Tips på ljud till saab 9000

Robbha
6 april 2015 · 32 Inlägg

Tjena!
Tänkte köpa billjud till Saaben och vill kunna spela hög musik med mycket bas. Jag har redan MDS Torque T5 slutsteg, 50mm2 kabel och baslåda ska jag bygga själv vet dock inte om jag ska ha portad eller sluten låda så tips och råd behövs.

Så tänkte kolla om någon kan rekommendera något eller om det här är bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205751/205751-1908427f1eb35b68491b31f6f4ab70c7.jpg

Original diskanterna i fram tänkte jag ha kvar, men diskanterna i bak tänkte jag ta bort och högtalarna ska jag nog driva med ett slutsteg som jag kan köpa av en kompis.

Senast redigerat av Robbha (6 april 2015)

Nausea Avstängd
7 april 2015 · 598 Inlägg

Jag vet inte om denna Alpine har det men jag skulle satsa på en dyrare med tidskomp och ett omfattande delningsfilter med nivåjustering. Med tidskomp "flyttar" du alla högtalare så du slipper höra som om ljudet kommer från vänster framhögtalare. Jag gör som så att jag flyttar vänster fram en meter ut, lite mer än hälften av kupéns bredd, alltså 1,5 meter i en lastbil, sen flyttar jag balansen till vänster kanalerna och lyssnar tills fram och bak är i min lyssningsposition. Sen flyttar jag balans till mitten, fadern till framkanalerna och lyssnar återigen tills ljudbilden är i min lyssningspostion. Samma procedur med högerkanalerna med balansen till höger. Sen ska du sitta i det som kallas sweetspot. Hela ljudbilden faller på plats och även klangfärgen blir mörkare och mer homogen = naturtroget. Har du tillräckligt bra högtalare, gjort alla inställningar och justeringar rätt kan du höra alla instrument, harmonier och allt.  Med 6x9 och två basar behöver du inte fundera så mycket på portad låda eller inte. Det som avgör den frågan är vilken låda basen är optimerad för. Oavsett lådtyp lär du fylla bilen med bas. Om jag inte minns fel är det bredbandselement i brädan på Saab 9000. Alltså inga diskanter.

Robbha
7 april 2015 · 32 Inlägg

Nausea skrev:
Jag vet inte om denna Alpine har det men jag skulle satsa på en dyrare med tidskomp och ett omfattande delningsfilter med nivåjustering. Med tidskomp "flyttar" du alla högtalare så du slipper höra som om ljudet kommer från vänster framhögtalare. Jag gör som så att jag flyttar vänster fram en meter ut, lite mer än hälften av kupéns bredd, alltså 1,5 meter i en lastbil, sen flyttar jag balansen till vänster kanalerna och lyssnar tills fram och bak är i min lyssningsposition. Sen flyttar jag balans till mitten, fadern till framkanalerna och lyssnar återigen tills ljudbilden är i min lyssningspostion. Samma procedur med högerkanalerna med balansen till höger. Sen ska du sitta i det som kallas sweetspot. Hela ljudbilden faller på plats och även klangfärgen blir mörkare och mer homogen = naturtroget. Har du tillräckligt bra högtalare, gjort alla inställningar och justeringar rätt kan du höra alla instrument, harmonier och allt.  Med 6x9 och två basar behöver du inte fundera så mycket på portad låda eller inte. Det som avgör den frågan är vilken låda basen är optimerad för. Oavsett lådtyp lär du fylla bilen med bas. Om jag inte minns fel är det bredbandselement i brädan på Saab 9000. Alltså inga diskanter.

Då jag inte har så mycket pengar så tänkte jag försöka hamna runt 4-5000kr så en bättre stereo kan bli svårt om de inte finns någon som kostar lika mycket.

Finns de bättre 4tumare och 6x9 än de jag la till för ungefär samma pris?

Tänkte bara köra på 1 bas så vilken ska jag välja för ca 2-2500kr

Kan tillägga att basen jag la till kostar 1800kr nu.

Senast redigerat av Robbha (7 april 2015)

Nausea Avstängd
7 april 2015 · 598 Inlägg

Skippa basen och slutsteget så länge tills du har råd och lägg mer krut på stereon och högtalare från början. Är du säker på att det sitter en diskant i brädan på 9000? Jag har för mig att en 4 tums midbas får plats, men då har du ingen diskant. Köp ett kit eller extra diskant men då behöver du ett filter också. Kolla på hifi kit. Inte på bil utan hifi. De kan hjälpa dig med filter också. Tror du att det blr samma ljudkvalitet om du lägger 2500 kr på en bas men bara 500 på en midbas? Lägg ungefär lika mycket på alla delar, dvs 1500-2000 på bas osv. Och då är det inte långt kvar till Alpine 178BT för 2795.Jag har föregångaren inköpt 2008. Den håller alltså ljudmässigt i många år. Förresten såg jag nu att du inte ens valt ett slutsteg. Hur hade du tänkt driva allt detta från stereon? Saaben har inget inbyggt slutsteg. Saab 9-5 har det, men inte 9000 väl?

Senast redigerat av Nausea (7 april 2015)

Robbha
7 april 2015 · 32 Inlägg

Nausea skrev:
Skippa basen och slutsteget så länge tills du har råd och lägg mer krut på stereon och högtalare från början. Är du säker på att det sitter en diskant i brädan på 9000? Jag har för mig att en 4 tums midbas får plats, men då har du ingen diskant. Köp ett kit eller extra diskant men då behöver du ett filter också. Kolla på hifi kit. Inte på bil utan hifi. De kan hjälpa dig med filter också. Tror du att det blr samma ljudkvalitet om du lägger 2500 kr på en bas men bara 500 på en midbas? Lägg ungefär lika mycket på alla delar, dvs 1500-2000 på bas osv. Och då är det inte långt kvar till Alpine 178BT för 2795.Jag har föregångaren inköpt 2008. Den håller alltså ljudmässigt i många år. Förresten såg jag nu att du inte ens valt ett slutsteg. Hur hade du tänkt driva allt detta från stereon? Saaben har inget inbyggt slutsteg. Saab 9-5 har det, men inte 9000 väl?

De första jag skrev va att jag hade ett mds torque t5 och 50mm2 kabel. Och jag va ut och kolla igen under gallret på instrumentpanelen och de sitter en 4tums högtalare där och brevid den sitter en liten högtalare (diskant)

Skulle kunna skita i 6x9 och köpa värre 4tumare men vet inte vilka, kan köpa 6x9 senare.

Men bas är nog viktigast.

Senast redigerat av Robbha (7 april 2015)

Nausea Avstängd
8 april 2015 · 598 Inlägg

Nej, du ska skippa basen eftersom 4 tum inte kan spela ner till 80 Hz, så du behöver 6x9 som midbas. Ja, jag vet att midbasen 'är specad ner till 80 Hz, men det klarar inte att spela  högt. Du skulle kunna driva 6x9 med slutsteget så länge. Du vet väl vad SUB bas är eller? Det är frekvenser UNDER basen. Så om du är ute efter bas så är det i första hand midbasar som gäller, sen kan du lägga till en subwoofer när du har råd. Av erfarenhet vet jag att det är en dålig idé att köpa allt på en gång när du har för liten budget. Som sagt, alla delar ska kosta ungefär lika mycket om det ska låta bra. Att lägga 2000 på en bas medan du bara lägger 500-1000 på andra delar är alltså inte bra. Köp det du kan och spara tills du har råd att köpa bra grejer. För många tar det flera år att bygga upp en bra anläggning genom att uppgradera. Om du kör med Herz midbasar så behöver du som sagt ett delningsfilter och sen stämma av det med den diskant du har. Jag kan inte rekommendera dig att börja klabba med delningsfilter om du inte vet vad du håller på med. Köp ett färdigt kit i stället.

Senast redigerat av Nausea (8 april 2015)

Noiseprojekt
8 april 2015 · 1 523 Inlägg

Okej, vi börjar med att klargöra att JA det sitter 4" + 1" diskant i instrumentbrädan!

Det jag skulle göra är att skippa dom där 6x9" och lägga dom 995:- på en värre stereo.
Alternativt att lägga dom på ett par 6,5" i stället som du plastar fast i dörren.
Saab var väldigt snåla när dom bygga 9000 och inte satta några bafflar alls i dörrarna som dom gjorde i 900 och 9-3

Byt ut 4" mot typ detta DLS kitet, så du får en separat diskant. (Låter betydligt bättre än original!)
http://www.brl.se/sv/artiklar/c4.html


Tänk dig själv, du ställer ju inte dom stora fronthögtalarna bakom soffan och surroundhögtalarna framme vid tvn..
Störst fram!

Nausea Avstängd
8 april 2015 · 598 Inlägg

Det blir inte mycket midbas med en sån lösning. Det kanske är lättare att få plats med midbas 6x9 eller 6,5 där det finns plats för de i stället för att plasta de i dörren... Vem gör det? Ingen vanlig Svensson...  Jag har haft en 9000 cd som inte hade diskant utan bara bredbandselement fram, precis som i gamla 80-tals 900. 9000 är från 80-talet... I hatthyllan hade den en diskant tillsammans med en 6,5 tums bas. Om du kör 6x9 genom ett slutseg kan du använda filter och bara använda de som midbas.

Senast redigerat av Nausea (8 april 2015)

valstadkillen
10 april 2015 · 1 523 Inlägg

Nausea skrev:
Det blir inte mycket midbas med en sån lösning. Det kanske är lättare att få plats med midbas 6x9 eller 6,5 där det finns plats för de i stället för att plasta de i dörren... Vem gör det? Ingen vanlig Svensson...  Jag har haft en 9000 cd som inte hade diskant utan bara bredbandselement fram, precis som i gamla 80-tals 900. 9000 är från 80-talet... I hatthyllan hade den en diskant tillsammans med en 6,5 tums bas. Om du kör 6x9 genom ett slutseg kan du använda filter och bara använda de som midbas.

man kan kompletera med en rörbas från antingen amega eller jl mvh

Peugeot 207 (2006)
Nausea Avstängd
10 april 2015 · 598 Inlägg

valstadkillen skrev:

Nausea skrev:
Det blir inte mycket midbas med en sån lösning. Det kanske är lättare att få plats med midbas 6x9 eller 6,5 där det finns plats för de i stället för att plasta de i dörren... Vem gör det? Ingen vanlig Svensson...  Jag har haft en 9000 cd som inte hade diskant utan bara bredbandselement fram, precis som i gamla 80-tals 900. 9000 är från 80-talet... I hatthyllan hade den en diskant tillsammans med en 6,5 tums bas. Om du kör 6x9 genom ett slutseg kan du använda filter och bara använda de som midbas.

man kan kompletera med en rörbas från antingen amega eller jl mvh

Ja, men det blir ju en billig lösning som inte gör slut på halva  hans budget eller så... Nä, jag håller fast vid att han bör satsa på en midbas och bättre stereo och köpa subben när han har råd.

Fjong
10 april 2015 · 1 494 Inlägg

Ta en titt på begagnat om din budget är tight, har man lite tålamod brukar det gå att hitta fina grejer (ibland oanvänt) för rimliga pengar. Är du händig och vill lägga lite tid på installation så kan du ju göra som föregående nämnde och plasta lite dörrsidor så får du större valmöjlighet gällande frontsystem tongue

Nausea Avstängd
10 april 2015 · 598 Inlägg

Fjong skrev:
Ta en titt på begagnat om din budget är tight, har man lite tålamod brukar det gå att hitta fina grejer (ibland oanvänt) för rimliga pengar. Är du händig och vill lägga lite tid på installation så kan du ju göra som föregående nämnde och plasta lite dörrsidor så får du större valmöjlighet gällande frontsystem tongue

Eller så byter han till en Saab 9-5 som har plats för en 6,5a i framdörren.  Det är helt rätt att tänka begagnat först. Leta efter Dynaudio Esotar, Focal, Brax etc...

valstadkillen
10 april 2015 · 1 523 Inlägg

Nausea skrev:

Fjong skrev:
Ta en titt på begagnat om din budget är tight, har man lite tålamod brukar det gå att hitta fina grejer (ibland oanvänt) för rimliga pengar. Är du händig och vill lägga lite tid på installation så kan du ju göra som föregående nämnde och plasta lite dörrsidor så får du större valmöjlighet gällande frontsystem tongue

Eller så byter han till en Saab 9-5 som har plats för en 6,5a i framdörren.  Det är helt rätt att tänka begagnat först. Leta efter Dynaudio Esotar, Focal, Brax etc...

om han ska leta efter dynaudio då lär ju hela hans budget gå åt till ett par 6.5'' kitt eller ngt tongue  brax????  skämtar du med oss eller?  det e ju snordyrt nytt tongue kolla brl och dayton smile bra priser på de smile om då ska leta beggat för 4k så är det kanske lite billigare modell av dls grejjer.

Peugeot 207 (2006)
Nausea Avstängd
10 april 2015 · 598 Inlägg

valstadkillen skrev:

Nausea skrev:

Fjong skrev:
Ta en titt på begagnat om din budget är tight, har man lite tålamod brukar det gå att hitta fina grejer (ibland oanvänt) för rimliga pengar. Är du händig och vill lägga lite tid på installation så kan du ju göra som föregående nämnde och plasta lite dörrsidor så får du större valmöjlighet gällande frontsystem tongue

Eller så byter han till en Saab 9-5 som har plats för en 6,5a i framdörren.  Det är helt rätt att tänka begagnat först. Leta efter Dynaudio Esotar, Focal, Brax etc...

om han ska leta efter dynaudio då lär ju hela hans budget gå åt till ett par 6.5'' kitt eller ngt tongue  brax????  skämtar du med oss eller?  det e ju snordyrt nytt tongue kolla brl och dayton smile bra priser på de smile om då ska leta beggat för 4k så är det kanske lite billigare modell av dls grejjer.

Nej, jag skämtar inte. Men jag gör det lite billigare för att jag kan bygga högtalare med lösa element och bygga passiva filter själv, så jag tittar på Visaton-diskant från Ljudia, Scan-Speak från Hifi kit.. Bara några tips, men då måste du ha mer kunskap. Samma sak om du kör aktivt utan passiva delningsfilter. Du måste veta vad du håller på med.

valstadkillen
10 april 2015 · 1 523 Inlägg

Nausea skrev:

valstadkillen skrev:

Nausea skrev:

Eller så byter han till en Saab 9-5 som har plats för en 6,5a i framdörren.  Det är helt rätt att tänka begagnat först. Leta efter Dynaudio Esotar, Focal, Brax etc...

om han ska leta efter dynaudio då lär ju hela hans budget gå åt till ett par 6.5'' kitt eller ngt tongue  brax????  skämtar du med oss eller?  det e ju snordyrt nytt tongue kolla brl och dayton smile bra priser på de smile om då ska leta beggat för 4k så är det kanske lite billigare modell av dls grejjer.

Nej, jag skämtar inte. Men jag gör det lite billigare för att jag kan bygga högtalare med lösa element och bygga passiva filter själv, så jag tittar på Visaton-diskant från Ljudia, Scan-Speak från Hifi kit.. Bara några tips, men då måste du ha mer kunskap. Samma sak om du kör aktivt utan passiva delningsfilter. Du måste veta vad du håller på med.

annars köper man dayton 4 or och daytonbanddiskanter med filter ? dayton har vettiga filter=) o bygga en egen rörbas av en dayton 7'' wink

Peugeot 207 (2006)
valstadkillen
10 april 2015 · 1 523 Inlägg

1 st Dayton Audio DC160-4
2 st Dayton Audio RS 100-4
2 st Dayton Audio AMT Mini-8
2359 kr inkl frakt hos brl
sedan köper du ett 4 kanal o stereo beggat så skulle jag gjort iaf spara tills bas till senare skede smile

Peugeot 207 (2006)
Nausea Avstängd
10 april 2015 · 598 Inlägg

valstadkillen skrev:

Nausea skrev:

valstadkillen skrev:
om han ska leta efter dynaudio då lär ju hela hans budget gå åt till ett par 6.5'' kitt eller ngt tongue  brax????  skämtar du med oss eller?  det e ju snordyrt nytt tongue kolla brl och dayton smile bra priser på de smile om då ska leta beggat för 4k så är det kanske lite billigare modell av dls grejjer.

Nej, jag skämtar inte. Men jag gör det lite billigare för att jag kan bygga högtalare med lösa element och bygga passiva filter själv, så jag tittar på Visaton-diskant från Ljudia, Scan-Speak från Hifi kit.. Bara några tips, men då måste du ha mer kunskap. Samma sak om du kör aktivt utan passiva delningsfilter. Du måste veta vad du håller på med.

annars köper man dayton 4 or och daytonbanddiskanter med filter ? dayton har vettiga filter=) o bygga en egen rörbas av en dayton 7'' wink

Inget personligt men vilken DAYtondöv har inte slutat på DAGis än?

Senast redigerat av Nausea (10 april 2015)

valstadkillen
10 april 2015 · 1 523 Inlägg

Nausea skrev:

valstadkillen skrev:

Nausea skrev:

Nej, jag skämtar inte. Men jag gör det lite billigare för att jag kan bygga högtalare med lösa element och bygga passiva filter själv, så jag tittar på Visaton-diskant från Ljudia, Scan-Speak från Hifi kit.. Bara några tips, men då måste du ha mer kunskap. Samma sak om du kör aktivt utan passiva delningsfilter. Du måste veta vad du håller på med.

annars köper man dayton 4 or och daytonbanddiskanter med filter ? dayton har vettiga filter=) o bygga en egen rörbas av en dayton 7'' wink

Inget personligt men vilken DAYtondöv har inte slutat på DAGis än?

personangrepp eller vaddå?

Peugeot 207 (2006)
Nausea Avstängd
10 april 2015 · 598 Inlägg

valstadkillen skrev:

Nausea skrev:

valstadkillen skrev:

annars köper man dayton 4 or och daytonbanddiskanter med filter ? dayton har vettiga filter=) o bygga en egen rörbas av en dayton 7'' wink

Inget personligt men vilken DAYtondöv har inte slutat på DAGis än?

personangrepp eller vaddå?

Inget personligt, det var för roligt för att låta bli.

valstadkillen
10 april 2015 · 1 523 Inlägg

Nausea skrev:

valstadkillen skrev:

Nausea skrev:

Inget personligt men vilken DAYtondöv har inte slutat på DAGis än?

personangrepp eller vaddå?

Inget personligt, det var för roligt för att låta bli.

ja om man har dagishumor så

Peugeot 207 (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang