Vilken BMW motor är bäst att bygga på av 525-540 97-05

740_Charger
28 april 2015 · 46 Inlägg

Hej!

Bilintresset har äntligen vaknat till liv igen och är BMW frälst så klart. Har en 528ia nu som bruksbil och vill inte plocka isär den didirekt. Är jäkligt sugen på en M5, men tyvärr så blir de alldeles för dyrt inköp. Vill ha som ett rullande projekt som sommarbil. Ha skruvat lite förut och alltid varit intresserad av trimmade bilar.

Min fråga är då vilken motor av 525-540 97-05 som är bäst grund att bygga på? Ha som fått en förkärlek till E39. Är fantast av både 6an och 8an, men gillar ljudet lite extra från 8an. Tänkte ha en extra motor att bygga på medans bilen fortfarande går att köra under sommarn om ni förstår hur ja tänker. Är lite tidigt på morgonen än så. Är inte ute efter att börja turbo ladda något ään, men vill fortfarande ha bra med kräm så dessa små pojkar med trimmade volvobilar kan se på ett par snygga bakljus.

Mvh Johan

BMW 320I E36 "Bananlådan" (1992)
Mercedes 200E W124 "The Pimpmobile" (1988)
Janneutanb
28 april 2015 · 7 271 Inlägg

Om du inte vill ha turbo så kommer det bli oerhört dyrt för en väldigt liten effektökning.

740_Charger
28 april 2015 · 46 Inlägg

Hur är de om man skulle sätta i enkel eller dubbel turbo i en sån? Svårt? Dyrt? Hur går de med regbesiktning? Hur är hållbarheten med tex dubbelturbo på en bmw V8?

BMW 320I E36 "Bananlådan" (1992)
Mercedes 200E W124 "The Pimpmobile" (1988)
Janneutanb
28 april 2015 · 7 271 Inlägg

Allt beror på hur mycket du kan göra själv och hur seriöst det ska vara Men omkring en 40+ för något någorlunda seriöst .
Det enda sättet att regga den med turbo är att bygga om den till ombyggt fordon som går på E85.

PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
28 april 2015 · 1 152 Inlägg

Jag tror att vi skickat sms till varandra? smile

Säger fortfarande M5 med 400hk samt lite avgas och optimering ca 430-450hk...

För att få en annan e39 till de siffrorna så krävs det turbo/kompressor och det blir billigare att köpa en M5:a om du ska göra det bra sen är den då i samma klass som en M5 dock med sämmre chassie ex...

M5 hittar du för typ 70-100 och då kan du lägga ner tid på att få den och bli fin och gå bra istället för att lägga ner en massa tid och pengar för att bli från åkt av en M5:a i slutet så fort det börjar svänga. Just my 2cents big_smile

oavsett så är E39 den BÄSTA 5:serien enligt mig och den vackraste att titta på

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
viccoA
28 april 2015 · 3 110 Inlägg

Köp en M5:a, garanterat den billigaste och bästa lösningen.

Flera som satt kompressor på 540in, förmodligen kostar det runt 50.000 kr om man gör arbetet själv, dock blir inte resten av bilen en M5:a wink

Nymphomaniac
28 april 2015 · 58 Inlägg

Köp en m5a direkt som andra säger så är resten av bilen inte byggd för att vara sportig men vadå du får prioritera om du skaffar en annan bil o bygger för allt måste bytas nästan smile om du ska ha samma känsla som en riktig m5a nästan smile

740_Charger
28 april 2015 · 46 Inlägg

Okej, då tror ja att de blir att spara till en äkta för en M5 vill ja helst ha 😁 E39 är då en av dom snyggaste tyck ja 😁 tycker de finns väldigt få i Sverige. Hur vet att de är en äkta m5? Hur är de att importera sånna?

Mercedes 200E W124 "The Pimpmobile" (1988)
BMW 320I E36 "Bananlådan" (1992)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
28 april 2015 · 1 152 Inlägg

740_Charger skrev:
Okej, då tror ja att de blir att spara till en äkta för en M5 vill ja helst ha 😁 E39 är då en av dom snyggaste tyck ja 😁 tycker de finns väldigt få i Sverige. Hur vet att de är en äkta m5? Hur är de att importera sånna?

Rätt beslut att fatta smile menar du vad som är skillnaden är det inte sååå mkt mot en E39 M-sport kosmetisk.

Fronten: annan nedre grill
Sidor: ytter backspeglarna , 18" M5 fälgarn
Bak: Diffusern samt 4 ändrör och M5 emblem på Skuffen för de som inte valde bort eller tagit bort de.

Import eller Sv-såld spelar ingen roll så länge du går igenom historiken samt skicket på bilen. (Billig att köpa dyr att reparera) jag kollade på ca 20st runt om i Sverige tills jag hittade min nuvarande. Lycka till!!

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
MFred
29 april 2015 · 164 Inlägg

Lättast är väl ändä att kika under huven lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang