Köpråd: Precis tagit körkortet, dags för bilköp

Presidento Of World
23 maj 2015 · 3 329 Inlägg

jag slår ett slag för prius ochså. sugen på en själv och det blir en själv ganska snart.. .

bra och billig bil som inte verkar krångla särskilt mycket.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 maj 2015 · 17 478 Inlägg

Sebastian_85 skrev:

Evildan skrev:
En stjärna är skön och bekväm att köra oavsett årgång i paritet med jämngamla bilar, en trygg och lite sävlig känsla även om dom kommer runt ett gathörn eller konbana lika enkelt som en "likvärdig" bayersk chokladmaskin fast utan det som jag tycker nervösa uppträdandet hos bayraren.

Du har alltså inte provkört något regnbågsrandigt upp och ned vänt gay bilhatar badkar ännu?
Finns några hos handlare i din närhet som jag länkade in tidigare, antingen gillar man känslan eller så föredrar man bränsleslukande 1800-talsslädar. wink

Kul att höra!

Jo, tänkte faktiskt åka upp och provköra dels Civicen nu nästa vecka, och då även kanske ta kontakt med herren i Eksjö angående hans Prius - se om det är någonting att ha.

Något jag märkt är att överdrivet små bilar inte är något för mig, exempelvis Mito'n jag prövade, eller Kia Rio (som jag också suttit i, men ej provkört). Jag är stor (196 cm/90kg), och det känns lite som att sitta i en bur tongue. Men Prius verkar ju vara något större smile.

Evildan är inte så liten. Han fick plats i en PriusII. Det går nog bra. Jag är 172/65kg så bilen är i min mening stor som en bal-sal...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
24 maj 2015 ·

Hybridsmurfen skrev:

Sebastian_85 skrev:

Evildan skrev:
En stjärna är skön och bekväm att köra oavsett årgång i paritet med jämngamla bilar, en trygg och lite sävlig känsla även om dom kommer runt ett gathörn eller konbana lika enkelt som en "likvärdig" bayersk chokladmaskin fast utan det som jag tycker nervösa uppträdandet hos bayraren.

Du har alltså inte provkört något regnbågsrandigt upp och ned vänt gay bilhatar badkar ännu?
Finns några hos handlare i din närhet som jag länkade in tidigare, antingen gillar man känslan eller så föredrar man bränsleslukande 1800-talsslädar. wink

Kul att höra!

Jo, tänkte faktiskt åka upp och provköra dels Civicen nu nästa vecka, och då även kanske ta kontakt med herren i Eksjö angående hans Prius - se om det är någonting att ha.

Något jag märkt är att överdrivet små bilar inte är något för mig, exempelvis Mito'n jag prövade, eller Kia Rio (som jag också suttit i, men ej provkört). Jag är stor (196 cm/90kg), och det känns lite som att sitta i en bur tongue. Men Prius verkar ju vara något större smile.

Evildan är inte så liten. Han fick plats i en PriusII. Det går nog bra. Jag är 172/65kg så bilen är i min mening stor som en bal-sal...

Får bittert erkänna att genII känns luftigare än genIII i framsätet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-2e599152ac491b8c7e693c2060010185.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-3e4dc05a85de840ee21100e510b62a6a.jpg

Körde PriusII 80 mil på samma eftermiddag/kväll med ett snabbt stopp för upphämtning av gammal RC-bil (såklart) utan vare sig värk eller stelhet, 183cm 105 blandade kilon just då.
Tilläggas skall att det är givetvis inte några problem i genIII heller att köra långa sträckor.

Sebastian_85
24 maj 2015 · 24 Inlägg

Najs. Verkar vara riktigt stort då ju. Har inte fått tag i killen som säljer i Eksjö, får försöka igen. De jag hittar med Toyota-garanti (1 år) kostar tyvärr mellan 60-90, och då kommer man in i summor då jag hellre använder pengarna som kontantinsats till nybil.

Har faktiskt ingenting emot att spendera 10-25k på en begagnad som jag VET behöver 10-12-tusen till för att fungera tillförlitligt i 1-3 år till, men just vetskapen att det är en "okej" bil är ganska viktig för mig, och då att jag känner till problemen. Synd att det inte finns köp/sälj här på garaget för bilar tongue. Känns som man kunde hitta någonting här annars smile.

Ska försöka ta mig upp till Lkpg-området för att prova en prius iaf!

Juggen1988
24 maj 2015 · 161 Inlägg

Sebastian_85 skrev:
Najs. Verkar vara riktigt stort då ju. Har inte fått tag i killen som säljer i Eksjö, får försöka igen. De jag hittar med Toyota-garanti (1 år) kostar tyvärr mellan 60-90, och då kommer man in i summor då jag hellre använder pengarna som kontantinsats till nybil.

Har faktiskt ingenting emot att spendera 10-25k på en begagnad som jag VET behöver 10-12-tusen till för att fungera tillförlitligt i 1-3 år till, men just vetskapen att det är en "okej" bil är ganska viktig för mig, och då att jag känner till problemen. Synd att det inte finns köp/sälj här på garaget för bilar tongue. Känns som man kunde hitta någonting här annars smile.

Ska försöka ta mig upp till Lkpg-området för att prova en prius iaf!

Toyota Kvalitetsgaranti (TKG) gäller tills bilen är 10 år eller tom 20 000 mil, beroende på vilken som kommer först. Köpte min Prius med det och det känns tryggt att ha den garantin tom januari 2019. 

Här har du en länk på vad som täcks av TKG: http://www.lindstromsbil.se/bilekonomi/ … tsgaranti/

Här har du tex en ute i Dals-Ed för 79k (du kan säkert pruta ner den summan med några tusenlappar) från 08 som har gått 12k mil, så TKG borde gälla tom sista juli 2018 (såvida du inte når upp till 20k mil innan dess dvs).
http://www.blocket.se/alvsborg/Toyota_P … 17&w=2

Du kan även ansöka om Toyota kortet, då får du rabatt på Preems bensinsstationer samt möjlighet att betala service/reperationer med kortet samt dela upp den kostnaden i 4 lika delar utan ränta eller avgifter:
http://www.toyota.se/service-och-tillbe … rtet.json, använde det när jag gjorde min fullservice, kändes roligare än att hosta upp nästan 5k på en gång.

Här har du en sammanfattning över mitt första år med min Prius: http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … st=129584. I direkta kostnader så har bilen bara kostat mig runt 2 000kr i månaden, vilket är väldigt bra! Om det är den ekonomiska biten av bilägandet du prioriterar smile

Senast redigerat av Juggen1988 (24 maj 2015)

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang