Volvo 245 med T6 - LAGLIGT

Ska göra en övergripande renovering av bilen så den blir komplett och hel så den ska kunna segla genom besiktningen utan några som helst bekymmer. Sen ska jag försöka sätta i en T6 kopia i bilen med "Bi-Turbo" och få den reggad med motorn så den blir helt laglig, tror även att det kommer bli lite "Sleeper" stuk över bilen.
  • 85 Följare
  • 21 742 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 april 2016
Volvo244DL_SugTurbo
26 juli 2015 · 132 Inlägg

Har precis skaffat mig en 75' 245L, tänkte jag ska försöka få ner en T6 kopia med "Bi-Turbo" i den till våren.

Allt ska reggas och vara lagligt så man kan åka omkring utan att behöva oroa sig över Harry-Haffa.

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
V_O-L-V_O
26 juli 2015 · 555 Inlägg

Intressant...vad menar du med "T6 kopia" ?
Har du en massa rost å fixa + blir de modd av bromsar o chassie också?

  / mvh sven

Volvo 144GL "GOLDIE" (1974)
Volvo V90 3.0 "Jessie" (1998)
Volvo244DL_SugTurbo
28 juli 2015 · 132 Inlägg

V_O-L-V_O skrev:
Intressant...vad menar du med "T6 kopia" ?
Har du en massa rost å fixa + blir de modd av bromsar o chassie också?

  / mvh sven

Med kopia så menar jag att det kommer att bli hop-plockat av 960 motorer (B6304 + B6254)

Kommer först och främst skaffa T5 kolvar för att sänka kompet, på med liten turbo och ladda lågt utan intercooler med en i övrigt original 2.5L. (Måste få motorn bänkad på MAX 225Hk & 275Nm)

Sen efter att motorn är bänkad och godkänd under gränsvärdena med turbo så denonterar jag motorn, tar oljekylningen av kolvarna från 3.0, tar även vev och stakar från den (då den har längre slag), då hamnar motorn på 2.8L. Tar även toppen från 3.0 då den har något större ventiler och har lite vassare kammar i sig. Och det är så en T6 är byggd, är i grunden samma block, topp, vev osv...
Därför det blir en "T6 kopia", går att regga i en 75'. Till skillnad mot en äkta T6 som har 272Hk original, då måste man regga bilen som ombyggt fordon. (Då ska det gå via SFRO, man måste typ ha bur och högre tjänstevikt och bla bla bla osv osv...)
Blir för dyrt och krångligt att ha med SFRO att göra. :p

Sen kommer vi till det roliga...
Efter att motorn är ihopplockad så ska det sättas dit en till turbo som är större då det blir sekventiell turboladdning. Ska även dit med en intercooler och lull lull.

Ska även göra en sekundär bänkning när allt är klart, målet är MINST 300+Hk, helst med ett jävligt bra register.




Bilen var faktiskt förvånadsvärt rostfri, lite i baljor och så, men inte alls så farlig som man kan tro (är trots allt en Norrlands bil)

Bromsar och sånt blir det inte så fruktansvärt mycket gjort åt, men måste iallafall fixa ventilerade skivor för att kunna regga (måste även ha 1031 bakaxel). Kanske att jag försöker fixa nå värre, men vill fortfarande kunna ha 14" fälgar.

Chassit: har funderat STARKT på bälgar då jag vill kunna komma fram med bilen utan att behöva oroa mig över farthinder och dylikt, men även bara kunna sänka ner bilen i backen på en criusing eller när man kommer in till stan.
Är lite kostsamt, dock hittar jag inget färdigt kit till 240 heller. Finns ju universalgrejer om man verkligen vill modda dit, men det blir LÅNGT fram när jag har 10.000 liggandes som jag inte vet vad jag ska göra med.

Senast redigerat av Volvo244DL_SugTurbo (28 juli 2015)

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Djo
29 juli 2015 · 10 157 Inlägg

Finns färdiga kitt i USA till 240 med luftfjädring.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Volvo244DL_SugTurbo
29 juli 2015 · 132 Inlägg

Djo skrev:
Finns färdiga kitt i USA till 240 med luftfjädring.

Länka gärna! 😛

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Bulten_BlackRace
30 juli 2015 · 26 Inlägg

prem lagd !

Peugeot 107 "Brukisen" (2006)
V_O-L-V_O
30 juli 2015 · 555 Inlägg

Volvo244DL_SugTurbo skrev:

Djo skrev:
Finns färdiga kitt i USA till 240 med luftfjädring.

Länka gärna! ��

Vill inte kapa tråd o inlägg....men här är två som jag har kollat på.

airbagit.com => http://www.airbagit.com/Air-Suspension- … 2-kit3.htm

streetbeatcustoms.com => http://www.streetbeatcustoms.com/Volvo/ … sion-Kits/

  / sven

Volvo V90 3.0 "Jessie" (1998)
Volvo 144GL "GOLDIE" (1974)
Djo
30 juli 2015 · 10 157 Inlägg

V_O-L-V_O skrev:

Volvo244DL_SugTurbo skrev:

Djo skrev:
Finns färdiga kitt i USA till 240 med luftfjädring.

Länka gärna! ��

Vill inte kapa tråd o inlägg....men här är två som jag har kollat på.

airbagit.com => http://www.airbagit.com/Air-Suspension- … 2-kit3.htm

streetbeatcustoms.com => http://www.streetbeatcustoms.com/Volvo/ … sion-Kits/

  / sven

Airbagit jag menade smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Volvoknugge
1 augusti 2015 · 404 Inlägg

Ska också börja bygga t6 i snar framtid
Har börjat samla på mig delar redan
http://i62.tinypic.com/dzuss5.jpg
http://i59.tinypic.com/bhgfv7.jpg

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst
Volvo244DL_SugTurbo
4 augusti 2015 · 132 Inlägg

Finns det chip att få tag på till boxarna på 960 så dom kan lira med turbo, eller måste man gå den dyra vägen och skaffa eftermarknads grejer???

Hade varit smidigt som fan om det fanns, annars så kommer det ta lite längre tid än beräknat med projektet då ekonomin inte tillåter så stora inköp varje månad...

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvoknugge
5 augusti 2015 · 404 Inlägg

Vet inte riktigt men tror inte det
Själv så vet jag inte vad man ska köra på
Blir förhoppningsvis nira system
Annars så är väl vems det billigaste att köpa

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst
Djo
5 augusti 2015 · 10 157 Inlägg

Vet inte om några chipp.

Tror eftermarknads sprut är det som gäller eller om det finns mappbara boxar till bmw och kunna använda sig av ett sådant insprut.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Volvoknugge
6 augusti 2015 · 404 Inlägg

Kan det inte gå med s80 systemet?

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst
Lucif3r
6 augusti 2015 · 2 215 Inlägg

Motronic4.4 som 960 96- har(samt 850GLT och x70 96-98...) går att mappa själv. Långt ifrån lika smidigt som ett "äkta" system, men går gör det. Tror t om det går att logga live.

Problemet är ju då startspärren som det systemet har... Men det går att komma förbi rätt enkelt(dock inget jag tänker gå in på med "främlingar", sorry).

S80 är ännu värre när det gäller startspärren, och mig veterligen är det betydligt mer omständigt att komma förbi den(jag har dock inte satt mig in i det ordentligt...)

Den enklaste lösningen är ju att flytta över tändningslåset+nyckeln till den nya bilen också. Blir ju skapligt mycket mer kopplings-jobb, men det är nog enklaste lösningen ändå(tänk på att nyckeln+styrbox måste vara ifrån samma bil).
Iofs gäller ju samma sak med M4.4, men som sagt, mer kopplingsjobb.

Det absolut smidigaste vore ju att köpa en S80 T6 som donatorbil(t ex en med rasad växellåda, dom finns det ju gott om...), då har du ju precis alla delar som du behöver för att få elen och styrboxen att lira.
Finns nog en slant att få tillbaka på alla delar som blir över på S80in också, så blir nog inte så dyrt i längden ändå.

Volvo244DL_SugTurbo
10 augusti 2015 · 132 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-31be5dc0e5b810f70f498d13d436b4bf_tn.jpg

Var bara att plocka fram kopplingsschemat, då det såg ut som nå EPA-pojkar varit framme med avbitartången och "skit samma" mentaliteten och klippt och skarvat i original härvan... 😩

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
10 augusti 2015 · 132 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-2b14b3c9a03740a3b1036a3eac223e43_tn.jpg

Själva plasten runt värmereglagen var sprucken och hängde.

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
10 augusti 2015 · 132 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-845902e9b15ef79ab2d3b922530de9a1_tn.jpg

Då satt allt på plats igen! 😃

Och självklart så bytte jag ENDAST själva plasten, så reglagen och alla vajrar är fortfarande original. 😉

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
10 augusti 2015 · 132 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-6e51979b68784969148a5dce332260ef_tn.jpg

SJÄLVKLART så hade ju någon klippt originalkablar bakom mätarhuset och stulit motståndet..! 😡

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
10 augusti 2015 · 132 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-26a1c35e71e2979d59a9e053a0afa771_tn.jpg

Som tur är så hade man ju flera motstånd liggandes och den pålitliga Haynes. 👌

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Isopropanol
18 augusti 2015 · 19 Inlägg

Ja du, att elsystemet var skumt sa jag ju till dig när du var på gården, tordes inte rota i det efter att jag tittat...

Det ska iallafall bli kul att se "svampens" fortsatta öden!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang