Öppet luftfilter, en extra "koppling"? Volvo 740.

AlcmB
30 juli 2015 · 3 Inlägg

Hej alla!

Införskaffa mig en Volvo 740 nu till höst då jag ska studera på annan ort och tillgången till bil ej är lika stor.
Har en fråga angående ett sånt där öppet luftfilter, jag har skruvat dit det och det verkar fungera men det är så att det är en extra "koppling" eller hur man ska kalla det som jag inte är säker på vart den ska sitta.

Någon som kan hjälpa mig?

http://imgur.com/XH3lTHB

Det är den gröna kopplingen. Vart ska den sitta?

Bytte enbart till detta filter då burkens fästen gick sönder.

Tack på förhand! big_smile

Senast redigerat av AlcmB (30 juli 2015)

_Thor_
30 juli 2015 · 512 Inlägg

Ser ut att vara en luftretur från motorn. Den bör ej ha någon större betydelse om den är inkopplad eller ej. Men förmodligen har den setat på gamla luftboxen.

Vill du att bilen ska gå bättre så sätter du tillbaka gamla luftboxen och kör med original luftfilter. Det är bättre med kall luft utifrån motorrummet än varm från motorrummet...

AlcmB
30 juli 2015 · 3 Inlägg

_Thor_ skrev:
Ser ut att vara en luftretur från motorn. Den bör ej ha någon större betydelse om den är inkopplad eller ej. Men förmodligen har den setat på gamla luftboxen.

Vill du att bilen ska gå bättre så sätter du tillbaka gamla luftboxen och kör med original luftfilter. Det är bättre med kall luft utifrån motorrummet än varm från motorrummet...

Tack för svar! Då låter jag den vara sålänge.
Boxen är tyvärr slängd skulle jag tro, själva fästena under gick sönder så det här fick bli en lösning tillsvidare.

_Thor_
30 juli 2015 · 512 Inlägg

AlcmB skrev:

_Thor_ skrev:
Ser ut att vara en luftretur från motorn. Den bör ej ha någon större betydelse om den är inkopplad eller ej. Men förmodligen har den setat på gamla luftboxen.

Vill du att bilen ska gå bättre så sätter du tillbaka gamla luftboxen och kör med original luftfilter. Det är bättre med kall luft utifrån motorrummet än varm från motorrummet...

Tack för svar! Då låter jag den vara sålänge.
Boxen är tyvärr slängd skulle jag tro, själva fästena under gick sönder så det här fick bli en lösning tillsvidare.

Det kan bli bra ändå om du sätter värmesköldar och leder in kall luft till filtret.

http://img.zhapalang.com.my/Zhapalang_K&N_Open_Pod_Kit_Audi_TT_Mk2.jpg

Kall luft har lägre densitet än varm luft och därför högre koncentration av syre. Ju mer syre du får in i motorn desto mer bränsle kan du förbränna, och desto mer effekt får du.

AlcmB
30 juli 2015 · 3 Inlägg

_Thor_ skrev:

AlcmB skrev:

_Thor_ skrev:
Ser ut att vara en luftretur från motorn. Den bör ej ha någon större betydelse om den är inkopplad eller ej. Men förmodligen har den setat på gamla luftboxen.

Vill du att bilen ska gå bättre så sätter du tillbaka gamla luftboxen och kör med original luftfilter. Det är bättre med kall luft utifrån motorrummet än varm från motorrummet...

Tack för svar! Då låter jag den vara sålänge.
Boxen är tyvärr slängd skulle jag tro, själva fästena under gick sönder så det här fick bli en lösning tillsvidare.

Det kan bli bra ändå om du sätter värmesköldar och leder in kall luft till filtret.

http://img.zhapalang.com.my/Zhapalang_K … TT_Mk2.jpg

Kall luft har lägre densitet än varm luft och därför högre koncentration av syre. Ju mer syre du får in i motorn desto mer bränsle kan du förbränna, och desto mer effekt får du.

Ska tänka på det men det får nog bli vid ett senare skede om det blir så att jag har orken och tiden att lägga ner.
Just nu strular spolarvätskan, antagligen ett läckage någonstans så det är det som ska lagas först.
Sen får man ju se vad besiktningen säger men tack för svar!

Senast redigerat av AlcmB (30 juli 2015)

_Thor_
30 juli 2015 · 512 Inlägg

AlcmB skrev:
Sen får man ju se vad besiktningen säger men tack för svar!

Besiktningen bryr sig inte så länge du inte modifierar insuget med t.ex. en turbo eller kompressor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang