Problem med kylsystemet på Skoda Felicia -98

Maggan80
22 maj 2015 · 4 Inlägg

Hej! Jag är i desperat behov av hjälp då jag snart får bryt på min bil. Har nekat lite lite tidigare men inte alls mkt på Skoda. Här kommer en sammanfattning av vad som hänt och vad jag har gjort:

Tempmätaren i bilen åker nästan upp till det röda-> jag det på full värme i kupén, temp sjunker. Jag stannar bilen märker att kylarfläkten inte går. Nån timma min innan så gick den igång fint.

Fläkten till kylaren har lagt av. Bilen blir asvarm, går dock köra om jag har full värme på.

Givaren till fläkten bytt, byglar fläkten, den fungerar, fläkt går fortfarande inte igång.

Jag har tömt systemet, bytt termostat och lock. Hjälper inte.

Övre slangen till kylaren kokhet, undre iskall, kylaren kall.

Kan jag ha gjort fel med termostaten eller givaren? Kan kylet vara igensatt? Ska jag testa att köra igenom kylarrensning? Eller vad ska jag ta mig till? Snälla hjälp!

zleepy Trucker
22 maj 2015 · 1 391 Inlägg

Plocka ur termostaten och koka den i kastrull och se vad som händer, kan vara att du fått ett dåligt ex som ej öppnar sig, eller så har vattenpumpen slutat cirkulera vattnet...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Maggan80
22 maj 2015 · 4 Inlägg

zleepy skrev:
Plocka ur termostaten och koka den i kastrull och se vad som händer, kan vara att du fått ett dåligt ex som ej öppnar sig, eller så har vattenpumpen slutat cirkulera vattnet...

Tack för svar! Jag testade den gamla termostaten så och den öppnade sig inte, det var därför jag trodde problemet skulle lösas om jag bytte, det är tydligen ett vanligt problem på felician. Vattenpump och kamrem är bytt på verkstad förra året, kan den gå sönder så snabbt alltså?

zleepy Trucker
22 maj 2015 · 1 391 Inlägg

Oftast löser ett termostatbyte mycket, man får tillbaka värme i kupen, samt tempen ligger bättre (inte stiger när man står stilla vid rödljus och sjunker när man kör, eller slår på värmen)..

Vattenpumpen kan vara ett dåligt ex som har "gett upp" skovelhjulet i kan ha gått sönder/av och inte snurrar som det ska, och då pumpas inte vattnet runt och därmed så blir det effekten som du beskriver...

Finns aldrig riktigt någon säker hållbarhet på saker och ting, utan det är mest uppskattat att det borde hålla såhär länge, om det sen gör det eller inte är en bra fråga...

Min gamla V70 fick jag nerslag på en länkarm och styrled på motsatta sidor, byttes på mekonomen, min lokala verkstad, och allt var frid och fröjd, året efter fick jag nerslag på exakt samma delar, så mekonomen bytte dessa på garanti, så bara för det var nya delar betydde inte att dom var bra, som det visade sig, medans volvo original delarna som suttit på motsatta sidor hållt i många fler år, trots samma "slitage" som dom nya delarna....

Du borde ha garanti på vattenpumpen, så du kanske ska snacka med verkstaden som bytte den? smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
nucken
22 maj 2015 · 94 Inlägg

Kolla så termostathuset är helt (plastlocket som termostaten sitter i). I locket är det ett hål som pinnen på termostaten går in i. På min hade botten på detta hål sprukigt vilket gjorde att termostatpinnen inte hade något att trycka emot. Och hålls inte termostat pinnen emot så öppnade den inte. Kylfläktens styrning sitter på returen från kylaren och öppnar i termostaten så startar aldrig fläkten....

Volvo 340 DL "Stig" (1987)
Maggan80
23 maj 2015 · 4 Inlägg

Bytte termostat igår. Kan jag ha satt den fel? Den var lite knepig att gå dit...

Idag hände nåt jävla skumt dock, bytte ju termostat igår, idag går inte bilen mer än till mittenstrecket men fläkten går ändå inte igång (iofs så går den kanske inte igång vid mittenstrecket? Jag minns inte) , övre slangen asvarm och undre kall. Varför kokar inte bilen? Sipprar det igenom lite vatten då eller? Inorgon sliter jag it den nya termostaten och kokar den, jag funderar på att inte sätta i den igen förrän jag hittar felet. Kan det vara ett elfel trots att fläkten går igång om man byglar den?

Maggan80
23 maj 2015 · 4 Inlägg

zleepy skrev:
Oftast löser ett termostatbyte mycket, man får tillbaka värme i kupen, samt tempen ligger bättre (inte stiger när man står stilla vid rödljus och sjunker när man kör, eller slår på värmen)..

Vattenpumpen kan vara ett dåligt ex som har "gett upp" skovelhjulet i kan ha gått sönder/av och inte snurrar som det ska, och då pumpas inte vattnet runt och därmed så blir det effekten som du beskriver...

Finns aldrig riktigt någon säker hållbarhet på saker och ting, utan det är mest uppskattat att det borde hålla såhär länge, om det sen gör det eller inte är en bra fråga...

Min gamla V70 fick jag nerslag på en länkarm och styrled på motsatta sidor, byttes på mekonomen, min lokala verkstad, och allt var frid och fröjd, året efter fick jag nerslag på exakt samma delar, så mekonomen bytte dessa på garanti, så bara för det var nya delar betydde inte att dom var bra, som det visade sig, medans volvo original delarna som suttit på motsatta sidor hållt i många fler år, trots samma "slitage" som dom nya delarna....

Du borde ha garanti på vattenpumpen, så du kanske ska snacka med verkstaden som bytte den? smile

Kan det alltså vara mitt termostatbyte som gjorde att bilen inte steg i temp idag då? (Se mitt förra inlägg i tråden)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang