Byta topp på en B234f 16v

zimpan304
3 juni 2015 · 236 Inlägg

Hallå! Fick kamremsras på min 740 16 ventilare för inte så länge sedan och blir tvungen att byta toppen! Så då kommer frågan är det något speciellt jag behöver tänka på när jag byter toppen? Har redan plockat av den gamla och har fått tag i en helt ny komplett motor men tänkte bara flytta över toppen.

Har köpt hem sotningssats och ny kamrem, läste även att man behövde flytande packningsmassa mellan kamaxelhuset å de, men hur ska man lägga på det på bästa sätt?

Tack på förhand! smile

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
Volvofantasten Blivande lastbilsmekaniker
3 juni 2015 · 174 Inlägg

zimpan304 skrev:
Hallå! Fick kamremsras på min 740 16 ventilare för inte så länge sedan och blir tvungen att byta toppen! Så då kommer frågan är det något speciellt jag behöver tänka på när jag byter toppen? Har redan plockat av den gamla och har fått tag i en helt ny komplett motor men tänkte bara flytta över toppen.

Har köpt hem sotningssats och ny kamrem, läste även att man behövde flytande packningsmassa mellan kamaxelhuset å de, men hur ska man lägga på det på bästa sätt?

Tack på förhand! smile

hur ser kolvarna ut? värsta är ju att vevstakar kan bli snea.

Volvo 740 "Maja gräddnos" (1989)
zimpan304
3 juni 2015 · 236 Inlägg

Volvofantasten skrev:

zimpan304 skrev:
Hallå! Fick kamremsras på min 740 16 ventilare för inte så länge sedan och blir tvungen att byta toppen! Så då kommer frågan är det något speciellt jag behöver tänka på när jag byter toppen? Har redan plockat av den gamla och har fått tag i en helt ny komplett motor men tänkte bara flytta över toppen.

Har köpt hem sotningssats och ny kamrem, läste även att man behövde flytande packningsmassa mellan kamaxelhuset å de, men hur ska man lägga på det på bästa sätt?

Tack på förhand! smile

hur ser kolvarna ut? värsta är ju att vevstakar kan bli snea.

Ytterst små slagmärken av ventilerna annars verkar allt som det ska! Går runt utan problem å så. Skiten rasade när jag låg rullade på tomgången på tvåan :p

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
Volvofantasten Blivande lastbilsmekaniker
4 juni 2015 · 174 Inlägg

zimpan304 skrev:

Volvofantasten skrev:

zimpan304 skrev:
Hallå! Fick kamremsras på min 740 16 ventilare för inte så länge sedan och blir tvungen att byta toppen! Så då kommer frågan är det något speciellt jag behöver tänka på när jag byter toppen? Har redan plockat av den gamla och har fått tag i en helt ny komplett motor men tänkte bara flytta över toppen.

Har köpt hem sotningssats och ny kamrem, läste även att man behövde flytande packningsmassa mellan kamaxelhuset å de, men hur ska man lägga på det på bästa sätt?

Tack på förhand! smile

hur ser kolvarna ut? värsta är ju att vevstakar kan bli snea.

Ytterst små slagmärken av ventilerna annars verkar allt som det ska! Går runt utan problem å så. Skiten rasade när jag låg rullade på tomgången på tvåan :p

okej, bara få kammar rätt, ska du byta balansaxelrem?

Volvo 740 "Maja gräddnos" (1989)
nixon89 klabbarpan
4 juni 2015 · 3 041 Inlägg

Slopa remmen till balansaxlarna. Packningskletet läggs med fördel på med en liten roller för bra resultat. Se till att få oringarna rätt vid tändstifts brunnarna. Inte kul när man fyler upp dessa. Sen är ju kaminställningen ganska given.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
zimpan304
4 juni 2015 · 236 Inlägg

Volvofantasten skrev:

zimpan304 skrev:

Volvofantasten skrev:

hur ser kolvarna ut? värsta är ju att vevstakar kan bli snea.

Ytterst små slagmärken av ventilerna annars verkar allt som det ska! Går runt utan problem å så. Skiten rasade när jag låg rullade på tomgången på tvåan :p

okej, bara få kammar rätt, ska du byta balansaxelrem?

Balansremen kommer jag inte ha kvar wink

nixon89 skrev:
Slopa remmen till balansaxlarna. Packningskletet läggs med fördel på med en liten roller för bra resultat. Se till att få oringarna rätt vid tändstifts brunnarna. Inte kul när man fyler upp dessa. Sen är ju kaminställningen ganska given.

ahokey tack! Läste något om att man skulle vara väldigt noga med att få varje tryckare till ventilerna på samma plats dom satt på innan annars kunde det tydligen bli ett väldigt ventliknackande, men när jag plockade bort den gamla toppen så lossnade dom hejvilt så är rätt fundersam på hur det kommer gå när jag plockar av den nya toppen hmm Men antar att jag bara får göra det väldigt försiktigt cool

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
nixon89 klabbarpan
4 juni 2015 · 3 041 Inlägg

Plocka ut tryckarna innan du delar halvorna så är det bekymret löst smile

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
zimpan304
4 juni 2015 · 236 Inlägg

nixon89 skrev:
Plocka ut tryckarna innan du delar halvorna så är det bekymret löst smile

Hehe så kan man ju också göra! Så långt tänkte inte jag wink

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
zimpan304
5 juni 2015 · 236 Inlägg

Har fått tag på en topp, men det saknades lyftare och kammar på den, men har ju kvar det ifrån min gamla! Men då kommer frågan bara hur jag gör med lyftarna? Lyftarna ifrån min gamla topp ligger ju bara i en hög, och kommer inte det knacka som bara fan ifall jag sätter dit dom på den nya toppen? Hur ska jag ta mig till?

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
nixon89 klabbarpan
5 juni 2015 · 3 041 Inlägg

Har gjort samma tabbe första gången jag delade toppen. Fick sätta tryckarna hipsan och hapsan, funkade bra för mig, så bör göra det för dig med. Om inget annat har du ändå inget val smile

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
steifan DR!FTT3KN!K3R
5 juni 2015 · 10 427 Inlägg

Lika bra att byta ventillyftare om man ändå byter topp, jag bytte alla mina efter en varmkörning då bl a toppen fick planas och ventilsätena fräsas till.

Kolla inlägg 182 i denna tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p2293488

Köpte flytande motorpackning hos Volvo för att täta camcarriern mot topplocket och det funkade väl bra när jag inte använde roller. Den rollern jag använde sög typ åt sig packningen så jag drog på strängar direkt ur tuben. Har inte läckt något än iaf tongue

Packningen funkade tom på min svarta BMW: https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-a88873087d34217598689dc1972ceb01_large.jpg

Går säkert att köpa något annat också, Biltema har tex någon eller några varianter av silikon för höga temperaturer osv..

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
nixon89 klabbarpan
5 juni 2015 · 3 041 Inlägg

Givetvis som du säger steifan, är det lämpligast så. Men som budget kan man göra som jag sa. Biltemas hög temp silikon fungerar ej. Har själv testat med olje läckage deluxe som resultat. Trots 1 veckas härdning. Däremot loctites packning på tub funkar.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang