Audi a4 1,8ts 2004 - Topplockspackning...

Manlac
30 april 2015 · 135 Inlägg

Hallå

Var inne på verkstad idag för att kolla en kylarläcka. Fick då toplockspacknings domen. Tänkte kolla med er om ni tror det kan vara samma eller om ni har några andra ideér.

Det är då en a4 med 190hk motorn som läcker från expansionskärlet, alltså enligt killen så var det när turbon laddar så trycker luften ut genom topplockspackningen och in i kylsystemet och då pressar det ut kylarvatten genom ventilen i locket på expansionskärlet.

Motoroljan är ren och fin så det läcker inte in något där.
Det är värme i bilen så länge som kylarvattennivån inte blir för låg.
Ingen rök.

Från söndag den 26 till idag(30) så har det läckt ut cirka 1 liter och då har jag kört kanske 15mil.

Tacksam för alla svar.

Renault 19 Chamade 16v "Radiobilen" (1992)
Stefan7neson
30 april 2015 · 394 Inlägg

Manlac skrev:
Hallå

Var inne på verkstad idag för att kolla en kylarläcka. Fick då toplockspacknings domen. Tänkte kolla med er om ni tror det kan vara samma eller om ni har några andra ideér.

Det är då en a4 med 190hk motorn som läcker från expansionskärlet, alltså enligt killen så var det när turbon laddar så trycker luften ut genom topplockspackningen och in i kylsystemet och då pressar det ut kylarvatten genom ventilen i locket på expansionskärlet.

Motoroljan är ren och fin så det läcker inte in något där.
Det är värme i bilen så länge som kylarvattennivån inte blir för låg.
Ingen rök.

Från söndag den 26 till idag(30) så har det läckt ut cirka 1 liter och då har jag kört kanske 15mil.

Tacksam för alla svar.

Hej.
Vet Du/ni till 100% att vattnet kommer från expansionskärlet/locket?

Manlac
30 april 2015 · 135 Inlägg

Stefan7neson skrev:

Manlac skrev:
Hallå

Var inne på verkstad idag för att kolla en kylarläcka. Fick då toplockspacknings domen. Tänkte kolla med er om ni tror det kan vara samma eller om ni har några andra ideér.

Det är då en a4 med 190hk motorn som läcker från expansionskärlet, alltså enligt killen så var det när turbon laddar så trycker luften ut genom topplockspackningen och in i kylsystemet och då pressar det ut kylarvatten genom ventilen i locket på expansionskärlet.

Motoroljan är ren och fin så det läcker inte in något där.
Det är värme i bilen så länge som kylarvattennivån inte blir för låg.
Ingen rök.

Från söndag den 26 till idag(30) så har det läckt ut cirka 1 liter och då har jag kört kanske 15mil.

Tacksam för alla svar.

Hej.
Vet Du/ni till 100% att vattnet kommer från expansionskärlet/locket?

Han blåste rent på vatten och sedan ville han att jag skulle ta ett var och ladda turbon för att se vart det kom ifrån och då kunde man se att det droppat från expansionskärlet

Renault 19 Chamade 16v "Radiobilen" (1992)
Stefan7neson
30 april 2015 · 394 Inlägg

Ok.

Det SKA vara tryck i systemet, Så bara för att testa ett billigt alternativ, prova med ett nytt/annat kylarlock.
Kan ju vara så enkelt att övertrycksventilen är trasig:)

Går bilen bra för övrigt?

Manlac
30 april 2015 · 135 Inlägg

Stefan7neson skrev:
Ok.

Det SKA vara tryck i systemet, Så bara för att testa ett billigt alternativ, prova med ett nytt/annat kylarlock.
Kan ju vara så enkelt att övertrycksventilen är trasig:)

Går bilen bra för övrigt?

Bilen går fint, laddar och går jämt. Låter inget speciellt. Jo, kan ju börja där, kanske dumt att läggar ner 15k på att plana toppen om det bara är locket:)

Renault 19 Chamade 16v "Radiobilen" (1992)
Stefan7neson
30 april 2015 · 394 Inlägg

Precis:)

Åk till skroten och köp ett begagnat lock därsmile

Berätta hur det gick:)

Lycka till

Manlac
4 maj 2015 · 135 Inlägg

Stefan7neson skrev:
Precis:)

Åk till skroten och köp ett begagnat lock därsmile

Berätta hur det gick:)

Lycka till

Jag har ej hunnit bort till skroten men jag var ut idag och kollade lite. Jag tog bort alla tändstifft för att se om man kunde se någon ner i cylindrarna, alla var tomma och fina, ingen vätska som runnit ner. Oljan var fin. Dock så var kolv 1 ren kanska ren från sot, kunda bara se toppen då den var i toppläge. Kan detta bero på kylarvatten som ätit bort sotet?

Det var även en rostig färg på kylarvattnet, inte allt men det som var överst. Inget droppar då bilen står då den har stått i cirka en vecka nu.

EDIT: Kom just på att jag fyllt på med vatten i kylare, är förmodligen bara det.

Senast redigerat av Manlac (4 maj 2015)

Renault 19 Chamade 16v "Radiobilen" (1992)
Stefan7neson
5 maj 2015 · 394 Inlägg

Hmm, Att ena kolven är ren är ju iofs ett litet tecken på iaf ojämn bränsleblandning, i detta fall då kanske vatten vilket vi inte hoppas:/

Vi håller tummarna...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang