Köp av sin första bil, så tips är välkommet!!

Juggen1988
2 juni 2015 · 161 Inlägg

Man kan väl lugnt säga att om man köper en bil för 20k så är får man räkna med ett och annat reparationsarbete? Sen att det finns några modeller där reparationsarbetet antagligen kommer vara större/dyrare/svårare är ju en annan sak.

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
steifan DR!FTT3KN!K3R
2 juni 2015 · 10 427 Inlägg

Juggen1988 skrev:
Man kan väl lugnt säga att om man köper en bil för 20k så är får man räkna med ett och annat reparationsarbete? Sen att det finns några modeller där reparationsarbetet antagligen kommer vara större/dyrare/svårare är ju en annan sak.

Ja man får nog räkna med ett haveri oavsett bilmärke wink (så slipper man bli besviken när det händer.. hehe)

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
MangoLinus
2 juni 2015 · 112 Inlägg

många svar att läsa nu big_smile
lite kul hur tråden övergick mot en "saab, bra eller dåligt" tråd.

vissa verkar ha dåliga erfarenheter av saab men andra verkar tycka det är ett fint bilmärke.

Till CHEEVA, om man trimmar en motor  till 400 hk alltså mer än det dubbla av orginal har så kan man nästan räkna med att något kommer att gå söder relativt snabbt faktist, om det är blocket eller växellådan som går sönder först.
och med vad menar du med lite chip-trim för att chiptrimma kan ge väldigt mnga pållar till men då måste man självklart bygga lite nyttt också.

cracksoup, du verkar vara kunnig när det kommer till saab, och du verkar tycka att saab är ett bra märke men som alla bilar har dom problem.

Jag är uppväxt med 2 stycken 945 ned närmare 40 000mil på mätarn (nyss inkörda alltså!!) och dom var i princip felfria vill jag minnas men nu när man tänker efter var det endel problem med dom med.
på den ena bytte vi motorn och på den andra skar turbon ett par gånger så det är problem med alla bilar.

gick in å kronofogden och såg denna, http://kronofogden.se/43438.html synd att den var så otroligt skabbig

Senast redigerat av MangoLinus (2 juni 2015)

Gurra001
3 juni 2015 · 23 Inlägg

Åker 9-3 01a med den sämre t7 motorn, 24k mil på mätaren och steg 3(270hk), rullar på utan problem, trimmar man en bil får man självklart räkna med att risken för fel blir större. Visst kan man sakna bakhjulsdrivet ibland, men så fort turbon börjar ladda så har man snart glömt det wink

Gav strax under 30000 för min, bilen står på farsan så jag betalar runt 400kr i månaden för helförsäkring.

Viktigt att man inte slarvar med oljebyten på dessa, åker du o kollar på en så lyssna efter kamkedje-rassel, kolla även fjäderben fram då dessa brukar rosta bort.

Lycka till med din förstabil oavsett vad det blir smile

silversnurran
3 juni 2015 · 773 Inlägg

Personligen hade jag skippat Saab motorer utan röd TK, oilsludge problem slutar i motorhaveri.

Cheeva har antagligen inte skruvat på annat än sura 9-5or som gått biopower döden. Ska du satsa på Saab bör du inrikta dig på 9000 eller 9-3/900 med röd tändkasett delvis senaste modell bör vara 99.

Ägt en del 9000 och rasat 2 lådor, båda gångerna har varit mitt fel då jag gasat vid fel tidpunkt. Har rasat fler m46-47 lådor än vad jag kan räkna med en uppställd FTT.

Båda bilarna är skit om dem körs fel, min förra 9000 hade 48k mil på mätaren och varit steg4 trimmad sedan 20k mil, kan erkänna att den fick bekänna färg. Den tacak dock för sig när toppapackningen gick i ett strettrace, och gick reservdelsdöden.

Men framförallt RWD e kul på vintern, sommarn tycker jag köra fort rakt fram e roligare och då kan du inte få en bil som går snabbare än just Saab. Dock tycker jag du ska åka och prova flera "OLIKA" Saabar. Saab har ju snabbare acc från 100-150 än porsche, det kan ju förklara en del^^

Men blev allt sugen på subben såg fan snygg ut:) Åk o testa och bilda egen uppfattning.

S40 BIG NO NO. Rostar fan värre än framskärmarna på 9000^^ Har t4 just nu och visst den går bra men efter 26k mil känns den skrotfärdig och ändå har jag plöjt ner 7k under vintern på bormsar och stag.

Du bör öven titta på Honda, slitstarkare motor får du leta efter, se dock upp med slitna kolvringar och oljedrickande monster:)

Ang din far och farfar, säg till dem att gå ut or logen och öppna upp ögonen, sisst jag kollade vart det 2015^^

Lycka till i bildjungelen

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
MangoLinus
3 juni 2015 · 112 Inlägg

silversnurran, super skrivet! verkligen!

Jag var och kollade på subban nu idag och ja.. vad ska man säga..
Jag går in i kronofogdens garage och där står den, en silvrig impriza gt sti. Jag tänkte först bara vända om och gå då fronten såg lite körd ut men sen började jag kika närmare på började jag gilla den mer och mer.
den hade gått 16 378 mil enligt bilens egna mätare. dom startade den och den mullrade på så vackert, i 5 sekunder... neutral sad
Sen dog den, och ville inte starta förräns man tog tog av och på en batteripol då starta den så snällt i 5 sekunder igen. Min teori (och kronofogdens) är att bilen startspärr går in för det inte är någon kodad nyckel.
Går sånt att koppla ur?
Men sen satte jag min i förarsätet och det kändes som om den var byggd efter min mått, jag blev lite kär helt enkelt...

Så nu funderar jag på om man ska lägga ett lågt bud och se om man vinner budgivningen! big_smile
jag fyller 18 om 7 månader typ så jag har tid att fixa med den ju, sen brukar jag köpa trasiga saker då dom är billigare samt att det inte finns nån bättre känsla än när någor man själv lagat startar!! lol roll

Evildan
3 juni 2015 ·

Efter ett gediget och synnerligen varierat bilägande genom åren vågar jag påstå att motorstarkare bilar, som körs av den stora gruppen på garaget.org "yngre förmågor med tung högerfot", är sådana bilar som i regel kommer att ge sin ägare större problem än det som Cracksoup klarsynt var inne på, en "tråkig japansk transportlåda", givetvis utan turbo, då slipper brukaren ännu en detalj som kan gå sönder.

En Corolla, Civic eller Mazda 323 är ett riktigt vettigt köp för din budget då får du en bil i bra skick som inte är sönderkörd som inte är allt för törstig eller dyr att äga för ett färskt körkort. Visst det kanske inte är så jäkla fränt med en sådan om kompisarna åker överladdat eller med stora raka 6or, dock kommer du uppskatta din "tråkiga" bil när du ska någonstans och polarna ligger på garagegolvet för att laga något havererat lik.

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 11&w=1

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 11&w=1

http://www.blocket.se/stockholm/Honda_C … 11&w=1

http://www.blocket.se/stockholm/Mazda_3 … 11&w=1

Senast redigerat av Evildan (3 juni 2015)

zemet
4 juni 2015 · 4 045 Inlägg

Evildan skrev:
Efter ett gediget och synnerligen varierat bilägande genom åren vågar jag påstå att motorstarkare bilar, som körs av den stora gruppen på garaget.org "yngre förmågor med tung högerfot", är sådana bilar som i regel kommer att ge sin ägare större problem än det som Cracksoup klarsynt var inne på, en "tråkig japansk transportlåda", givetvis utan turbo, då slipper brukaren ännu en detalj som kan gå sönder.

En Corolla, Civic eller Mazda 323 är ett riktigt vettigt köp för din budget då får du en bil i bra skick som inte är sönderkörd som inte är allt för törstig eller dyr att äga för ett färskt körkort. Visst det kanske inte är så jäkla fränt med en sådan om kompisarna åker överladdat eller med stora raka 6or, dock kommer du uppskatta din "tråkiga" bil när du ska någonstans och polarna ligger på garagegolvet för att laga något havererat lik.

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 11&w=1

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 11&w=1

http://www.blocket.se/stockholm/Honda_C … 11&w=1

http://www.blocket.se/stockholm/Mazda_3 … 11&w=1

Det är väll därför det finns lokaltrafik?big_smile

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
MangoLinus
4 juni 2015 · 112 Inlägg

tyvärr är jag inte intresserad av en tråkig men smart bil utan vill ha någon rolig bil med lite kräm i.

Tycker ni att det är dumheter att lägga ett bud på subarun, visst det är mycket att göra men jag har sommarlov snart och då har jag tid för sådant och eftersom den ligger långt under min budget har jag pengar över till att fixa med den. big_smile

Men vet någon om man kan koppla ur startspärren eller bara hur man kan få den att gå ändå?

Evildan
4 juni 2015 ·

MangoLinus skrev:
tyvärr är jag inte intresserad av en tråkig men smart bil utan vill ha någon rolig bil med lite kräm i.

Tycker ni att det är dumheter att lägga ett bud på subarun, visst det är mycket att göra men jag har sommarlov snart och då har jag tid för sådant och eftersom den ligger långt under min budget har jag pengar över till att fixa med den. big_smile

Men vet någon om man kan koppla ur startspärren eller bara hur man kan få den att gå ändå?

Då tycker jag absolut att du ska buda på Subarun för du kommer aldrig få tråkigt med den.

MangoLinus
4 juni 2015 · 112 Inlägg

Härligt!

Budgivningen slutar på måndag så jag får de hur det går då. Hur mycket anser ni är rimligt för den?  smile

xXSammy
4 juni 2015 · 6 580 Inlägg

Endast 1 st nyckel utan fjärrfunktion.
Motor startar till men stannar dvs startspärr aktiverad, kodad nyckel behövs.

Omfattande mögelangrepp säten

Bara de punkterna är ett stort nej.

De/Dem
Christian S
4 juni 2015 · 4 816 Inlägg

fy fan vad den såg ut, det är ju ett jävla jobb att få den fräch igen + att du ska få den till att gå också.
sen är det ingen STI utan en vanlig GT eller WRX som dom hette på andra marknader, STI dekalerna är det någon som har monterat på i efterhand.
alla STI innan 01 är högerstyrda (om den inte är konverterad) då dom aldrig såldes som vänsterstyrda.

mitt råd är att inte köpa den utan att leta vidare efter någon annan.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
MangoLinus
4 juni 2015 · 112 Inlägg

Jo jag vet att det är ett stort jobb att få den fräsch samt gå igen men beroende på vad slutpriset blir kan det kanske vara värt det?
om den skulle sluta på typ 8k, skulle det vara värt det då?
Visst om man ska få den i nyskick är det ett ännu större jobb men jag hade som plan att få den att gå samt få den att inte se förj**lig ut, iaf till att börja med.

Och det är en helt vanlig gt förstod jag faktiskt big_smile

sabsthlm
4 juni 2015 · 113 Inlägg

Toyota är världens bästa bil!..Supra även kul har jag hört

Evildan
4 juni 2015 ·

MangoLinus skrev:
Härligt!

Budgivningen slutar på måndag så jag får de hur det går då. Hur mycket anser ni är rimligt för den?  smile

Börja med att investera i en sådan här som demonstreras av Professor Jonathon "John" Nerdelbaum I. Q. Frink Junior. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-a50a9e9a9931715688183b8c9398dba6.jpg

Den där Imprezan är inte ett objekt, det är ett bonnslut lik att plocka delar av för någon mindre nogräknad Imprezaägare.
Har du verkligen läst igenom alla dess fel och brister och förstått hur mycket jobb och pengar det innebär?
Du ser även på hur bilen ser ut hur den har blivit behandlad av tidigare ägare.

Visst kan det vara roligt att köpa något att "fixa upp" tills du får körkortet men mitt råd är att köp dig en förstabil som fungerar så kan du köpa ett objekt att pilla på medans du har ett fungerande transportmedel.
Tråkigt? Hade du en större budget kunde du ha tagit dig råd och risken att ha roligt. wink

IceEyes Varningar: För många..
4 juni 2015 · 2 552 Inlägg

Evildan skrev:

MangoLinus skrev:
Härligt!

Budgivningen slutar på måndag så jag får de hur det går då. Hur mycket anser ni är rimligt för den?  smile

Börja med att investera i en sådan här som demonstreras av Professor Jonathon "John" Nerdelbaum I. Q. Frink Junior. wink

http://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-a50a9e9a9931715688183b8c9398dba6.jpg

Den där Imprezan är inte ett objekt, det är ett bonnslut lik att plocka delar av för någon mindre nogräknad Imprezaägare.
Har du verkligen läst igenom alla dess fel och brister och förstått hur mycket jobb och pengar det innebär?
Du ser även på hur bilen ser ut hur den har blivit behandlad av tidigare ägare.

Visst kan det vara roligt att köpa något att "fixa upp" tills du får körkortet men mitt råd är att köp dig en förstabil som fungerar så kan du köpa ett objekt att pilla på medans du har ett fungerande transportmedel.
Tråkigt? Hade du en större budget kunde du ha tagit dig råd och risken att ha roligt. wink

Äh, vad vore livet utan mariga utmaningar? Har du aldrig sett She's All That? wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
MangoLinus
5 juni 2015 · 112 Inlägg

Jag startade denna tråden flr att få råd och eran åsikt om en ev bil.
Nu är priset uppe i 7400 så jag misstänker att den kommer att gå upp alldeles för mycket i pris för att vara värd att lägga ett bud på hmm

Men nu har jag iaf varit och kollat på en impreza och klämt och kännt lite.
När man gjorde det fastande man lite för imprezan igen så nu letar jag efter impreza gt och Saab 9-3 154hk samt vovlo 940 ftt big_smile
Men vad står alla olika betäckningar för?
Typ aero, 5D, solomon, viggen, polar?

Senast redigerat av MangoLinus (5 juni 2015)

Jokabsson
5 juni 2015 · 1 181 Inlägg

MangoLinus skrev:
Jag startade denna tråden flr att få råd och eran åsikt om en ev bil.
Nu är priset uppe i 7400 så jag misstänker att den kommer att gå upp alldeles för mycket i pris för att vara värd att lägga ett bud på hmm

Men nu har jag iaf varit och kollat på en impreza och klämt och kännt lite.
När man gjorde det fastande man lite för imprezan igen så nu letar jag efter impreza gt och Saab 9-3 154hk samt vovlo 940 ftt big_smile
Men vad står alla olika betäckningar för?
Typ aero, 5D, solomon, viggen, polar?

Aero: Mycket utrustning, stark motor, sportigare kjolpaket och en vissa starkare delar (typ växellåda och koppling)
5D: 5 dörrar
Solomon: Utseendepaket? Typ skinnsäten, turbologga på sätena, kolfiber panel etc. Rätta mig någon om jag har fel.
Viggen: Saabs värsting och den överlägset bästa 9-3an man kan äga från den tiden. Den har all utrustning (förutom möjligtvis taklucka), starkare motor än Aeron (225hk i stället för 205) och lite annat smått och gott. Dock bruka Viggen kosta mer än dubbelt så mycket som Aero, eftersom den är väldigt ovanlig. Den tillverkades bara 99.
Polar Edition: Vet faktiskt inte vad som ingår där!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
MangoLinus
5 juni 2015 · 112 Inlägg

ok, super då vet jag.
Tycker ni att man ska satsa på en aero om man har som plan att trimma den. smile
Typ med ett steg 1, visst det håller antagligen men sen om man får för sig att byta till steg 2 eller 3 så behöver man inte byta allt tongue

Senast redigerat av MangoLinus (5 juni 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang