Oljetryckkontakt/givare oljelampan lyser Volvo s40 T4 03

Nightmare89
14 maj 2015 · 939 Inlägg

Hej alla bilglada=

Jag skulle behöva lite hjälp med min s40 T4 03

Det är så att när jag var ute å åkte med den i Onsdags så gick den fint men nu ikväll när jag startade den så tändes oljekannan på instrumentpanelen.  Kollade stickan å det var runt halva. Hällde i lite olja å trodde felet skulle vara löst.. men icke lampan lyser fortfarande. Han köra bilen typ 5m innan jag såg att lampan tändes.

Nu till frågan då jag har listat ut att det finns 2 st Oljetryckkontakter på bilen 1st framme vid oljestickan men den andra hittar jag inte.  Står i boken att den ska sitta bak på motorn men vart?  Kan det vara så lätt att en givare slutat att funka å att lampan tänds på grund av det? Eller har pumpen bara tvärdött från att gå jätte bra till total stopp?    Läst ut felkoder men finns inget att hämta där heller...  Varit under bilen med och ser inga läckor någonstans.  Givarna kostar runt 100kr st så det är ju ingen dyr utgift precis.

Öss på med ide å förslag på lösningar nu folket=

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Mickius
15 maj 2015 · 4 670 Inlägg

Den visar att det är lågt oljetryck. I ditt fall hade jag faktiskt monterat en extern mätare för att dubbelkolla oljetryck. Kan vara bara givaren men ingen risk jag skulle ta utan att dubbelkolla vilket tryck motorn ger.

Mickius
15 maj 2015 · 4 670 Inlägg

Oftast brukar oljetrycksgivare sitta i motorblocket under insuget. Kollar man på Beg motorer på bildelsbasen så kommer du se vart den sitter 😊

Sitter ett stag imellan insuget och blocket och brevid denna nere på blocket tror jag allt den sitter?  😊

Christian S
15 maj 2015 · 4 816 Inlägg

Nightmare89 skrev:
Nu till frågan då jag har listat ut att det finns 2 st Oljetryckkontakter på bilen 1st framme vid oljestickan men den andra hittar jag inte.  Står i boken att den ska sitta bak på motorn men vart?

vad jag vet finns det bara 1 och den sitter på framsidan av motorn.


Japs-Micke skrev:
Oftast brukar oljetrycksgivare sitta i motorblocket under insuget. Kollar man på Beg motorer på bildelsbasen så kommer du se vart den sitter 😊

Sitter ett stag imellan insuget och blocket och brevid denna nere på blocket tror jag allt den sitter?  😊

japp, ska sitta i jämn höjd med startmotorn.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Nightmare89
15 maj 2015 · 939 Inlägg

Okej tack för svar. Provar att bytta den. Kostråd ju inget. Återkommer

Nightmare89
16 maj 2015 · 939 Inlägg

Löst ny sensor på plats å lampan släkt

Diio
16 maj 2015 · 570 Inlägg

Nightmare89 skrev:
Löst ny sensor på plats å lampan släkt

gött smile

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang