Mervolic
Yawn...
3 maj 2015
· 3 151 Inlägg
Kör man långt per dag kan det ju löna sig att investera i en lite modernare diesel. Köper du en som är miljöbilsklassad så är den ju nästan skattefri. Dessutom har du ju mindre risk att något går sönder på grund av slitage och utebliven/slarv med service. Mindre bränsleförbrukning än äldre bilar är väl inget minus heller.
Om jag skulle köpa pendlarbil skulle en viktig punkt vara krocksäkerheten. Befinner man sig mycket i trafiken så är ju risken givetvis högre, särskilt om du kör mycket landsväg/motorväg där hastigheten är högre.
Men ja, jag håller med Malheus, räkna snittförbrukning på likvärdig diesel/bensin och lägg till skatten. Sen har du ju vad dom kostar svart på vitt, är dieseln tillräckligt billig för att vara värt så är det ju värt.
Kan ta min A6 2.5 TDI och kompisens A6 2.4 som exempel:
Scenario:
3000 mil per år, bensinpris: 14.20 kr/liter, dieselpris: 14.50 kr/liter.
A6 bensin:
3000 mil * 14.20 kr/liter = 42600 kr per år.
42600 kr * 0.8 L/mil förbrukning = 34080 kr per år.
34080 kr + 3198 kr årsskatt = 37178 kr per år.
A6 diesel:
3000 mil * 14.50 kr/liter = 43500 kr per år.
43500 kr * 0.7 L/mil förbrukning = 30450 kr per år.
30450 kr + 7939 kr årsskatt = 38389 kr per år.
38389 kr - 37178 kr = 1211 kr.
Skillnad: Dieselbilen är 1211 kr per år dyrare än närmast motsvarande bensinvariant.
Alltså lönar det sig inte att köra enbart 3000 mil per år med min typ av dieselbil, utan man måste köra betydligt mer än så för att göra vinst.
Edit: Dock är detta inte riktigt en jämförbar kalkyl, eftersom kompisens A6 är framhjulsdriven medans min är fyrhjulsdriven.
Senast redigerat av Mervolic (3 maj 2015)