry mig om vad andra tycker om den. 

3. Att anpassa sig efter vad andra tycker utan att ta hänsyn till vad man själv vill är tydliga tecken på dålig självrespekt och självkänsla. Till exempel en som väljer att inte köpa en Prius för att andra tycker den är 'töntig'. En människa som har god självrespekt och vill ha en Prius köper en, för att äga något man vill ha kan aldrig vara ett tecken på dålig självrespekt annat än om man har missförstått ordets innebörd.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 april 2015 · 17 483 Inlägg

Apropå alla inlägg om Miljö -som jag inte frågat om- så gör oljeindustrin allt de kan för att ta död på el/hybridbilar. Det slaget verkar nu dock vara förlorat. Bilarna ska dra mindre och mindre så valet börjar bli svårt...

En utmärkt dokumentär om en industri tog död på en utmärkt bil som ägarna var nöjda med:
https://www.youtube.com/watch?v=LXx8khPVBbY

Vi har nu bestämt oss för att köpa en Prius genII, fas2. Eftersom de flesta är silverfärgade är chansen stör att vi då får 2 exakt likadana på tomten, tur vi alltid parkerar på samma platser utanför huset. Vanemänniska som man är...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
9 april 2015 · 3 329 Inlägg

bra val. är själv sugen på en.. blev precis av med min Golf tdi mk5. aldrig igen.  tongue

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Rquired Allmänt envis
9 april 2015 · 12 512 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Apropå alla inlägg om Miljö -som jag inte frågat om- så gör oljeindustrin allt de kan för att ta död på el/hybridbilar. Det slaget verkar nu dock vara förlorat. Bilarna ska dra mindre och mindre så valet börjar bli svårt...

En utmärkt dokumentär om en industri tog död på en utmärkt bil som ägarna var nöjda med:
https://www.youtube.com/watch?v=LXx8khPVBbY

Vi har nu bestämt oss för att köpa en Prius genII, fas2. Eftersom de flesta är silverfärgade är chansen stör att vi då får 2 exakt likadana på tomten, tur vi alltid parkerar på samma platser utanför huset. Vanemänniska som man är...

Ett perfekt upplägg för nästa års aprilskämt, byt plats och skyltar på bilarna och låt henne fundera en stund.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 april 2015 · 17 483 Inlägg

Rquired skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Apropå alla inlägg om Miljö -som jag inte frågat om- så gör oljeindustrin allt de kan för att ta död på el/hybridbilar. Det slaget verkar nu dock vara förlorat. Bilarna ska dra mindre och mindre så valet börjar bli svårt...

En utmärkt dokumentär om en industri tog död på en utmärkt bil som ägarna var nöjda med:
https://www.youtube.com/watch?v=LXx8khPVBbY

Vi har nu bestämt oss för att köpa en Prius genII, fas2. Eftersom de flesta är silverfärgade är chansen stör att vi då får 2 exakt likadana på tomten, tur vi alltid parkerar på samma platser utanför huset. Vanemänniska som man är...

Ett perfekt upplägg för nästa års aprilskämt, byt plats och skyltar på bilarna och låt henne fundera en stund.

Det hade varit kul! Men hon har hittat denna:
http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_P … 15&w=1

"Fin färg".

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
-matte En Medlem
9 april 2015 · 405 Inlägg

Blacken, det låter som att du jämför bilarnas miljövänlighet genom att du vill ställa dem ute i skogen? Det är väl ganska orelevant, då detta inte är lagligt anyway, och biltillverkarna inte direkt kan lastas för detta.

Sen så återvinns hela Priusen efter att den är uttjänjt, då den innehåller dyrbara metaller i bla elmotor och batteri. Amazonen däremot har nog bara rostig metall i karossen av värde kvar efter att den är slut, jo och all krom, giftig isolering osv...

Det jag vill säga är att det är orelevant om miljön i sig inte kan bryta ner det, då vi människor kommer att återvinna bilen i allafall. Fördelen med en Prius är ju att här har man även en morot att återvinna, detta pga dess innehåll av "dyrbara" metaller. Detta kommer också bli bättre och bättre iom helt eldrivna bilar, så kommer batterierna bli en väldig affär.

Vem vet, om 5år kanske man vaknar upp och ser att nån har norpat batteriet från sin Tesla. smile

Senast redigerat av -matte (9 april 2015)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 april 2015 · 17 483 Inlägg

-matte skrev:
Blacken, det låter som att du jämför bilarnas miljövänlighet genom att du vill ställa dem ute i skogen? Det är väl ganska orelevant, då detta inte är lagligt anyway, och biltillverkarna inte direkt kan lastas för detta.

Sen så återvinns hela Priusen efter att den är uttjänjt, då den innehåller dyrbara metaller i bla elmotor och batteri. Amazonen däremot har nog bara rostig metall i karossen av värde kvar efter att den är slut, jo och all krom, giftig isolering osv...

Det jag vill säga är att det är orelevant om miljön i sig inte kan bryta ner det, då vi människor kommer att återvinna bilen i allafall. Fördelen med en Prius är ju att här har man även en morot att återvinna, detta pga dess innehåll av "dyrbara" metaller. Detta kommer också bli bättre och bättre iom helt eldrivna bilar, så kommer batterierna bli en väldig affär.

Vem vet, om 5år kanske man vaknar upp och ser att nån har norpat batteriet från sin Tesla. smile

Skit i Blacken. Han pratar i nattmössan/på fyllan...

På tal om batterier så rekommenderar jag varmt den dokumentär jag länkade till. Den är lång. 1,5 timme men sevärd.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
9 april 2015 ·

Blacken skrev:

Rquired skrev:

Blacken skrev:
Okej då, fål välan ta det mera infantilt för vissa. : vi talar om ett fordons TOTALA miljöpåverkan/kostnad. dvs vilket av fordonen är det lättast för naturen/miljön/allt annat skit som ingår i det konceptet att bryta ner?
1: ett som är totalt konstruerat av icke naturliga (syntetiska) material och som INTE är nedbrytbara i naturen.
2: ett som är byggt utav material som GARANTERAT är naturliga och som naturen INTE har problem att bryta ner (återvinna).

Det har vi nosat på tidigare men vilket scenario tänker du dig? Att bilarna skall lämnas vind för våg tills naturen har tagit hand om dem?

Nej, vem har ens nämnt det? ursprungsfrågan är/var vilken är igentligen miljövänligast utan en massa trädkramarjidder. Fast förstås, vem farao vill äga och köra en prius? Någon självrespekt ska man väl ha?

Ursprungsfrågan i denna tråd var huruvida smurfen skulle köpa en prius eller behålla sin Alfa.

Sen kommer du och börjar tramsa om miljö, de är uppenbart vanligt att priushatare går på detta direkt.

För att faktiskt svara på din sista fråga.
Så den som köper prius är den ekonomisk medvetna och den som vill ta sig från a-b utan att behöva betala ohyggliga mängder pengar för att utföra denna sträcka.

Så har man inte behov av att dra släp/husvagn så kan vi väl vända på de hela. 
Vem farao köper ett bensinslukande börstömmande åbäke när man bara ska frakta sig till och från jobbet 220(?) dagar om året och sen gnälla om att bensinen är jättedyr när ens bil drar över litern.

smile

Och kommer du att fortsätta diskutera miljö och bla bla att man frivilligt köper en prius så hänvisar jag fortfarande till de ekonomiska.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 april 2015 · 17 483 Inlägg

tkd_rille skrev:

Blacken skrev:

Rquired skrev:

Det har vi nosat på tidigare men vilket scenario tänker du dig? Att bilarna skall lämnas vind för våg tills naturen har tagit hand om dem?

Nej, vem har ens nämnt det? ursprungsfrågan är/var vilken är igentligen miljövänligast utan en massa trädkramarjidder. Fast förstås, vem farao vill äga och köra en prius? Någon självrespekt ska man väl ha?

Ursprungsfrågan i denna tråd var huruvida smurfen skulle köpa en prius eller behålla sin Alfa.

Sen kommer du och börjar tramsa om miljö, de är uppenbart vanligt att priushatare går på detta direkt.

För att faktiskt svara på din sista fråga.
Så den som köper prius är den ekonomisk medvetna och den som vill ta sig från a-b utan att behöva betala ohyggliga mängder pengar för att utföra denna sträcka.

Så har man inte behov av att dra släp/husvagn så kan vi väl vända på de hela. 
Vem farao köper ett bensinslukande börstömmande åbäke när man bara ska frakta sig till och från jobbet 220(?) dagar om året och sen gnälla om att bensinen är jättedyr när ens bil drar över litern.

smile

Och kommer du att fortsätta diskutera miljö och bla bla att man frivilligt köper en prius så hänvisar jag fortfarande till de ekonomiska.

Klockrent! Jag bryr mig inte så mycket om miljön tyvärr. Men vill ha en bil som går billigt och har låg skatt. Om man nu inte vill köra runt i en helt ny bil eller om man har en blygsam budget på 80000:- så är det inte många alternativ kvar... Jag skiter i vad folk säger. Det blir en Prius till på gården. Så är det bara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
9 april 2015 · 9 296 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

tkd_rille skrev:

Blacken skrev:

Nej, vem har ens nämnt det? ursprungsfrågan är/var vilken är igentligen miljövänligast utan en massa trädkramarjidder. Fast förstås, vem farao vill äga och köra en prius? Någon självrespekt ska man väl ha?

Ursprungsfrågan i denna tråd var huruvida smurfen skulle köpa en prius eller behålla sin Alfa.

Sen kommer du och börjar tramsa om miljö, de är uppenbart vanligt att priushatare går på detta direkt.

För att faktiskt svara på din sista fråga.
Så den som köper prius är den ekonomisk medvetna och den som vill ta sig från a-b utan att behöva betala ohyggliga mängder pengar för att utföra denna sträcka.

Så har man inte behov av att dra släp/husvagn så kan vi väl vända på de hela. 
Vem farao köper ett bensinslukande börstömmande åbäke när man bara ska frakta sig till och från jobbet 220(?) dagar om året och sen gnälla om att bensinen är jättedyr när ens bil drar över litern.

smile

Och kommer du att fortsätta diskutera miljö och bla bla att man frivilligt köper en prius så hänvisar jag fortfarande till de ekonomiska.

Klockrent! Jag bryr mig inte så mycket om miljön tyvärr. Men vill ha en bil som går billigt och har låg skatt. Om man nu inte vill köra runt i en helt ny bil eller om man har en blygsam budget på 80000:- så är det inte många alternativ kvar... Jag skiter i vad folk säger. Det blir en Prius till på gården. Så är det bara.

Ja det är nästan synd att man inte pendlar längre faktiskt. Annars vore en Prius helt klart aktuellt!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Juggen1988
9 april 2015 · 161 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Apropå alla inlägg om Miljö -som jag inte frågat om- så gör oljeindustrin allt de kan för att ta död på el/hybridbilar. Det slaget verkar nu dock vara förlorat. Bilarna ska dra mindre och mindre så valet börjar bli svårt...

En utmärkt dokumentär om en industri tog död på en utmärkt bil som ägarna var nöjda med:
https://www.youtube.com/watch?v=LXx8khPVBbY

Vi har nu bestämt oss för att köpa en Prius genII, fas2. Eftersom de flesta är silverfärgade är chansen stör att vi då får 2 exakt likadana på tomten, tur vi alltid parkerar på samma platser utanför huset. Vanemänniska som man är...

Bra val! Har kört min 1300 mil sedan maj och det har varit helt krångelfri!

Synd att Gen 3 fortfarande kostar lite mer, de där 21 hästkrafterna gör faktiskt skillnad och så ser de mycket snyggare ut. Men tror nog ändå att Gen 2 är ett mer ekonomiskt köp smile

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
xXSammy
9 april 2015 · 6 572 Inlägg

Fast helt ärligt nu.

Hur kan ni neka en Busso 6a?

Kör Alfan själv istället! smile

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 april 2015 · 17 483 Inlägg

Malheus skrev:
Fast helt ärligt nu.

Hur kan ni neka en Busso 6a?

Kör Alfan själv istället! smile

Pengar kompis. Pengar. Den drar som en långtradare. Fast den kanske behålls och ställs in i ett hörn i garaget så länge :-) Vi får se.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 april 2015 · 17 483 Inlägg

Juggen1988 skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Apropå alla inlägg om Miljö -som jag inte frågat om- så gör oljeindustrin allt de kan för att ta död på el/hybridbilar. Det slaget verkar nu dock vara förlorat. Bilarna ska dra mindre och mindre så valet börjar bli svårt...

En utmärkt dokumentär om en industri tog död på en utmärkt bil som ägarna var nöjda med:
https://www.youtube.com/watch?v=LXx8khPVBbY

Vi har nu bestämt oss för att köpa en Prius genII, fas2. Eftersom de flesta är silverfärgade är chansen stör att vi då får 2 exakt likadana på tomten, tur vi alltid parkerar på samma platser utanför huset. Vanemänniska som man är...

Bra val! Har kört min 1300 mil sedan maj och det har varit helt krångelfri!

Synd att Gen 3 fortfarande kostar lite mer, de där 21 hästkrafterna gör faktiskt skillnad och så ser de mycket snyggare ut. Men tror nog ändå att Gen 2 är ett mer ekonomiskt köp smile

Jo, rejält sugen på genIII. Men den är mycket dyrare som sagt. Vill dessutom ha en Plug-in Hybrid. Ännu mer pengar. Det lönar sig inte. Tyvärr. Och jag har kört min GenII i 1500 mil och den har inte så mycket som hickat till. Bra val tycker jag med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
9 april 2015 ·

Blacken skrev:
"en stor mängd" ? undrar jag vem som mest ska ta till sig yttrandet "En person med självrespekt har förstånd nog att förstå när denne är ute och promenerar på marker den inte tryggt klarar av att beträda."
Vidhåller att en prius innehåller mera giftiga och ej nedbrytbara ämnen än vad en Amason innehåller. Så dess sk: "miljövänlighet" är mest en chimär för trädkramarmaffian att yra över.

Jag äger inte och har aldrig ägt någon Toyota Prius så jag kan inte svara på din näst sista fråga. Men din sista fråga är även den lite otydlig för om modellen hade tilltalat mig och jag hade velat äga en så hade jag köpt och kört en Prius utan att bry mig om vad andra tycker, det är självrespekt såvitt jag förstår.

Ehhh? surrade mest generellt, men det kunde du inte se, sorry inte menat som individuellt påhopp utan mest en generell reflektion över det hela.

Ja en amazon innehåller en stor mängd PVC när vi diskuterar just Amazon och Prius III då Amazonen har som jag skrev både dörrsidor, stolsklädsel och även fler saker utav PVC såsom innertak, instrumentpanelsklädsel det är oavsett modern bilmodell en stor andel PVC.

Då du fortfarande inte kommer med andra påståenden baserade på dina åsikter och känslor istället för verifierade fakta så menar jag att du är ute på alldeles för hal is.

Desvärre får jag tyvärr medge att jag själv hade ett faktafel tidigare i texten när jag skrev att en Prius genIII är återvinningsbar till 85%.
Det stämmer inte, en Prius genIII är återvinningsbar till 95% och var den första serietillverkade personbilen med så hög återvinningsgrad, enligt ett EU-direktiv ska 95 procent av nya bilar kunna återvinnas år 2015.

Det är genII som är återvinningsbar till 85%, även den långt före lagstadgat krav.

Länkar in lite mer fakta om du vill förkovra dig i ämnet istället för att tro och tycka.
http://www.mynewsdesk.com/se/toyota/pre … ast-313668

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j … JZv0CeWfWg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang