Hjälp! Högt CO-värde på diesel.

Qmaster
24 juni 2015 · 3 Inlägg

Mina föräldrars husbil gick inte igenom besiktningen pga för höga koloxidvärden. Det sitter en Fiat-motor på 160hk i och husbilen är från 2011.

Verkstan har fått ner värdet från 0,96 till 0,6 genom att sota ur den. Antar att de menar att de kört den en tid på höga varv. Luftfiltret är så gott som nytt. Gränsvärdet den måste ner till är 0,5. Verkstan (som är en Fiat märkesverkstad) står handfallna verkar det som. Deras mätningar av motorn med all elektronisk utrustning visar ingenting onormalt.

Någon som är duktig på dieslar som har någon idé på vad som skulle kunna orsaka problemet?

andreas_1996
24 juni 2015 · 951 Inlägg

har ni gjort en service på bilen ?

Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Qmaster
24 juni 2015 · 3 Inlägg

Ja. Service har gjorts på märkesverkstad.

Ulf_W bilder.ulfw.se
24 juni 2015 · 1 103 Inlägg

TriPak eller annan dieseltillsats som får igång nån förbränning, blasket som säljs som diesel nu är ju ett skämt.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
Qmaster
24 juni 2015 · 3 Inlägg

Ulf_W skrev:
TriPak eller annan dieseltillsats som får igång nån förbränning, blasket som säljs som diesel nu är ju ett skämt.

Är detta något som man fyller på en gång för att rensa ur eller är tanken att man fyller på med tillsatsen varje gång man tankar?

Mervolic Yawn...
24 juni 2015 · 3 151 Inlägg

Qmaster skrev:

Ulf_W skrev:
TriPak eller annan dieseltillsats som får igång nån förbränning, blasket som säljs som diesel nu är ju ett skämt.

Är detta något som man fyller på en gång för att rensa ur eller är tanken att man fyller på med tillsatsen varje gång man tankar?

Tror det beror på hur mycket pengar du vill spendera. Det är inget mirakelmedel som får din familjediesel att förvandlas till en Ferrari, men någon skillnad gör det säkert. Slå i en skvätt när du tankar så märker du ju om den går bättre sen, och därefter gör du om det ifall du märker att du börjar få samma problem igen.

Jag och en kollega hade oturen att tanka någon riktig skitdiesel någonstans, vet inte vart det var.. Efter det så hoppade bilarna nästan fram. Min bil gick bättre, för jag hade nästan halv tank när vi tankade. Det var värre för honom, för han hade bara några liter diesel kvar i tanken... Slog i en flaska med STP eller vad den heter när vi tankade nästa gång, och efter bara några minuter var alla problemen borta. Vet inte om det beror på att vi hällde i fräschare diesel, eller om det var pga STP, men du kan ju prova...

Ulf_W bilder.ulfw.se
24 juni 2015 · 1 103 Inlägg

Qmaster skrev:
Är detta något som man fyller på en gång för att rensa ur eller är tanken att man fyller på med tillsatsen varje gång man tankar?

Jag kör alltid i tillsats när jag tankar.
Köp för guds skull ingen STP, den gör ingen skillnad alls.

Jag kör just nu på Payback #460
http://payback.se/Bransleadditiv.html

Har kört TriPak i några år och den ökar absolut förbränningen och minskar utsläppet, finns på Jula.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
Mervolic Yawn...
25 juni 2015 · 3 151 Inlägg

Payback gör bra (väldigt bra) smörjoljor och smörjfetter vet jag, så deras bränsletillsats fungerar säkert om någon bränsletillsats nu fungerar... Deras andra produkter håller måttet i alla fall.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang