VW GOLF V 1.6FSI , NOx samt EGR fel

Ankanan
9 april 2015 · 50 Inlägg

Modell: VW GOLF V (1K1) 2004 1.6 FSI
Motorkod: BAG
HK: 115(85)
Mil: 27 000

Hej!

Fick en massa felkoder på besiktningen, bilen går som en spjut och dricker inte mycket soppa eller så:

17811: EGR system, reglerdifferens
16784: Avgasrecirkulationskrets, flödesfel
17440: NOx givare, signal för stor
18528: Bränssleinställning efter kat trimsystem för mager bank 1
17446: Styrkrets uppvärmning NOx givare; avbrott
17478: NOx sensor värmekrets; kortslutning till B+

Fel 3-6 beror på NOx sensorn, tror jag. Har strulat innan, det har jag dock "löst" genom att bryta strömmen till batteriet samt därefter besiktiga bilen. Varningslampan i kupén tänds dock igen efter ett tag (dagar/veckor).

Nu funkar dock inte batteritricket utan motorstyrningslampan är tänd hela tiden.

Kan EGR ventilfelet hänga ihop med en felaktig NOx sensor? Dvs det är bara NOx sensorn som är kass?

Om man byter NOx sensorn, måste man justera något i bilens dator? Hittar dessutom inte denna NOx sensor online någonstans?! yikes

Tacksam för hjälp

zleepy Trucker
9 april 2015 · 1 391 Inlägg

prova o2 sensor (syresensor) istället smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Ankanan
9 april 2015 · 50 Inlägg

Skulle man inte då ha lambda-fel? Lambda-värdet ligger på 1

NOx är ju annars känt fel på golf 1,6 FSI, tror jag big_smile

zleepy Trucker
9 april 2015 · 1 391 Inlägg

Två sensorer, en före katt ( o2 sensor lambda reglerar kollar hur myck oförbränt syre som hänger med avgaserna ut och reglerar det så den får tillräckligt med luft och bränsle ) sen en lambda efter katt som håller koll på utsläppen..

Det har både min passat 1,8t och v70, bytte o2 sensorn på v70n idag för den har gett felkod smile

Jag besiktad v70n i slutet på februari med tre nollor på co/co2500/hc och lambda 1.00 trots felkod på o2 heated sensor smile

Senast redigerat av zleepy (9 april 2015)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
spillolja
9 april 2015 · 4 020 Inlägg

med dom koder och felbeskrivningen så är NOX-givaren  defekt, en dyr pryl som kostar 4000-5000:- att köpa ny

det finns endast 1 st lambdasond av bredbandstyp framför kattarna

finns hos ebay  autoteilemann mfl.

http://www.ebay.de/itm/1x-NOx-Sensor-NO … 58bf19b950

skylls på 95 oktan bensin, troligen dom heta avgaserna som uppstår som bränner den
evt. kan man skona den om man monterar en sådan imellan:
http://www.ebay.com/itm/O2-OXYGEN-LAMBD … 35e695f2e8

Senast redigerat av spillolja (9 april 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Ankanan
9 april 2015 · 50 Inlägg

Oj, den var dyr, hatar den bilen. Kostar säkert 10 000 varje år i olika reservdelar!! mad

Men kan NOX-givaren påverka EGR-ventilen och de felkoderna som den ger upphov till? Eller verkar den trasig med?

Senast redigerat av Ankanan (9 april 2015)

spillolja
9 april 2015 · 4 020 Inlägg

med lite tur kan EGR-ventilen rengöras

bara att ta av locket och mäta på potentiometern

smile

Senast redigerat av spillolja (9 april 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Ankanan
9 april 2015 · 50 Inlägg

Ta av locket och mäta? yikes

Egr-ventilen är väl denna:

http://www.mekonomen.se/systemmedia/pro … ventil.jpg

Går den att mäta och vad ska mätas? big_smile



Rörande NOx-sensorn, är det bara att byta rakt av eller måste man "registrera" den i bilens dator?

spillolja
9 april 2015 · 4 020 Inlägg

Man kan skruva bort det svarta locket , och under det kommer man åt om jag inte minns fel förutom kugghjul även potten, troligen behöver EGR-vetilen rengöras

Nox-en ska kunna byta ut rakt över

ska evt. finnas universal Nox-sesorer att skava på den gamla styrboxen

evt. kan man ta en Nox-givare till en Golf IV och krimpa på en passande kontakt på den nuvarnade boxen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Ankanan
10 april 2015 · 50 Inlägg

Aha, man tackar för svar. Ska leta lite NOx samt kolla på ventilen, återkommer med lite info hur det gick.

Eventuella fel i datorn, räcker det om man drar batteriet ett tag eller måste de nollas på annat vis?

spillolja
10 april 2015 · 4 020 Inlägg

Fekoder blir som regel kvar men bilen kan brukas som förut

för att radera dessa koder:
http://www.tradera.com/item/343640/2302 … h-livedata

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Ankanan
10 april 2015 · 50 Inlägg

OK, tack igen! big_smile

Ankanan
10 april 2015 · 50 Inlägg

Oj, en fråga till visst. Om man enbart rengör EGR ventilen måste den då grundinställas? yikes

spillolja
10 april 2015 · 4 020 Inlägg

det är nog bara att tvaga den ren och återmontera  cool

Senast redigerat av spillolja (10 april 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Ankanan
11 maj 2015 · 50 Inlägg

En lite update samt följdfråga.

EGR felet är åtgärdat, spjället satt fast samt att ett kugghjul som drev spjället hade blivit skadat, gick dock att åtgärda genom rengöring samt att man roterade kugghjulet 180 grader.

Nu till NOX sensorn, 3 fel kvarstår:

17440: NOx givare, signal för stor
17446: Styrkrets uppvärmning NOx givare; avbrott
17478: NOx sensor värmekrets; kortslutning till B+

Fel 1 har alltid varit där, nollar man det tar det typ 10 mil innan en ny felkod skapas så där hinner man besiktiga bilen med finfina avgasvärden.

Men uppvärmningen av sensorn verkar ju dock inte funka längre och detta resulterar i felkoder direkt. Går ju 6 kablar till sensorn, blå (+) samt gul (-) är till värmekretsen. Är det någon som testat vad som händer om man klipper kabel blå? Alternativt klipper blå samt gul och lägger ett motstånd i mellan? Skulle man kunna kringgå felet då?

En riktig fullagning men bilen går bra samt en nox sensor är svindyr samt att den version på noxsensor jag har inte verkar finnas längre utan man måste köpa en nyare variant samt då uppdatera något styrdon i bilen. Så det slutar säkert på 6000-7000:-

spillolja
11 maj 2015 · 4 020 Inlägg

Om du tar ett motstånd välj lämpligen ett PTC-motstånd på några ohm
men det finns då även risk för felkod då Noxgivarens uppvärmningsmotstånd även kan fungera som givare för avgastemperatur

vänta några år så kanske det blir humanare pris på dess piratdel

http://www.ebay.com/itm/NEU-ORIGINAL-AU … 1c52c4d1cc

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Ankanan
20 maj 2015 · 50 Inlägg

En liten update igen. Bilen besiktigad och godkänd. big_smile

Hittade en begagnad nox-sensor för 3 500:-, verkar funka samt inga felkoder slängs.

Skippade att sätta dit ett motstånd på värmekretsen på gamla sensorn då jag blev varnad att det kunde leda till att bilen sotar när den är kall och kanske kunde förklara varför egr ventilen hade sotat fast innan.

Dock så hackar bilen lite lätt nu när man kör i jämn fart. Kommer efter ca 1 mils körning oavsett om motorn är varm eller ej. Bilen drar typ 0,64 blandad körning, lite mer när den hackar. Någon som har erfarenhet kring hackande och byte av nox-sensor?

Bilen hackade en aning innan med (typ 3 år sedan), mer sällan än nu dock, men det försvann när den gamla nox-sensorn började slänga felen: "NOx givare, signal för stor" samt "bränssleinställning efter kat trimsystem för mager bank 1". Dessa fel gick dock att nolla innan besiktningen.

Kan även meddela att bilen vänsterbakbroms gick sönder på väg hem från besiktningen, kolven har gått fast och vägrar släppa mad sad

spillolja
20 maj 2015 · 4 020 Inlägg

Den ojämna gången kan vara tändstiften, någon hade i ett annat forum haft bosch tändstift men bytte till biltemas brisk och den ojämna gången försvann

en snaps E85 för 50-100:- vid varje tankning kan till viss del rengöra och motverka sotbildning
ger även bättre gång särskilt vid 95 oktan bensin

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Ankanan
20 maj 2015 · 50 Inlägg

Jo, kanske stiften ska bytas. Kanske den nya nox sensorn kör det lite magrare och de gamla stiften fixar inte det. Tycker soppaförbrukningen är väldigt liten oxå nu. Får se vad som händer när man byter stift.

Sedan tror jag på fullt allvar att jag har svart magi i bilen. Inte nog med att vänster bakok måste bytas, nu har även höger fram hjullager havererat. Låter som en gammal tröska nu madmadmad Fattar inte vad som händer... Jaja, blir att ägna helgen åt att byta.

Vill tacka alla för hjälpen, särskilt du spillolja, sparat mig många tusenlappar genom att fixa det själv. big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang