En från grunden renovering av min Opel Manta B -77 den ska utrustas med lite smått och gott bland annat en komplett 2,4 CIH 16v som ska trimmas med highkomp kolvar, nya stakar, uppgraderad ventilmekanism, vassa kamaxlar motorstyrningen ska vara en MAXXEcu. Väghållnings uppgraderingar kommer bestå av egen tillverkade bussningar runt om. Race stötdämpare och sänknings fjädrar.
Lite om mig Jag har alltid varit intresserade av Opel old-timers, Ja ända sedan jag såg min fars Kadett GTE från -79. Så när körkortet var i hand så skaffade jag mig en Manta B från 1977.
Om projektet Så planen är alltså att renovera upp bilen från grunden så att den blir som ny fast med en hel del förbättringar. Här kommer en liten lista på vad som kommer göras (denna lista kommer nog att fyllas på flera gånger)
Motor Original 1900 ska bytas ut mot en 2.4 16v (Kapad topp från Opel omega 3000 24v) med ett egengjort ITB insug, så gott som race kammar, smidda stakar och kolvar. Siktar på runt en 240-270 sughästar.
Exteriör Lackas om i röd och laga all rost (ovanligt lite faktiskt) Taket ska bytas då den har en taklucka från en Volvo Nya däck och fälgar (revolution 5 Spoke rally) Sänkas minst 6 cm och hårdare allt i princip. Alla lås ska bytas då de nuvarande inte fungerar bra.
Interiör Det var meningen att det skulle bli så gott som original men såhär när man har kommit en bit så får det bli helflockad instrumentpanel, dörrsidor flockad mittkonsol. Specialgjord bur enligt mina önskemål från Finess i Eskilstuna.
Som sagt detta är ett långtidsprojekt och jag ska försöka uppdatera tråden så ofta jag kan!
//Tim
Så ser alltså min Manta ut i dag väldigt fint skick må jag säga!
Hur kan man inte älska dessa bilar!
Då var garaget ledigt och Donatorbilen inne! En Manta B GSI från 1986
Riktigt risigt skick
Men motorn går att använda!
Inredningen är i väldigt fint skick också!
Nja det vette fan!
Det händer en del. Men jäklar vad rostig den är
Och hyllan fylls på. Dessa är alltså grejer som går att använda eller sälja!
Vid detta tillfälle visste jag ännu inte vad so gömde sig under mattan
Det krävdes en hel del våld att få bort tändspolen XD
Stolsfästet på förarsidan, Usch
Radiatorn satt fast så det blev till att kapa!
Kapning av fästet.
Sakta men säkert så blir det mycket grejer i hyllan!
Detta gömde sig då under mattan på förarsidan. Ja det blåa ni ser där under är pallbocken
Och här står min Manta och gosar med farsans Golf gti mk1!
Tur att detta bara är reservdelsbilen
Detta var ett helvete att få av -___-... Men vänta lite är det där slutet på ett extraktorrör?
Japp det var det!
Inte dåligt, bilen betalar ju för sig själv!
Sista bilden jag har för tillfället. Är väl inne på helg nummer 4 nu tror jag, mer bilder kommer!
swebooy skrev: Gött! Hoppas du har kolla på allt som är något att ha i GSi'n så att absolut inget går i spillo! du vet väl om att du måste göra om kontakten till instrumenthuset om du ska ha GSi huset? Jag har ritat upp ett halvdant schema för att koppla om ifall du inte har ordning på det
Såklart ska allt tas vara på! Nej det visste jag inte då jag inte har kommit så långt än. Du kan gärna dela av dig av det om du vill! PM?
A-sson skrev: Häftig bil, med intressanta framtidsplaner . Gamla oplar är bra fräna. Hade själv en Kadett GSi 16v -88 som tänkt 18-årsbil, ångrar innerligt att jag sålde den... Kan inte annat än att följa ditt projekt..
Tack så mycket. Jag ska försöka uppdatera så mycket jag kan!
valle22 skrev: Kul att se ditt projekt och kommer följa det behöver du råd eller tips så hör av dig. Har mitt Manta projekt på G och jobbar så mycket jag bara hinner och kan
Ventilkåpan i plåt på din donatorbil, är det något du skulle kunna sälja?
Tackar! ventilkåpan ska jag ha kvar då hela motorn ska flyttas över men om du är intresserad av något annat så är det bara att höra av sig!
Ganska mycket har jag hunnit med denna helg. Tack för röd dag i fredags! Det rullar på bra och börjar se framemot i vinter då jag kan börja renoveringen!
Skönt att vara av med kabelhärvan!
och där ligger den tillsammans med insug!
Tanken åkte också
Tomt?
Kan ju säga att det krävdes en ordentlig misshandel innan den lossnade
Ursäkta för dåligt med uppdateringar på senaste tiden, det har hänt en del men har bara glömt att fota. Jag har spenderat mycket tid med att slipa diverse delar från bakvagnen och målat detta rött. Biltemas Hammarlack blev färgen
Det blir helt okej i alla fall. Lite rinnigt men spelar inte så stor roll då det kommer vara under bilen
Rattstången rök också!
Pedalstället var ett helvete att få bort...
Detta jäkla lim
Då jag fick tag på en 2,4 CIH så har jag planer på att bygga en turbomotor av denna 2,0
Detta är då nästan alla skruvar från bilen
PS. Så fick det bli en redig tvätt och polering av brukisen
Tjenare, nu var det längesen jag gjorde en uppdatering är på projektet då mycket annat har kommit i vägen. Jag har dock legat i med skroten och nu har den gjort sitt. Fronten kapades bort då den är annorlunda än på 1,9s Mantan (4 skåror istället för 2)
Relativt lätt att få av!
Då den andra mantan har en taklucka i satt så behövde jag en del av taket från skrotbilen, som tur är det att den takluckan som sitter i manta gsi är större än hålet i 1,9S'en
Spaken sitter också annorlunda på gsin (5 växlad låda) så den tog vi också!
Hela hatthyllan tog vi också då den som sitter i 1,9S'en är helt förstörd, någon tyckte det var smart att klippa sönder den för att sätta i högtalare?
Man blir ju mörkrädd av detta
Då allt som jag skulle ha från skroten så körde farsan och farfar iväg den till skroten, funkade tydligen bra att lyfta den med motorlyften
Den sista resan sker baklänges men det är i alla falla en OPEL som drar släpet
Slutstationen för denna OPEL Manta blev Kolbäcks bil demontering, Detta känns som ett stort steg framåt. Nu är det inte långt kvar tills själva renoveringen kan börja!!!
Då har det börjats med rivningen av 2,4an. Uppmärkning av kabelhärvan är en bra ide!
Opel tyckte tydligen att det var smart att sätta ihop kabelhärvan för motorstyrningen och bilens härva i samma....
Jag gillar inte spjällhuset och insugsröret på 2,4an
Har också läst att det är sämre flöde i 2,4ans insug nu vet jag inte hur sant detta är men jag ska i alla fall köra med ett moddat 2,0 insug!
Sådärja. Vid närmare inspektion såg jag att grenröret var sprucket vilken tur att jag inte ska använda det!
2,4ans insug brevid en något putsad 2,0!
Det tar sig. Snart kan jag lyfta ur 2,4an!
Det var det för i dag (kanske). Snart så åker Mantan in i garaget så kan projektet börja på riktigt. Den senaste tiden har det känts som jag har jobbat bakåt istället för framåt. Mina planer har förändrats lite grann. Nu i vinter ska allt det estetiska + väghållningen redas ut. Sen till sommaren 2016 ska en original 2,0 CIH slängas i medans jag bygger klart 2,4an som ska bestyckas med maxxecu och lite annat smått och gott.
Tackar! Då kan jag passa på att skriva en lite update. Fronteran åkte nyss ut ur garaget och runt hörnet där den får stå och vänta på att nån vill köpa den eller så får den åka till skroten.
Mantan ska åka på sin sita tur i morgon (2015-08-31) då bär det av ut till Westerqwarn sen så åker den in i garaget!
Juste lyfte ur motorn gjorde jag också, denna 1,9 ska läggas i lagret men jag tror jag ska kolla först om det sitter smidda stakar i den, de tidiga 1,9 CIH kom tydligen med smidda stakar i god kvalitet