Fordonsplacering vid färd mot cirkulationsplats

Power-krille
28 juni 2015 · 672 Inlägg

Håller fullständigt med dig, typ titta, blinka, byt fil, gäller överallt skulle jag vilja påstå! även i rondeller.

"Väx inte upp! det är en fälla"
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Evildan skrev:
Har du någon bild på hur det ser ut just där?
Är det avdelat till två filer?
Vem stod först vid väjningsplikten och väntade?

Nej det har jag inte.
Ingen mittlinje som visar att det är två körfält
Båda bilarna är på rull hela tiden och jag passerar honom på hans vänstra sida med 2/3 billängd, då styr han in i mig för att inte köra in i kantstenen på refugen(på hans högra sida)

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mervolic Yawn...
28 juni 2015 · 3 151 Inlägg

DiwraZ skrev:

Evildan skrev:
Har du någon bild på hur det ser ut just där?
Är det avdelat till två filer?
Vem stod först vid väjningsplikten och väntade?

Nej det har jag inte.
Ingen mittlinje som visar att det är två körfält
Båda bilarna är på rull hela tiden och jag passerar honom på hans vänstra sida med 2/3 billängd, då styr han in i mig för att inte köra in i kantstenen på refugen(på hans högra sida)

Har jag hittat rätt den här gången?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23449724/rondell3.jpg

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Mervolic skrev:

DiwraZ skrev:

Evildan skrev:
Har du någon bild på hur det ser ut just där?
Är det avdelat till två filer?
Vem stod först vid väjningsplikten och väntade?

Nej det har jag inte.
Ingen mittlinje som visar att det är två körfält
Båda bilarna är på rull hela tiden och jag passerar honom på hans vänstra sida med 2/3 billängd, då styr han in i mig för att inte köra in i kantstenen på refugen(på hans högra sida)

Har jag hittat rätt den här gången?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/234 … ndell3.jpg

Yes nu är vi på rätt plats

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mervolic Yawn...
28 juni 2015 · 3 151 Inlägg

Det här är en rätt knepig fråga faktiskt. Alltså, man får ju lära sig att i rondeller ska man alltid köra som om dom är tvåfiliga. Ska du rakt fram eller till höger så ska du ligga till höger, ska du vänster så ska du ligga till vänster. Men det funkar ju inte riktigt här. I det här fallet så måste man ju ligga till vänster om man ska rakt fram också (andra avfarten alltså), eftersom där den röda personbilen befinner sig i bilden jag senast lade upp så delar sig körfältet. Där får man valet att köra vidare i rondellen (placera sig till vänster) eller köra ut ur rondellen (placera sig till höger).

Här syns det tydligare:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23449724/rondell4.jpg

Det är till och med streckat där, så man kan inte göra annat än att göra ett filbyte eller köra ut ur rondellen. Ligger man då till höger redan på påfarten så signalerar man ju tydligt att man ämnar köra ut vid första avfarten, i alla fall i min värld.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Mervolic skrev:
Det här är en rätt knepig fråga faktiskt. Alltså, man får ju lära sig att i rondeller ska man alltid köra som om dom är tvåfiliga. Ska du rakt fram eller till höger så ska du ligga till höger, ska du vänster så ska du ligga till vänster. Men det funkar ju inte riktigt här. I det här fallet så måste man ju ligga till vänster om man ska rakt fram också (andra avfarten alltså), eftersom där den röda personbilen befinner sig i bilden jag senast lade upp så delar sig körfältet. Där får man valet att köra vidare i rondellen (placera sig till vänster) eller köra ut ur rondellen (placera sig till höger).

Här syns det tydligare:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/234 … ndell4.jpg

Det är till och med streckat där, så man kan inte göra annat än att göra ett filbyte eller köra ut ur rondellen. Ligger man då till höger redan på påfarten så signalerar man ju tydligt att man ämnar köra ut vid första avfarten, i alla fall i min värld.

Ja den som har ritat cirkulationsplatsen har ju tänkt sig att man ska köra på detta vis. I dagsläget tror jag inte att dessa linjer finns. Ska kolla det när jag åker hem. Men dom borde ju finnas så t.o.m en idiot begriper hur man ska agera.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Sushikocken Sleeper
28 juni 2015 · 3 084 Inlägg

http://images.mmcloud.se/api/v1/images/db45a400-9982-4991-a415-72c385de1377/980.jpg?8ae4cf8b793466ca3b2ac69bc1ca05e2 Såhär ska man tydligen köra i örnsköldsvik smile
Fast vi fattar ju ändå inte trafikreglerna här uppe. Spela roll pilarna är ritade för vänstertrafik och inte följer normen.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Sushikocken skrev:
http://images.mmcloud.se/api/v1/images/ … 9bc1ca05e2 Såhär ska man tydligen köra i örnsköldsvik smile
Fast vi fattar ju ändå inte trafikreglerna här uppe. Spela roll pilarna är ritade för vänstertrafik och inte följer normen.

Skövde har samma typ av filindelning. Även cirkulationsplatsen på Rörstrandsleden på östra sidan om Lidan har denna filtyp. Den grundregel som nämnts gäller ju placeringen när man är inne i cirkulationsplatsen, inte på väg in i

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Sushikocken Sleeper
28 juni 2015 · 3 084 Inlägg

Mack skrev:
Minns jag fel om jag säger att man alltid, oavsett om den har en eller två visuella filer, alltid skall se den som tvåfilig?
Finns en liten rondell här i Östersund som är så liten att många inte ens än idag vet att den existerar, och varenda gång jag kör i den så minns jag just den lärdomen..

Kommer ihåg att ni hade små puckade onödiga rondeller.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Mervolic Yawn...
29 juni 2015 · 3 151 Inlägg

Sushikocken skrev:
http://images.mmcloud.se/api/v1/images/ … 9bc1ca05e2 Såhär ska man tydligen köra i örnsköldsvik smile
Fast vi fattar ju ändå inte trafikreglerna här uppe. Spela roll pilarna är ritade för vänstertrafik och inte följer normen.

DiwraZ skrev:

Sushikocken skrev:
http://images.mmcloud.se/api/v1/images/ … 9bc1ca05e2 Såhär ska man tydligen köra i örnsköldsvik smile
Fast vi fattar ju ändå inte trafikreglerna här uppe. Spela roll pilarna är ritade för vänstertrafik och inte följer normen.

Skövde har samma typ av filindelning. Även cirkulationsplatsen på Rörstrandsleden på östra sidan om Lidan har denna filtyp. Den grundregel som nämnts gäller ju placeringen när man är inne i cirkulationsplatsen, inte på väg in i

Yup, finns flera rondeller där dom anvisar att man ska köra så. Men som grundregel (om inget annat anvisas via skyltar) så ska man ligga till höger om man ska köra till första eller andra avfarten i rondellen.

Sushikocken skrev:

Mack skrev:
Minns jag fel om jag säger att man alltid, oavsett om den har en eller två visuella filer, alltid skall se den som tvåfilig?
Finns en liten rondell här i Östersund som är så liten att många inte ens än idag vet att den existerar, och varenda gång jag kör i den så minns jag just den lärdomen..

Kommer ihåg att ni hade små puckade onödiga rondeller.

Ja, Östersund är nog staden med flest puckade lösningar när det kommer till gator och rondeller... Finns ju lagom många rondeller nu också, snart blir korsningarna sällsynta. tongue

Sushikocken Sleeper
29 juni 2015 · 3 084 Inlägg

är rondellen 2 eller enfilig ryms 2 bilar i bredd? är det 2 filer är det ju ditt fel är det en så är det hans fel.

Jag tycker då den ser 2 filig ut iom tjocka vita strecken som visar att du ska göra filbyte till höger för att svänga av.

Skulle velat se hela rondellen.

Men är det två filer i rondellen så skulle jag nog vara beredd att hålla med idioten.
http://i60.tinypic.com/2ymx1t4.jpg

Senast redigerat av Sushikocken (29 juni 2015)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Mervolic Yawn...
29 juni 2015 · 3 151 Inlägg

Sushikocken skrev:
är rondellen 2 eller enfilig ryms 2 bilar i bredd? är det 2 filer är det ju ditt fel är det en så är det hans fel.

Jag tycker då den ser 2 filig ut iom tjocka vita strecken som visar att du ska göra filbyte till höger för att svänga av.

Skulle velat se hela rondellen.

Men är det två filer i rondellen så skulle jag nog vara beredd att hålla med idioten.
http://i60.tinypic.com/2ymx1t4.jpg

Det är inte riktigt som du har ritat. Rondellen är inte 2-filig, den är snarare 1½-filig. Du har plats för 2 bilar i bredd, men inte tillräckligt brett för att vara 2-filig. Därför uppmanar dom trafikanterna att hålla sig i bra placering genom att ha ritat mittstreck som går från centrum av rondellen till varje avfarts refug.

Finns ingen bra bild på den på Google Maps, men typ såhär har jag förstått läget, och vad jag kunnat se på Google Maps:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23449724/rondell5.jpg

Rätta mig om jag har fel DiwraZ.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Mervolic skrev:

Sushikocken skrev:
är rondellen 2 eller enfilig ryms 2 bilar i bredd? är det 2 filer är det ju ditt fel är det en så är det hans fel.

Jag tycker då den ser 2 filig ut iom tjocka vita strecken som visar att du ska göra filbyte till höger för att svänga av.

Skulle velat se hela rondellen.

Men är det två filer i rondellen så skulle jag nog vara beredd att hålla med idioten.
http://i60.tinypic.com/2ymx1t4.jpg

Det är inte riktigt som du har ritat. Rondellen är inte 2-filig, den är snarare 1½-filig. Du har plats för 2 bilar i bredd, men inte tillräckligt brett för att vara 2-filig. Därför uppmanar dom trafikanterna att hålla sig i bra placering genom att ha ritat mittstreck som går från centrum av rondellen till varje avfarts refug.

Finns ingen bra bild på den på Google Maps, men typ såhär har jag förstått läget, och vad jag kunnat se på Google Maps:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/234 … ndell5.jpg

Rätta mig om jag har fel DiwraZ.

Det stämmer precis... Skalan gör att det ser lite lustigt ut men i sak stämmer det.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Farrier
29 juni 2015 · 17 Inlägg

Troligtvis har du rätt. Men här är lite mer info.

Så kör du i cirkulationsplats med rondell

En cirkulationsplats är en plats
där flera vägar möter varandra
med en rondell i mitten.

Cirkulationsplatser finns ofta
istället för en vägkorsning.
En cirkulationsplats är säkrare
än en vanlig korsning.
Därför har det blivit mer vanligt
med cirkulationsplatser i Sverige.

När du ska köra in i en cirkulationsplats
ska du lämna företräde för de bilar
som åker i cirkulationsplatsen.
Du ska låta dem köra och vänta på din tur.

När du kör inne i cirkulationsplatsen
ska du ge tecken med bilens blinkers
när du vill köra ut ur den.

Från transportstyrelsen

Broschyr att ladda ner.

https://www.transportstyrelsen.se/FileD … oadId=8792

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Farrier skrev:
Troligtvis har du rätt. Men här är lite mer info.

Så kör du i cirkulationsplats med rondell

En cirkulationsplats är en plats
där flera vägar möter varandra
med en rondell i mitten.

Cirkulationsplatser finns ofta
istället för en vägkorsning.
En cirkulationsplats är säkrare
än en vanlig korsning.
Därför har det blivit mer vanligt
med cirkulationsplatser i Sverige.

När du ska köra in i en cirkulationsplats
ska du lämna företräde för de bilar
som åker i cirkulationsplatsen.
Du ska låta dem köra och vänta på din tur.

När du kör inne i cirkulationsplatsen
ska du ge tecken med bilens blinkers
när du vill köra ut ur den.

Från transportstyrelsen

Broschyr att ladda ner.

https://www.transportstyrelsen.se/FileD … oadId=8792

Broschyren behandlar ju tyvärr bara riktiga 2filscirkulationsplatser. Jag antar att det inte finns några exakta bestämmelser för detta. Väldigt märkligt då i stort sett allt annat i trafiken är reglerat.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Farrier
29 juni 2015 · 17 Inlägg

Ja det är ju väldigt konstigt faktiskt, inte ens många poliser som kan reglerna.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Farrier skrev:
Ja det är ju väldigt konstigt faktiskt, inte ens många poliser som kan reglerna.

Poliser över lag kör förjävla illa tycker jag.

Dom bör ju föregå med gott exempel tycker man.

Det snackas i mobiler, struntas i att blinka, körs för fort för nöjes skull och så vidare. Nu gör ju jag alla dessa fel dagligen, men vill ändå kasta lite skit på ordningsmakten när jag får möjlighet.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Farrier
29 juni 2015 · 17 Inlägg

Håller med till 100%

omegalover
29 juni 2015 · 118 Inlägg

Tråkigt med tjafs i rondeller då de är olika i många svenska städer.
Det finns anvisningar gällande körning i rondell i form av pilar på vägen men de är ej ledande. Man kan köra som så att oavsett vilken avfart man ska av så håller man höger fil och på detta sätt undvika ha väjningsplikt mot annan trafikant då man aldrig byter fil. Eller....
...så väljer man vänster fil om man ska ta tredje avfart eller fjärde mm och blinkar höger vid körfältsbyte och då har man väjningsplikt.

För att undvika påkörning vid rondeller där vägen är bred nog för två bilar men inte uppdelad i två filer med linjer är det klokt att hålla sig på mitten.

I ditt fall om "idioten" höll höger och bytte till vänster där du befann dig och det inte finns linjer får man kolla på var du blev träffad av den andra bilen och på så sätt se vem som var längst fram. Regeln om att bakomkörande som kör på framförvarande oftast är skyldig till påkörningen är ganska stark. Men för detta skulle polis ha tillkallats till platsen och hävdat i telefon att ni hade en tvist då polisen är den parten som ska försöka lösa tvister och utdela bot på plats.

Praxis finns ibland både i domar och hos den lokala trafikpolisen då de äldre där har som sport att ta reda på eventuella oklarheter vid korsningar, parkeringsplatser och rondeller mm.

Hoppas det klarar upp nåt åtminstone.

Lycka till.

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'
Skoda Yeti 1,4 tsi "Snyggo" (2015)
Volvo XC70 "Beast" (2011)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 juni 2015 · 3 730 Inlägg

omegalover skrev:
Tråkigt med tjafs i rondeller då de är olika i många svenska städer.
Det finns anvisningar gällande körning i rondell i form av pilar på vägen men de är ej ledande. Man kan köra som så att oavsett vilken avfart man ska av så håller man höger fil och på detta sätt undvika ha väjningsplikt mot annan trafikant då man aldrig byter fil. Eller....
...så väljer man vänster fil om man ska ta tredje avfart eller fjärde mm och blinkar höger vid körfältsbyte och då har man väjningsplikt.

För att undvika påkörning vid rondeller där vägen är bred nog för två bilar men inte uppdelad i två filer med linjer är det klokt att hålla sig på mitten.

I ditt fall om "idioten" höll höger och bytte till vänster där du befann dig och det inte finns linjer får man kolla på var du blev träffad av den andra bilen och på så sätt se vem som var längst fram. Regeln om att bakomkörande som kör på framförvarande oftast är skyldig till påkörningen är ganska stark. Men för detta skulle polis ha tillkallats till platsen och hävdat i telefon att ni hade en tvist då polisen är den parten som ska försöka lösa tvister och utdela bot på plats.

Praxis finns ibland både i domar och hos den lokala trafikpolisen då de äldre där har som sport att ta reda på eventuella oklarheter vid korsningar, parkeringsplatser och rondeller mm.

Hoppas det klarar upp nåt åtminstone.

Lycka till.

Ja om man nu ska tolka det hela på hans sätt (idioten) så har han gjort fel iaf. Jag har då utfört en omköring som han aktivt har försvårat för mig.

Det blev inga skador på bilarna så vi lät udda vara jämt men var inte överens om skuldfrågan.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang