Småbil som får dra 1 ton

jdholm
4 juli 2015 · 11 Inlägg

Hej alla!

Jag är på jakt efter en småbil med drag som får dra släp på minst 1 ton maxvikt gärna med låg bränsleförbrukning vid blandad körning också. Min budget är max 40 k men finns det mellan 10 och 20 k så föredrar jag det. Tacksam för tips om märke, modell, mm!

it_mutt
4 juli 2015 · 10 379 Inlägg

jdholm skrev:
Hej alla!

Jag är på jakt efter en småbil med drag som får dra släp på minst 1 ton maxvikt gärna med låg bränsleförbrukning vid blandad körning också. Min budget är max 40 k men finns det mellan 10 och 20 k så föredrar jag det. Tacksam för tips om märke, modell, mm!

Beror ju på vad du anser vara "småbil".

Men;

Clio II 1.4 99 -  får dra 1200kg. MEN, den kombinerade bruttovikten får inte vara högre än 2600-något kg. Det går alltså inte att fullasta den och samtidigt slänga på 1200kg bakom

Audi A3 1.6 får dra 1200kg, 1.8T får dra 1300kg (8L, dvs fram till 03) Bör då rimligen vara samma/lika för motsvarande Golf.

O nu tog jag bara de två "små"bilarna jag vet vad man får dra efter.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Rquired Allmänt envis
4 juli 2015 · 12 512 Inlägg

Mercedes A-klass W168 kan inte vara annat än liten med sina 3.5m i längd, men 1000kg får en A190 dra med B-kort och motorn är tillräckligt stark för att klara av det. Andra fördelar är att den är säker med mycket goda resultat i krocktester bakom sig, aktivt antisladdsystem som standard och lite annan teknik som stack ut på den tiden. Hög sittposition gör bilen lätt att överblicka och ger god sikt men även en bil som är bekväm att ta sig in i och ur, även om det inte har så mycket med säkerhet att göra.

Sedan är den praktisk för visst är t.ex Audi A3 en liten bil men Mercedes A är 70cm kortare och trots det har A-klass ett bagage som rymmer 1740L mot 1110L i A3. Sedan är den lille lättare att lasta med bättre takhöjd och ett baksäte som går att skjuta i längsled, fälla ihop eller ta ur antingen i delar eller hela soffan. Samma sak gäller passagerarstolen fram men det var ett tillval.

Det finns några stycken inom din budget, både den högre och den lägre av dem men jag hade varit lite skeptisk mot de allra billigaste bilarna till salu. Det brukar löna sig i längden att betala lite mer för ett riktigt bra exemplar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
jdholm
4 juli 2015 · 11 Inlägg

Tack för svaren!

Jag kollade runt lite efter era råd och hittade en Mecedes A 140 på blocket. Hur många kilo kan en sådan tänkas få dra? Var kan man kolla upp sådan info? Lyckas inte hitta någon lämplig databas online.

Senast redigerat av jdholm (4 juli 2015)

torsen
4 juli 2015 · 7 189 Inlägg

Niva´n får dra 1.490kg på B-kort.
Den har ju dessutom (riktig) 4x4 som gör den till suverän dragbil när det är halt på vintern eller i leran på stallbacken och i sanden på båtiläggnings-/upptagningsplatsen.
smile

Evildan
4 juli 2015 ·

jdholm skrev:
Tack för svaren!

Jag kollade runt lite efter era råd och hittade en Mecedes A 140 på blocket. Hur många kilo kan en sådan tänkas få dra? Var kan man kolla upp sådan info? Lyckas inte hitta någon lämplig databas online.

https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx

Rquired Allmänt envis
5 juli 2015 · 12 512 Inlägg

jdholm skrev:
Tack för svaren!

Jag kollade runt lite efter era råd och hittade en Mecedes A 140 på blocket. Hur många kilo kan en sådan tänkas få dra? Var kan man kolla upp sådan info? Lyckas inte hitta någon lämplig databas online.

Problemet med en A140 är att dess 82hk har fullt upp med att dra bilen i sig och med ett släp efter blir det förmodligen olidligt, sedan vill jag minnas att den inte får dra ett ton heller utan högst 800kg. Anledningen till att jag nämnde A190 är för att jag har haft en med dragkrok och den var knappast urstark men acceptabel att dra med.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
DasAuto
6 juli 2015 · 2 751 Inlägg

Jag drog strax över ett ton med min Golf IV 99- 1.6a
Det är inget du vill göra ofta kan jag säga. Det var rent livsfarligt.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
jdholm
6 juli 2015 · 11 Inlägg

Det vore onekligen coolt att ha en Niva big_smile men eftersom bilen är tänkt att funka även till vanliga resor så känns det inte riktigt rätt. Det kommer väl bli ett 15-tal vändor per år ut i skogen för att hämta ved och de resorna är dryga 10 mil så man vill ju att ekipaget är hyfsat stabilt och behagligt att köra. Clio II verkar ju finnas i riktigt stor upplaga så reservdelar borde vara lätta att få tag på vilket är ett pluss isf. Verkar som om bara sport-modellerna är tillräckligt starka dock. Hur väl kommer de funka på skogsvägar? Borde inte den styvare karossen ligga dem i fatet där? A190 verkar bra också. Hittar inte så många av dem när jag kollar runt. Hur vanliga är de?

moparfarmer österbybruk
6 juli 2015 · 267 Inlägg

Hyundai getz diesel får dra 1150 kg med demonterbar krok. Med 1050 kg husvagn orkade den accelerera från 80 till 90 på femman upp för hoforsbacken som är väldigt lång och brant... Bränsleförbrukningen med husvagn i ca 90 är under 0.8 liter milen. Getz har dessutom kamkedja och lättåtkomligt insatsfilter till motoroljan. Skatten är ca 1500kr per år. Sen är byggkvalitet och rostskydd överlägset vag... I allfall bättre än golf v. Även framkomligheten i djup snö är bättre än golf.
Priset på en getz med ca 15000 mil börjar på 40 000.  Med lite vilja är dom dessutom 5sitsiga med 3 punktbälten överallt.

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang