Störningar i diskanter efter jag satt in bas och slutsteg

willepee
14 april 2015 · 4 Inlägg

tja! jag satte i en bas och slutsteg i bilen igår. det sitter bra framsystem sen innan och färdigdragna kablar till slutsteg då han som hade bilen innan hade det.

det känns som att lågregistret i framsystemet också blev mycket bättre efter montering av subwoofer av någon konstig anledning.

PROBLEMET är att det har blivit störningar i diskanterna vid lite högre volymer. alltså det sprakar och låter riktigt illa. nästan som att det inte ens kan klassas som en störning utan allt annat ljud från diskanterna försvinner och det sprakar bara.


Någon som vet vad det kan vara? Måste skilja på ström- och lågnivå ikväll bara men kan det ha med diskanterna att göra? inte så insatt i el. vad som helst kan ju hända haha.

Nausea Avstängd
14 april 2015 · 598 Inlägg

Driver du diskant och framsystem med stereon eller genom externt slutsteg? Om stereon driver allting + nu ett slutsteg som du lagt till orkar den inte med, det blir strömbrist. Alpine har av den anledningen 4 volt på alla lågnivå i deras dyrare modeller. Jag tror du menar distorsion, så du upplever förmodligen detta: https://www.youtube.com/watch?v=9PF32APSjrk

Senast redigerat av Nausea (14 april 2015)

willepee
14 april 2015 · 4 Inlägg

yes driver allt annat med stereon.  det är en ny värsting clarion. han innan hade inte detta problem och då hade han förmodligen en ännu fetare bas. Jag tror inte att det är det som är problemet faktiskt, men tack för svar! jag ska pilla o dona lite med inställningar och lägga kablarna lite snyggare så får jag se om det blir bra smile

Nausea Avstängd
14 april 2015 · 598 Inlägg

Det är nog inte basen utan steget som drar ström från stereon. Plus framsystemet och allt det där. Distorsionen du upplever kallas clipping och det är vad som händer ifall du pressar stereon för hårt. Om du ska spela så högt ska du driva allting med externt steg. Du kan inte gaina bort distorsion på stereon...

Senast redigerat av Nausea (14 april 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang