Allt började en lördagsmorgon när jag surfade lite på fejan. En gul, ful rostig caddy dök upp på en sida. Högstbjudande stod det. Eftersom en liten bil med flak lät kul å praktiskt så lades ett lågt bud. Bilen blev min! Efter att lite rostlagning dragits igång så började det spåra ur, först lite men innan jag visste ordet av så var idéerna många och bilen nedplockad. Ingen återvändo. Kommer bli låg, biege och stilig :-)
Hej! Får börja med att tacka för dom positiva kommentarerna :-) Har pysslats ganska friskt under julen och medföljande ledighet :-) tyvärr vart dålig på att fota då koncentrationen vart på max. Började med att sikta på provstart under ledigheten men avsaknaden av gnista gav huvudbry. Efter mycket läsande i kretsscheman och letande på Internet så löstes problemet.
Hela främre elsystemet återigen ute, uppsprätt och kontrollmätt. Fick ej ström till tändmodulen. Efter ca 20h med letande så hittades felet. Ingen jord i tändmodulen... mätte så klart spänningen mot tändmodulens jordpunkt. Flyttades instrumentet jord så fanns det vist spänning.. nybörjarmisstag.
Kablarna kommer så klart återigen läggas i strumpa osv :-)
Ett litet sidoprojekt som tog lite tid. Svetsar upp tankröret på pendlarbilen och hittade ett litet hål som jag tänkte laga när jag ändå var i farten. Blev vist ett stort hål ;-)
Hej! Har äntligen tagit för att greja lite med caddyn :-) blev några timmar i garaget idag vilket resulterade i följande. # tanken klar. # tankband klart. # Bränslepump klar.
Lite blästrade och lackade delar :-)
Pumpen och tryckutjämnaren ihoplockade med tvättade slangar och nya kopparbrickor ;-)
Ett bränslerör var sedan tidigare skarvat med slang. Röret som satt vid pumpen var extremt rostigt så det byttes :-)
Limmade dit lite resten av nötningsskydden som ska ligga vid tankbanden.
Bygge av nya tankband påbörjat. Planen var att bygga i rostfritt men tyvärr var mina plåtar lite för korta...
Ett tankband klart :-) bara ett kvar :-)
Båda tankbanden klara och lackade :-)
Tanken på plats under bilen :-) lär dock plocka ner den igen då jag glömde slangen till avluftningen på ovansidan och kabeln till tankmätaren. Gör inte så mycket då banden ändå lär bockas om lite då dom ej klämmer så hårt jag vill på tanken.
Började även montera Bränslepump och plockade bort tankröret inför lack :-) nu saknas bara några slangar och 3 gummiupphängningar sen är soppasystemet klart :-)
Nötningsskydden plockade jag hem från jobbet. Dom sitter som transportskydd mellan pallen och flakkåpor till pickuper. Tjockt skumgummi som inte suger åt sig vatten :-)
God afton! Blev en sväng till garaget idag på kvällskvisten :-) Blev till att göra klart infästningen av bromsrören.
Blev till att använda två typer av fästen. En som egentligen är till för kablar i rostfritt och en som ser ut som en ögla med gummi runt :-) Fick även klart det sista runt k-jeten där en plastslang sprack sist jag höll på.
Även börjar spåra ur lite mera så blir lite blankt under huven ;-)
God morgon :-) blev att spendera lördagen i garaget som vanligt. Tanken var att starta förra helgen men tyvärr så sa min Bränslepump upp sig tämligen fort. Misstänker att det kommit in skräp från tanken och dödat min soppapump så en ny kommer köpas så småningom :-) För att förhindra att det händer igen så har ett extra bränslefilter inhandlats och även fått en hållare konstruerad :-)
Var inte helt enkelt att hitta ett bränslefilter med minst 12mm anslutning, detta har 1/2" så det funkar mot slangarna.
Över till gårdagen, eftersom provstart inte var på tapeten så blev det att plocka fram svetsen och dra igång med flaket igen :-) Från början var planen var ett dra i poppnuts i hålen på sidorna och montera lastögglor. Men vem fan kör saker på en pickup ;-)
Lite förebilder :-) finns lite hål och hål är fult ;-)
Några hål mindre :-) Klippte till några 40x40 plåtbitar som fick ersätta hålen. Så klart grundade på på baksidan lika på på utsidan efter slip och riktning :-)
Sedan så blev det något lager med spackel som avslutning. Bara att rikta och spackla resten vilket är lagomt roande...
Till er som följt ett tag så är flaket lackat sedan tidigare, så detta blev ett bevis på att det spårat ur ganska ordentligt ;-)
Tja! Var förbi garaget idag och körde vidare med slipningen utav flaksidan. Slipa är inte min starkaste sida så tar lång tid och mycket spackel går till spillo.. Men sakta men säkert så lär jag mig :-)
Startade med att lägga på ett nytt lager spackel :-) medans det härdade så gick jag över andra sidan med långplankan :-)
Nermattad och en drös Bulor och skavanker funna :-)
Efter ett par vändor med spackel å slipmaskin så lades lite grundfärg på för att se hur det såg ut, inte helt 100 men det närmar sig :-)
Bättre än innan. Dessutom så kan jag använda grunden som riktmärken för att se var det behöver läggas på mer spackel och tas av om det är för högt. Bara resten kvar nu..
har lackat flak jag me. Men inga träribbor. Släp har man ju inte alltid med sig när man behöver att. Gött att bara kunna ta med sig stora grejer när man minst anar de när man är iväg. Då fyller en pickis sin funktion
Tja! Blev ett ryck i garaget idag då jag ändå var ledig på eftermiddagen :-) fick lite pyssel gjort, dock som vanligt inget som var planerat..
Riktat kanten runt takluckan och kollat passformen. Den vart ok :-)
Har även svetsat om ett gångjärn till förardörren så den sitter bättre i dörrhålet. Blev bättre men krävs nog lite chimsning för att det ska bli perfekt.
När dörren satt i linje med resten av bilen så kunde jag även börja passa in skärmen så det är på gång. Svårt att få perfekt passform då allt är mer eller mindre krokigt :-p
Har även skickat takluckan på blästring så den kan lackad så småningom :-)
Till helgen kör jag ett pass till, vill ju få färg på skiten snart ;-)
Tja! Ett par timmar i garaget är gjorda, spenderade tiden med att passa in skärmar och huven på prov. Bör gå att få till ganska bra. När det sedan var klart så blev det lite slipa och spackla. Det är dock ganska tråkigt att visa på bild så ni får nöja er med några översiktsbilder innan jobbet drog igång på riktigt ;-)
Det som gjordes idag var att slipa ner huven, rikta lite småsaker. Blästra lite ytrost på huv och skärmar :-) Sen spacklades huven och slipades för att sedan upprepa processen många gånger. Givetvis på med rostskyddsgrund där jag slipa igenom.
Tror huven börjar bli helt ok så med lite tur och ork så ska jag slipgrunda den i morgon :-)
Sen tar jag tag i skärmarna och jobbar mig bakåt :-)
God kväll i stugan! Inte mycket till uppdatering men bättre än inget. Spenderade söndagen i garaget där jag åter igen konstaterade att spackla och slipa inte är min grej. Fick dock några bitar klara för slipgrund vilket är ett steg i rätt riktning :-)
Nedre delen på rutramen och ut mot huven klar. Någon liten grej att fixa innan slipgrunden men i det stora hela klart :-)
Även huven är redo för slipgrund :-) var ett jäkla pill i slipa runt gallret :-)
Kommer försöka fokusera på slipjobb ett tag framöver så den är redo för lack så snart tillfälle ges att göra bilen beige :-)