Omkoppling torkarmotor Golf 2 1.8 -91

Merc_ Ät gul snö, de kan vara öl
17 juli 2015 · 223 Inlägg

Tjenare! Köpte mig en golf 2a idag som jag tänkte göra iordning och besiktiga. Har dock ett problem med torkarmotorn fram.

Bilen har stått i ca 6 månader och enligt tidigare ägaren fungerade torkarna kanoners innan avställningen.

Nu när vi startade bilen var det dock dött. Vi har provat allt möjligt och inget funkar, varken torkarna eller spolningen.
Vi har kollat säkringar (inte relän dock då vi inte kom på vilket relä det var) och varit av med ratten för att rengöra kontaktytor på spaken, utan resultat dock.

Nu tänkte jag göra en snabbkoppling från torkarmotorn till en switch i kupén, det som förvirrar mig är att det går 5 kablar till torkarmotorn. Vi har mätt kablarna med multimeter och blir inte riktigt kloka. Så därför vänder jag mig till er, är det någon som utfört detta förut och kan berätta för mig vilka kablar det är jag ska koppla från?

Jag tar jätte gärna information om vart spolar pumpen sitter också, och hur gör jag en likadan koppling på den, alltså till en knapp som jag sätter i kupén.

Vid närmare eftertanke kom jag nu på att kupefläkten går inte heller, kan allt detta hänga ihop?

Tusen tack på förhand! Mvh Markus.

Volvo 855R (1996)
Stortag
21 juli 2015 · 298 Inlägg

Jag hade liknande besvär på min golf mk2, där fungerade inte spolningen och torkarna hade en konstig fördröjning på några sekunder före de gick. Där var det spaken som var kass (inte ovanligt på mk2) Jag kopplade ett relee' direkt till spolar pumpen och drog torkarna manuellt vid ruttvätt.
Spolar pumpen sitter längst ner på vätskebehållaren, det kan finnas två pumpar (det gjorde det på min) jag provade mig helt enkelt fram med att sätta kablar från batteriet till pumpen. Då framrutan blev spolad var det bara och koppla resten till en knapp i kupe'n.

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang