2789
Sök

Ratten skakar efter fälg byte

92 Inlägg
20 maj 2015
Trådstartare
#1
Hej!
Köpte nya fälgar samt begagnade märkes däck (ett år gamla conti 5).
Fälgar har 74.1 nav, men jag hade billiga plast navrignar.
Efter montering märkte jag att ratten började skaka vid hastigheter 80-100 som mest, men ibland kom det på högre hastigheter också.
Åkte till däckverkstad och balanserade fälgar en gång till, men det hjälpte inte.
Monterade aluminium nav ringar och det blev MYCKET bättre, men små vibrationer finns kvar vid 70-80 som mest, 90 går hur fint som helst samt över 100 väldigt små vibrationer i ratten samt lite i golvmattan.

Kan det bero på att fälgar har väldigt aggressiv ET för 3 serier? (et15 fram et20 bak).
Ratten skakar rätt rejält vid inbromsningar på höga hastigheter (100+), men det antar jag beror på min bromsskiva fram som kärvar lite ner man vrider på hjulen (haft det i ett tag nu, ska kolla på skivan under semester).

Känns konstigt då det blev mycket bättre efter jag byt till aluminium nav ringar, vet någon vad det kan bero på?


Avstängd
10 388 Inlägg
20 maj 2015
#2
badhero skrev:
Hej!
Köpte nya fälgar samt begagnade märkes däck (ett år gamla conti 5).
Fälgar har 74.1 nav, men jag hade billiga plast navrignar.
Efter montering märkte jag att ratten började skaka vid hastigheter 80-100 som mest, men ibland kom det på högre hastigheter också.
Åkte till däckverkstad och balanserade fälgar en gång till, men det hjälpte inte.
Monterade aluminium nav ringar och det blev MYCKET bättre, men små vibrationer finns kvar vid 70-80 som mest, 90 går hur fint som helst samt över 100 väldigt små vibrationer i ratten samt lite i golvmattan.

Kan det bero på att fälgar har väldigt aggressiv ET för 3 serier? (et15 fram et20 bak).
Ratten skakar rätt rejält vid inbromsningar på höga hastigheter (100+), men det antar jag beror på min bromsskiva fram som kärvar lite ner man vrider på hjulen (haft det i ett tag nu, ska kolla på skivan under semester).

Känns konstigt då det blev mycket bättre efter jag byt till aluminium nav ringar, vet någon vad det kan bero på?
Det kan absolut vara fälgen (säger dock inte att det måste vara det). Det går alldeles ypperligt att "Nollbalansera" en fälg i maskin, trots att den är skev/oval osv. Trots nollbalansering kommer det iaf kännas i ratten

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

92 Inlägg
21 maj 2015
Trådstartare
#3
it_mutt skrev:
badhero skrev:
Hej!
Köpte nya fälgar samt begagnade märkes däck (ett år gamla conti 5).
Fälgar har 74.1 nav, men jag hade billiga plast navrignar.
Efter montering märkte jag att ratten började skaka vid hastigheter 80-100 som mest, men ibland kom det på högre hastigheter också.
Åkte till däckverkstad och balanserade fälgar en gång till, men det hjälpte inte.
Monterade aluminium nav ringar och det blev MYCKET bättre, men små vibrationer finns kvar vid 70-80 som mest, 90 går hur fint som helst samt över 100 väldigt små vibrationer i ratten samt lite i golvmattan.

Kan det bero på att fälgar har väldigt aggressiv ET för 3 serier? (et15 fram et20 bak).
Ratten skakar rätt rejält vid inbromsningar på höga hastigheter (100+), men det antar jag beror på min bromsskiva fram som kärvar lite ner man vrider på hjulen (haft det i ett tag nu, ska kolla på skivan under semester).

Känns konstigt då det blev mycket bättre efter jag byt till aluminium nav ringar, vet någon vad det kan bero på?
Det kan absolut vara fälgen (säger dock inte att det måste vara det). Det går alldeles ypperligt att "Nollbalansera" en fälg i maskin, trots att den är skev/oval osv. Trots nollbalansering kommer det iaf kännas i ratten
Hur kollar man upp detta isf? Får hoppas att det är mer simpel grej då jag tvekar på att jag kan kontakta säljaren efter halv år...


Avstängd
10 388 Inlägg
21 maj 2015
#4
badhero skrev:
it_mutt skrev:
badhero skrev:
Hej!
Köpte nya fälgar samt begagnade märkes däck (ett år gamla conti 5).
Fälgar har 74.1 nav, men jag hade billiga plast navrignar.
Efter montering märkte jag att ratten började skaka vid hastigheter 80-100 som mest, men ibland kom det på högre hastigheter också.
Åkte till däckverkstad och balanserade fälgar en gång till, men det hjälpte inte.
Monterade aluminium nav ringar och det blev MYCKET bättre, men små vibrationer finns kvar vid 70-80 som mest, 90 går hur fint som helst samt över 100 väldigt små vibrationer i ratten samt lite i golvmattan.

Kan det bero på att fälgar har väldigt aggressiv ET för 3 serier? (et15 fram et20 bak).
Ratten skakar rätt rejält vid inbromsningar på höga hastigheter (100+), men det antar jag beror på min bromsskiva fram som kärvar lite ner man vrider på hjulen (haft det i ett tag nu, ska kolla på skivan under semester).

Känns konstigt då det blev mycket bättre efter jag byt till aluminium nav ringar, vet någon vad det kan bero på?
Det kan absolut vara fälgen (säger dock inte att det måste vara det). Det går alldeles ypperligt att "Nollbalansera" en fälg i maskin, trots att den är skev/oval osv. Trots nollbalansering kommer det iaf kännas i ratten
Hur kollar man upp detta isf? Får hoppas att det är mer simpel grej då jag tvekar på att jag kan kontakta säljaren efter halv år...
En del fälgar kan man ju se det på med blotta ögat när man sätter hjulet i en balanseringsmaskin. Annars får man väl mäta det antar jag (om man nu inte kan se det men misstänker det).

Ja, det är nog lite "så dags" att komma nu ja

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

92 Inlägg
23 maj 2015
Trådstartare
#5
Fälgar såg fina och raka ut vid balansering iaf.
Jag märker att vibrationer försvinner då och då, vet dock inte vad det beror på men t.ex om jag kör 70 först, då vibrerar det, sen varvar jag bilen, kanske vänder på en rondell och kör tillbaka, då vid samma hastighet vibrerar det inget och bilen känns bättre, sen kan det komma tillbaka om jag håller på och varvar bilen\svänger ofta osv.


92 Inlägg
1 juni 2015
Trådstartare
#6
Ingen som hade liknande fel? Märkte också att min höger bak sitter runt 7mm läggre än vänster, kan det vara så enkelt som hjulinställningar? Funderar på att lämna in bilen, men vill helst lösa allt på egen hand.


Forummoderator
9 299 Inlägg
1 juni 2015
#7
Vad är det för dimension? Ju mer bredd och ju lägre profil desto mer kännbart blir en dålig styrled, spindelled eller dåliga bromsskivor. Har spårvidden ändrats så blir belastning på spindelleder kopiöst mycket större direkt=större slitage.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

92 Inlägg
2 juni 2015
Trådstartare
#8
18x8 et15 fram 225 40
18x9 et20 bak 255 35
Nästan dubbelt så låg ET som den har original, ska byta fälgar med en polare som har nästan likadan bil i veckan, får se om han får samma problem.


Forummoderator
9 299 Inlägg
2 juni 2015
#9
badhero skrev:
18x8 et15 fram 225 40
18x9 et20 bak 255 35
Nästan dubbelt så låg ET som den har original, ska byta fälgar med en polare som har nästan likadan bil i veckan, får se om han får samma problem.
Utmärkt felsökningsmetod. Återkom gärna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

92 Inlägg
7 juni 2015
Trådstartare
#10
Byt fälgar nu från et15 till et44 fram, från et20 till et24 bak.
Vibrationer fortfarande där, men blev minst dubbelt så bättre samt uppstår endast vid 65-85 kmh, på motorvägen vibrerar det inte, men känns konstigt ner man byter fil.

Vi kollade igenom hela framvagnen, och allt ser bra ut förutom lite slitna fram bromsar som jag beställde nyss och byter nästa helg.
Återkommer med resultatet.



Sök