Köpråd: Mercedes C63 AMG

Bondra
21 juli 2015 · 8 Inlägg

Hej!

Är nyfiken på en C63 AMG årsmodell 08-11.

1) Några större skillnader/fel årsmodellerna emellan?
2) Önskar bruka bilen vintertid så en legitim fråga är om det är 4-hjulsdrift?
3) Vid vilka miltal görs stora servicen och vad innefattar det? Kostnad?
4) När byts vanligen kedjan?
5) För/nackdelar i allmänhet? Att den drar bränsle känns ganska självklart så det är inget jag oroar mig över.
6) Har noterat att folk som haft en C63 på garaget sålt den efter bara några månader? Någon som har en idé på varför?

Kan tänkas komplettera listan ovan men för stunden allt jag kommer på nu.

Bondra
22 juli 2015 · 8 Inlägg

Inte en aktiv kotte som äger en C63 som har något att dela med sig av?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juli 2015 · 17 510 Inlägg

Bondra skrev:
Inte en aktiv kotte som äger en C63 som har något att dela med sig av?

Tydligen inte men jag har kört en del sådana. Givetvis är det en hysteriskt bil som gärna ritar svarta streck i torr asfalt. Ägandekostnader är dock enorma. Visst drar de mycket som du påpekar men en kompis lämnade in sin CL65 på service och de visade sig att luftfjädringen levde sitt eget liv, märkte det när jag körde upp den till verkstad. Den notan slutade på nära 60000:- så nog förstår jag att de inte stannar så länge hos en ny ägare.

Men visst är det en underbar bil. Inget snack där. De brukar vara välskötta.

Elfel är mycket vanligt. Och dyrt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bondra
22 juli 2015 · 8 Inlägg

Tack för dina erfarenheter Hybridsmurfen!

Kubista
22 juli 2015 · 71 Inlägg

Bondra skrev:
Hej!

Är nyfiken på en C63 AMG årsmodell 08-11.

1) Några större skillnader/fel årsmodellerna emellan?
2) Önskar bruka bilen vintertid så en legitim fråga är om det är 4-hjulsdrift?
3) Vid vilka miltal görs stora servicen och vad innefattar det? Kostnad?
4) När byts vanligen kedjan?
5) För/nackdelar i allmänhet? Att den drar bränsle känns ganska självklart så det är inget jag oroar mig över.
6) Har noterat att folk som haft en C63 på garaget sålt den efter bara några månader? Någon som har en idé på varför?

Kan tänkas komplettera listan ovan men för stunden allt jag kommer på nu.

"2) Önskar bruka bilen vintertid så en legitim fråga är om det är 4-hjulsdrift? "

Du är inte en höjdare på att googla eller? Hade du verkligen varit nyfiken på en sån här bil så hade du kunnat se åtskilliga tester där det räcker att se den försöka ta en kurva. Mercedes AMG modeller har sällan fyrhjulsdrift, och på "Mercedes" språk heter fyrhjulsdrift 4matic. c63 har runt 600nm i vridmoment så räkna ut själv hur effektivt det är att köra den i snö eller hur andrahandsvärdet kommer minska när det inte kommer stå "ej vinterkörd". Mitt tips på att svara på resten av frågorna är antingen att fråga hos en Mercedes återförsäljare, då de borde svara på alla de frågorna om du nu har intresset att sedan äga den bilen och serva hos de. Sök på youtube på engelska efter folk som har en sådan och lägger upp sina ägandekostnader (rätt säker på att jag sett en sån video för denna, den största prislappen var att få byta däck hela tiden). Och som jag nämnde först, googla. Eller fråga någon på garaget som har / haft en. Som Hybridsmurfen sa också så är Mercedes väldigt förtjusta i att ha barnsjukdomar med elfel eller allmänna elfel och felkoder när man väl kopplar in något i OBD-porten. Så var aktsam för det. Kostnaderna stiger lätt i skyn. Happy hunting!

When you drive a new car, you are trying to be someone. When you drive an old car, you have figured out who you want to be.
Toyota Corolla "AE92 Liftback" (1991)
Bondra
23 juli 2015 · 8 Inlägg

Tack och bock för svaret!

aha_100
23 juli 2015 · 535 Inlägg

Trött man blir på att läsa försommar från folk som knappt varit nära bilen.

Den bygger inte på en Sklass som CL65 gör utan en Cklass som inte alls har lika avancerade elsystem utan bilen är faktiskt ganska spartansk på det viset.

Cklassen w204 har dessutom visat sig vara en sjukt driftsäker bil och i princip det enda som skiljer mot en sån är ju motor / drivlina.

Den första modellen utan PP dvs lsd diff osv var svårkörd (definationsfråga) men fick ofta marginellt sämre tider än bmw m3 på bana. Det gör att folk tror att den har värdelös väghållning.

Det är såklart fel, den har sjukt bra väghållning och med PP plockar den M3 runt många banor.


Ägandekostnaderna är kanske högre än herrarna åvans prius och corolla men knappast något anmärkningsvärt i den här ligan av bilar, en service går på cirka 5 tusen (landrins avesta) skiljer dock mycket mellan olika verkstäder.

Försäkring i på 26 åring går på 15 - 20k (LF, Falun)

Den drar 1,5 liter blandat.

litern landsväg kanske.


Att folk byter bil ofta är inget ovanligt bland bilar i den här klassen, då det för många är en leksak som ska bytas ut mot andra leksaker efter ett tag.

Däremot är det en sjukt populär bil som hållt sitt värde i 3 år nu utan att sjunka nämnvärt !

Den är också inte alls som övriga amg bilar. Stenhård fjädring, högljudd motor osv gör att komforten inte är vad man kan förvänta sig.

Men å andra sidan kränger den inte det minsta och känns som en gokart efter småvägar.

Att köra på vintern är inga problem, mycket motor men ESP systemet är sjukt effektivt så med det i ska de mycke till innan du gör bort dig.

Därimot är det kanske tråkigt att åka runt med så mycket effekt utan att kunna nyttja det utan att espn tuggar.

Orginal öppnar gaspjället bara 75% så med en enkel chippning har du 510 - 545 hp beroende på mjukvara !

Senast redigerat av aha_100 (23 juli 2015)

Bondra
23 juli 2015 · 8 Inlägg

Grymt! Tack för dina svar aha_100

Turbovin Turbo lover
23 juli 2015 · 555 Inlägg

Var det inte nåt med topplocksbultarna på tidiga C63? Kanske är en internetskröna som mycket annat.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
aha_100
23 juli 2015 · 535 Inlägg

Turbovin skrev:
Var det inte nåt med topplocksbultarna på tidiga C63? Kanske är en internetskröna som mycket annat.

Jo det har skrivits lite om det på Amerikanska forum, det verkar  dock vara  långt ifrån ett vanligt problem. Jag har heller inte läst om någon bil i vare sig Sverige eller Europa med det här problemet, tänk att det rullar många amg bilar med den här motorn. Såklart kan det säkert finnas bilar i Europa som drabbats utav detta men om det vore ett vanligt fel så borde man hört mer om det tycker jag.

DasAuto
23 juli 2015 · 2 751 Inlägg

C klassen även AMG modellen är väl rätt "enkel" jämfört med S/CL modellerna? Vill minnas att någon amerikan som recenserade bilen nämnde att den är enkel och rå. Dyr dock

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
mb_pucken
23 juli 2015 · 5 088 Inlägg

aha_100 skrev:

Turbovin skrev:
Var det inte nåt med topplocksbultarna på tidiga C63? Kanske är en internetskröna som mycket annat.

Jo det har skrivits lite om det på Amerikanska forum, det verkar  dock vara  långt ifrån ett vanligt problem. Jag har heller inte läst om någon bil i vare sig Sverige eller Europa med det här problemet, tänk att det rullar många amg bilar med den här motorn. Såklart kan det säkert finnas bilar i Europa som drabbats utav detta men om det vore ett vanligt fel så borde man hört mer om det tycker jag.

Stämmer att dom hade något knä med bultarna på dom tidiga. Dock har nog alla lagats vid det här laget.
Vet inte varför en amg skulle vara så mycket dyrare att äga än någon annan bil. Visst man köper inte olja och filter på biltema. Tycker över lag att mercedes har ganska humana priser på service och delar. Dock kan dom upplevas som dyra då dom rymmer mycket olja osv.
Enda sjukdomen ja känner till på just w204 karossen är tändningslås/rattlås. Inte fråga om det går sönder utan när. Ruskigt trevliga bilar att köra är det även fast jag endast har kört någon en kort sväng på jobbet.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
aha_100
23 juli 2015 · 535 Inlägg

mb_pucken skrev:
Stämmer att dom hade något knä med bultarna på dom tidiga. Dock har nog alla lagats vid det här laget.
Vet inte varför en amg skulle vara så mycket dyrare att äga än någon annan bil. Visst man köper inte olja och filter på biltema. Tycker över lag att mercedes har ganska humana priser på service och delar. Dock kan dom upplevas som dyra då dom rymmer mycket olja osv.
Enda sjukdomen ja känner till på just w204 karossen är tändningslås/rattlås. Inte fråga om det går sönder utan när. Ruskigt trevliga bilar att köra är det även fast jag endast har kört någon en kort sväng på jobbet.

Haha hedemora alltså, du råkar inte möjligtvis jobba på landrins och varit med och bytt tändningslås på min bil nyligen? big_smile

Senast redigerat av aha_100 (23 juli 2015)

mb_pucken
24 juli 2015 · 5 088 Inlägg

aha_100 skrev:

mb_pucken skrev:
Stämmer att dom hade något knä med bultarna på dom tidiga. Dock har nog alla lagats vid det här laget.
Vet inte varför en amg skulle vara så mycket dyrare att äga än någon annan bil. Visst man köper inte olja och filter på biltema. Tycker över lag att mercedes har ganska humana priser på service och delar. Dock kan dom upplevas som dyra då dom rymmer mycket olja osv.
Enda sjukdomen ja känner till på just w204 karossen är tändningslås/rattlås. Inte fråga om det går sönder utan när. Ruskigt trevliga bilar att köra är det även fast jag endast har kört någon en kort sväng på jobbet.

Haha hedemora alltså, du råkar inte möjligtvis jobba på landrins och varit med och bytt tändningslås på min bil nyligen? big_smile

Kan hända att jag jobbar på Landrins i Avesta. Har bara vart med och knuffat in din bil för sen gick jag på semester. Skruvar mest Nissan dock.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
aha_100
24 juli 2015 · 535 Inlägg

mb_pucken skrev:
t jag jobbar på Landrins i Avesta. Har bara vart med och knuffat in din bil för sen gick jag på semester. Skruvar mest Nissan dock.

Se på fan smile
Gött med semester!

Riktigt bra ställe du jobbar på måste jag säga, klockren service.



Dom ringde för 2 veckor sen och sa att den är klar och att det var just tändningslåset - cirka 7500kr

Får se om jag hämtar den nästa vecka, har ju inte tid att åka bil nu endå man lär ju va hemma och dricka öl när man är ledig haha!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang