Saab 9-3 1999 200hk, lite frågor.

R_fused There is no replacement for displacement
19 april 2015 · 630 Inlägg

doglas2009 skrev:

R_fused skrev:
Volvo s40 är mycket trevliga bilar, dock är just 2,0T fas2 dvs efter 01 ingen motor jag skulle lita på ifall du planerar att trimma den, dels har den 83mm blocket vilket jag sett flera gånger få sprickor i cylinderväggarna, samt att kolvarna är väldigt tunna. Vill du ha en sådan som håller bäst är det t4 fas 1 som gäller som har 81mm block. Även 2,0t fas 1 samt t4 fas 2 är bättre eftersom de har bättre kolvar även om de har det dåliga blocket.
Det är lite av en chansning, vissa har kört 300hk i 83mm blocket i flera år andra har det rasat för.
2,0T fas 2 däremot tycker jag inte man bör trimma. Vet inte hur det ser ut nu hos trimfirmorna men för några år sen när jag hade min s40 och v40 så erbjöds inte ens mer än steg 3 till dessa pga at det helt enkelt inte håller.
köp istället isåfall en t4 fas 2, väldigt trevlig bil med redan 200 hk orginal, med ett chipp 240hk och då rör den på sig helt ok.
Fas 1 börjar bli så gamla att de flesta är ruskigt rostiga nu... Kolla in mina gamla bilar om du vill se hur de kan se ut, personligen tycker jag både s och v40 är rätt snygga bilar även idag.

Fråga gärna om du undrar nått om s40, har haft ett par och hängt på x40 nordic i 5-6 år så har sett det mesta dessa bilar råkat ut för.

Allt det du skrev om 2.0T gäller även steg 1 trim, omkring 205hk? Det var ju i så fall väldigt tråkigt då dessa verkar vara mycket lättare/billigare att hitta i bra skick än T4.

Är det något speciellt ställe man bör leta efter rost på just s40? Är det främst karossen eller är det likt min 240 i viktiga delar allt börjar rosta sönder?

Om man har hittat en riktigt fräsch bil förutom lite rost runt skärmkanter, är det då väldigt dyrt att lämna in och få tillfixat?

Det gäller väl även vid steg 1 ja, dock ju mindre effekt ju bättre håller det om du förstår. Vet inte riktigt hur vanligt det är, kan bara konstatera att den motorn har sämre kolvar och att det har hänt flertalet gånger. Finns många som rullar utan problem men tycker man bör vara medveten om risken iallafall. resten av drivlinan är riktigt stabil på bilarna annars. Fas 1 rostar nästan överallt, riktigt dåligt rostskydd, på fas 2 är det mycket bättre, men där det brukar komma är i skärmkanterna fram och bak, längst ner på bakluckan och trösklarna. Min 03a började det krypa lite i kanterna på men det va ganska lätt fixat själv om du är lite händig. Huven kan det ju även komma lite på om där är mycket stenskott och så.
Tycker inte du skall vara så rädd om du hittar en bil med lite rost på sålänge det inte är jättemycket, den nyaste du kan hitta är ju över 10 år gammal och har säkert gått en bit med så det är inte så konstigt. Skall det lämnas in kan det nog kosta en slant men frågan är om det är värt det? De flesta bilar i den prisklassen finns det lite rost på och stoppar du det någolunda själv kanske det räcker?

Senast redigerat av R_fused (19 april 2015)

Presidento Of World
19 april 2015 · 3 306 Inlägg

Jag har en V40 2.0 utan turbo med 41 000mil big_smile pigg och går kanon i motor och låda.. lite rost var de på'n men ja..med dessa mil så kan jag leva med det.

lite kul fakta; Acc'n kyler som fan och all elektronik funkar än! t.ex farthållare färddator abs osv. en -97a

köp fas1 dom verkar bättre.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Motch_swe
19 april 2015 · 166 Inlägg

Du verkade i början av tråden lite insnöad på Saab. Har du kikat någonting överhuvudtaget på ng9-3? Nästintill skottsäkra med saab-mått mätt och bra mycket roligare att köra än den gamla 9-3an (och 9-5an med för den delen). Ska inte vara allt för stora problem att få tag på en 175hk Vector-modell för runt 30k. smile

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now
Saab 9-3 "Black Betty" (2008)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 april 2015 · 17 383 Inlägg

Motch_swe skrev:
Du verkade i början av tråden lite insnöad på Saab. Har du kikat någonting överhuvudtaget på ng9-3? Nästintill skottsäkra med saab-mått mätt och bra mycket roligare att köra än den gamla 9-3an (och 9-5an med för den delen). Ska inte vara allt för stora problem att få tag på en 175hk Vector-modell för runt 30k. smile

Inte dumt alternativ alls! Saab kostar kaffepengar nu för tiden, man får mycket pang för pengarna. Inget snack. Men TS ska lyssna på kunniga folk i ämnet, Kanske du Motch_swe är en sådan herre?

Saab modell äldre har dock katastrofalt dåliga vägegenskaper, det är allmänt känt. Inget om man ska ut och blåköra alltså.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
doglas2009
19 april 2015 · 209 Inlägg

R_fused skrev:

doglas2009 skrev:

R_fused skrev:
Volvo s40 är mycket trevliga bilar, dock är just 2,0T fas2 dvs efter 01 ingen motor jag skulle lita på ifall du planerar att trimma den, dels har den 83mm blocket vilket jag sett flera gånger få sprickor i cylinderväggarna, samt att kolvarna är väldigt tunna. Vill du ha en sådan som håller bäst är det t4 fas 1 som gäller som har 81mm block. Även 2,0t fas 1 samt t4 fas 2 är bättre eftersom de har bättre kolvar även om de har det dåliga blocket.
Det är lite av en chansning, vissa har kört 300hk i 83mm blocket i flera år andra har det rasat för.
2,0T fas 2 däremot tycker jag inte man bör trimma. Vet inte hur det ser ut nu hos trimfirmorna men för några år sen när jag hade min s40 och v40 så erbjöds inte ens mer än steg 3 till dessa pga at det helt enkelt inte håller.
köp istället isåfall en t4 fas 2, väldigt trevlig bil med redan 200 hk orginal, med ett chipp 240hk och då rör den på sig helt ok.
Fas 1 börjar bli så gamla att de flesta är ruskigt rostiga nu... Kolla in mina gamla bilar om du vill se hur de kan se ut, personligen tycker jag både s och v40 är rätt snygga bilar även idag.

Fråga gärna om du undrar nått om s40, har haft ett par och hängt på x40 nordic i 5-6 år så har sett det mesta dessa bilar råkat ut för.

Allt det du skrev om 2.0T gäller även steg 1 trim, omkring 205hk? Det var ju i så fall väldigt tråkigt då dessa verkar vara mycket lättare/billigare att hitta i bra skick än T4.

Är det något speciellt ställe man bör leta efter rost på just s40? Är det främst karossen eller är det likt min 240 i viktiga delar allt börjar rosta sönder?

Om man har hittat en riktigt fräsch bil förutom lite rost runt skärmkanter, är det då väldigt dyrt att lämna in och få tillfixat?

Det gäller väl även vid steg 1 ja, dock ju mindre effekt ju bättre håller det om du förstår. Vet inte riktigt hur vanligt det är, kan bara konstatera att den motorn har sämre kolvar och att det har hänt flertalet gånger. Finns många som rullar utan problem men tycker man bör vara medveten om risken iallafall. resten av drivlinan är riktigt stabil på bilarna annars. Fas 1 rostar nästan överallt, riktigt dåligt rostskydd, på fas 2 är det mycket bättre, men där det brukar komma är i skärmkanterna fram och bak, längst ner på bakluckan och trösklarna. Min 03a började det krypa lite i kanterna på men det va ganska lätt fixat själv om du är lite händig. Huven kan det ju även komma lite på om där är mycket stenskott och så.
Tycker inte du skall vara så rädd om du hittar en bil med lite rost på sålänge det inte är jättemycket, den nyaste du kan hitta är ju över 10 år gammal och har säkert gått en bit med så det är inte så konstigt. Skall det lämnas in kan det nog kosta en slant men frågan är om det är värt det? De flesta bilar i den prisklassen finns det lite rost på och stoppar du det någolunda själv kanske det räcker?

Tack så mycket för svaret!

Kanske ändå är en t4 jag borde köpa då (om jag köper en Volvo), och då fas 2.

Jag skulle nog inte kalla mig jättehändig direkt, att få stopp på rostandet för ett tag är nog inte så svårt, hade dock varit kul om man kunde få det att se bra ut också.

Senast redigerat av doglas2009 (19 april 2015)

doglas2009
19 april 2015 · 209 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Jag har en V40 2.0 utan turbo med 41 000mil big_smile pigg och går kanon i motor och låda.. lite rost var de på'n men ja..med dessa mil så kan jag leva med det.

lite kul fakta; Acc'n kyler som fan och all elektronik funkar än! t.ex farthållare färddator abs osv. en -97a

köp fas1 dom verkar bättre.

Okej! En utan turbo känns dock inte så intressant i mitt fall, vill helst ha liite omkörningsmöjligheter. Om jag köper en bil som faktiskt har farthållare måste den funka, det är det jag saknar mest av allt i min 240.

Men att den faktiskt går efter 41000mil var ju trevligt, trodde bara det är var dom äldre Volvo som gjorde det.

doglas2009
19 april 2015 · 209 Inlägg

Motch_swe skrev:
Du verkade i början av tråden lite insnöad på Saab. Har du kikat någonting överhuvudtaget på ng9-3? Nästintill skottsäkra med saab-mått mätt och bra mycket roligare att köra än den gamla 9-3an (och 9-5an med för den delen). Ska inte vara allt för stora problem att få tag på en 175hk Vector-modell för runt 30k. smile

Jodå, dom har jag kollat på. Jag läste dock att dom första bilarna av den modellen hade ganska mycket problem, tyvärr kommer jag inte ihåg vad. Jag kollade dock lite snabbt nu, och dom verkar ju faktiskt gå att hitta för det priset; http://www.blocket.se/bastad/Saab_9_3_2 … 17&w=3

17500mil var ju inte så farligt. Dom flesta under 30k har dock gått en bit över 20000mil.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 april 2015 · 17 383 Inlägg

doglas2009 skrev:

Motch_swe skrev:
Du verkade i början av tråden lite insnöad på Saab. Har du kikat någonting överhuvudtaget på ng9-3? Nästintill skottsäkra med saab-mått mätt och bra mycket roligare att köra än den gamla 9-3an (och 9-5an med för den delen). Ska inte vara allt för stora problem att få tag på en 175hk Vector-modell för runt 30k. smile

Jodå, dom har jag kollat på. Jag läste dock att dom första bilarna av den modellen hade ganska mycket problem, tyvärr kommer jag inte ihåg vad. Jag kollade dock lite snabbt nu, och dom verkar ju faktiskt gå att hitta för det priset; http://www.blocket.se/bastad/Saab_9_3_2 … 17&w=3

17500mil var ju inte så farligt. Dom flesta under 30k har dock gått en bit över 20000mil.

Den såg fin ut men såg inte höger framdörr omlackad ut? Den säljs av en tjej. De är inte så lätta att pruta med. Tyckte den var lite dyr.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
doglas2009
19 april 2015 · 209 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

doglas2009 skrev:

Motch_swe skrev:
Du verkade i början av tråden lite insnöad på Saab. Har du kikat någonting överhuvudtaget på ng9-3? Nästintill skottsäkra med saab-mått mätt och bra mycket roligare att köra än den gamla 9-3an (och 9-5an med för den delen). Ska inte vara allt för stora problem att få tag på en 175hk Vector-modell för runt 30k. smile

Jodå, dom har jag kollat på. Jag läste dock att dom första bilarna av den modellen hade ganska mycket problem, tyvärr kommer jag inte ihåg vad. Jag kollade dock lite snabbt nu, och dom verkar ju faktiskt gå att hitta för det priset; http://www.blocket.se/bastad/Saab_9_3_2 … 17&w=3

17500mil var ju inte så farligt. Dom flesta under 30k har dock gått en bit över 20000mil.

Den såg fin ut men såg inte höger framdörr omlackad ut? Den säljs av en tjej. De är inte så lätta att pruta med. Tyckte den var lite dyr.

Det var alltså bara ett exempel, jag kommer behöva spara nån månad eller 2 till innan jag köper någon bil. Tycker dock att den var ganska billig, om man jämför mot andra i samma prisklass har dom andra gått längre.

Att den är "tjejkörd" känns snarare positivt då jag misstänker att dom i de flesta fallen kör lugnare.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 april 2015 · 17 383 Inlägg

doglas2009 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

doglas2009 skrev:

Jodå, dom har jag kollat på. Jag läste dock att dom första bilarna av den modellen hade ganska mycket problem, tyvärr kommer jag inte ihåg vad. Jag kollade dock lite snabbt nu, och dom verkar ju faktiskt gå att hitta för det priset; http://www.blocket.se/bastad/Saab_9_3_2 … 17&w=3

17500mil var ju inte så farligt. Dom flesta under 30k har dock gått en bit över 20000mil.

Den såg fin ut men såg inte höger framdörr omlackad ut? Den säljs av en tjej. De är inte så lätta att pruta med. Tyckte den var lite dyr.

Det var alltså bara ett exempel, jag kommer behöva spara nån månad eller 2 till innan jag köper någon bil. Tycker dock att den var ganska billig, om man jämför mot andra i samma prisklass har dom andra gått längre.

Att den är "tjejkörd" känns snarare positivt då jag misstänker att dom i de flesta fallen kör lugnare.

Det är nog genomgående positivt ja. Men tjejer och priser brukar vara ett känsligt ämne, inte helt sällan blir de helt tokiga om man försöker pruta. Jag har ju köpt ett sjukt antal hundra bilar i mitt liv då jag drev en bilfirma.

Tjejen hemma håller med, hon håller generellt bilars värde högre. Kan vara bra att veta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Power-krille
20 april 2015 · 672 Inlägg

Men för bövelen människa! stäng av datorn och cykla ner på byn o köp en bil!
vad du än köper, så provkör ordentligt och kolla att den funkar!
det finns säkert 100 konstiga saker och anledningar på varje modell som går att ifrågasättas

Senast redigerat av Power-krille (20 april 2015)

"Väx inte upp! det är en fälla"
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 april 2015 · 17 383 Inlägg

Power-krille skrev:
Men för bövelen människa! stäng av datorn och cykla ner på byn o köp en bil!
vad du än köper, så provkör ordentligt och kolla att den funkar!
det finns säkert 100 konstiga saker och anledningar på varje modell som går att ifrågasättas yikes

Det där har jag tänkt många gånger i alla köpråd som dyker upp :-) men det är väl bra att han tar sig en funderare om det nu ska inköpas en Fransk/Saab. Det är ju lite generellt mer fel på dessa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brg8TTio4a
20 april 2015 · 14 Inlägg

Saab 9-5 Aero 04-05.   Punkt slut.

jaka54
20 april 2015 · 5 680 Inlägg

Hej!
Skulle aldrig köpa ett bilmärke som inte längre tillverkas!

Brg8TTio4a
20 april 2015 · 14 Inlägg

Nä det kan vara farligt!!

Presidento Of World
20 april 2015 · 3 306 Inlägg

Att köpa saab 9-3 NG (-03 å uppåt) och säga att Opel är Opel..går inte ihop då en sådan är 99% Opel Vectra tongue



Edit; men det är ju förstås upp till var och en å köpa vad den vill men:

lite info
-Saabs/Opels 6 växlade låda på 2.0T 175hk har problem med koppling och grejer därtill
-glöm att den drar det dom påstår (0.65?) drar minst 0.9 blandad
-tändningslåset i saaben krånglar
-fjädrar är en svaghet i båda modellerna främst fram men även bak, stötdämpare bak brukar bli dåliga ochså
-kedjan kan börja rasslar
-drar lite olja

jag har haft 6 stycken Opel Vectra med 2.0Turbo det har aldrig varit några större problem som det var på saabarna av någon anledning, jag vet inte kanske bara tur med oplarna och otur med saabarna... men dom var även dyrare och laga.

exempel; original bromssats till  vectra kostar 2500kr på märkeshandlare; till saab exakt samma med samma artikelnr 3700kr.

Det är mina erfarenheter med dessa bilar.

Senast redigerat av opel_vectra_gts (20 april 2015)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
doglas2009
20 april 2015 · 209 Inlägg

Power-krille skrev:
Men för bövelen människa! stäng av datorn och cykla ner på byn o köp en bil!
vad du än köper, så provkör ordentligt och kolla att den funkar!
det finns säkert 100 konstiga saker och anledningar på varje modell som går att ifrågasättas

Nej. Först och främst är risken väldigt liten att bilen jag vill ha helt plötsligt kommer ut i jkpg, när jag väl hittar en bil är det bra att veta vad jag ska kolla efter, vad som är vanliga problem.

doglas2009
20 april 2015 · 209 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Skulle aldrig köpa ett bilmärke som inte längre tillverkas!

Så tänkte jag innan med, men efter att ha läst runt lite så har jag kommit fram till att den inte alls verkar vara några problem att hitta delar till Saab.

doglas2009
20 april 2015 · 209 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Att köpa saab 9-3 NG (-03 å uppåt) och säga att Opel är Opel..går inte ihop då en sådan är 99% Opel Vectra tongue



Edit; men det är ju förstås upp till var och en å köpa vad den vill men:

lite info
-Saabs/Opels 6 växlade låda på 2.0T 175hk har problem med koppling och grejer därtill
-glöm att den drar det dom påstår (0.65?) drar minst 0.9 blandad
-tändningslåset i saaben krånglar
-fjädrar är en svaghet i båda modellerna främst fram men även bak, stötdämpare bak brukar bli dåliga ochså
-kedjan kan börja rasslar
-drar lite olja

jag har haft 6 stycken Opel Vectra med 2.0Turbo det har aldrig varit några större problem som det var på saabarna av någon anledning, jag vet inte kanske bara tur med oplarna och otur med saabarna... men dom var även dyrare och laga.

exempel; original bromssats till  vectra kostar 2500kr på märkeshandlare; till saab exakt samma med samma artikelnr 3700kr.

Det är mina erfarenheter med dessa bilar.

Tack för svaret!

Jag är, med den budgeten jag har, klart tveksam till den modellen. Jag tror inte att jag kommer att hitta en tillräckligt fräsch för under 30k.

Nu känns nästan s40 t4 mest intressant.

Gamer
21 april 2015 · 130 Inlägg

det jag tycker är att man ska köpa något man vill ha! även om kanske inte alla andra tycker att det är bäst!

har själv haft en hel del väldigt olika bilar (jag har inte alla jag ägt upplagda här) och varit och provkört en hel uppsjö av bilar. man känner relativt snabbt om man hittat rätt eller om det är ett ''kanske'' och tyvärr gör man misstag ibland men är inte så mkt mer än att bita i det sura äpplet och gå vidare. är ju trots allt fortfarande ''bara en bil''.

känns det inte rätt från början kommer det förmodligen inte att kännas rätt i längden heller.

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang