Audi a3 quattro käkar framdäck

Nyman_
7 maj 2015 · 602 Inlägg

Tjena. gäller min audi a3 ts 00
den sliter snett så in i helvete på insidan fram, bara 3cm in.
Är det normallt? Eller är det något speciellt man ska tänka på med däck och quattro?

Uppsättningen som satt på när jag köpte den för två år sedan var ganska hårt gångna, så fick köpa fyra st hankook 215/45 r17
gick första sommaren med dom.
Sedan förra sommaren såg jag att framdäcken nästan slitit snett in till corden, köpte två nya och satte dom nya bak och flyttade fram bakdäcken som var lite lite sneslitna men inte mycket, och lämnade bilen på hjulinställning.
Men idag klurade jag på varför bilen vibrerar mycket i låga hastigheter, och kände då att de va sneslitet fram sk hajtänder. .
Så och dom har gått bak en sommar och fram i kanske två månader.
Bakdäcken gick ju bara en två månader så dom är inte slitna.

Aja sjukt tröttsamt alltså. tråkigt med sneslitet när dom lätt hade gått hela sommaren annars. .

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
caromania Forummoderator
7 maj 2015 · 9 296 Inlägg

Fick du ett protokoll från hjulinställningen? Blev allt fixat på riktigt eller se de bara det?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Nyman_
7 maj 2015 · 602 Inlägg

caromania skrev:
Fick du ett protokoll från hjulinställningen? Blev allt fixat på riktigt eller se de bara det?

Japp fick ett protokoll.
Men får köpa två nya däck (då har jag ju näst intill nya runt om) sen får jag lämna den på hjulinställningen igen :-/

Hört lite rykten om att alltid ha precis lika nya däck runt om när det är fyrhjulsdrift. Och ett annat rykte var att om däcken redan är lite sneslitna, så kan dom ibland fortsätta slita snett även fast hjulinställningen är rätt

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
Lasse62
7 maj 2015 · 293 Inlägg

Din bil har ju Haldex, inte alls överkänslig för olika däck som vissa andra konstruktioner av 4 wd.

Om däcken är väldigt snedslitna kommer detta att påverka även efter en fyrhjulsinställning.

Ronnielund
8 maj 2015 · 28 Inlägg

Kan hända att det blir "hajtänder" på insidan av däcket om man kör länge med obalans i däcken.

Porsche 944 "Gemballa" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang