Bmw 740 E38 Hårdare stötdämpare bak för et15

Louca
23 juni 2015 · 438 Inlägg

Hej!

Har en BMW 740 E38 från 1995 och jag undrar om det är en bra ide att byta till sportdämpare från ex Schmiedmann för att kunna ha mina spacers bak utan att det slår i mina däck?

Med mina spacers får jag ET15 istället för ET35 vilket ger ett betydligt snyggare stuk. Dock när jag hade mina spacers på så slog däcket i en aning i skärmkanten. Det var inte hårt vad jag vet, kunde ej höra något duns eller liknande, men vid fartgupp (även i låga hastigheter) så såg man att det slagit i pga färg på däckssidan.

Hårdare dämpare bör väl ha kortare dämpningslängd?

Tacksam för svar smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Louca
24 juni 2015 · 438 Inlägg

Någon vänlig själ som kan hjälpa en novis? hmm

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
_Thor_
24 juni 2015 · 512 Inlägg

Vil du ha mindre rörelse i bakvagnen ska du först och främst ha hårdare fjädrar och sedan komplementära dessa med passande sportdämpare.

Lowtec är kända för att ha riktigt styva fjädrar. http://www.ebay.com/itm/Lowtec-Sports-S … mp;vxp=mtr

Senast redigerat av _Thor_ (24 juni 2015)

Louca
24 juni 2015 · 438 Inlägg

Tack för svar! smile

Det är sänkningssats på bilen redan, alltså endast fjädrarna, betyder inte det "sport" då eller behöver jag hitta ett par hårdare fjädrar + dämpare?

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
_Thor_
24 juni 2015 · 512 Inlägg

Louca skrev:
Tack för svar! smile

Det är sänkningssats på bilen redan, alltså endast fjädrarna, betyder inte det "sport" då eller behöver jag hitta ett par hårdare fjädrar + dämpare?

Vad är det för fabrikat och modell på fjädrarna som redan sitter där?

Kan du få fram det kan du nog hitta vilken fjäderstyvhet dem har.

Louca
24 juni 2015 · 438 Inlägg

_Thor_ skrev:

Louca skrev:
Tack för svar! smile

Det är sänkningssats på bilen redan, alltså endast fjädrarna, betyder inte det "sport" då eller behöver jag hitta ett par hårdare fjädrar + dämpare?

Vad är det för fabrikat och modell på fjädrarna som redan sitter där?

Kan du få fram det kan du nog hitta vilken fjäderstyvhet dem har.

De är från Schmiedmann. Sänkningsset Lowtec fram/bak 35/35MM. smile

http://www.schmiedmann.se/sv/bmw-e38/12 … dukt=06728

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
_Thor_
24 juni 2015 · 512 Inlägg

Lowtec listar aldrig fjäderstyvheten på sina fjädrar så det är svårt att jämföra då. Men allmänt sett är dem bland de styvaste på marknaden.

Har du kört med dem på originaldämpare har du garanterat pajat dina dämpare...

Köp tillhörande lowtec sportdämpare så ordnar det nog sig.

Louca
24 juni 2015 · 438 Inlägg

Okej!

Tack, det är väldigt bra och veta. Generellt är det inga problem med dämparna, de fjädrar tillbaka bra och ingenting hänger eller så. Jag som ändå väger 95 har provat att gunga bakdelen när jag hade mina spacers på utan att det slog i alls. Dock tror jag det har kommit när jag kört över vägbulor för då känner jag hur hela bakdelen fjädrar väldigt långt. Då utan att köra som en dåre över vägbulorna.

Dock vill jag påpeka att med mina spacers och ET15 så är fälgen läskigt nära kanten. Alltså oavsett hårda dämpare eller inte, men sjunker bilen tillräckligt lågt så kommer det slå i med den bredden, det jag vill dock är att göra det så pass hårt bak att fjädringslängden blir kortare. smile

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
_Thor_
24 juni 2015 · 512 Inlägg

Louca skrev:
Okej!

Tack, det är väldigt bra och veta. Generellt är det inga problem med dämparna, de fjädrar tillbaka bra och ingenting hänger eller så. Jag som ändå väger 95 har provat att gunga bakdelen när jag hade mina spacers på utan att det slog i alls. Dock tror jag det har kommit när jag kört över vägbulor för då känner jag hur hela bakdelen fjädrar väldigt långt. Då utan att köra som en dåre över vägbulorna.

Dock vill jag påpeka att med mina spacers och ET15 så är fälgen läskigt nära kanten. Alltså oavsett hårda dämpare eller inte, men sjunker bilen tillräckligt lågt så kommer det slå i med den bredden, det jag vill dock är att göra det så pass hårt bak att fjädringslängden blir kortare. smile

Du kan sätta spacers under sänkfädrarna och höja upp hela bakdelen.

Eller så kan du förlänga dina bumpstops så att fjädrarna bottnar innan det tar i skärmen.

Eller så kan du sätta på mer vettiga spacers som är lite mer körvänliga.

Eller så kan du valsa skärmarna för att få lite mer clearance.

Louca
24 juni 2015 · 438 Inlägg

_Thor_ skrev:

Louca skrev:
Okej!

Tack, det är väldigt bra och veta. Generellt är det inga problem med dämparna, de fjädrar tillbaka bra och ingenting hänger eller så. Jag som ändå väger 95 har provat att gunga bakdelen när jag hade mina spacers på utan att det slog i alls. Dock tror jag det har kommit när jag kört över vägbulor för då känner jag hur hela bakdelen fjädrar väldigt långt. Då utan att köra som en dåre över vägbulorna.

Dock vill jag påpeka att med mina spacers och ET15 så är fälgen läskigt nära kanten. Alltså oavsett hårda dämpare eller inte, men sjunker bilen tillräckligt lågt så kommer det slå i med den bredden, det jag vill dock är att göra det så pass hårt bak att fjädringslängden blir kortare. smile

Du kan sätta spacers under sänkfädrarna och höja upp hela bakdelen.

Eller så kan du förlänga dina bumpstops så att fjädrarna bottnar innan det tar i skärmen.

Eller så kan du sätta på mer vettiga spacers som är lite mer körvänliga.

Eller så kan du valsa skärmarna för att få lite mer clearance.

1. Menar du sätta normala fjädrar bak?
2. Bumpstops var en jäkligt bra idé, ska kolla upp det.
3. Kör utan spacers nu, det där lilla gör mycket. Det slog i med mindre spacers också.
4. Nja inte valsa smile Kan ej och vill ej spräcka färgen tongue

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
_Thor_
24 juni 2015 · 512 Inlägg

Du kan höja bakvagnen men behålla de styvare fjädrarna genom att använda spacers, typ så här;

https://www.iemotorsport.com/mm5/graphics/00000002/e30sspacr.jpg

Hursomhelst så kommer dina dämpare ge upp snart om de inte redan har det så det första du behöver innan det blir akut är hårdare sportdämpare.

Louca
24 juni 2015 · 438 Inlägg

Aha! Då hänger jag med!

Ja det blir att inhandla sportdämpare snart då. Läste lite om bumpstops men det verkar inte vara så smart och trafiksäkert. Får prova med nya dämpare och sedan se vad mer som krävs.

Spana in min projekttråd;
BMW 740i e38 1995
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang