Hjälper vindavvisare mot vindsus i kupén med uppvevade rutor?

scienta
9 maj 2015 · 41 Inlägg

Tjena! Som rubriken lyder så undrar jag om vindavvisare reducerar vindsus i kupén även med rutorna uppe?

Har en Nissan Almera som det låter något fruktansvärt i. Ljuddämpade baljan med reservdäcket idag, men nu låter det fram istället och speciellt vindsus då.

Vad finns möjligen annars man kan göra för att få bilfan att gå lite tystare?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 maj 2015 · 14 088 Inlägg

scienta skrev:
Tjena! Som rubriken lyder så undrar jag om vindavvisare reducerar vindsus i kupén även med rutorna uppe?

Har en Nissan Almera som det låter något fruktansvärt i. Ljuddämpade baljan med reservdäcket idag, men nu låter det fram istället och speciellt vindsus då.

Vad finns möjligen annars man kan göra för att få bilfan att gå lite tystare?

Om rutorna är uppe behöver du väl ingen vindavvisare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
scienta
9 maj 2015 · 41 Inlägg

Vettemannen skrev:

scienta skrev:
Tjena! Som rubriken lyder så undrar jag om vindavvisare reducerar vindsus i kupén även med rutorna uppe?

Har en Nissan Almera som det låter något fruktansvärt i. Ljuddämpade baljan med reservdäcket idag, men nu låter det fram istället och speciellt vindsus då.

Vad finns möjligen annars man kan göra för att få bilfan att gå lite tystare?

Om rutorna är uppe behöver du väl ingen vindavvisare.

/Benny

Det skulle alltså inte reducera det vindsus som hörs inne i kupén?

zzr94092
9 maj 2015 · 4 415 Inlägg

prova med att sätta dit silvertape på ruta efter ruta,en ruta i taget, så hittar du snart var det "läcker,låter"

scienta
9 maj 2015 · 41 Inlägg

zzr94092 skrev:
prova med att sätta dit silvertape på ruta efter ruta,en ruta i taget, så hittar du snart var det "läcker,låter"

Vad är det vi letar efter då? En läcka i original-listerna? Du menar att det är något sånt som kan jävlas?

Vita_Vargen
9 maj 2015 · 1 281 Inlägg

Använd maskeringstejp eller någon annan tejp som inte lämnar rester och inte riskerar att förstöra lacken. Silvertejp kan göra skador på lack som inte går att polera bort.

scienta
9 maj 2015 · 41 Inlägg

Ok, vad ska jag göra om jag "finner" en läcka?

scienta
9 maj 2015 · 41 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
Kolla tättningslisterna runt den dörren eller det fönstret är en bra början smile

Ok. Så det är helt enkelt listerna som är högst troliga till att orsaka oljuden? Och vindavvisare ger 0 i mitt syfte?

Tack allihop för er input!

scienta
9 maj 2015 · 41 Inlägg

Det enda jag vet är att det susar något så förbannat och det vill jag bli av med. Har fått för mig att vanliga vindavvisare ska reducdra vindsuset (när rutan är även fullt uppe). Jag vill helt enkelt få tyst, vad är det enklaste sättet för mig att uppnå detta?

Vita_Vargen
10 maj 2015 · 1 281 Inlägg

Beror ju helt på vad suset beror på. Omöjligt att sitta här och säga att det kommer lösa dina problem. Kanske gör det de, kanske har det ingen effekt, kanske blir det ännu värre(skapar mer turbulens).

Dessa saker är ju jättesvåra att felsöka, speciellt för oss som sitter på ett forum och inte har möjlighet att provåka och lyssna på ljudet.

Enklaste sättet att lösa det är att öppna plånkan och köpa en BMW 7-serie med dubbelglas wink

Senast redigerat av Vita_Vargen (10 maj 2015)

scienta
10 maj 2015 · 41 Inlägg

Hur ska jag gå väga för att felsköka själv då? Vad är det som kan orsaka problemet?

Tack för alla svar!

Vita_Vargen
10 maj 2015 · 1 281 Inlägg

scienta skrev:
Hur ska jag gå väga för att felsköka själv då? Vad är det som kan orsaka problemet?

Tack för alla svar!

Du har ju fått tips ovan på hur du kan felsöka själv. Börja med det smile

Jeep Cherokee XJ "Sport" (2000)
Mercedes E200 "W123" (1985)
Subaru Impreza GT "STi v7" (2000)
scienta
10 maj 2015 · 41 Inlägg

Jo, jag tror jag har förstått tillvägagångssättet. Men vad är det jag letar efter? Spricka i listerna? Lösa lister? För dåligt lim?

Lite exmepel på hur det kan se ut skulle uppskattas väldigt av en nybörjare som mig smile

Tack igen för att ni tar er tid!

xXSammy
10 maj 2015 · 6 595 Inlägg

Tycker det låter mer ifrån bilar med vindavvisare. Dock kommer det ju inte in regnvatten om man har rutan lite nere.

De/Dem
Knugcab
10 maj 2015 · 5 111 Inlägg

När jag hade vindavvisare på W123an tyckte jag vindbruset blev lägre även med rutorna uppe, men den bilen är ju ritad före aerodynamikens tidevarv så det behöver inte vara relevant på en modern bil.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
caromania Forummoderator
10 maj 2015 · 9 296 Inlägg

Fyll balkarna med byggskum. Tyvärr så är nog vindbrus svårt att komma åt och ju tystare bilen blir i övrigt, desto mer kommer du ju höra vindbruset.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
scienta
10 maj 2015 · 41 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
När jag hade vindavvisare på W123an tyckte jag vindbruset blev lägre även med rutorna uppe, men den bilen är ju ritad före aerodynamikens tidevarv så det behöver inte vara relevant på en modern bil.

Ne, jag har förstått att det är lite gambling där på vilka bilar det hjälper och inte. Då plastbitarna kostar ~700:- paret så vill jag inte köpa dem utan att veta vad jag kan vänta för ungefärligt resultat. Vissa säger ju att det kan bli värre t.ex.

caromania skrev:
Fyll balkarna med byggskum. Tyvärr så är nog vindbrus svårt att komma åt och ju tystare bilen blir i övrigt, desto mer kommer du ju höra vindbruset.

Skulle det hjälpa med byggskumm i balkarna?

Jag har funderat lite smått på att försöka addera extra lister på väl valda ställen annars. Finns det inga andra möjligheter?

Vita_Vargen
10 maj 2015 · 1 281 Inlägg

Kolla på t.ex. Volvo S80 executive vart den har extra dämpning o sätt på liknande ställen på din bil. Den har extra tätningar runt dörrarna.

Ang vindavvisare så är min erfarenhet med att det ger mer vindsus. (945a)

Mazda Miata (1992)
Suzuki Jimny "Samurai" (1990)
Volvo 245 GLVolvo 740 GLT 16 Valve "8400 mil"Jeep Cherokee XJ "Sport"Mazda Miata "Mazdaspeed 1.8T"Nissan 300ZX TwinTurbo "Italien import"Skoda Felicia Pickup 1.3Porsche Boxster SSubaru Impreza GT "STi v7"Subaru Impreza WRX STi Type RA "V5 Limited"Mercedes E200 "W123"Mazda MiataVolvo 745 Turbo IntercoolerSuzuki Jimny "Samurai"Mazda MiataLexus GS430Subaru Impreza GT "STi v7"Porsche Boxster SVolvo 745 Turbo IntercoolerMazda MX-5 1.8 MZRSuzuki Jimny "Samurai"Volvo 740 GLT 16 Valve "8400 mil"Jeep Cherokee XJ "Sport"Subaru Forester SF "Turbo S Facelift"Volvo 245 GLSubaru Impreza WRX STi Type RA "V5 Limited"Mazda Miata "Mazdaspeed 1.8T"Peugeot 308 GT Line "Peggy"Volvo 740 GLE Cab "Farsans bygge"Lexus GS430Mercedes E200 "W123"Mazda MiataSubaru Impreza WRX STi Type RA "V5 Limited"Skoda Felicia Pickup 1.3Subaru Impreza GT "STi v7"Jeep Cherokee XJ "Sport"Nissan 300ZX TwinTurbo "Italien import"Mazda Miata "Mazdaspeed 1.8T"Subaru Forester SF "Turbo S Facelift"Porsche Boxster SVolvo 745 Turbo IntercoolerVolvo 245 GLSuzuki Jimny "Samurai"Skoda Felicia Pickup 1.3Volvo 745 Turbo IntercoolerSubaru Forester SF "Turbo S Facelift"Mazda Miata "Mazdaspeed 1.8T"Nissan 300ZX TwinTurbo "Italien import"Porsche Boxster SMazda MiataLexus GS430Volvo 740 GLT 16 Valve "8400 mil"Subaru Impreza WRX STi Type RA "V5 Limited"Volvo 245 GLMazda MX-5 1.8 MZRVolvo 740 GLT 16 Valve "8400 mil"Mercedes E200 "W123"Volvo 745 Turbo IntercoolerMazda MX-5 1.8 MZRSubaru Forester SF "Turbo S Facelift"Mazda Miata "Mazdaspeed 1.8T"Skoda Felicia Pickup 1.3Jeep Cherokee XJ "Sport"Volvo 245 GLLexus GS430Subaru Impreza GT "STi v7"Subaru Impreza WRX STi Type RA "V5 Limited"Nissan 300ZX TwinTurbo "Italien import"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang