R_fused skrev:
Volvo s40 är mycket trevliga bilar, dock är just 2,0T fas2 dvs efter 01 ingen motor jag skulle lita på ifall du planerar att trimma den, dels har den 83mm blocket vilket jag sett flera gånger få sprickor i cylinderväggarna, samt att kolvarna är väldigt tunna. Vill du ha en sådan som håller bäst är det t4 fas 1 som gäller som har 81mm block. Även 2,0t fas 1 samt t4 fas 2 är bättre eftersom de har bättre kolvar även om de har det dåliga blocket.
Det är lite av en chansning, vissa har kört 300hk i 83mm blocket i flera år andra har det rasat för.
2,0T fas 2 däremot tycker jag inte man bör trimma. Vet inte hur det ser ut nu hos trimfirmorna men för några år sen när jag hade min s40 och v40 så erbjöds inte ens mer än steg 3 till dessa pga at det helt enkelt inte håller.
köp istället isåfall en t4 fas 2, väldigt trevlig bil med redan 200 hk orginal, med ett chipp 240hk och då rör den på sig helt ok.
Fas 1 börjar bli så gamla att de flesta är ruskigt rostiga nu... Kolla in mina gamla bilar om du vill se hur de kan se ut, personligen tycker jag både s och v40 är rätt snygga bilar även idag.
Fråga gärna om du undrar nått om s40, har haft ett par och hängt på x40 nordic i 5-6 år så har sett det mesta dessa bilar råkat ut för.